1120 lit SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #16
    Jag fick ett tips att man skall använda mopanirötter. Vad är det för speciellt med dom jämfört med andra?
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av Rickard
      Jag fick ett tips att man skall använda mopanirötter. Vad är det för speciellt med dom jämfört med andra?
      Dom möglar ibland
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #18
        Diy Co2...

        Kollade med han jag kände nu... fick en telefonbeskrivning. Han kunde även maila bilder.

        Iallafall har han ett 540 sällskapskar med scalarer o annat. Då massa växter som växer grymt tydligen. Han har gjort enligt följande:

        I Akvariet: Ett plaströr 15cm högt o 5cm i diameter. Det står vertikalt i karet. Ca 2 cm ner från toppen har han ett inlopp riktat snett neråt från cirkulationspumpen (ytterfilter med T-koppling på, så en slang går in i reaktorn . I topplocket kommer då själva CO2 in via luftslang. Nertill är det oxå ett lock fast med hål i som vattnet strömmar ut ur.

        Utanför akvariet: En hederlig 5L dunk med tätt slutande lock och fast silikonerad slang som då går till toppen av cylindern i akvariet.

        Recept: 5L vatten, 6dl socker och ½ tsk jäst. Han byter allt en gång i månaden. Annars sköter det sig självt.
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #19
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Dom möglar ibland
          Det låter ju bra
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #20
            Ursprungligen postat av slarvid

            I Akvariet: Ett plaströr 15cm högt o 5cm i diameter. Det står vertikalt i karet. Ca 2 cm ner från toppen har han ett inlopp riktat snett neråt från cirkulationspumpen (ytterfilter med T-koppling på, så en slang går in i reaktorn . I topplocket kommer då själva CO2 in via luftslang. Nertill är det oxå ett lock fast med hål i som vattnet strömmar ut ur.
            Se bilden på reaktorn i bakgrunden eller?
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #21
              Ursprungligen postat av Rickard
              Se bilden på reaktorn i bakgrunden eller?
              Är det en sån du köpt? Jag vet inte riktigt... jag förmedlade bara ett tips på en billig o bra CO2-manick!!! hehe...
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #22
                Ursprungligen postat av Rickard
                Jag fick ett tips att man skall använda mopanirötter. Vad är det för speciellt med dom jämfört med andra?
                De är mer sprötiga. Röd/bruna och ser mer ut som fint grenverk. Åk till Zooaffären och kolla.

                Christer har rätt med att de möglar, men det är bara att ta upp och skrubba bort. Mina har slutat att mögla ;-)
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #23
                  Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                  De är mer sprötiga. Röd/bruna och ser mer ut som fint grenverk. Åk till Zooaffären och kolla.

                  Christer har rätt med att de möglar, men det är bara att ta upp och skrubba bort. Mina har slutat att mögla ;-)
                  Jag trodde att den sänkte ph,t mer än andra rötter det var därför.
                  M.a.o. spelar det mindre roll utan använd de rötter som är snyggast för det har mindre betydelse för vattenkvaliteten?

                  Vilka rötter är minst biotopvidriga för ett amasonaskar?
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #24
                    Är inte mangroove rot det som finns mest av i amazonas eller är jag helt ute o cyklar? : )
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #25
                      Ursprungligen postat av KuRtaN
                      Är inte mangroove rot det som finns mest av i amazonas eller är jag helt ute o cyklar? : )
                      Jag tror också det men samtidigt skiljer sig växtligheten något. Amasonasfloden täcker typ halva Sveriges yta. Jag tänker ha så mycket som möjligt från Franska Guana regionen.
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #26
                        Uppdatering med bilder

                        Så var all stora moduler på plats .

                        Jag funderar på att ha någon bottenmodul också men samtidigt tar dom plats, undra vad man skall göra
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • Janne E
                          Användare
                          • april 2002
                          • 382

                          #27
                          Rickard,
                          Amasonasfloden täcker typ halva Sveriges yta.

                          Du menar nog att Amazonas täcker typ hela USA's yta, endast en utav de större bifloderna täcker hela Sveriges yta

                          Mangroverötter hittar man bara ute vid kusterna om man menar just Mangrove, vanligast är rötter eller trädstammar utav ädelträ eftersom de bryts ner mycket långsamt. Vilka rötter man än använder så finns det alltid någon plats i Amazonas som har liknande rötter.

                          Mvh Janne

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            #28
                            Ursprungligen postat av Janne E
                            Rickard,
                            Amasonasfloden täcker typ halva Sveriges yta.

                            Du menar nog att Amazonas täcker typ hela USA's yta, endast en utav de större bifloderna täcker hela Sveriges yta

                            Mangroverötter hittar man bara ute vid kusterna om man menar just Mangrove, vanligast är rötter eller trädstammar utav ädelträ eftersom de bryts ner mycket långsamt. Vilka rötter man än använder så finns det alltid någon plats i Amazonas som har liknande rötter.

                            Mvh Janne
                            "Mangroverötter hittar man bara ute vid kusterna" Det var det jag trodde. Jag är lite osäker på vilka L-Malar jag skall ha. Eftersom vissa äter trä får man välja efter malarna .

                            "Du menar nog att Amazonas täcker typ hela USA's yta, endast en utav de större bifloderna täcker hela Sveriges yta" Jag sa ju typ
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Bestäm dig senare ang. bottenmodulerna.

                              Vänd dom upp o ner fyll dom med macadam o silicona dit en tillskuren glasskiva. Sen gör du ett tiotal pluttar(silicon plättben) på rutan.
                              Lätt att montera i efterhand. Tänk på att lämna två små hål att avlufta mobulen o göra den vattenfylld.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rickard
                                Så var all stora moduler på plats .

                                Jag funderar på att ha någon bottenmodul också men samtidigt tar dom plats, undra vad man skall göra
                                Detta ser bra ut tycker jag, följer projektet lite på avstånd!
                                Bottenmodul tycker jag absolut att du skall ha då en sådan ger karet fler "dimensioner", behöver ju inte stjäla speciellt mycket simutrymme beroende på hur du placerar den.

                                LN´s tips behöver inte vara fel då du kan pröva dig fram.

                                Lycka till med fortsättningen!

                                Mvh/Andreas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...