Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #31
    Chokladguramin ska vara svår, det är sant. Tycker ändå man ser dem rätt ofta i butik numera, så omöjliga borde de inte vara. S. vailanti är svårare att få fatt i och betydligt dyrare. Har sett dem en gång för ca 500 kr/st. Fast visst ÄR de otroligt granna.

    Tror fisksammansättningen blir bra, det ända är väl att du får ett rätt "lugnt och fridfullt" kar. Stänktetrorna hade livat upp ytskiktet, choklad- och pygméguramina är inga livfulla krabater precis.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • september 2004
      • 195

      #32
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Chokladguramin ska vara svår, det är sant. Tycker ändå man ser dem rätt ofta i butik numera, så omöjliga borde de inte vara. S. vailanti är svårare att få fatt i och betydligt dyrare. Har sett dem en gång för ca 500 kr/st. Fast visst ÄR de otroligt granna.

      Tror fisksammansättningen blir bra, det ända är väl att du får ett rätt "lugnt och fridfullt" kar. Stänktetrorna hade livat upp ytskiktet, choklad- och pygméguramina är inga livfulla krabater precis.

      Hilsen,

      P
      Borde nog prova Chokladgurami först iallafall och se om man kan få dem att funka bra, innan man provar på dyrgriparna S. vailanti.
      Ett lugnt och fridfullt kar är nog bra att sätta sig framför efter en hård dag på jobbet
      Stänktetror är ju en gammal favorit, men jag blev lite tveksam när det framkom att karet kanske är i minsta laget för dem, och så är det alltid trevligt att prova några nya arter.

      J-E

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #33
        Ursprungligen postat av agalychnis
        Borde nog prova Chokladgurami först iallafall och se om man kan få dem att funka bra, innan man provar på dyrgriparna S. vailanti.
        Ett lugnt och fridfullt kar är nog bra att sätta sig framför efter en hård dag på jobbet
        Stänktetror är ju en gammal favorit, men jag blev lite tveksam när det framkom att karet kanske är i minsta laget för dem, och så är det alltid trevligt att prova några nya arter.

        J-E
        Hur går det med ditt akvarium?

        Har det fått några nya invånare?
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • agalychnis
          NCS Medlem
          • september 2004
          • 195

          #34
          Ursprungligen postat av c90368
          Hur går det med ditt akvarium?

          Har det fått några nya invånare?
          Vilken timing!
          Har just kommit hem från Göteborg, där jag har varit några dagar. Åkte runt på några butiker idag och köpte följande fiskar:

          5st Schackbrädesciklider, två säkra hanar, de övriga osäkert.
          10 st Rosentetror
          3st Otocinclus

          Verkar vara lagom många fiskar till karet, så jag nöjer mig nog med den här sammansättningen så länge. Har nu 27 grader och ph 5,5 i karet.

          J-E

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            #35
            Ursprungligen postat av agalychnis
            Vilken timing!
            Har just kommit hem från Göteborg, där jag har varit några dagar. Åkte runt på några butiker idag och köpte följande fiskar:

            5st Schackbrädesciklider, två säkra hanar, de övriga osäkert.
            10 st Rosentetror
            3st Otocinclus

            Verkar vara lagom många fiskar till karet, så jag nöjer mig nog med den här sammansättningen så länge. Har nu 27 grader och ph 5,5 i karet.

            J-E
            Kände det på mig

            Hoppas du har träffat rätt med Schackbrädena.

            Jag har ett par som är helt dominanta, både honan och hanen har inga rutor utan bara svart streck längs sidan. Honans bröst och anal fena är knallröda och hon håller 1/3 av karet som sitt revir.

            Detta har nu pågått i två till tre veckor, men jag har inte hittat någon rom, trots att alla fysiska tecken tyder på lek.

            Men den som väntar på något gått.....
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • september 2004
              • 195

              #36
              Ursprungligen postat av c90368
              Kände det på mig

              Hoppas du har träffat rätt med Schackbrädena.

              Jag har ett par som är helt dominanta, både honan och hanen har inga rutor utan bara svart streck längs sidan. Honans bröst och anal fena är knallröda och hon håller 1/3 av karet som sitt revir.

              Detta har nu pågått i två till tre veckor, men jag har inte hittat någon rom, trots att alla fysiska tecken tyder på lek.

              Men den som väntar på något gått.....
              Det låter bra. Hoppas att det blir något! Glöm inte att berätta hur det går.

              J-E

              Kommentar

              • agalychnis
                NCS Medlem
                • september 2004
                • 195

                #37
                Börjar kanske bli gammal den här tråden, men här kommer en uppdatering:

                Har följande fiskar i karet:

                4.1 Schackbrädesciklider, köpte dem som 2.3 (tog ut dem själv!), men 2 av de möjliga honorna ÄR hanar. En säker hona dock!
                10st rosenteror, som bråkar konstant!
                3st otocinclus
                Nytt inköp: 6st marmorerade bilfiskar. Saknade någon "ytfisk".

                Bra harmoni i karet och schackisarna gräver runt i boklöven och flyttar om dem i karet. De biter tag i löven och släpar runt dem. Har jag inte sett tidigare.

                Återkommer om det händer något spännande och om jag lyckas ta några vettiga bilder. Väldigt svårt att fota med det brunfärgade vattnet.

                J-E

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #38
                  Ursprungligen postat av agalychnis
                  Börjar kanske bli gammal den här tråden, men här kommer en uppdatering:
                  Sällan, de bästa trådarna är de som lever länge och man kan följa med i utvecklingen. Tror dessutom att nya akvarister lär sig mycket genom att inse att allt inte händer på en vecka.

                  Ursprungligen postat av agalychnis
                  Bra harmoni i karet och schackisarna gräver runt i boklöven och flyttar om dem i karet. De biter tag i löven och släpar runt dem. Har jag inte sett tidigare.
                  J-E
                  Mina släpar ochså runt på ekblad i mitt fall.

                  Är ganska övertygad om att jag har haft lek på mina Schackbräden, men de har valt en plats för leken som gör det helt omöjligt för mig att se någon resultat. Men förmodligen har rommen möglat eftersom jag har för högt pH fortfarande, hade 6,3 vid senaste vattenbytet. Försöker sänka med 0,1 - 0,15 vid varje vattenbyte.

                  Men jag har Ap trifasciata yngel som är frisimmande, vilket är roligt. Måste försöka att dra upp några av dessa yngel eftersom min fina hanne dog igår. Snacka om att göra sin plikt in i det sista.

                  Kom att tänka på att jag nästan kapar din tråd med att berätta om min burk, men de är ju på samma tema så jag hoppas det är ok.
                  Senast redigerad av c90368; 01 maj 2008, 13:36.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #39
                    låter som att akret blivit riktigt bra, trådar för gärna bli långa för min del, kul med utvecklingen.
                    Inga bilder?
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      #40
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Sällan, de bästa trådarna är de som lever länge och man kan följa med i utvecklingen. Tror dessutom att nya akvarister lär sig mycket genom att inse att allt inte händer på en vecka.



                      Mina släpar ochså runt på ekblad i mitt fall.

                      Är ganska övertygad om att jag har haft lek på mina Schackbräden, men de har valt en plats för leken som gör det helt omöjligt för mig att se någon resultat. Men förmodligen har rommen möglat eftersom jag har för högt pH fortfarande, hade 6,3 vid senaste vattenbytet. Försöker sänka med 0,1 - 0,15 vid varje vattenbyte.

                      Men jag har Ap trifasciata yngel som är frisimmande, vilket är roligt. Måste försöka att dra upp några av dessa yngel eftersom min fina hanne dog igår. Snacka om att göra sin plikt in i det sista.

                      Kom att tänka på att jag nästan kapar din tråd med att berätta om min burk, men de är ju på samma tema så jag hoppas det är ok.
                      Kul med A. trifasciata ynglen, men tråkigt med hanen förstås. Du har definitivt INTE kapat min tråd, utan bidrar till den

                      Vet inte hur lågt ph-värdet måste vara för att rommen inte skall mögla. Jag har ph 5,5 ungefär, men ingen lek ännu. Den största hanen och honan har ofta ett streck på sidan istället för schackrutorna, men inte hela tiden.

                      J-E

                      Kommentar

                      • agalychnis
                        NCS Medlem
                        • september 2004
                        • 195

                        #41
                        Ursprungligen postat av wofflan
                        låter som att akret blivit riktigt bra, trådar för gärna bli långa för min del, kul med utvecklingen.
                        Inga bilder?
                        Skall försöka ta lite bilder. Har provat, men det är svårt att få till vettiga bilder i det mörka vattnet. Har ingen bra extern blixt heller utan bara den inbyggda (Nikon D50), som slår i glaset.
                        Men jag ger inte upp.......

                        J-E

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #42
                          Hej!

                          Hej!
                          Jag kommer och odla fjärilsciklider i höst i mindre skala/Ann-Mari

                          Kommentar

                          • LenoreH
                            Användare
                            • maj 2008
                            • 11

                            #43
                            Kul att råden fortsätter

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #44
                              Här är en film på mina Schackbräden i full fart med att lägga rom.

                              Satt vid datorn, brevid akvariet och såg att något var på G.

                              Tror att jag fick med slutet av "förspelet" och första gången hanen fick komma ner och göra sitt med rommen

                              This film is 8 minutes, the real action was about 16 minutes. In the parts I have cut away it was no fish visible in the sector I was filming. Cute interesti...


                              Glömde skriva att det finns ca 30 romkorn kvar i kväll. Det roliga är att de är klara och fina och har alltså inte möglat ännu. Vilket tyder på att de är befruktade, trots för högt pH värde i vattnet.
                              Senast redigerad av c90368; 08 augusti 2008, 22:50.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Mycket trevlig film!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...