Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #61
    Ursprungligen postat av agalychnis
    Har det blivit någon mer lek på din Schackbräden?

    J-E
    Den hane som lekte på filmen jag skickade upp för ett tag sedan gick bort några veckor efter. Han hade då varit dominant och lekt ett antal gånger. Gjort sitt med andra ord.

    Sedan dess, eller sedan början på september har jag sänkt tempen och minskat på matningen för att förbereda kar och fiskar på den planerade flytten till nytt hus. Vill spara dem lite tills de får ett större kar.

    Så svaret är nej, ingen mer lek. Vilket jag enligt ovan inte vill ha, intressant att man kan styra dem så lätt.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      #62
      Något nytt att tillföra tråden?

      Mina Schackbräden har just flyttat till nytt 400 liters kar. Tyvärr verkar jag ha "tappat" en hona på vägen

      Har nu två hannar och en hona.

      Men lite av stickspåret i tråden är våra chokladguramis

      Mina verkar stortrivas i det nya större karet. Har helt klart en parbildning, den tredje är bortjagad och paret håller på och "dansar" och följs åt hela tiden.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • agalychnis
        NCS Medlem
        • september 2004
        • 195

        #63
        Lite nyheter!
        Det har äntligen börjat bli lite fart på Schackisarna! Den dominanta hanen har bildat par med honan och jagar de tre andra hanarna som furier! De har inte längre något schackmönster, utan ett streck istället.
        Honan har även fått röda bukfenor. Betyder det att de har lekt, eller att de skall leka?

        Jag gjorde ju mig av med tetrorna, så det är bara fyra chokladgurami som går med Schackisarna. De får däremot vara i fred för det frenetisk jagande paret.

        Vore otroligt kul om jag fick lek på dem! Hoppas, hoppas!!!

        Gott Nytt år önskar jag er alla!

        J-E

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #64
          Ursprungligen postat av agalychnis

          Honan har även fått röda bukfenor. Betyder det att de har lekt, eller att de skall leka?

          Vore otroligt kul om jag fick lek på dem! Hoppas, hoppas!!!

          Gott Nytt år önskar jag er alla!

          J-E
          Både och de får röda bukfenor när de blir pilska och behåller dem när de vaktar rom.

          Gott Nytt på dig oxå, kul att tråden inte somnat för gott
          Senast redigerad av c90368; 31 december 2008, 00:00.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            #65
            Jaha, undrar om det är säsong nu

            Häromdagen jagade min dominanta hane runt på honan, som han har gjort de senaste veckorna.

            Men nu när jag satt nere hos karen ett par timmar fick jag se hur hon jagade bort hanen, men knallröda bröstfenor

            Hon jagar även bort andra fiskar, men håller sig inte still på samma plats så jag tror inte blivit någon rom ännu?
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • september 2004
              • 195

              #66
              Ursprungligen postat av c90368
              Jaha, undrar om det är säsong nu

              Häromdagen jagade min dominanta hane runt på honan, som han har gjort de senaste veckorna.

              Men nu när jag satt nere hos karen ett par timmar fick jag se hur hon jagade bort hanen, men knallröda bröstfenor

              Hon jagar även bort andra fiskar, men håller sig inte still på samma plats så jag tror inte blivit någon rom ännu?
              Min hona är bara på den dominanta hanen lite grann, men guramina lämnar hon helt ifred. Hoppas att det blir lek i våra kar snart.

              Hur går det med Chokladguramina? Jag har två som jagar de andra lite grann, men vet ej om de är ett par ännu. De verkar trivas iallafall och verkligen skithäftiga! Har ju alltid hört att de skall vara så svårskötta, men det kanske var förr när man kanske inte visste riktigt hur man skulle sköta dem på rätt sätt och så kanske de var i dåligt skick redan när de kom, vad vet jag?

              J-E

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #67
                Ursprungligen postat av agalychnis
                Min hona är bara på den dominanta hanen lite grann, men guramina lämnar hon helt ifred. Hoppas att det blir lek i våra kar snart.

                Hur går det med Chokladguramina? Jag har två som jagar de andra lite grann, men vet ej om de är ett par ännu. De verkar trivas iallafall och verkligen skithäftiga! Har ju alltid hört att de skall vara så svårskötta, men det kanske var förr när man kanske inte visste riktigt hur man skulle sköta dem på rätt sätt och så kanske de var i dåligt skick redan när de kom, vad vet jag?

                J-E
                Samma här, två som hänger ihop hela tiden. Ibland dansar dom runt tillsammans, som om de snurrade runt en liggande femkrona.

                Men tyvärr har jag inte sett några lektendenser eller skumbobyggare vilja.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #68
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Men tyvärr har jag inte sett några lektendenser eller skumbobyggare vilja.
                  Bygger de skumbo är det en sensation - har bestämt för mig att de är munruvare.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #69
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Bygger de skumbo är det en sensation - har bestämt för mig att de är munruvare.

                    Hilsen,

                    P
                    Kanske därför

                    Det vet jag ju, nu när du säger det

                    Men idag är kontoret där uppe fullt med snor så det känns som lite tombola vad som kommer ut
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      #70
                      Jag tror att Chokladguramina har lekt!!! En av dem ser ut som den har påsjuka! Den håller sig lite för sig själv och jagar bort de andra (utom en).
                      Vad tror ni?
                      Vad gör jag?

                      Ursäkta den dåliga bilden.

                      J-E
                      Senast redigerad av agalychnis; 03 januari 2009, 15:35.

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        #71
                        Ursprungligen postat av agalychnis
                        Jag tror att Chokladguramina har lekt!!! En av dem ser ut som den har påsjuka! Den håller sig lite för sig själv och jagar bort de andra (utom en).
                        Vad tror ni?
                        Vad gör jag?

                        Ursäkta den dåliga bilden.

                        J-E
                        Jätte Grattis

                        Jag antar att du har full förståelse för att jag frågar om vattenvärden!

                        En helhetsbild på karet skulle också vara roligt att se.

                        Kommer att följa dina rapporter med STORT intresse
                        Senast redigerad av c90368; 04 januari 2009, 08:21.
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • agalychnis
                          NCS Medlem
                          • september 2004
                          • 195

                          #72
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jätte Grattis

                          Jag antar att du har full förståelse för att jag frågor om vattenvärden!

                          En helhetsbild på karet skulle också vara roligt att se.

                          Kommer att följa dina rapporter med STORT intresse
                          Tackar! Om det nu är något, men det ser väldigt misstänkt ut!

                          Vattenvärdena i karet är:
                          ph 6.0, mjukt, men vet inte exakt värde samt temp 27 grader.
                          Matar med fryst artemia, tetra min och mixad krill.

                          Här kommer en dålig bild på karet. Har bara en fast blixt och den vill gärna studsa i glaset.
                          De är inrett med mycket rötter, lite cryptocoryne, javamossa, eklöv samt torvfiltrering.

                          J-E

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #73
                            Ursprungligen postat av agalychnis
                            Jag tror att Chokladguramina har lekt!!! En av dem ser ut som den har påsjuka! Den håller sig lite för sig själv och jagar bort de andra (utom en).
                            Vad tror ni?
                            Vad gör jag?

                            Ursäkta den dåliga bilden.

                            J-E
                            Att få en bild på dem är fint nog, så inga ursäkter tack. Helt övertygad om att det är lekt. Inte mycket att göra enligt min mening, bara vänta och se. Lägg möjligen i ett nystan med flytväxter eller filtertrassel, kan hjälpa ynglen att överleva. Vill du trixa och få till en guldart i SARF, så flytta ruvaren till ett eget kar med vatten från det vanliga karet tills den spottar. Kan vara lite lurigt med flytt, så ta det verkligt lugnt - därav rådet att bara vänta och se. Ynglen är hyfsat stora när de kommer ut, men ändå inte enkla att dra upp, vad jag förstår. Har inte pysslat med fisken själv, men har nyligen fått en direktrapport av några polare som fått femton yngel. Annars - GRATTIS!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • agalychnis
                              NCS Medlem
                              • september 2004
                              • 195

                              #74
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Att få en bild på dem är fint nog, så inga ursäkter tack. Helt övertygad om att det är lekt. Inte mycket att göra enligt min mening, bara vänta och se. Lägg möjligen i ett nystan med flytväxter eller filtertrassel, kan hjälpa ynglen att överleva. Vill du trixa och få till en guldart i SARF, så flytta ruvaren till ett eget kar med vatten från det vanliga karet tills den spottar. Kan vara lite lurigt med flytt, så ta det verkligt lugnt - därav rådet att bara vänta och se. Ynglen är hyfsat stora när de kommer ut, men ändå inte enkla att dra upp, vad jag förstår. Har inte pysslat med fisken själv, men har nyligen fått en direktrapport av några polare som fått femton yngel. Annars - GRATTIS!!

                              Hilsen,

                              P
                              Jag kommer låta "naturen" ha sin gång och ha kvar den ruvande honan i karet. Finns mycket javamossa och flytväxter i karet, som syns dåligt på bilden, så några ev. yngel kan kanske klara sig.
                              Läste någonstans att honan skulle vara större än hanen, men i mitt fall är iallafall hanen större.

                              Patrik: Vet du vad dina polare matade ynglen med? Funderar på att köra igång artemiakläckaren.

                              J-E

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #75
                                Ursprungligen postat av agalychnis
                                Jag kommer låta "naturen" ha sin gång och ha kvar den ruvande honan i karet. Finns mycket javamossa och flytväxter i karet, som syns dåligt på bilden, så några ev. yngel kan kanske klara sig.
                                Läste någonstans att honan skulle vara större än hanen, men i mitt fall är iallafall hanen större.

                                Patrik: Vet du vad dina polare matade ynglen med? Funderar på att köra igång artemiakläckaren.

                                J-E
                                Inte ens säkert att det är honan som ruvar, troligen är det hannen. Men jag skriver inte under några papper på det... Artemia är förmodligen finfint, såvitt jag fattat av polaren är ynglen rätt stora när de släpps. Låter bra med inredningen, men det är ju en art som inte odlas särdeles ofta, och utan erfarenhet av arten är det svårt att ge råd. Skydd för yngel kan iaf inte vara fel. Dessutom ger javamossa och flytväxter en del grejer för ynglen att beta på.

                                Polaren har inte fått lek på dem innan (och det är rätt nyligen), så jag har trist nog inte mycket mer att meddela. Av det jag läst så är dock ynglen känsliga av någon anledning, trots att de är stora när de spottas. Jag håller tummarna för att det går vägen, och funkar det så glöm inte att få guld från SARF!!

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...