Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #76
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Polaren har inte fått lek på dem innan (och det är rätt nyligen), så jag har trist nog inte mycket mer att meddela. Av det jag läst så är dock ynglen känsliga av någon anledning, trots att de är stora när de spottas. Jag håller tummarna för att det går vägen, och funkar det så glöm inte att få guld från SARF!!

    Hilsen,

    P
    Förmodligen så är de som de flesta andra guramis och bettors yngel (eller ja, även vuxna fiskar så klart) känsliga för oodinium. Just Chokladguramin är ju känd för att vara känslig i allmänhet dessutom. Men som med så många andra munruvare så är nog risken väldigt stor att honan äter upp äggen/ynglen innan det är dags.

    Grattis förresten

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • september 2004
      • 195

      #77
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Inte ens säkert att det är honan som ruvar, troligen är det hannen. Men jag skriver inte under några papper på det... Artemia är förmodligen finfint, såvitt jag fattat av polaren är ynglen rätt stora när de släpps. Låter bra med inredningen, men det är ju en art som inte odlas särdeles ofta, och utan erfarenhet av arten är det svårt att ge råd. Skydd för yngel kan iaf inte vara fel. Dessutom ger javamossa och flytväxter en del grejer för ynglen att beta på.

      Polaren har inte fått lek på dem innan (och det är rätt nyligen), så jag har trist nog inte mycket mer att meddela. Av det jag läst så är dock ynglen känsliga av någon anledning, trots att de är stora när de spottas. Jag håller tummarna för att det går vägen, och funkar det så glöm inte att få guld från SARF!!

      Hilsen,

      P
      Jag har hört att det skall vara hanarna som har en gul kant på analfenan och den större av dem har en tydlig gul kant, alltså den som INTE ruvar.
      Därför utgick jag från att det var honan som ruvade

      Har också hört att ynglen är känsliga. En anledning till att inte flytta dem, kanske.

      Inte så noga med guld från SARF, jag är mest nöjd med att de verkar trivas och må bra

      J-E

      Kommentar

      • mantis777
        Användare
        • oktober 2008
        • 204

        #78
        Hej.
        Är en intressant tråd detta då jag själv funderar på att införskaffa fjärilsciklider. Målet är att få dem att leka. Dock undrar jag om ni har några bra tips hur ni får ner ph-värdet? Någons låg på runt pH 6. Mitt ligger på drygt 7 från kranen.
        Mvh
        /Calle
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Inget akvarium för tillfället...

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #79
          Med torv eller alkottar får du ner pH:t. Även boklöv och eklöv funkar.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            #80
            Nu har den ruvande Chokladguramin spottat eller svalt. Det har ju bara gått fyra dagar sedan jag upptäckte att de lekt, men jag var bortrest dagarna innan, så jag vet inte säkert när de lekte. Jag har inte sett några yngel iallafall.

            Schackbrädes-paret är väldigt aggresiva mot sina artfränder, men ingen lek ännu vad jag vet.

            Patrik: Hur gick det med ditt Fjärilsciklid-projekt? Ditt mål var väl att få ett fungerande yngelvårdande par?

            J-E

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #81
              Ursprungligen postat av agalychnis
              Patrik: Hur gick det med ditt Fjärilsciklid-projekt? Ditt mål var väl att få ett fungerande yngelvårdande par?
              Gick åt skogen, bidde ingen yngelvård. Har kvar en stor gammal hanne, som troligen dör om man flyttar honom, samt ett yngel, en hona. Har ju kört dem i hög temp för lek, så de bränner ut sig fort (resten har alltså dött). Inga långlivade fiskar. MEN - jag har inte gett upp. Ser jag fina ex någonstans ger jag mig på dem igen och kläcker de första kullarna artificiellt. Får se till att ha fisk att jobba med också, så att inte arten går ut. Känner mig som flygsmurfen... "jag SKA flyga, jag SKA flyga..." Får se om jag skriker efter hjälp också när jag väl "flyger".

              Trist att guramina inte ruvar längre, jag tror inte rommen kläcks så fort som fyra dagar. Fast om du nu inte har koll på när de lekte så kan det ändå finnas yngel i karet. Det är inte alltid enkelt att se strupsäcken på munruvare direkt efter lek, så det kan vara att de har ruvat tiden ut och släppt ynglen. Ge inte upp hoppet!! Dessutom, har de lekt en gång kan de leka fler gånger.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                #82
                Ursprungligen postat av agalychnis
                Nu har den ruvande Chokladguramin spottat eller svalt. Det har ju bara gått fyra dagar sedan jag upptäckte att de lekt, men jag var bortrest dagarna innan, så jag vet inte säkert när de lekte. Jag har inte sett några yngel iallafall.
                J-E
                Som sagt så är det ofta så med munruvande Bettor och Guramis, tyvärr. Just Chokladguramin släpper ut ynglen efter cirka 2 veckor.

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  #83
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Som sagt så är det ofta så med munruvande Bettor och Guramis, tyvärr. Just Chokladguramin släpper ut ynglen efter cirka 2 veckor.
                  Efter att ha läst bl.a. denna artikel, så har jag fått uppfattningen att de bara ruvar i ca åtta dagar, så därför hade jag lite hopp om att de kanske gått "hela vägen" iallafall.


                  J-E

                  Kommentar

                  • agalychnis
                    NCS Medlem
                    • september 2004
                    • 195

                    #84
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Gick åt skogen, bidde ingen yngelvård. Har kvar en stor gammal hanne, som troligen dör om man flyttar honom, samt ett yngel, en hona. Har ju kört dem i hög temp för lek, så de bränner ut sig fort (resten har alltså dött). Inga långlivade fiskar. MEN - jag har inte gett upp. Ser jag fina ex någonstans ger jag mig på dem igen och kläcker de första kullarna artificiellt. Får se till att ha fisk att jobba med också, så att inte arten går ut. Känner mig som flygsmurfen... "jag SKA flyga, jag SKA flyga..." Får se om jag skriker efter hjälp också när jag väl "flyger".

                    Trist att guramina inte ruvar längre, jag tror inte rommen kläcks så fort som fyra dagar. Fast om du nu inte har koll på när de lekte så kan det ändå finnas yngel i karet. Det är inte alltid enkelt att se strupsäcken på munruvare direkt efter lek, så det kan vara att de har ruvat tiden ut och släppt ynglen. Ge inte upp hoppet!! Dessutom, har de lekt en gång kan de leka fler gånger.

                    Hilsen,

                    P
                    Tråkigt med dina Fjärilar
                    Det är rätt, ge inte upp! Det hade varit jäkligt kul om du lyckades!
                    Har du testat med vildfångad exemplar också, eller bara odlade? Kan tänka mig att de är ganska sönderavlade.

                    Jag tror inte det blev något med Guramina, men som du säger, har de lekt en gång så....
                    Jag återkommer med rapporter när det händer något.

                    J-E

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #85
                      Ursprungligen postat av agalychnis
                      Tråkigt med dina Fjärilar
                      Det är rätt, ge inte upp! Det hade varit jäkligt kul om du lyckades!
                      Har du testat med vildfångad exemplar också, eller bara odlade? Kan tänka mig att de är ganska sönderavlade.
                      VF har jag inte testat. De odlade är i sig inte enkla och VF ska vara ytterligare ett snäpp svårare om jag förstått det rätt. I Uwe Römers "Cichlid Atlas" menar han att de verkligen inte är lätta firrar. Nå, jag har några idéer till som jag tänkt prova vid tillfälle, får se när det dyker upp.

                      Tackar för länken om Chokladguramina, har funderat på att testa dem också. Ännu hellre S. vailanti, som enligt mig är en hel del snyggare.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • agalychnis
                        NCS Medlem
                        • september 2004
                        • 195

                        #86
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Tackar för länken om Chokladguramina, har funderat på att testa dem också. Ännu hellre S. vailanti, som enligt mig är en hel del snyggare.

                        Hilsen,

                        /P
                        Varsågod!
                        Ja, S vailanti vore nå´t de Jag har aldrig sett dem live, bara bilder och de skall ju dessutom vara snuskigt dyra ännu så länge.
                        Man får väl drömma ett tag först.....

                        Jag kan iallafall rekomendera Chokladgurami starkt!

                        J-E

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #87
                          Ursprungligen postat av agalychnis
                          Efter att ha läst bl.a. denna artikel, så har jag fått uppfattningen att de bara ruvar i ca åtta dagar, så därför hade jag lite hopp om att de kanske gått "hela vägen" iallafall.


                          J-E
                          Ja, det där lät ju inte så besvärligt
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            #88
                            Ursprungligen postat av agalychnis
                            Efter att ha läst bl.a. denna artikel, så har jag fått uppfattningen att de bara ruvar i ca åtta dagar, så därför hade jag lite hopp om att de kanske gått "hela vägen" iallafall.


                            J-E
                            Hm, kanske är 8 dagar då. Tog 14 dagar ur minnet, men måste ha förväxlat det. Har aldrig odlat dem själv så. När jag googlade nu så stod det 8 dagar någonstans, men även 7-12 dagar och 14 dagar. Men det beror väl på temperatur och andra faktorer antar jag.

                            Hoppas de försöker igen

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #89
                              Har sett vailanti live en gång, och de är grymt snygga. Otrolig fisk. Men snuskigt dyra är de, helt sant - då jag såg dem kostade de runt 500 pix för en firre. Kanske inte bra att vara kaxig, men det räcker ju med två (ja, ja, jag startade med ÅTTA fjärilar och det gick åt skogen, så jag skämtar). De har dock dykt upp på listor jag har tillgång till, och du kan ge dig på att jag håller koll på priserna!! (därmed inte sagt att jag kan få fatt i fler än för eget behov, sorry).

                              Ruvningstiden kan bero på en mängd faktorer, jag köper rakt av allt från åtta dagar till drygt två veckor. Inte för att jag sett extremt mycket av munruvande Guramis/Bettas, men av det jag sett hittills så är ruvningstiden rätt varierande. Kanske handlar om olika lokaler för fångstplats också, men något standardvärde för ruvningen köper jag inte i nuläget. Leker de fiskar man har och man noterar vad som händer tror jag dock att man så småningom kan ställa klockan efter just sin fisk.

                              Hilsen,

                              P

                              Ursprungligen postat av agalychnis
                              Varsågod!
                              Ja, S vailanti vore nå´t de Jag har aldrig sett dem live, bara bilder och de skall ju dessutom vara snuskigt dyra ännu så länge.
                              Man får väl drömma ett tag först.....

                              Jag kan iallafall rekomendera Chokladgurami starkt!

                              J-E
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 januari 2009, 00:07.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • oaken
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 269

                                #90
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Har sett vailanti live en gång, och de är grymt snygga. Otrolig fisk. Men snuskigt dyra är de, helt sant - då jag såg dem kostade de runt 500 pix för en firre.
                                Det är lustigt det där hur de drar upp priserna för alla snygga fiskar, den ovanligare S. selatanensis kostar väl lika mycket som den vanliga Chokladguramin t.ex. Ett annat exempel är de extremt lättodlade och tåliga Betta channoides och albimarginata, de kostar väl upp mot 1000kr paret, men förökar sig som kaniner. "Fulare" och betydligt mer svårodlade arter går på betydligt mindre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...