Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Det är rätt vanligt med skev könsfördelning med odlade sydamerikanska dvärgciklider. Könet styrs av pH och/eller temperatur (iaf på Apisto), så det är inte bara att odla dem och tro att det blir 50/50. Apisto är tom könsobestämda upp till tre veckors ålder - efter det sätter sig könet beroende på vattenvärden. I butikerna har jag sett många olika kombos, en del med nästan enbart hannar och en del med nästan enbart honor. De verkligt seriösa odlarna får fram Apisto med ungefär 50/50. VF är lurigare, vet inte om hannar/honor håller till i skilda miljöer under uppväxt, plus att vi har det där med fisk i olika size. Nå, det gör i allafall könsbestämning verkligt knepigt, om det inte handlar om fullvuxna djur.

    Jag tror (oserverar tror) att det är hugget som stucket med fjärilar eller schakbräden. De kräver plats, trots sin lilla storlek, och mer än ett par av någondera fisken per 50 liter skulle jag inte rekommendera. Vilket inte innebär att det inte går, om karet är rätt inrett och fisken på bra humör. Kom ihåg att inga fiskar har läst böckerna, eller frågat om mina erfarenheter...

    Stänktetrorna är härliga, men de kräver faktiskt också sin plats. Två hannar är nog max i det karet, men gärna fyra honor. De blir runt 8-9 cm som fullvuxna (hannarna), vilket man kan ha i baknacken. Rosentetrorna blir däremot klockrent. De kommer garanterat att gå i mellan/bottenskiktet, ffa om du har stänktetra i ytan - de trycker ner dem.

    Otos funkar fint även med svagare cirkulation, tror inte det blir något problem med det. Fast spontant hade jag dragit ner antalet till 2-3 i stället. De är mycket effektiva algätare, och "fodret" tar rätt snabbt slut. Men det är klart, om man stödutfodrar dem så går det bra med fler. Med hungriga dvärgar och tetror så kan stödutfodring bli svårt, men, men. Testa och se.

    Hilsen,

    P
    Tack för ett uttömmande inlägg Patrik!

    Att jag tänkte mig kanske 5-6 st Schackbräden, är därför att jag vill ha större chans att få bägge könen. Skulle det bli 3.3, så är ju karet förmodligen för litet, men man vet aldrig.
    Det är väl det som är så kul med akvariehobbyn, att det finns egentligen inga sanningar, utan man får testa. Ibland funkar det och ibland inte

    Otocinclus har jag för mig trivs bäst i stim, så därför tänkte jag att 3-4 st var minimum, men det kanske går bra med bara 2 st?

    Jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på zebra Otos, ju mer bilder jag ser. Blir nog svårt att hålla sig om jag träffar på några.
    Patrik: Du skrev tidigare att zebra Otos är dyra, ungefär hur dyra då? Jag har inte sett några priser någonstans.

    Glad Påsk
    J-E

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      #17
      Kom att tänka på en sak angående Otocinclus.

      Jag har köpt och haft dessa i alla mina SA kar. Har till och med tre stycken i ett 45 liters som tidvis har varit helt utan cirkulation.

      Har läst att de kan var lite svåra, men inte för mig inte

      Nu senast köpte jag fyra stycken till 180 litarn där mina Schackbräden går, det tog tre veckor så var det bara en kvar

      Inga andra fiskar har dött eller mått dåligt och den överlevande verkar må bra, men är nog lite ensam.

      Varför, ja de vete gudarna, otur med de köpta exemplaren? Jag vet inte.

      Måste köpa till några, har glömt det....
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #18
        jag har också haft problem med nyköpta Otocinclus, men när de väl etablerat sig är det aldrig några problem, någon som vet vad det kan bero på?

        agalychnis man blir ju riktigt sugen på att starta ett likadant kar när man läser tråden, hoppas att det kan komma lite bilder snart
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Har inte koll på priserna för zebra-otos, men jag vet att de varit "för dyra" för min smak när jag stött på dem. Vad jag vet är i princip alla Otos VF, och det kan vara problem med det innan de har fått igång magarna ordentligt. Misstänker att det är orsaken till att de kan trilla av pinn i nya kar. I en del butiker så går de dessutom alldeles för trångt och ser magra och dystra ut - att köpa de Otosarna är att be om problem. Har relativt nyligen köpt in nio Otos och fördelat dem i tre olika kar, peppar, peppar, enbart en har strukit med. Kan ju även vara åldern som gör det, man vet ju inte med VF.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            #20
            Filtreringen till karet har jag tänkt att lösa på följande sätt:
            Jag har gjort en filterkammare i ena hörnet där, innerfilter (700L/h), doppvärmare och nylonstrumpa med torv skall inrymmas. (Finns det något fulare, än att se alla tekniska tillbehör i ett kar?)
            Till utblåset på innerfiltret kopplas en slang som går till en ytterfilterbehållare (trasig motor) som fylls med makaroner och biobollar och sedan går vattnet tillbaka till karet. På detta vis får jag både ett mekaniskt filter och ett biologiskt filter i ett, och dessutom blir det en svag genomströmmning på vattnet, som jag vill ha! Borde funka!

            Nu har jag läst lite här och var att biologiska filter funkar dåligt i mjukt, surt vatten. Stämmer detta? Då kanske mitt biologiska filter är onödigt?

            J-E

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av wofflan
              jag har också haft problem med nyköpta Otocinclus, men när de väl etablerat sig är det aldrig några problem, någon som vet vad det kan bero på?
              Alla ottos är vildfångade, och de kan ha gått veckor utan mat - vilket inte är bra för växtätande fiskar, ibland går det aldrig att få igång deras magar igen. Dessutom kan det vara svårt att få dem att äta något ersättningsfoder över huvud taget, så i små akvarier där algerna inte räcker till åt dem svälter de rätt ofta ihjäl. Eller lär sig gnaga på de andra fiskarna.

              Zebra-otto brukar här i stockholstrakten kosta runt 130:-. Märkligt nog är de zebra-otto som säljs nu inte lika snygga som de zebra-otto som såldes för några år sedan, de har inte alls lika tydligt zebra mönster, på vissa individ har jag inte ens varit säker på ifall det verkligen varit zebror eller vanliga otto med skräckteckning.

              Gissningsvis är det en annan ras/population som fångas nu, eller också skickas all första-sortering till Japan.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Zebra-otto brukar här i stockholstrakten kosta runt 130:-. Märkligt nog är de zebra-otto som säljs nu inte lika snygga som de zebra-otto som såldes för några år sedan, de har inte alls lika tydligt zebra mönster, på vissa individ har jag inte ens varit säker på ifall det verkligen varit zebror eller vanliga otto med skräckteckning.
                Det har jag också noterat men inte funderat över. Stämmer nog det där med japanerna.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av agalychnis
                  Nu har jag läst lite här och var att biologiska filter funkar dåligt i mjukt, surt vatten. Stämmer detta? Då kanske mitt biologiska filter är onödigt?
                  Onödigt är det inte, tvärtom - men du kan behöva överdimensionera filtret i mjukt, surt vatten för att det ska funka bra. Optimal nitrifiering sker i pH 7,5-8. Vid pH sex är man nere i 10 procent av optimal nitrifiering.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #24
                    Inte sett någon randig Otocinclus, men vanliga Otocinclusen är så billig att man kan undra om den verkligen är vildfångad. Köpte ett rätt rejält stim häromdagen för 25 spänn styck, det är ju guppypris. Har läst att man kan ge den kokt brocolli om man har tveksamt med alger. Jag har nog rätt bra med alger, men eftersom de inte var smällfeta så har de fått enbit brocolli och de suger som galna på den så det verkar funka för magarna fylls upp nu


                    Mycket lärorik tråd det här förövrigt.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      #25
                      [QUOTE=Olorin;728359]Inte sett någon randig Otocinclus, men vanliga Otocinclusen är så billig att man kan undra om den verkligen är vildfångad. Köpte ett rätt rejält stim häromdagen för 25 spänn styck, det är ju guppypris. QUOTE]

                      I min lokala zoobutik i Uddevalla, kostade de 50:-/styck, för vanliga Otocinclus sist jag kollade
                      J-E

                      Kommentar

                      • agalychnis
                        NCS Medlem
                        • september 2004
                        • 195

                        #26
                        Nu är karet igång, men inga fiskar är inköpta ännu. Är sugen på att strunta i att köra biotopriktigt, och kanske ha följande arter:

                        Schackbrädesciklider, Rosentetror, Otocinclus samt Choklad- eller Pygmégurami, istället för Stänktetror, som jag tänkte från början.
                        Vad tror ni om detta?

                        Chokladgurami har jag sedan, jag började med akvariehobbyn för 25 år sedan, alltid fått höra är en näst intill omöjlig art att hålla. Mycket känslig och mottaglig för alla möjliga sorters sjukdomar. När man läser om den nuförtiden, så låter det lite mer positivt, så den är kanske värd att prova på?

                        Skall försöka få in någon bild på karet i kväll!
                        J-E

                        Kommentar

                        • agalychnis
                          NCS Medlem
                          • september 2004
                          • 195

                          #27
                          Sphaerichthys vaillanti är ju också ruggigt snygga! Någon som vet något om dem? Är kanske i fel forum, Sydamerikanska ciklider

                          J-E

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #28
                            Ursprungligen postat av agalychnis
                            Nu är karet igång, men inga fiskar är inköpta ännu. Är sugen på att strunta i att köra biotopriktigt, och kanske ha följande arter:

                            Schackbrädesciklider, Rosentetror, Otocinclus samt Choklad- eller Pygmégurami, istället för Stänktetror, som jag tänkte från början.
                            Vad tror ni om detta?

                            Chokladgurami har jag sedan, jag började med akvariehobbyn för 25 år sedan, alltid fått höra är en näst intill omöjlig art att hålla. Mycket känslig och mottaglig för alla möjliga sorters sjukdomar. När man läser om den nuförtiden, så låter det lite mer positivt, så den är kanske värd att prova på?

                            Skall försöka få in någon bild på karet i kväll!
                            J-E
                            Precis mina funderingar

                            Jag har sedan någon vecka chokladguramis simmandes med mina schackbräden!

                            Har hört samma som du att de ska vara skitsvåra, men när man nu har ett survattenskar med få invånare och med högsta prio i fråga om vattenbyten, så måste man ju prova
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • agalychnis
                              NCS Medlem
                              • september 2004
                              • 195

                              #29
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Precis mina funderingar

                              Jag har sedan någon vecka chokladguramis simmandes med mina schackbräden!

                              Har hört samma som du att de ska vara skitsvåra, men när man nu har ett survattenskar med få invånare och med högsta prio i fråga om vattenbyten, så måste man ju prova
                              Ja, det är ju som sagt inte biotopriktigt, men de vill ha samma vattenvärden och temp, så då tycker jag att det spelar mindre roll.

                              Här kommer några bilder på 90L karet. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig från början, mycket rötter och lite växter. Nu blev det tvärtom!

                              J-E

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • september 2007
                                • 890

                                #30
                                Ursprungligen postat av agalychnis
                                Ja, det är ju som sagt inte biotopriktigt, men de vill ha samma vattenvärden och temp, så då tycker jag att det spelar mindre roll.

                                Här kommer några bilder på 90L karet. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig från början, mycket rötter och lite växter. Nu blev det tvärtom!

                                J-E
                                En riktigt härlig djungel med många gömställen!
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...