Är detta en hybrid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av classe
    hej malawijanne!
    okej och jag tycker den ser ut men den ser inte mkt risk.. och jag tycker den din hongi är fint färg o roligt ser den... hur ge du mat där dåå är special för räkmix?? eller nån foder dååå???? mvh klas
    Jag matar med min räkmix.
    Den innehåller 10kg malda hela räkor, 5kg mixade ärtor, 200 gram gelatin upplöst i varmt vatten. en matsked astaxanthin till 1kg färdig mix.
    Ingenting annat.
    Framförallt så tycker jag att det är bra med så lite gelatin i, för att då sätter det inte igen mina filtermattor, och då slipper jag göra rent dom.
    Jag har för övrigt inte gjort rent mina mattor på över 15 år, bara att byta vatten och mata, men det beror väl på att jag bara matar med min räkmix.
    Inget levande föda,inga flingor, inga granulat och framförallt inga pellets, för där vet man aldrig vad dom innehåller.Janne

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Jag matar med min räkmix.
      Den innehåller 10kg malda hela räkor, 5kg mixade ärtor, 200 gram gelatin upplöst i varmt vatten. en matsked astaxanthin till 1kg färdig mix.
      Ingenting annat.
      Framförallt så tycker jag att det är bra med så lite gelatin i, för att då sätter det inte igen mina filtermattor, och då slipper jag göra rent dom.
      Jag har för övrigt inte gjort rent mina mattor på över 15 år, bara att byta vatten och mata, men det beror väl på att jag bara matar med min räkmix.
      Inget levande föda,inga flingor, inga granulat och framförallt inga pellets, för där vet man aldrig vad dom innehåller.Janne
      Hur mycket rent astaxanthin innehåller den där matskeden (det jag undrar över är alltså koncentrationen)?

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av Markus_A
        Hur mycket rent astaxanthin innehåller den där matskeden (det jag undrar över är alltså koncentrationen)?
        Det är den sorten man köper genom ncs till rabatterat pris om man är medlem.Janne

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #19
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Det är den sorten man köper genom ncs till rabatterat pris om man är medlem.Janne
          Det säger mig inte så mycket. Står det inte på förpackningen då? exempel 125mg astaxanthin/gram pulver.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            Ursprungligen postat av Markus_A
            Det säger mig inte så mycket. Står det inte på förpackningen då? exempel 125mg astaxanthin/gram pulver.
            Sök på astaxanthin på forumet så hittar du koncentrationen, jag har mitt i en vanlig plaståse där står inte koncentrationen.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 24 januari 2008, 11:37.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Markus_A
              Det säger mig inte så mycket. Står det inte på förpackningen då? exempel 125mg astaxanthin/gram pulver.
              Jag hittade en gammal broschyr,där står det.
              Astaxantin >1,5%
              Och det heter Naturose, företaget som säljer det heter Linkan AB tel044247965 uppge ditt medlemsnr när du beställer så får du rabatt.
              Det var malawe som ordnad att vi får rabatt, Pm honom han kan säkert mer om Astaxanthinet.Janne

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #22
                Astaxanthin och groluxrör brukar få fiskarna röda ja.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Astaxanthin och groluxrör brukar få fiskarna röda ja.
                  Ja tänk om det vore så lätt ändå, och det har självklart inget med att göra med vilka djur man avlar på.Janne

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja tänk om det vore så lätt ändå, och det har självklart inget med att göra med vilka djur man avlar på.Janne
                    Det har det garanterat.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja tänk om det vore så lätt ändå, och det har självklart inget med att göra med vilka djur man avlar på.Janne
                      Ska jag vara ärlig så kan man i princip ta en röd zebragrupp som är pissgula och matar man deras yngel med astaxathin krydda räkmix så blir dom självlysande. Det som skiljer dessa mot dom man har urvalsodlat är att dom återgår till pissgult ganska fort om man slutar med maten i fråga medans som andra håller färgen bättre och längre men till slut blir dom ganska bleka även dom tyvärr, rätt mat till rätt fisk för rätt ändamål är det som gäller oavsett vilka färger man är ute efter.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #26
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Jag matar med min räkmix.
                        Den innehåller 10kg malda hela räkor, 5kg mixade ärtor, 200 gram gelatin upplöst i varmt vatten. en matsked astaxanthin till 1kg färdig mix.
                        Ingenting annat.
                        Framförallt så tycker jag att det är bra med så lite gelatin i, för att då sätter det inte igen mina filtermattor, och då slipper jag göra rent dom.
                        Jag har för övrigt inte gjort rent mina mattor på över 15 år, bara att byta vatten och mata, men det beror väl på att jag bara matar med min räkmix.
                        Inget levande föda,inga flingor, inga granulat och framförallt inga pellets, för där vet man aldrig vad dom innehåller.Janne
                        ok hur ser ut den räkmix? o jag köp själv den vid nol hos kent.. men jag vill veta hur man skall göra den sjålv om den räkmix och den testa jag med det.. o så¨hur man skall göra med den att laga mat dåå?? och jag vill veta så kan du ge mig receceter den en där hur man skall göra det??? jag tycker din fiskar den är fin färg där själv för rödrubin och hongi.. så du har den bra där med din karet där specialt filter.. o jag har den själv botten för makronen , mitten är den "eheim substrat biofilter där och sen två mattor svamp uppe så jag har den själv rena xp3 där.. har gjort fint rent där min karet och tvättat den yttrefilter..tack mkt mvh klas
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #27
                          Ursprungligen postat av classe
                          ok hur ser ut den räkmix? o jag köp själv den vid nol hos kent.. men jag vill veta hur man skall göra den sjålv om den räkmix och den testa jag med det.. o så¨hur man skall göra med den att laga mat dåå?? och jag vill veta så kan du ge mig receceter den en där hur man skall göra det??? jag tycker din fiskar den är fin färg där själv för rödrubin och hongi.. så du har den bra där med din karet där specialt filter.. o jag har den själv botten för makronen , mitten är den "eheim substrat biofilter där och sen två mattor svamp uppe så jag har den själv rena xp3 där.. har gjort fint rent där min karet och tvättat den yttrefilter..tack mkt mvh klas
                          ja jag hittat den på den om räkmix mat den så man skall göra med den receepter den så man kan göra själv med den så ingen problem..dina fiskar är fina färg där häfligt..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Ska jag vara ärlig så kan man i princip ta en röd zebragrupp som är pissgula och matar man deras yngel med astaxathin krydda räkmix så blir dom självlysande. Det som skiljer dessa mot dom man har urvalsodlat är att dom återgår till pissgult ganska fort om man slutar med maten i fråga medans som andra håller färgen bättre och längre men till slut blir dom ganska bleka även dom tyvärr, rätt mat till rätt fisk för rätt ändamål är det som gäller oavsett vilka färger man är ute efter.
                            Ja det är inte min erfarenhet, du kan aldrig mata upp en pissgul rödzebra, till att få en röd färg om den inte har dom rätta generna, jag har försökt det går inte, hur många trix man tar till.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av classe
                              ja jag hittat den på den om räkmix mat den så man skall göra med den receepter den så man kan göra själv med den så ingen problem..dina fiskar är fina färg där häfligt..
                              jamen det var ju kanon, då är det bara att beställa lite astaxantin.
                              Och sedan börja att mixa. lycka till.Janne

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja det är inte min erfarenhet, du kan aldrig mata upp en pissgul rödzebra, till att få en röd färg om den inte har dom rätta generna, jag har försökt det går inte, hur många trix man tar till.Janne
                                Jag körde din räkmix på ej urvalsodlade rödzebror och visst blev dom galet röda... kanonfoder för rödzebra =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...