Är detta en hybrid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #31
    Visst spelar fodret en mycket stor roll för färgen (på ex. Röd Zebra), och man kan ta vilken röd zebra som helst oaktat avel en bit i "rätt riktning" med mer röd nyans som resultat med fodret. Men det gäller även en urvalsodlad fisk. En urvalsodlad är helt enkelt mer djupröd och intensivare i grundfärg!

    Det blir fel att jämföra äpplen och päron. Skall det vara en rättvis jämförelse måste fiskarna (urvalsodlade, icke urvalsodlade) gå i samma kar och äta samma foder -då ser man skillnaden!
    /Fredrik

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #32
      Ursprungligen postat av Hagge
      Det blir fel att jämföra äpplen och päron. Skall det vara en rättvis jämförelse måste fiskarna (urvalsodlade, icke urvalsodlade) gå i samma kar och äta samma foder -då ser man skillnaden!
      Och ha samma belysning... Jag förstår verkligen inte grolux-grejen. Det ser fan inte klokt ut när allt blir rosa! Så intressant kan det väl inte vara att allt ska vara rött? Eller?
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av deelay
        Jag körde din räkmix på ej urvalsodlade rödzebror och visst blev dom galet röda... kanonfoder för rödzebra =)
        Ja Niklas jag la också till i mitt förra inlägg. att dom måste även också ha dom rätta generna, alla rödzebror har inte dom rätta generna urvalsodlade eller inte.Janne

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #34
          Ursprungligen postat av jonre723
          Och ha samma belysning... Jag förstår verkligen inte grolux-grejen. Det ser fan inte klokt ut när allt blir rosa! Så intressant kan det väl inte vara att allt ska vara rött? Eller?
          Håller med!
          Jag brukar i Photoshop roa mig med att "återställa" bilder som är helt "sneställda" i färgen och även där det används groluxrör.
          Tror mig, brukar bli intressant resultat....
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av Hank
            Håller med!
            Jag brukar i Photoshop roa mig med att "återställa" bilder som är helt "sneställda" i färgen och även där det används groluxrör.
            Tror mig, brukar bli intressant resultat....
            Ja du måste ha för mycket fritid, eftersom du roar dig att mixtra med andras bilder.
            För det kan väl inte vara så att du har börjat att ha grolux i dina baljor.
            Nej jag har skrivit till dig förut Hank och jag skriver det igen, att du bara orkar.Janne

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja du måste ha för mycket fritid, eftersom du roar dig att mixtra med andras bilder.
              För det kan väl inte vara så att du har börjat att ha grolux i dina baljor.
              Nej jag har skrivit till dig förut Hank och jag skriver det igen, att du bara orkar.Janne
              Fritid? Jo det har jag, också......
              Dom återställda bilderna slänger jag direkt, bara så du vet, intet sparas.
              Vill av ren nyfikenhet se hur röda firrarna är när bilderna är någolunda normala, typ inredning ej rosa ....
              (gjorde inte Christian A. eller Micke P. det också någon gång?)
              Och jovisst, jag har själv en gång i tiden använt Grolux, men icke mer....
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #37
                Eftersom det tydligen är hongin på bilden som ni diskuterar och bilden är helt kass färgbalansmässigt vore det kul om du kunde ladda upp en bild på en av dina sjönormala hongis med samma kassa färgbalansinställning. Då blir det plötsligt något att jämföra med. Jag menar inget illa nu, men att jämföra dina bilder med våra fiskar hemma då bör man liksom sätta på sig 3-d glasögon och titta enbart genom det röda glaset för att kunna jämföra sin egen fisk med dina bilder.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #38
                  Ursprungligen postat av tege
                  Eftersom det tydligen är hongin på bilden som ni diskuterar och bilden är helt kass färgbalansmässigt vore det kul om du kunde ladda upp en bild på en av dina sjönormala hongis med samma kassa färgbalansinställning. Då blir det plötsligt något att jämföra med. Jag menar inget illa nu, men att jämföra dina bilder med våra fiskar hemma då bör man liksom sätta på sig 3-d glasögon och titta enbart genom det röda glaset för att kunna jämföra sin egen fisk med dina bilder.
                  Deelay tog kort på en av sina hongie.som han köpte av mig. jag tror han la in bilden på fisk och akvarierelaterade bilder.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av tege
                    Eftersom det tydligen är hongin på bilden som ni diskuterar och bilden är helt kass färgbalansmässigt vore det kul om du kunde ladda upp en bild på en av dina sjönormala hongis med samma kassa färgbalansinställning. Då blir det plötsligt något att jämföra med. Jag menar inget illa nu, men att jämföra dina bilder med våra fiskar hemma då bör man liksom sätta på sig 3-d glasögon och titta enbart genom det röda glaset för att kunna jämföra sin egen fisk med dina bilder.
                    Ja jag får väl plocka fram kameran, och göra ett försök med blixt på.
                    Jag brukar fota med bara belysningen på baljorna annars.
                    F.. slavblixten funkade inte, hmm, jag får nog prata med Tony om det.
                    Ja då får ni leva med att blixten kanske kommer i rutan
                    Lägger ut bilder på en av mina avelshannar, fotat idag i min nya lilla lokal. Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av tege
                      Eftersom det tydligen är hongin på bilden som ni diskuterar och bilden är helt kass färgbalansmässigt vore det kul om du kunde ladda upp en bild på en av dina sjönormala hongis med samma kassa färgbalansinställning. Då blir det plötsligt något att jämföra med. Jag menar inget illa nu, men att jämföra dina bilder med våra fiskar hemma då bör man liksom sätta på sig 3-d glasögon och titta enbart genom det röda glaset för att kunna jämföra sin egen fisk med dina bilder.
                      Lite bilder på hongie honor

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #41
                        Ursprungligen postat av tege
                        Eftersom det tydligen är hongin på bilden som ni diskuterar och bilden är helt kass färgbalansmässigt vore det kul om du kunde ladda upp en bild på en av dina sjönormala hongis med samma kassa färgbalansinställning. Då blir det plötsligt något att jämföra med. Jag menar inget illa nu, men att jämföra dina bilder med våra fiskar hemma då bör man liksom sätta på sig 3-d glasögon och titta enbart genom det röda glaset för att kunna jämföra sin egen fisk med dina bilder.
                        Och till slut en hanne och 2st yngel på 3 och 4cm.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #42
                          Ja när jag ändå var igång med kameran så lägger jag ut en liten bild på en av nina röd rubin hannar.
                          Det är från den stammen som kom in först till Sverige, den blir lite slankare i kroppen och kan bli ruskigt röda.
                          Fredrik Hagblom fotade hos mig för några år sen, sedan la han ut den på nätet.
                          Den bilden finns säkert fortfarande kvar, och den fisken var röd.
                          Jag är väldigt glad att jag fortfarande har kvar fiskar utav den stammen, och även yngelJanne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Jag lägger även ut lite på min rödaste fire fishen, den är blodröd hela fisken i verkligheten, så tyvärr så gör inte bilden rättvisa åt fisken.
                            Jämför den mot den röda rubinen som är på mitt föregående inlägg, så ser ni att dom är lika plus att man kan inte skilja på honorna heller.
                            Så då kanske ni förstår varför jag tror att firefishen är urvalsodlad på en albino utav röd rubin

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #44
                              hej den är fint färg den så¨egna växer för hongi och rödrubin för din fiskar.. den är vacker häftligt troligt färg den ser jag.. skojjj.. skall du sälja dom nån din fiskar dååå?????
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #45
                                Ursprungligen postat av classe
                                hej den är fint färg den så¨egna växer för hongi och rödrubin för din fiskar.. den är vacker häftligt troligt färg den ser jag.. skojjj.. skall du sälja dom nån din fiskar dååå?????
                                Nej jag ska inte sälja några vuxna djur, men kanske några yngel i framtiden.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...