Är detta en hybrid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    #46
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Jag lägger även ut lite på min rödaste fire fishen, den är blodröd hela fisken i verkligheten, så tyvärr så gör inte bilden rättvisa åt fisken.
    Jämför den mot den röda rubinen som är på mitt föregående inlägg, så ser ni att dom är lika plus att man kan inte skilja på honorna heller.
    Så då kanske ni förstår varför jag tror att firefishen är urvalsodlad på en albino utav röd rubin
    Malawijanne, har du haft några OB Aulonocaror? Nyfiken på dina erfarenheter och teorier om dessa oxå... skulle det vara möjligt att urvalsodla fram OB Aul?
    Micke

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #47
      Ursprungligen postat av Jarnis
      Malawijanne, har du haft några OB Aulonocaror? Nyfiken på dina erfarenheter och teorier om dessa oxå... skulle det vara möjligt att urvalsodla fram OB Aul?
      Jag har bara haft calligo guld. och den hade jag bara i ca ett år.
      Och då försökte jag inte urvalsodla den.
      Just OB auloncaran har jag inte haft, så den har jag ingen erfarenhet utav.Janne

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #48
        Äntligen lite bilder så man fattar vad du snackar om. Underbart röda smycken........

        Hybrider eller inte? den frågan lämnar jag till dom som tror sig kunna något.

        Strongt att få fram sådana djur bara genom urvalsodling/inavel/linjeavel och allt vad det nu heter.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #49
          Ursprungligen postat av tege
          Äntligen lite bilder så man fattar vad du snackar om. Underbart röda smycken........

          Hybrider eller inte? den frågan lämnar jag till dom som tror sig kunna något.

          Strongt att få fram sådana djur bara genom urvalsodling/inavel/linjeavel och allt vad det nu heter.
          Ja mina hongie, dom kan jag med säkerhet säga att dom är inga hybrider.
          Jag började med helt bruna honor och några hannar, som var lite oranga på halsen och på fenan. sedan har jag inavlat på dom som jag har tyckt varit bäst.
          Och jag har skrivit det förut, jag fick fram en hona som var riktigt röd, så det är hennes gener som jag tror gör att jag får fram så röda hongie, det gäller honor som hannar.
          Och självklart så har jag plockat ut dom bästa hannarna också.
          Bland dom ca 5000 yngel jag har dragit fram utav hongie 20 år tillbaka.
          Ja där kan ni själva se att man kan dra fram röda fiskar utav en fisk som var brun som hona, och en hanne som hade lite rött i sig.
          Och det är därför jag skriver det igen firefishen är en inavlad urvalsodlad röd rubin, en liten parentes, det är väldigt få som tycker något annat än jag.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #50
            Jag lyfter denna tråden igen.
            Och varför gör jag det, jo alltid när jag lagt ute bilder på mina fiskar, så har många belackare sagt att det är fejkade bilder på grund utav att jag har groluxrör, det blir tokrött, en av dom kommentaren jag har fått.
            Ja tänkte jag eftersom alla vill ha bilder på mina fiskar med normala förhållande, belackarna menar jag. Så försökte jag ta med blixt i stället, vad blev facit, en kommenterade det, heder åt Tege.
            Samtidigt med denna tråden så ville jag höra era erfarenheter när det gällde fire fishen, inte ett ljud.
            Är det så att alla tycker som jag att firefishen är en urvalsodlad albino röd rubin.Janne

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #51
              Jag tror att man kan få en hund att likna en katt om man konsekvent odlar på den som mest liknar en katt. Frågan är bara när den ska kallas för katt?

              Jag har för lite erfarenhet när det gäller Hongie och firefish. Jag är mer för A. Hongsloi.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • november 2005
                • 530

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag lyfter denna tråden igen.
                Och varför gör jag det, jo alltid när jag lagt ute bilder på mina fiskar, så har många belackare sagt att det är fejkade bilder på grund utav att jag har groluxrör, det blir tokrött, en av dom kommentaren jag har fått.
                Ja tänkte jag eftersom alla vill ha bilder på mina fiskar med normala förhållande, belackarna menar jag. Så försökte jag ta med blixt i stället, vad blev facit, en kommenterade det, heder åt Tege.
                Samtidigt med denna tråden så ville jag höra era erfarenheter när det gällde fire fishen, inte ett ljud.
                Är det så att alla tycker som jag att firefishen är en urvalsodlad albino röd rubin.Janne
                Jag har nyss köpt fire fish själv och jag har ingen anning om var deras ursprung är i från. Dina aulonocara röd rubin ser ju smala ut i kroppen, men mina fire fish är mer grovvuxena i form. Jag föredrar den slankare formen.Jag tror mina bara är övermatade, hoppas de får fin kroppsform .

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #53
                  Att firefishen enbart består av Aulonocara marleri aka rödrubin tror jag inte alls på, dom har väldigt mycket gemensamt men det finns saker som skiljer dom åt förutom färgen.
                  Men som sagt, det är ju bara spekulationer eftersom inget vet till 100% förutom han som tagit fram dom och dom verkar inte vilja dela med sig hur det gått till.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    Användare
                    • november 2005
                    • 530

                    #54
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Att firefishen enbart består av Aulonocara marleri aka rödrubin tror jag inte alls på, dom har väldigt mycket gemensamt men det finns saker som skiljer dom åt förutom färgen.
                    Men som sagt, det är ju bara spekulationer eftersom inget vet till 100% förutom han som tagit fram dom och dom verkar inte vilja dela med sig hur det gått till.
                    Hur är dina fire fish är de höga i kroppsform eller är de som en alunonocara röd rubin?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #55
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Att firefishen enbart består av Aulonocara marleri aka rödrubin tror jag inte alls på, dom har väldigt mycket gemensamt men det finns saker som skiljer dom åt förutom färgen.
                      Men som sagt, det är ju bara spekulationer eftersom inget vet till 100% förutom han som tagit fram dom och dom verkar inte vilja dela med sig hur det gått till.
                      Ja Niklas du odlar ju också firefishen, har inte du fått fram några bruna honor.Janne

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #56
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        Hur är dina fire fish är de höga i kroppsform eller är de som en alunonocara röd rubin?
                        Typ så här ser dom ut i kropparna... o inga skämt om denna grisiga ruta nu utan detta e bara för att visa kroppsformen, det är blixt framifrån så alla färger är helt fel.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #57
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja Niklas du odlar ju också firefishen, har inte du fått fram några bruna honor.Janne
                          Från min stam verkar det inte komma bruna honor... jag skaffa ju mina från annat håll än dom som kom sen, jag tror det mixtrats mer sedan jag fick mina, du skulle ha några från mina o leka lite med för dom ser olika ut i färgen och ger inga grå yngel.

                          Vissa av mina blir helröda och vissa får blå vita prickar i det röda, olika färger på äggfläckarna förekommer det med, denna har ju gulare medan en annan hane jag har har vit/blå...
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #58
                            Ursprungligen postat av rent vatten
                            Jag har nyss köpt fire fish själv och jag har ingen anning om var deras ursprung är i från. Dina aulonocara röd rubin ser ju smala ut i kroppen, men mina fire fish är mer grovvuxena i form. Jag föredrar den slankare formen.Jag tror mina bara är övermatade, hoppas de får fin kroppsform .
                            Ja mina röd rubin är slankare, men jag har även haft flera stammar utav röd rubin som du säger är mycket högre, ja tänk hur mycket jag har hållit på med den fisken bara för att få fram en fisk som jag tycker ska se ut som en röd rubin, ja det har tagit många baljor i anspråk.
                            Men jag har inte tröttnat ännu, jag får väl hålla på en 20 år till.
                            Tillbaka till fire fishen, ja jag tycker också att den blir hög i kroppsformen, det kanske är den stammen med höga röd rubin.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Från min stam verkar det inte komma bruna honor... jag skaffa ju mina från annat håll än dom som kom sen, jag tror det mixtrats mer sedan jag fick mina, du skulle ha några från mina o leka lite med för dom ser olika ut i färgen och ger inga grå yngel.

                              Vissa av mina blir helröda och vissa får blå vita prickar i det röda, olika färger på äggfläckarna förekommer det med, denna har ju gulare medan en annan hane jag har har vit/blå...
                              Jomen Niklas på något sett så har både du och jag konstaterat att det är inte någon inblandning utav någon mbunas eller tycker du något annat.Janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 02 februari 2008, 12:37.

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                Användare
                                • november 2005
                                • 530

                                #60
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja mina röd rubin är slankare, men jag har även haft flera stammar utav röd rubin som du säger är mycket högre, ja tänk hur mycket jag har hållit på med den fisken bara för att få fram en fisk som jag tycker ska se ut som en röd rubin, ja det har tagit många baljor i anspråk.
                                Men jag har inte tröttnat ännu, jag får väl hålla på en 20 år till.
                                Tillbaka till fire fishen, ja jag tycker också att den blir hög i kroppsformen, det kanske är den stammen med höga röd rubin.Janne
                                Jag kan inte svälja att det är den stammen .Kommer inte alla fire fish från samma stam?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...