Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    Har själv varit borta i 11dagar. Jag skulle aldrig våga att någon annan matar minna troffar medans jag är på semester, och absolut inte med något annat foder än dom är vana med. Har du bara lite alg växt på stenarna så klarar dom sig bra utan mat i några veckor. Robbe byt vatten och ta det lungt med matningen ett tag och observera dina troffar ett tag så dom inte åker på någon skit.
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      Troffeyngel!

      Kan idag meddela att tjejens black pemba har spottat ut sig 8 stycken yngel, plus att vi tömde en annan hona på ett par yngel till som var ungefär lika gamla. Så nu simmar de första tropheus ynglen i lokalen 10-12 st
      Senast redigerad av Alexander Ylipää; 09 mars 2008, 13:43.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Roligt alexander! även jag har fått en del yngel (25st) dock Kiriza
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          Efter större missöden i höstas har börjar troffe suget börja göra sig starkt igen. Funderar nu på en skaffa en större grupp av någon black-variant. Av de black-grupper jag sett har alla haft mellan ett par inidvider upp till hälften med grå/vita skallar. Vad beror det på och finns det någon variant som är mindre benägenhet för detta?
          //Robert

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            Ursprungligen postat av RobbanG
            Efter större missöden i höstas har börjar troffe suget börja göra sig starkt igen. Funderar nu på en skaffa en större grupp av någon black-variant. Av de black-grupper jag sett har alla haft mellan ett par inidvider upp till hälften med grå/vita skallar. Vad beror det på och finns det någon variant som är mindre benägenhet för detta?
            tycker speciellt ikola har det
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Roligt alexander! även jag har fått en del yngel (25st) dock Kiriza
              Justa lingon
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                Ursprungligen postat av LN
                Justa lingon
                Ja en fin bakgrund är aldrig fel
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  Ursprungligen postat av RobbanG
                  Efter större missöden i höstas har börjar troffe suget börja göra sig starkt igen. Funderar nu på en skaffa en större grupp av någon black-variant. Av de black-grupper jag sett har alla haft mellan ett par inidvider upp till hälften med grå/vita skallar. Vad beror det på och finns det någon variant som är mindre benägenhet för detta?
                  På mina 50+ Kiriza finns ingen med ljusa skallar så jag får svara Kiriza på din fråga. Som specmats säger så håller jag med om att ikola har det ofta även körsbär och orange. På körsbär blir ju tom hanen grå men på orange är det honorna som får detta.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    På mina 50+ Kiriza finns ingen med ljusa skallar så jag får svara Kiriza på din fråga. Som specmats säger så håller jag med om att ikola har det ofta även körsbär och orange. På körsbär blir ju tom hanen grå men på orange är det honorna som får detta.
                    Vad beror det på, trivsel? Jag har sett Kiriza med gråskallar. Om dina inte har det skulle det kunna bero på att de trivs. Har även fått för mig att desto större de är desto mindre benägenhet har de att få den gråa färgen. Men om det är så hjar jag ingen aning om.
                    //Robert

                    Kommentar

                    • Rauken
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 310

                      Ursprungligen postat av RobbanG
                      Vad beror det på, trivsel? Jag har sett Kiriza med gråskallar. Om dina inte har det skulle det kunna bero på att de trivs. Har även fått för mig att desto större de är desto mindre benägenhet har de att få den gråa färgen. Men om det är så hjar jag ingen aning om.
                      Vad gäller körsbären som jag kan svara för, så blir hanen det när han "spänner upp sig" inför dom andra. Detta måste väl dock tolkas som att ma trivs. Dock skall sägas att det inte är ett varaktigt tillstånd utan något som uppstår under lektider...
                      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        ....

                        Tänkte jag skulle prova att länka till lite foto på ett par av mina troffar.









                        Får se om det funkar..

                        nr1&2 Kala yellow ungdjur

                        nr3 Ikola vf hane

                        nr4 Kalambo vf hane & hona i bakgrunden

                        Får se om det funkar...
                        Senast redigerad av Oden70; 09 mars 2008, 23:39.
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          På mina 50+ Kiriza finns ingen med ljusa skallar så jag får svara Kiriza på din fråga. Som specmats säger så håller jag med om att ikola har det ofta även körsbär och orange. På körsbär blir ju tom hanen grå men på orange är det honorna som får detta.
                          kan det vara från grupp till grupp??? Mina vf Ikolor visar inga grå skallar.. kan hända när man tänder upp karet efter natten, men den blir svart på ett par minuter igen... har där emot sett det fenomenet på spelande bulu hanar..
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            Ursprungligen postat av Oden70
                            kan det vara från grupp till grupp??? Mina vf Ikolor visar inga grå skallar.. kan hända när man tänder upp karet efter natten, men den blir svart på ett par minuter igen... har där emot sett det fenomenet på spelande bulu hanar..
                            nja, víssa har det kanske ibland och vilka troffe-typer som har det mest tycker jag "personligen" är som sagt ikola och "körsbär" men dom har det bara i stunder av lek och då tycker ja dom är som snyggast-vitt/bärnsten mot rött, fantastiskt..., lite som en frimärksammlare på ett frimärke i massor av varianter
                            (TYCKER MAN INTE OM DET SÅ SATSA PÅ SALTVATTEN)
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 527

                              Ursprungligen postat av RobbanG
                              Beror påhur de ser ut. Är "tollarna" tjocka korvar behöver det inte vara något problem. Är de sytrådstunna och åt det vita till genomskinliga hållet kan det vara värre. Då finns det risk för det första stadiet av bukvattensot.
                              Mitt förslag oavsett hur tollarna ser ut, mata inte på ett par dygn för att sedan försiktigt mata med det foder du använde innan du reste iväg. Var även uppmärksam på alla tecken på sjukdom (framförallt bv-soten) och var beredd på att medicinera.
                              Nej,nej tollarna är tjocka,röda och väääldigt långa så ingen bukvattensot här inte, faktum är att jag aldrig sett dom piggare.
                              Jag bara undrade lite över längden eftersom jag aldrig sett detta tidigare.
                              Polaren som matat dom är en troffe mästare så honom litar jag absolut på men han har heller aldrig sett detta tidigare med sååå långa tollar.

                              Kommentar

                              • RobbanG
                                Användare
                                • januari 2004
                                • 563

                                Ursprungligen postat av specmats
                                (TYCKER MAN INTE OM DET SÅ SATSA PÅ SALTVATTEN)
                                Eller en annan troffe-variant.....
                                //Robert

                                Kommentar

                                Arbetssätt...