Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    jag tycker jag ser 3 olika färger... gult, orange, och en mer röd som påminner om orangemoori mer.... ser jag rätt eller?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      några hanar i gruppen har en mer distinkt orange färg som du beskriver nicklas. vissa har kanske ett starkare oranged anlag än andra Som tur är så är det de som är starkast oranga som får leka mest också.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        några hanar i gruppen har en mer distinkt orange färg som du beskriver nicklas. vissa har kanske ett starkare oranged anlag än andra Som tur är så är det de som är starkast oranga som får leka mest också.
        Missuppfatta mig rätt nu, ska dom inte vara mer gula och ljust orange ibland? eller är målet att försöka odla fram en som ser ut som en pemba?

        Ivilket fall som helst så kommer jag behöva en sperma donator längre fram från en riktigt snyggt orange hane för att befrukta några kirizi gold för att kolla lite vad som händer... glöm inte det =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Mitt mål med mina Kiriza är att få fram så oranga hanar som möjligen kan gå o få med så brett band som jag lyckas få fram. honorna skall vara knall gula med ett brett band där med. jag gillar den fina kontrasten som blir mellan hona hane och man får nästan 2 arter i samma art iom det.
          givetvis så skall jag kunna avvara en fin orange hane om du önskar nicklas. En deal med någon avkomma i utbyte kanske går o ordna så skall det nog bli perfa för oss båda.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            givetvis så skall jag kunna avvara en fin orange hane om du önskar nicklas. En deal med någon avkomma i utbyte kanske går o ordna så skall det nog bli perfa för oss båda.
            Det låter kanon =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Drog en film i mitt kiriza kar sent igår kväll.
              http://www.youtube.com/watch?v=xppXsB6yKAg
              Grymt snygga Kirizor och kar)
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Mitt mål med mina Kiriza är att få fram så oranga hanar som möjligen kan gå o få med så brett band som jag lyckas få fram. honorna skall vara knall gula med ett brett band där med. jag gillar den fina kontrasten som blir mellan hona hane och man får nästan 2 arter i samma art iom det.
                givetvis så skall jag kunna avvara en fin orange hane om du önskar nicklas. En deal med någon avkomma i utbyte kanske går o ordna så skall det nog bli perfa för oss båda.
                jaha! jag var övertygad om att du hade kiriza med pemba när ja såg dina filmer!? så kirizahannar blir snarlika Pemba!? mkt märkligt..(har ingen erfarenhet av black-troffar egentligen) kul måste jag säga, hur som helst såg gruppen kanonfin ut
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Robbe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 527

                  Snyggt Andreas utan några men....

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    Ursprungligen postat av Robbe
                    Snyggt Andreas utan några men....
                    Det skulle i så fall vara att det hade varit kul att se lite utzoomat på hela karet då...
                    Hållar annars med tidigare talare, snyggt. Håller också med att det var häftigt med dom 2 olika färgerna. Hur kommer det sig? Är det gener från olika stammar eller en naturlig könsskillnad (låter mindre trolig eftersom du har 4 gula hanar???) Har du någon aning om hur det blir med avkomman?
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Nä det finns 4st gula hanar som skall sorteras bort. När detta är gjort kommer det vara 17 oranga hanar och 29 honor. Men det är 2 honor som går med tugg och jag skall nog spara ett 10 tal yngel av dom och kompletera upp gruppen med. Men jag är inte säker hur jag skall göra än om detta.
                      Kul att ni gillar dom iaf.
                      Snygga Andreas, var precis inne på som Specmats var att det är Kirza och Pemba i akvariumet. Själv har jag 50-talet pembor som börjar färga, skall bli kul och se hur dom blir.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        Hur var det du hade gjort? Separerat hanarna från honorna och bombat dom med färgfoder inann du satte ihopa gruppen igen eller? Länge leve färgfoder. Snyggt blev det ialla fall...
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          charmen med riktigt vackra kiriza i mitt tycke är guldgula till ljust orange hanar som fortfarande är gula. Helorange, då kan man ju lika gärna blanda pemba hanar och kirizahonor. Men aja, folk har ju olika smaker, tycker bara det är synd att sortera bort perfekta kirizahanar =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Det är stor skillnad på dessa Kiriza och (bra) Bemba!! Matar man Kiriza från denna stammen med Astaxanthin så kan man tom få honorna åt det oranga hållet,om man nu skulle vilja det.

                            Andreas; ser ut som det har utveckats till en riktig "show-grupp"!!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Att blanda pemba hanar med kiriza honor är ju kanske snyggt men man tar en genväg som är i mitt tycke helt oetiskt och vad man får för någon avkomma är ju inget man kan kalla för någon variant häller. Nä mina kommer från jannes kiriza som han hade där vissa honor va SO och vissa kom ifrån Roger perssons grupp han hade. Där var hanarna oranga dock inte så starkt oranga som det är på vissa i min grupp.
                              Att jag har några gula hanar kommer nog ifrån de So honornas anlag skulle jag tippa på.
                              Och ja jag matade de med astaxantin i räk mixen förut som du beskrev oden men hanarna påverkades knappt inget utan det var mest honorna som påverkades och det var ju inte mitt mål utan just ett test för o se om honorna som gick kvar bland hanarna påverkades över huvud taget.
                              Nu får de en räkmix som är näst intill enbart vegetarisk (5% räka) och lite NLS som komplement. definitivt ingen mer astaxantin då jag vill ha gula honor.
                              Senast redigerad av Falköping Andreas; 15 februari 2008, 14:49.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • Robbe
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 527

                                Ang gula eller oranga Kriza hanar så tycker jag helt klart som Jonas att dom ska vara gula men åt det oranga hållet.
                                Jag tycker ändå helt klart att din grupp är otroligt snygg men skulle istället sparat dom gula hanarna istället för dom oranga.
                                Sen vet jag inte riktigt varför det skulle vara mer oetiskt att sätta till Bembor istället för nästan helt identiskt oranga Kirizor??
                                Vad jag känner till så finns det ju nästan inga Kirizor i sjön som är oranga och dom där finns tillåts ju inte att para sig med dom gula honorna ,då kan man ju tycka att det är nästan lika oetiskt att tillåta dom att para sig i akvarium,eller?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...