Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Ursprungligen postat av ozric
    Mkt rykten och antaganden nu. Inte bra! Tycker hela Tropheus-svängen har fått sig en naggning i kanten ang. trovärdigheten om vad / var osv en variant härstammar/uppkommer ifrån.

    Hur kan en lekman bidra med att en sån utveckling avstannar? Har Tropheus blivit för "stort", för mkt profit i branschen numer?? Vad det än beror på är det så j-a tråkigt!
    Det är väl ganska vanligt med ursprungsproblem i dagsläget när fisken kommer från Kongosidan av sjön. Inte så vanligt med fångster därifrån pga oroligheterna.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      Ursprungligen postat av ozric
      Mkt rykten och antaganden nu. Inte bra! Tycker hela Tropheus-svängen har fått sig en naggning i kanten ang. trovärdigheten om vad / var osv en variant härstammar/uppkommer ifrån.

      Hur kan en lekman bidra med att en sån utveckling avstannar? Har Tropheus blivit för "stort", för mkt profit i branschen numer?? Vad det än beror på är det så j-a tråkigt!
      Vilka är ryktena? Tropheus sp. "Ubwari green" finns vild i sjön vid cape Banza till cape Karamba och brichard började fånga dem redan 1981 för att sedan odla på dem i stora öppna dammar . De varierar tydligen i färgen, vid Katende är de tydligen grönare i färgen och på andra ställen kan de gula banden vara nästan orange.

      Översatt från Schupkes tropheus bok.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ett par oskarpa bilder på mina Kambwimba. De största kan nog vara närmar 7cm nu skulle jag tro. Den första är på en hane som visar väldigt mycke blått i ryggfenan.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Ett par oskarpa bilder på mina Kambwimba. De största kan nog vara närmar 7cm nu skulle jag tro. Den första är på en hane som visar väldigt mycke blått i ryggfenan.
          Snygga Andreas! Extra kul att se eftersom jag nu bokat mig för en grupp om 40 individer från samma källa som dina kommer ifrån.

          Vad matar du dina med?

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            Jag kör med samma som göran (räkmix med mesta dels vegetariskt i ,NLS)fast ett tillägg med 1/2 tsk aquatic nature excell för att testa o se ifall det lilla astaxantin som finns i där bara gör gott eller fördärvar. Jag tror göran inte heller matar lika mkt med räkmixen som jag gör häller. Jag kan ju jämföra med görans F1 o se skillnad om ett tag ifall det är rätt eller inte.
            Roligt att du bestämmt dig för o köpa riktig fisk med Malawe
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Jag kör med samma som göran (räkmix med mesta dels vegetariskt i ,NLS)fast ett tillägg med 1/2 tsk aquatic nature excell för att testa o se ifall det lilla astaxantin som finns i där bara gör gott eller fördärvar. Jag tror göran inte heller matar lika mkt med räkmixen som jag gör häller. Jag kan ju jämföra med görans F1 o se skillnad om ett tag ifall det är rätt eller inte.
              Roligt att du bestämmt dig för o köpa riktig fisk med Malawe
              Tack.

              Ska köra igång ordentligt inom kort. Har ju ett 720L som står och puffar utan fisk...men ska fyllas med Malawi denna månad. Har även ett 540L ordnat...sedan ska jag antingen ha ytterliggare 2st 540 till eller en 720 plus en 540. Får se vad det blir. Tre huvudkar blir det...720 med Malawi..720/540 med Tropheus och 720/540 med Viktoriaciklider. 2st 540L kommer jag att bygga träbänk för och dela av på mitten så att jag får ut fyra yngelkar.

              Det är planerna för framtiden just nu...och det blir kul vårpyssel framöver.

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                Hejsan alla troffenördar! Fina kambimbwa Andreas! Kul att höra att du har stora planer Malawe! Vad tror ni om de här dubbarna? De är cirka sex centimeter långa för tillfället.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  Är det Biltema sand du har i karet Matz?

                  Jag gjorde det dumdristiga i att blanda blästersanden med sand från lokal handlare här som jag trodde var samma dimension, men det visade sig vara lite mindre kornstorlek och där skulle jag ha stoppat...men som sagt..dum som man är så blandar man sanden och har i karet...vilket nu resulterat i att jag måste byta ut sanden helt i karet pga att den sand jag tillsatte yrar runt i karet och ser mindre bra/roligt ut. Sliter på pumparna.

                  Blästersanden från Biltema håller precis rätt storlek på sand för att man ska slippa att det far runt speciellt mycket.

                  Jag har ingen aning om dubbar då jag endast haft vuxna själv, men de ser bra ut..det ser jag iallafall.

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Är det Biltema sand du har i karet Matz?

                    Jag gjorde det dumdristiga i att blanda blästersanden med sand från lokal handlare här som jag trodde var samma dimension, men det visade sig vara lite mindre kornstorlek och där skulle jag ha stoppat...men som sagt..dum som man är så blandar man sanden och har i karet...vilket nu resulterat i att jag måste byta ut sanden helt i karet pga att den sand jag tillsatte yrar runt i karet och ser mindre bra/roligt ut. Sliter på pumparna.

                    Blästersanden från Biltema håller precis rätt storlek på sand för att man ska slippa att det far runt speciellt mycket.

                    Jag har ingen aning om dubbar då jag endast haft vuxna själv, men de ser bra ut..det ser jag iallafall.
                    Jag använder mig av rådasand. Tycker den är snygg och dessutom är det lätt att hålla rent i karet eftersom all skit lägger sig på ovansidan av gruset.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Vad är det för dimension på den?

                      Förresten..vad har du för troffearter nu förutom dubbarna?

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Vad är det för dimension på den?

                        Förresten..vad har du för troffearter nu förutom dubbarna?
                        Jag tor det är 0,3 mm på den sanden.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                          Jag tor det är 0,3 mm på den sanden.
                          Ok. Den har jag haft förut och den var bra...

                          Kommentar

                          • akva99
                            Användare
                            • september 2005
                            • 527

                            [QUOTE=Malawe;726091


                            Blästersanden från Biltema håller precis rätt storlek på sand för att man ska slippa att det far runt speciellt mycket.

                            biltema har väl 2 olika storlekar på blästersanden vilken använder du?

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 527

                              Hemma igen efter välbehövlig semester och ser att mina troffar har enorma tollar hängande efter sig, vissa upp till 10 cm.
                              Vad kan detta bero på?
                              En polare har skött matningen och matat med sin egen räkmix nu i ca 2 veckors tid kan detta vara orsaken?
                              Är det positivt eller negativt med sådanna tollar?

                              Snygga Kabwimba Andreas
                              Snygga foto och troffar som vanligt stiffe

                              Kommentar

                              • RobbanG
                                Användare
                                • januari 2004
                                • 563

                                Ursprungligen postat av Robbe
                                Hemma igen efter välbehövlig semester och ser att mina troffar har enorma tollar hängande efter sig, vissa upp till 10 cm.
                                Vad kan detta bero på?
                                En polare har skött matningen och matat med sin egen räkmix nu i ca 2 veckors tid kan detta vara orsaken?
                                Är det positivt eller negativt med sådanna tollar?

                                Snygga Kabwimba Andreas
                                Snygga foto och troffar som vanligt stiffe
                                Beror påhur de ser ut. Är "tollarna" tjocka korvar behöver det inte vara något problem. Är de sytrådstunna och åt det vita till genomskinliga hållet kan det vara värre. Då finns det risk för det första stadiet av bukvattensot.
                                Mitt förslag oavsett hur tollarna ser ut, mata inte på ett par dygn för att sedan försiktigt mata med det foder du använde innan du reste iväg. Var även uppmärksam på alla tecken på sjukdom (framförallt bv-soten) och var beredd på att medicinera.
                                //Robert

                                Kommentar

                                Arbetssätt...