Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    tack cutekid och Göran... man gör så gott man kan
    tar ju ett par år att lära sig att fota men det vet du själva cutekid eller hur.
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      OOO Kazumban där var riktigt fin. påminner mkt om kashesen.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        Ursprungligen postat av Oden70
        e det någon som vet om Kala yellow e samma fisk som chilambo som dom har på Airfish stocklist?? Båda e ju en "yellow rainbow". E ett dåligt foto på deras sida så det e svårt att se. Någon som kan kolla i Shupkes bok..
        Om "Kalan" fångas vid Kala så kan det inte va samma fisk. Chilambo nämns inte i Schupkes bok (vad jag vet). Jag misstänker ju däremot att Nkonde och Chilambo kan va "samma" fisk.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          Tja vad skall man säga.... E en jungel..... Nya namn som dyker upp och nya priser då också....
          Undrar varför det skall klyddas ......
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            Ursprungligen postat av ozric
            Om "Kalan" fångas vid Kala så kan det inte va samma fisk. Chilambo nämns inte i Schupkes bok (vad jag vet). Jag misstänker ju däremot att Nkonde och Chilambo kan va "samma" fisk.
            om jag inte minns fel fångas den vid Kala island..
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Tropheus "Kala Yellow" fångas vid Kala Island enligt Schupke. Arten upptäcktes 1994 av DeMaison och Konings enligt Schupkes bok. Tropheus "Chilambo" nämns inte...men kan mycket väl finnas i boken under annat namn. Känns lite svårt med Tropheus för tillfället då namnsättningen verkar aningen suspekt.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                Ursprungligen postat av Oden70
                e det någon som vet om Kala yellow e samma fisk som chilambo som dom har på Airfish stocklist?? Båda e ju en "yellow rainbow". E ett dåligt foto på deras sida så det e svårt att se. Någon som kan kolla i Shupkes bok..
                Kala yellow är inte samma fisk enligt Schupke. Kalan tillhör linje 8, samma som kasanga, kalambo, kasakalawe mfl. Enligt Schupke finns det ingen troffe som har chilambo som fångstplats, om det nu skulle finnas det, så tror jag att chilambon skulle höra till linje 7.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  Blev också lite fundersam när jag kollade på Airfish stoklist, tyckte namnet verkade lite skumt... Någon som kan kolla fotot där och bedömma det bättre än mig?? Ser inte så bra på fotot tycker mina ögon
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    "Yellow Rainbow" kallas väl alla de ljusa/ljusgula Moorii-varianterna så som Nkonde, Chilambo,Nangu,Kabayeye etc ??
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 527

                      Kazumban var mycket läcker,Oden70 och en ganska så bra bild troffar är minsan inte det lättaste att fota.
                      Det verkar även så att den är lika svår eller svårare att hålla isär dom olika arterna, rena rama djunglen

                      Kommentar

                      • Fia_H
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 16

                        E där ingen som har foton på Tropheus Zongwe?

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          Kolla denna länk till Goggel bilder http://images.google.se/images?hl=sv...k+bilder&gbv=2

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            PH-värde

                            Har haft nu en Vf T. Musanga grupp några månader och dessa ändrade nyans så att det blev märkbart skillnad över en natt (till det bättre). Det var nästan så att man funderade om man hade fått fel på synen.

                            Vad har jag gjort. Matat och bytt vatten och sett till att de har det så bra som möjligt. Efter andra veckan har antydan till lek funnits men det har inte blivit mer än att några vill kella lite med varandra.
                            Men den stora förändringen (nyansenförändringen) skede när jag höjde PH med att tillsätta bikarbonat då PH värdet var 7,5.

                            Till mina funderingar, skulle detta ändå kommit eller är det så PH-höjningen kan hjälpte till så de färgar ut och blir intensivare i färgen?
                            Skall jag även tillföra salt?
                            Finns det några andra som har upplevt liknande?
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Har haft nu en Vf T. Musanga grupp några månader och dessa ändrade nyans så att det blev märkbart skillnad över en natt (till det bättre). Det var nästan så att man funderade om man hade fått fel på synen.

                              Vad har jag gjort. Matat och bytt vatten och sett till att de har det så bra som möjligt. Efter andra veckan har antydan till lek funnits men det har inte blivit mer än att några vill kella lite med varandra.
                              Men den stora förändringen (nyansenförändringen) skede när jag höjde PH med att tillsätta bikarbonat då PH värdet var 7,5.

                              Till mina funderingar, skulle detta ändå kommit eller är det så PH-höjningen kan hjälpte till så de färgar ut och blir intensivare i färgen?
                              Skall jag även tillföra salt?
                              Finns det några andra som har upplevt liknande?
                              Den erfarenheten jag har skaffat mig med mina 2grupper VF Tropheus moorii, Kambwimba är att de såg mörka och ganska tråkiga ut de första månaderna men att de sedan undan för undan har blivit ljusare i färgen ( mer gult och grönt mm ). Nu ett år efter köpet av den första gruppen så tycker jag att skillnaden är nästan som svart och vitt mot hur de såg ut i början mot dagsläget.
                              Jag byter vatten en gång per vecka och har inga tillsatser i vattnet Ph ligger mellan 7.5-8.
                              Matar med NLS till ca 80% och flingor och räkmix det övriga.

                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • Stephan E
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 307

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Har haft nu en Vf T. Musanga grupp några månader och dessa ändrade nyans så att det blev märkbart skillnad över en natt (till det bättre). Det var nästan så att man funderade om man hade fått fel på synen.

                                Vad har jag gjort. Matat och bytt vatten och sett till att de har det så bra som möjligt. Efter andra veckan har antydan till lek funnits men det har inte blivit mer än att några vill kella lite med varandra.
                                Men den stora förändringen (nyansenförändringen) skede när jag höjde PH med att tillsätta bikarbonat då PH värdet var 7,5.

                                Till mina funderingar, skulle detta ändå kommit eller är det så PH-höjningen kan hjälpte till så de färgar ut och blir intensivare i färgen?
                                Skall jag även tillföra salt?
                                Finns det några andra som har upplevt liknande?
                                Tillsatte du bikarbonat vid PH 7,5?

                                Salt har jag prövat med i vissa burkar med bra resultat. Fisken färgar ut bättre men tyvärr så är växterna inte lika roade. Det svåra är hur mycket som man ska skicka i men jag brukar ta 2-3 st tabletter för varje 100/liter.
                                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...