Adventskalendern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #31
    Jubel jubel!! Hurra hurra!! Bravo pladissimo etc etc

    Kör på Lars! Hur intressant som helst!
    Tony Englund

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Ja, Lars skulle kunna fylla CB 10 år framåt om han nu ville. Bara storyn om krokodilen skulle fylla en sida.
      Ja, vad gäller krokodilen i Tanganyikasjön var jag ju inte ensam utan dels Niklas från Göteborg och dels Richard från Vasa var ju med så för en gång skull så kan ju mina "rövarhistorier" verifieras av andra medlemmar i NCS. Men så är ju inte fallet i de flesta fallen utan ni får ju ta historierna för vad de är.
      "En vederhäftig nolla som inte kan låta bli att synas på internätet"
      "Syns Du inte på internätet på finns du inte"
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #33
        Ursprungligen postat av Lars Andersson
        Jag hade bestämt mig i morse att om ingen ger positiv feedback på mina ganska omfattande inlägg av historiska tillbakablickar (Adventskalendern mm) av mina resor till Afrika så skriver jag inte mer. Nu, under tiden som räkmixmaskinen snurrar i köket, kan jag säga att om tillropen och jublen blir tillräckligt kraftiga så kan jag ta mig i kragen och dels skriva om den senaste vetenskapliga resan med Jay Stauffer till Malawi, januari 2007, i CB, och dels skriva något i övrigt om mina resor till sjöarna i Afrika 1975 - 2007. Stuart Grant brukade kalla mig "The living historybook of the cichlidexport from the Great Lakes of Africa". Jag är troligen den ende som träffat såväl Peter Davies, Klaus Grom som Misha Fainsilber och det brukade impa på Stuart när vi spenderat några timmar på var sin sida av bardisken. Fainsilber och Davies är troligen de svåraste om man "samlar" på fiskexportörer från sjöarna. Men för att jag skall skriva något så krävs det ganska kraftiga jubel och tillrop.
        Skitkul Lars, mer historier

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #34
          Om jag varit i HK just nu hade klockan varit 04:27 och då hade jag ju hävdat att jag skulle få se på lucka nio. Well shit, får väl sitta uppe drygt 180 minuter till för att få se vad luckan gömmer denna kommande dag, den nionde i december.

          Fan, inte hade jag väl kunnat drömma om att jag, en femtiofemårig gubbe, skulle sitta och tråna efter att få öppna nästa lucka. Ja, jag lovar att vara först på luckan.

          Skitkul, som att vara barn på nytt.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #35
            Ursprungligen postat av Lars Andersson
            Om jag varit i HK just nu hade klockan varit 04:27 och då hade jag ju hävdat att jag skulle få se på lucka nio.
            Lucka nio? Menar du inte lucka 10? Nian öppnade jag för ett tag sedan.

            Det som var mest tråkigt för prästerskapet är att 1910 - Prästernas tionde avskaffas i Sverige.

            Tänk er de präster som verkligen gick in för att få det tionde, va besvikna de blev och hur glada alla bondmoror blev när de slapp vart tionde!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #36
              Shit Wille, Du fick mig just att inse att jag loosat ett helt dygn. Räkmixande och filtertvättande kan ju förrycka en vars dygnsrytm. Om man dessutom har gjort räkmixandet till ett festligt söndagskvällsnöje så kan ju det mesta gå fel. Jag har just avklarat det åttonde kilot så jag har god förtröstan om att få gå tidigt i säng denna den nionde kvällen i december

              Får se vad jag kan komma på om Nanjingmassakern. Tror inte jag vill skriva någon om dom hemskheterna. Som sagt vad människan är i stånd till kan man knappast föreställa sig. Går man dessutom omkring i palestinaschal och näbbstövlar och tror sig vara revolutionär och kärnkraftsmotståndare då tillför man ju extra mycket till debatten. Där fick ni igen, ja kanske bara nån.

              Jag lovar att lucka 24 skall jag öppna på rätt dag. Vi ses i morgon (Wille, Håkan, Sabel mfl) den 10 januari, + (plus) - (minus) en dag är väl inte så himla noga eller??
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #37
                Om jag varit i HK just nu hade klockan varit 05:49 och då hade jag ju hävdat att jag skulle få se på lucka tio. Well shit, får väl sitta uppe drygt 75 minuter till för att få se vad luckan gömmer denna kommande dag, den tionde i december.

                Fan, inte hade jag väl kunnat drömma om att jag, en femtiofemårig gubbe, skulle sitta och tråna efter att få öppna nästa lucka. Ja, jag lovar att vara först på luckan.

                Skitkul, som att vara barn på nytt.

                Skam den som ger sig. Nästan som en repris. Återanvändning är ju så på ropet. Räkmixen i frysen och frun sur för att man hänger på ciklid.se.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • oktober 2002
                  • 601

                  #38
                  Hittade inget kul att skriva om. Palestinierna (Palästinensern in Deutsch, det enda roliga med dom är att säga det på tyska) orkar väl ingen att höra om. Charles och Diana, knappast intressant för mig som anser att ett kungadöme är en skam för en demokrati. Jag menar allvar. Och jag ser det som ett bevis för den svenska flatheten. Visst är det romatiskt men aj aj aj. Det är förödande för ett demokratiskt synsätt att ha ett antal personer i ett arvkungadöme vilka är medelmåttiga skattefinansierade lyxfjöntar som flyter ovanpå. Detta oaktat om kungen och hans gemål gör ett bra jobb. Dom hade aldrig fått sina jobb om jobben annonserats ut. Kom nu inte och säg att kostnaden inte vore mindre med en president. Demokrati måste få kosta pengar. Ja det var ett politiskt ställningstagande men inte ett partipolitiskt sådant så jag tycker att det är ok, men det strider ju mot 90% av "folkets" uppfattning så man får väl på tafsen antar jag.

                  Vad har vi kvar, vi får väl gå till Nanjingmassakern från lucka nio, men jag nöjer mig med att konstatera att jag igår fick ett mail från min kompis Leo Wong som ju inte kunde låta mig tro att jag kunde något om kinesisk historia utan rabblade upp mängder av datum som hade med det japanska överfallskriget mot Kina att göra. Jag tänker inte trötta er med dessa datum utan bara låta er ta del av faktumet att han radade upp datum på samma sätt om 911 (11 september). Alltså nämdes 918 och 813 som exempel på historiska händelser. Är det någon som vet om det är ett vedertaget sätt att benämna historiska händelser på det sättet? För mig var det nytt.

                  Svar mottages tacksamt

                  Väntar med spänning på nästa lucka.
                  Senast redigerad av Lars Andersson; 10 december 2007, 07:53.
                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #39
                    Känns plötsligt som den här tråden är den mest spännande att följa.
                    Hoppas din skrivklåda o berättarlusta håller i sig, gärna efter jul oxå.

                    Tomas.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • oktober 2002
                      • 601

                      #40
                      Pass
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #41
                        Inte sett denna tråd innan, underbar underhållning Lars!!!
                        Kör på!

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #42
                          Ursprungligen postat av Lars Andersson
                          .... Jag hade lovat "forskaren" Gunnar Berglund att jag skulle möta upp honom i Kigoma för att hjälpa honom...
                          Jag har inte haft någon kontakt med Gunnar sedan slutet på sjuttiotalet men hittade idag följande på internätet



                          Så det ligger alltså bl a en marlieri på NRM som är ditfraktad av Gunnar Berglund från den resan jag skrev om tidigare.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lars Andersson
                            ...Misha Fainsilber...
                            Jag hade hoppats att jag skulle kunna rätta namnet som jag skrivit fel på två ställen. Han hette Misha Fainzilber och inget annat. Nu bli det en liten historia istället som straff för felskrivningen.

                            Misha Fainzilber är den utan någon som helst jämförelse den mest spännande människa jag träffat. Jag skulle kunna berätta många sidor om denne man som är en myt i Tanzania. Han var aldrig gift (men trolovad som riktigt ung) och vi spenderade en hel del tid tillsammans. Tam gepard istället för hund och/eller katt säger väl det mesta. Enligt ryktet hade han stor delaktighet i revolutionen på Zanzibar och detta ledde till hans nästan gränslösa inflytande på landets politik under flera decenier. Det finns mycket som talar emot detta men Misha måste ha varit extraordinaire eftersom han hade den position han hade i ett övervägande muslimskt land. Han ägde gruvor som han "fått" av regeringen som tack för sina insatser för landet. Två av hans brorsöner jobbar, om jag är rätt underrättad, fortfarande inom gruvindustrin i Tanzania men jag är inte så insatt i med vad de arbetar och om familjen fortfarande har några ägarintressen i gruvorna. Misha borde om jag räknat rätt vara 101 år i år så jag vet inte om han finns i livet. Ett annat syskonbarn är Isaac Abramowitch som var den som lärde mig dyka. Isaac hade varit dykare i militären i Israel och hade arbetat som dykledare och dykinstruktör i Israel. Han kom till Tanzania för att lära Mishas fångstmän att dyka men han utbildade även marinpolisen i Dar es Salaam i att dyka. Ett annat brorsbarn, Michael, lär arbeta eller ha arbetat, som biokemist på KI i Stockholm. Isaac har jag inte haft kontakt med sedan slutet på sjuttiotalet men han lär bo i Texas enligt vad jag hört.

                            Misha Fainzilber är odödliggjord genom att ha blivit porträtterad (ganska positivt) som "Willi", ägaren av hotellet "Haven of Peace", norr om Dar es Salaam, i Nobelpristagaren Shiva Naipauls ganska negativa beskrivning av Tanzania på sjuttiotalet. Boken heter på engelska North of South. Haven of Peace hette i verkligheten Silversands Hotell och jag har arbetat där för mat och husrum under en kortare period 1975. Har även bott där ett antal dagar 1976 tillsammans med Gunnar Berglund (se tidigare inlägg) och våra flickvänner. Idag är Silversands en del av Dar es Salaams universitet. För oss cichlidister är Misha Fainzilber en person som givit namn åt en fisk från Malawisjön, Metriaclima fainzilberi. Anledningen till att Misha Fainzilber kom att syssla med export av tropisk fisk från framför allt Malawi och Tanganyika var att Herbert Axelrod hade fått nys om att det fanns en massa fin fisk i Malawisjön. Han ville åka dit tillsammans med sin brorson Glen. Herbert Axelrod kontaktade den då sedan strax efter andra värlskriget i Dar es Salaam boende Misha Fainzilber. De båda hade den mosaiska trostillhörigheten som gemensam bakgrund och Herbert Axelrod gav ut en del böcker om Malawicichliderna. När sedan Klaus Grom (Aquarium Frankfurt, numera Tagis Aquarium) inte fick sin anläggning i Kigoma att fungera (trots att jag jobbade där sex veckor kring juli 1975) så tog Misha Fainzilber över den fångstatationen.

                            Hoppas ni gillade denna lilla fördjupning som bara berodde på att jag inte kunde rätta ett s till ett z. Tänka sig vad en felskrift kan leda till.
                            Senast redigerad av Lars Andersson; 14 december 2007, 05:34.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #44
                              Om alla hjälps åt att hitta stavfel kommer Lars att få fortsätta skriva ett BRA tag till
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • oktober 2002
                                • 601

                                #45
                                Ursprungligen postat av Lars Andersson
                                Misha Fainzilber är odödliggjord genom att ha blivit porträtterad (ganska positivt) som "Willi", ägaren av hotellet "Haven of Peace", norr om Dar es Salaam, i Nobelpristagaren Shiva Naipauls ganska negativa beskrivning av Tanzania på sjuttiotalet. Boken heter på engelska North of South.
                                Årets fel. Shiva Naipul är inte Nobelpristgaren V S (Vidiadhar Surajprasad) Naipaul utan dennes bror. Jag som alltid trott att det var samma person och att S:et stod för Shiva. Eftersom jag aldrig tidigare vetat något annat förnamn på Nobelpristagaren än just V S så har jag omedvetet lurat mig själv. Och (får man börja en mening med och?) nu vet ni alla att jag inte bara kan skriva fel utan även ha fel. Det lär inte hända igen men "det bjuder jag på" (från en annan låååång tråd)

                                Nu förstår jag varför "Adventskalendern" är placerad under "Felrapportering". Men varför sa ingen något? Ni skulle ju leta fel uppmanade Tony Er alla.

                                Vad blir straffet för detta eländiga misstag? Eftersom jag rättade själv så kan jag väl precis som vid självrättelse i skatteärenden slippa strafftillägg (skattetillägg hos SV). Får jag inget lämpligt förslag på straff så får jag väl själv hitta på något när min egen Lucia (dottern Karin) har firat sin födelsedag färdigt.

                                Vill direkt säga att dottern efter visst provsmakande accepterade att hennes "Apfelsaft" inte hade något skum som våran hade.

                                Hon kan vara svår att känna igen men det var hon som skötte utskänkningen av öl på Ciklidstämman 2003.
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                                Kommentar

                                Arbetssätt...