Adventskalendern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #16
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    Ok. men det är ju alltid kul att besöka andra odlare, finns han långt ner i tyskland?

    man kanske kan besöka din lokal nångång?
    75 mil från Helsingborg, i Lüdenscheid. Du är så välkommen att titta förbi i min lokal

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      75 mil från Helsingborg, i Lüdenscheid. Du är så välkommen att titta förbi i min lokal
      det var ju rätt nära......finns det fler odlare i regionen du känner till?

      Jag hör av mig nångång när jag ska åt växjöhållet, ska försöka få johan att tjacka nåra firrar av mig nångång....
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        det var ju rätt nära......finns det fler odlare i regionen du känner till?

        Jag hör av mig nångång när jag ska åt växjöhållet, ska försöka få johan att tjacka nåra firrar av mig nångång....
        Ja jag känner ju inte till de som odlar "vanliga ciklider" men av de som odlar victoriaciklider. Där finns två st i Lüdenscheid och en på vägen dit i Schneeverdingen.

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #19
          Kul idé med en massa häftig info kring dagen. Att det i dag är FZ dödsdag kom jag inte ihåg. FZ är ju en av de absolut största. FZ har kanske inte påverkat musiken så mycket eftersom han var för komplicerad och gjorde för svår musik för de flesta. Min favorit låt med FZ är Apostrope´ som han gjorde med Jack Bruce. Ett märkligt samarbete mellan två giganter. Men det är ju ingen "riktig" FZ låt utan mera en Jack Bruce låt. En lite anekdot kring FZ är att han var i Stockholm med på den tiden en ljudutrustning extraordinaire. John Holm var där och fixade till ljudet så att FZ knappast trodde att det var sant. Det hade inte hans eget folk lyckats med.

          En stor eloge till Er som lagt ner en massa arbete på att skapa detta åt oss.

          Är just nu inne i en musikperiod och lyssnar på en massa gammal och ny musik. Har idag lyssnat på ett tiotal versioner av Dyer Maker som gjordes av Led Zeppelin och som var den låt som gjorde att reggaen spreds. Gillade aldrig låten med LZ men för mig helt nya versioner med 311, Sheryll Crow och Travellin´Hellhounds är riktiga höjdare.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 04 december 2007, 22:04.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Lars;på vilken platta kör Sheryl Dyermaker??

            På tal om scyssta covers; tipsar om när Hawkwind/Samantha Fox modifierar Stones` Gimmie Shelter...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #21
              Ursprungligen postat av ozric
              Lars;på vilken platta kör Sheryl Dyermaker??
              På en Tribute platta från 1995 som heter "Encomium: Led Zeppelin Tribute"



              Sheryl Crow gör den ofta på sina konserter här är ett exempel

              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


              Just nu tycker nog jag att 311 version är den bästa



              men den mest överraskande och "nyskapade" (nä, det ordet passar inte) är nog ändå Travellin´ Hellhounds version

              Senast redigerad av Lars Andersson; 05 december 2007, 00:22.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Ahh, tnx!

                Den här kvinn... eh, versionen var läcker!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • oktober 2002
                  • 601

                  #23
                  Var det brudar som gällde och vi ändå skall ha en bra version (för det var inte Ingrid Mara) så kommer här Babado Novo

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  Finns även i en annan version (studioversion?) utan bilder

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                  Senast redigerad av Lars Andersson; 05 december 2007, 00:43.
                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    #24
                    Ja, då var det dags för några kommentarer kring dagens historiska händelser.

                    När det gäller Lennons död brukar de flesta (tillräckligt gamla) komma ihåg vad de gjorde när de hörde det. Själv hade jag jobbat på mitt andra revisonsjobb ett par månader och skulle till en ny kund på en mindre ort i Östergötland. Gud förbjude mig att ens nämna den gudsförgätna hålans namn. Jag hade extremt gott om tid på mig. Att komma för sent fanns inte ens i min föreställningsvärld. Jag satt alltså i bilen och hörde nyheterna klockan halv åtta och blev helt förstummad. Som sagt, de flesta kommer ihåg vad de gjorde och var de var när de hörde det först. John Lennons största bidrag till musikhistorien är att han genom sitt kändisskap flyttade fram Yoko Ono som enligt min upfattning är en av de personer som gett viktigast influenser och impulser till andra musiker och därmed ändrat och utvecklat rockhistorien allra mest. Men vem vågar öppet älska Yoko Onos musik och konst, hon "som splittrade världens bästa popgrupp"? Bästa låtarna med Lennon? De är många, men Beatles covers av Roll over Beethoven och Rock´n roll Music gjorde att jag upptäckte Chuck Berry. Det är jag John Lennon tack skyldig.

                    Den japanska ockupationen av Hong Kong. Jag visste inte att det var idag var årsdagen av inledningen av ockupationen. Utav en händelse så köpte jag förra fredagen Alan Birch betydelsefulla bok i det ämnet betitlad "Captive Years: the Occupation of Hong Kong, 1941 - 1945". En svårfunnen samlarbok som kommit ut i nytryck. Kostade nu endast SEK217. Som en följd av den händelsen besökte jag japanernas högkvarter under ockutaionen, ja i fredags alltså. Polishuset i Stanley, där japanerna huserade, har en del att visa upp den intresserade. Själv har jag gjort det till en grej att kunna mycket mera än mina kinesiska vänner om Hong Kongs historia. Kinesers syn på oss västerlänningar kan skämtsamt beskrivas som "en bunt traditionslösa skrytsamma galningar som lämnade grottorna i förra veckan och som inte visar någon respekt för historien och andra kulturer" Jag har skaffat mig mycken aktning genom att i förbigående nämna något som dom knappast förväntat sig att jag skulle veta.

                    En gång lyckades jag reta upp en av mina vänner med att vara alltför skrytsamt berömmande över vår västerländska civilisation och därmed nedvärdera den kinesiska civilisationen. Det värsta han kunde komma på då var "vad gjorde ni när vi uppfann fyrverkerierna?"

                    Skulle någon ha vägarna förbi Hong Kong så behöver man inte vara specialintresserad för att besöka "Hong Kong Heritage Museeum". Museet nämns i de flesta Guideböcker som väl värt ett besök och är uppskattat av såväl turister som lokalbefolkning. Eftersom synsättet lokalt är sådant att kunskap och insikt om historia bedöms som väldigt viktigt är inträdet lågt $HK10, tidigare gratis (alltså innan turisterna strömmade till), på detta Gouvermentdrivna museeum.

                    Tack ni som lägger en massa jobb för oss andra. Nu fick jag tack vare ciklid.se alltså en anledning till att skicka några mail innan dagen är slut till den delen av världen som alltid kommer att vara före oss. Före oss? Ja, åtminstonde 7 - 8 timmar i alla fall.

                    Efter detta inlägg får jag nog repetera kursen i inskjutna bisatser, jag skolkade nog då har jag en känsla av, för jag vet inte hur jag skall komma runt alla dem, bisatserna alltså.
                    Senast redigerad av Lars Andersson; 08 december 2007, 21:46.
                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • oktober 2002
                      • 601

                      #25
                      Glömde Eagles Hotel California. 1976 var jag tre månader i Zambia och Tanzania. Meningen var att resan skulle ha blivit mycket längre. Jag hade lovat "forskaren" Gunnar Berglund att jag skulle möta upp honom i Kigoma för att hjälpa honom med "logistik" mm på plats där han skulle göra sina insamlingar av hästnosar för att studera maginnehållet. Av en slump så möttes vi på tåget till Kigoma och efter några minuter förstod jag att han och hans Inga-Britta var svenskar. På tåget insjuknade jag i kraftiga magsmärtor och eftersom jag tidigare haft dysenteri så trodde jag att jag fått det igen och inför min Berit förbannade jag en liten snäll farbror som givit mig en majsbulle tidigare på dagen. Det visade sig flera dagar senare att jag hade blindtarmen och den sprack strax innan operationen på Heri Hospital, långt utanför Kigoma. I Kigoma och runt om fanns på den tiden ingen elektricitet och jag opererades med ryggbedövning och uppshottad med morfin. Operationspersonalen uppskattade inte mina, under påtänt rus, spydiga och fräcka kommentarer så dom la till slut ett skynke över mitt huvud. Alltså som en papagoja med skynke över buren hade jag ett skynke över skallen och sköterskornas förhoppning var väl att jag skulle hålla käften en stund. Näväl, trettiotre dagar tog det att bli kvitt maginfektionen efter blintarmen och jag var inte till så mycket hjälp för Gunnar. Öppet infektertat sår gjorde att alla västerlännigar sa att jag var galen som stannade, men min resa var ju inte slut.

                      När väl såret på magen läkt ihop så fick jag cerebralmalaria och om brusten blindtarm i Afrika inte är illa nog så är cerebralmararia det. Det är det värsta jag varit med om och det påverkade kraftigt min uppfattning om vad smärta är. Cerebralmalaria är hyggligt lättbehandlat men jag gick ner mig väldigt under de dagar jag hade attackerna. Det gjorde att jag till slut accepterade min Berits vädjan om att avbryta resan och åka hem.

                      Tack för att Ni hållt ut med min berättelse så här länge men nu kommer vi till Hotel Californiadelen av berättelsen. Som en följd av den avbrutna resan så tog jag upp mina avbrutna ekonomistudier och följande sommar blev det en Norgesemester och då och där köpte jag Eagles Hotel California. Visst hade det varit kul att stanna i Afrika, men jag blev till slut klar med mina studier och det ledde till jobb som gjorde att jag inte kom iväg till Afrika igen förrän 1990. Med det har jag tagit igen med råge sedan dess. Slutkommentar: Med lite långsökta kopplingar kan man skriva mycket om Afrika.
                      Senast redigerad av Lars Andersson; 08 december 2007, 21:03.
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #26
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Ah det där var trevligt. Kul med foto och lite historiska händelser!
                        Ursprungligen postat av drd
                        Mycket trevligt med kalendern så här i början på julemånaden
                        Ursprungligen postat av daniel60
                        Trevligt!
                        Ursprungligen postat av Lars Andersson
                        En stor eloge till Er som lagt ner en massa arbete på att skapa detta åt oss.
                        Tack för alla glada tillrop. Alltid kul att saker uppskattas.

                        Ursprungligen postat av Lars Andersson
                        Tack för att Ni hållt ut med min berättelse så här länge...
                        Dina inägg som kommentarer till historiska händelser är ju alldeles lysande. Har inga som helst problem med att hålla ut genom dina inlägg. Ser gärna ännu fler sådana här anekdoter.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • panna
                          Användare
                          • december 2004
                          • 233

                          #27
                          Var hittar jag länken? Eller måste jag gå till övrigt? mvh. Jouni
                          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                          För de som ännu inte märkt det, finns det nu en adventskalender igång där lucköppning sker varje dag ända fram till julafton.

                          http://www.ciklid.org/kalender/

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #28
                            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Dina inägg som kommentarer till historiska händelser är ju alldeles lysande. Har inga som helst problem med att hålla ut genom dina inlägg. Ser gärna ännu fler sådana här anekdoter.
                            Jag hade bestämt mig i morse att om ingen ger positiv feedback på mina ganska omfattande inlägg av historiska tillbakablickar (Adventskalendern mm) av mina resor till Afrika så skriver jag inte mer. Nu, under tiden som räkmixmaskinen snurrar i köket, kan jag säga att om tillropen och jublen blir tillräckligt kraftiga så kan jag ta mig i kragen och dels skriva om den senaste vetenskapliga resan med Jay Stauffer till Malawi, januari 2007, i CB, och dels skriva något i övrigt om mina resor till sjöarna i Afrika 1975 - 2007. Stuart Grant brukade kalla mig "The living historybook of the cichlidexport from the Great Lakes of Africa". Jag är troligen den ende som träffat såväl Peter Davies, Klaus Grom som Misha Fainzilber och det brukade impa på Stuart när vi spenderat några timmar på var sin sida av bardisken. Fainsilber och Davies är troligen de svåraste om man "samlar" på fiskexportörer från sjöarna. Men för att jag skall skriva något så krävs det ganska kraftiga jubel och tillrop.
                            Senast redigerad av Joakim Draktoft; 12 december 2007, 01:43.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • panna
                              Användare
                              • december 2004
                              • 233

                              #29
                              Jaa, artikel till CB! mvh. Jouni

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Ursprungligen postat av panna
                                Jaa, artikel till CB! mvh. Jouni
                                Ja, Lars skulle kunna fylla CB 10 år framåt om han nu ville. Bara storyn om krokodilen skulle fylla en sida.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...