Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hej hej, nu är det problem!

    Jag har en grupp moliro red ca 5 cm nu är det 3 st som det är fel på.

    Dom simmar bara med sidofenorna, de andra fenorna är helt still precis som om de vore förlamade i bakkroppen. De simmar nästan helt upprätt, som en sjöhäst ungefär.(när de väl simmar) De står mest och trycker på någon säker plats.

    De har även trasiga fenor, är det för de andra har hackat på dem tro??

    De andra 45 ser friska och krya ut. Vattenvärdena är jättebra, de äter bra, avföringen ser bra ut. De får Tropical spirulina forte & Tropical red parrot.

    Någon som känner igen symptomen?? är helt ny i troffesvängen så jag skulle gärna ta emot lite hjälp från er experter på detta eminenta forum.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av Krille J-son
      Hej hej, nu är det problem!

      Jag har en grupp moliro red ca 5 cm nu är det 3 st som det är fel på.

      Dom simmar bara med sidofenorna, de andra fenorna är helt still precis som om de vore förlamade i bakkroppen. De simmar nästan helt upprätt, som en sjöhäst ungefär.(när de väl simmar) De står mest och trycker på någon säker plats.

      De har även trasiga fenor, är det för de andra har hackat på dem tro??

      De andra 45 ser friska och krya ut. Vattenvärdena är jättebra, de äter bra, avföringen ser bra ut. De får Tropical spirulina forte & Tropical red parrot.

      Någon som känner igen symptomen?? är helt ny i troffesvängen så jag skulle gärna ta emot lite hjälp från er experter på detta eminenta forum.
      Ja titta på sjöhästarna, jag tror att deras bröstfenor är helt borta.
      Ja dom har blivit hackade rejält.Janne

      Kommentar

      • Gäst

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja titta på sjöhästarna, jag tror att deras bröstfenor är helt borta.
        Ja dom har blivit hackade rejält.Janne
        Nä bröstfenorna är kvar, men de använder bara sidofenorna.
        Man ser dem inte ofta hacka på varann heller

        Kommentar

        • svenne

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          De senaste ikola han fick in var typ de största 15cm och suuuper fina. han hade dock inte satt upp pris än. Men ack så fina var de iaf. chilanga fina med men inte häller där va pris uppsatt. gick nog ca 10-12 VF +lika månag F1 av dom. bärnsten hade han fina med men kommer ej ihåg antal på dom. Jag glodde mest på de ruskigt biffiga kejsarna mest priset brukar ligga strax under 300kr/st för de flesta (VF) men billigare om man köper fler.
          Ja kejsarna är riktigt fina! Dom är i samma kaliber som dom som Åled fick inn i början av 90:talet

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av svenne
            Ja kejsarna är riktigt fina! Dom är i samma kaliber som dom som Åled fick inn i början av 90:talet
            Ja välkommen svenne till forumet, jag håller med dig till 90%,
            Åleds firrar som kom in var lite mer uppmatade, men annars så kommer dom i upp i samma klass.Janne

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av Krille J-son
              Hej hej, nu är det problem!

              Jag har en grupp moliro red ca 5 cm nu är det 3 st som det är fel på.

              Dom simmar bara med sidofenorna, de andra fenorna är helt still precis som om de vore förlamade i bakkroppen. De simmar nästan helt upprätt, som en sjöhäst ungefär.(när de väl simmar) De står mest och trycker på någon säker plats.

              De har även trasiga fenor, är det för de andra har hackat på dem tro??

              De andra 45 ser friska och krya ut. Vattenvärdena är jättebra, de äter bra, avföringen ser bra ut. De får Tropical spirulina forte & Tropical red parrot.

              Någon som känner igen symptomen?? är helt ny i troffesvängen så jag skulle gärna ta emot lite hjälp från er experter på detta eminenta forum.
              Dom böjar väll bli köns mogna har dom klarat sig i 2-3 dagar brukar dom överleva dom som dör av stressen gör oftast det innom 24tim

              Kommentar

              • Gäst

                Ursprungligen postat av tezz
                Dom böjar väll bli köns mogna har dom klarat sig i 2-3 dagar brukar dom överleva dom som dör av stressen gör oftast det innom 24tim
                ok. tack

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  Bärnsten och lysrör

                  Ang kasakalawe så har jag bara funderat på en sak. Har själva Mbita och e lite förvirrad... E detta också en omdöpt bärnstens art? vet att många av dessa troffe varianter fångas på ungiefär samma sträka av sjön. Bara en funderare jag har......
                  Sedan en annan fråga, Har skaffat lite vf Ilangi och vet inte vilka lysrör som skulle passa bäst, har en heltäkande ramp med 4a rör i..
                  Har hört mig för i butiker och provat en del men blir inte nöjd med svaren och förslagen som jag får i butiker.. Ej heller hittat någon kombo som jag e nöjd med så därför ber jag om hjälp här.. Skulle vilja ha rör som tar fram Gult i första hand... Tacksamm för svar,...
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    Ursprungligen postat av Oden70
                    Ang kasakalawe så har jag bara funderat på en sak. Har själva Mbita och e lite förvirrad... E detta också en omdöpt bärnstens art? vet att många av dessa troffe varianter fångas på ungiefär samma sträka av sjön. Bara en funderare jag har......
                    Sedan en annan fråga, Har skaffat lite vf Ilangi och vet inte vilka lysrör som skulle passa bäst, har en heltäkande ramp med 4a rör i..
                    Har hört mig för i butiker och provat en del men blir inte nöjd med svaren och förslagen som jag får i butiker.. Ej heller hittat någon kombo som jag e nöjd med så därför ber jag om hjälp här.. Skulle vilja ha rör som tar fram Gult i första hand... Tacksamm för svar,...
                    Ta ett vanligt varm vitt lysrör

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 527

                      Ursprungligen postat av tezz
                      Ta ett vanligt varm vitt lysrör
                      Vad är ett vanligt vitt varmt lysrör då?

                      Vad jag vet(det är i ofs nästan aldrig rätt )så är ett vanligt varmt lysrör inte vitt utan mer gult med färgbeteckningen 230.
                      Lysrör med mera vitt sken har beteckningen 240 men kallas då inte varmt.
                      Sen har jag inga vidare erfarenheter av att använda sig av vanliga lysrör till akvarium.
                      Själv använde jag mig av Phillips Akvarelle när jag hade Ilangi
                      Nu vet ju inte jag hur dina Ilangi ser ut,ODEN 70, men det är svårt att hitta nått lysrör som förstärker gult om där inte redan finns nått från början
                      Senast redigerad av Robbe; 30 december 2007, 09:51.

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        Jo men det heter Varm vitt därför att det är varmt (gult) vitt.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          ????

                          Ursprungligen postat av Robbe
                          Vad är ett vanligt vitt varmt lysrör då?

                          Vad jag vet(det är i ofs nästan aldrig rätt )så är ett vanligt varmt lysrör inte vitt utan mer gult med färgbeteckningen 230.
                          Lysrör med mera vitt sken har beteckningen 240 men kallas då inte varmt.
                          Sen har jag inga vidare erfarenheter av att använda sig av vanliga lysrör till akvarium.
                          Själv använde jag mig av Phillips Akvarelle när jag hade Ilangi
                          Nu vet ju inte jag hur dina Ilangi ser ut,ODEN 70, men det är svårt att hitta nått lysrör som förstärker gult om där inte redan finns nått från början
                          Öööööö,,, tror dom e lila eller kanske blåa!!
                          Nä allvarligt talat så e det gul Ilangi, men trode kanske att där fanns ett rör som skulle belysa det gula mera.. sedan e det så att dom e nya ikaret så det e väl inte bästa färgen på dom just nu men det kommer då dom var riktigt gula inann.. Tack för hjälpen Och gott nytt år
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Oden70
                            Öööööö,,, tror dom e lila eller kanske blåa!!
                            Nä allvarligt talat så e det gul Ilangi, men trode kanske att där fanns ett rör som skulle belysa det gula mera.. sedan e det så att dom e nya ikaret så det e väl inte bästa färgen på dom just nu men det kommer då dom var riktigt gula inann.. Tack för hjälpen Och gott nytt år
                            Vad hette dom där gula växtrören, jag tror det var, TLD 84, dom var rätt så gula.Janne

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              Ett varm vitt lysrör

                              Kommentar

                              • shreek
                                Användare
                                • december 2006
                                • 367

                                Hageby Cikliden

                                Någon som vet om Hageby Cikliden säljer till privatpersoner??
                                Provar på saltbalja för tillfället

                                Kommentar

                                Arbetssätt...