Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    trevliga och lärorika inlägg Lars, det är ju nästan så man skulle våga sig på troffar igen. Men jag får nog hålla mig några år tills nästa försök =)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Har du vart i Lars lokal o sett hans troffar willhelm? Allvarligt??
      LOL!

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Finns ju en anledning till att guldfisk har brons som kriterie i odlingstävling på Sarf och troffar silver.
      LOL igen!! Valörindelningen är ju fånig! Många av de fiskar som finns på silvernivå skulle den genomsnittlige ciklidioten ALDRIG lyckas dra upp några yngel av...
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ursprungligen postat av jonre723
        LOL!



        LOL igen!! Valörindelningen är ju fånig! Många av de fiskar som finns på silvernivå skulle den genomsnittlige ciklidioten ALDRIG lyckas dra upp några yngel av...
        jaja men o ens jämföra troffar o guldfisk är för mig stört löjligt... finns ju knappt något normalt med många guldfiskar.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          jaja men o ens jämföra troffar o guldfisk är för mig stört löjligt... finns ju knappt något normalt med många guldfiskar.
          Nej, de har ju inte ens samma färg och form som ursprunget...
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            Jag måste hålla med Lars det lättaste att odla förutom ungfödare är ciklider för dom sköter det hela själva

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Om det nu är så himla lätt...varför har så pass många ändå problem emellanåt? Menar ni att dessa är skitdåliga akvarister eller vad är det ni vill få fram med era påståenden?

              Om man har en fungerande grupp av Tropheus så tror jag säkert att de går av sig självt, men så är det ju med all fisk...ger du dom perfekta förhållanden så ska det mycket till att de inte besvarar skötseln med lek.

              Det är enkelt att säga hur lätt det är när man fått det att fungera själv utan större problem, men denna totala förnekelse att det skulle generellt sett inte finnas några som helst problem att få Tropheus att leka verkar direkt främmande för mig.

              Jag har haft Tropheus i omgångar och jag upplevde dom inte som direkt lätta, men här kan jag nog påtala att jag inte fick en harmonisk grupp eller en grupp stor nog och det kan ha varit mitt fall samt att jag haft ungdjur men valt att sälja grupperna innan de satt igång med lekar. Jag har däremot haft succé i hobbyn med malawiciklider och det ska mycket till att inte få dessa att leka...men faktum är att jag fick stopp i lekar en stund och jag hade inte en aning om vad som gjorde det.

              Jag har också hört att en del fått samma reaktion från Tropheus..där de lekt massor..men helt plötsligt slagit av på lekfrekvensen. Detta från odlare som odlat i åratal.

              Om ni nu har så lekande lätt med Tropheus så vore det mycket lärorikt att få reda på lite mer om hur man lyckas utan att fallera det minsta och t o m att det är lättare än att odla Guldfisk.

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                Tropheus lider av samma problem som discus - de skapar begär hos akvarister som ibland vill mer än de förmår...

                Jag tycker annars att Lars har svarat på ditt inlägg Malawe.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Om det nu är så himla lätt...varför har så pass många ändå problem emellanåt? Menar ni att dessa är skitdåliga akvarister eller vad är det ni vill få fram med era påståenden?

                  Om man har en fungerande grupp av Tropheus så tror jag säkert att de går av sig självt, men så är det ju med all fisk...ger du dom perfekta förhållanden så ska det mycket till att de inte besvarar skötseln med lek.

                  Det är enkelt att säga hur lätt det är när man fått det att fungera själv utan större problem, men denna totala förnekelse att det skulle generellt sett inte finnas några som helst problem att få Tropheus att leka verkar direkt främmande för mig.

                  Jag har haft Tropheus i omgångar och jag upplevde dom inte som direkt lätta, men här kan jag nog påtala att jag inte fick en harmonisk grupp eller en grupp stor nog och det kan ha varit mitt fall samt att jag haft ungdjur men valt att sälja grupperna innan de satt igång med lekar. Jag har däremot haft succé i hobbyn med malawiciklider och det ska mycket till att inte få dessa att leka...men faktum är att jag fick stopp i lekar en stund och jag hade inte en aning om vad som gjorde det.

                  Jag har också hört att en del fått samma reaktion från Tropheus..där de lekt massor..men helt plötsligt slagit av på lekfrekvensen. Detta från odlare som odlat i åratal.

                  Om ni nu har så lekande lätt med Tropheus så vore det mycket lärorikt att få reda på lite mer om hur man lyckas utan att fallera det minsta och t o m att det är lättare än att odla Guldfisk.
                  Dom leker inte så mycket på sommaren när vattnet är varmt när hösten kommer och det blir svalare börjar revirstriderna och en mådad senare kryllar det av yngel (jag antar det är på sommaren du haft lekuppehåll)
                  Svår odlat är däremot ål vet ej om någon lyckats med det tror man kunde bli rik om man lyckades med
                  Men att odla akvarie fisk klarar dom flesta utan problem sen kan man ju lyckas få tag i såna som man aldrig lyckas få lek på men det drabbar ju även den skickligaste odlaren till och från

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Om det nu är så himla lätt...varför har så pass många ändå problem emellanåt? Menar ni att dessa är skitdåliga akvarister eller vad är det ni vill få fram med era påståenden?
                    ......................
                    ......................
                    Jag har också hört att en del fått samma reaktion från Tropheus..där de lekt massor..men helt plötsligt slagit av på lekfrekvensen. Detta från odlare som odlat i åratal.
                    Akvarister "måste" ändra på det naturliga beteendet genom att tömma honor.
                    I T-sjön (som är ganska stor) så finns det större möjlighet för ynglen att klara sig än i ett fullproppat akvarium. Troffarna leker hur enkelt som helst och mer än vad man kanske ser, men att se till att ynglen klarar sig utan att honorna töms är en annan sak.

                    Att det blir paus i parandet är säkert ganska naturligt. Jämför med Homo Sapiens. Unga kan ofta och hur många ggr som helst och äldre måste ha sina viloperioder.

                    Ute i naturen tor jag knappast att fiskarna parar sig lika ofta som i akvarier. Rätta mig gärna om jag har fel. Nu är jag ingen troffekännare och kommer aldrig att bli det, men tror att det ligger till på detta viset.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av jonre723
                      Tropheus lider av samma problem som discus - de skapar begär hos akvarister som ibland vill mer än de förmår...

                      Jag tycker annars att Lars har svarat på ditt inlägg Malawe.
                      Det där var minst sagt kaxigt och om jag inte visste bättre så skulle jag ta illa upp, men sådant där går förbi mig. Tråkig besserwisser attityd...

                      Bra svar av både tezz och Wilhelm vilket jag tackar för.
                      Senast redigerad av StefanL; 12 december 2007, 01:40.

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Ursprungligen postat av jonre723
                        Tropheus lider av samma problem som discus - de skapar begär hos akvarister som ibland vill mer än de förmår
                        Klockrent svar!
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 310

                          men då är det väl inte troffarna som lider, utan akvaristen??
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            Ursprungligen postat av jonre723
                            Tropheus lider av samma problem som discus - de skapar begär hos akvarister som ibland vill mer än de förmår...

                            Jag tycker annars att Lars har svarat på ditt inlägg Malawe.

                            Akvarister håller på med diskus..........

                            Ciklidister samlar på tropheus......


                            Sätter ingen värdering på det, men att få ett gäng tropheus att leka har just inget med akvaristik att göra. Några ihoplimmade glasrutor, en stenhög i var ände, ett par pumpar med bra flås i. Sen är det bara mata o byta vatten så ofta som man har råd med.
                            Konsten med tropheus är snarare att få dom att låta bli att leka, då hinner även honorna växa sig stora o granna. Eller?
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              Ursprungligen postat av tege
                              Konsten med tropheus är snarare att få dom att låta bli att leka, då hinner även honorna växa sig stora o granna. Eller?
                              Du har så rätt!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Ursprungligen postat av Cutekid
                                Klockrent svar!
                                Om det nu är så klockrent Calle, varför är det då så motsägelsefullt? Först nämns det som att odla Tropheus är enklare än att odla Guldfisk...för att sedan lyftas fram som att en del tar sig vatten över huvudet? Det är snarare arrogant och överlägset svar. Löjligt...

                                Jag kan hålla med om att Tropheus sköter sig själva när det stämmer i gruppen och bra förutsättningar i övrigt..men då leker ju ALLA ciklider i stort sett. Så att lyfta fram detta som att det skulle bara vara att ploppa ned 30-talet Tropheus i ett kar och sedan lyckas utan missöden är ju bara rappakalja...så tillvida att man inte är en erfaren Tropheus odlare som vet vad som krävs redan från början och kan minimera risker.
                                Senast redigerad av StefanL; 12 december 2007, 12:19.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...