Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    Ursprungligen postat av shreek
    skaffade en grupp caramba härom dan där kan man snacka variation
    va kul håller helt med dig

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Jaha tog en film snutt på Kiriza karet 1 timma efter sammanslagningen.
      Lars. Jag särade på mina hanar/honor för några månader sedan för att jag ville honorna skulle få gå ennsamma och växa till sig. När jag sedan hade mestadels hanar så gav jag dom astaxantin preppad räkmix för att få hanarna extra färgstarka. några honor gick kvar i test syfte för o se hur de påverkades av astaxantinet och de blev som jag trodde svagt oranga. de största hanarna var 10.5cm och är ca ett år gamla nu. de som är yngst i karet är sen börgan av feb typ.
      http://www.youtube.com/watch?v=sVOk8w3_jf4
      fina fiskar och akvarium är riktigt bra, det ända jag kan tycka som negativt med ditt akvarium är att det är dåligt med alger för fiskarna att äta vilket jag anser vara huvudfödan för troffar.
      otroligt läckert
      jag får kritik för mina akvarier på grund av alger men det tycker jag det är värt
      om fisken mår bra, mina burkar ser ut som tezz akvarium. med en massa yngel som betar på stenarna hela dagarna.vilket jag tycker är så häftigt.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Akva99 jag försökte få med det i slutet på fimen till vänster att det finns lite alger på en modul där... Nu så är det ju inte så kul o få massa alger på modulerna så jag har virat alu folie runt lysröret i den kanten nu.
        Jag matar med en näst intill rent vegetabilisk grön mix med endast 500 gram räka på 10kg mat ca 70gram/dag samt ger ett par tsk NLS som komplement /dag också.
        Kul att du gillade filmen fö.
        Senast redigerad av Falköping Andreas; 15 december 2007, 23:44.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Jävligt fina Andreas. Om man jämför Kiriza vs Pemba angående färgning så verkar det vara som kirizan är mkt lättare o att få att färga ut, har haft 2 gr pemba där endast ca 20% färgar bra medans man ser kiriza grupper där alla färgar. Nån mer som håller med?
          Tycker också Kirizan färgar lättare,el snarare att Bemban är mer av en humörsfisk.

          Snyggt Andreas!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • akva99
            Användare
            • september 2005
            • 527

            andreas förstår att du kan.
            inget illa ment.försöker bara tala om för läsare av denna tråd hur viktigt det det är med alger till troffar. det kan ju tex vara nystartat osv en massa olika
            anledningar. jag tror helt klart du har koll på det hela.men det är mer för oerfarna troffe läsare. som inte så många tänker på.

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              Härlig filmsnutt Andreas på vackra Kiriza i ett fint kar. Tyckte mig även se en skymt av dina hästnosar..

              / Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Örebro fick in några ex för nåt år sen,vet inte vem som tog dem. Troffe-Micke har/har haft några ex också.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                  japp det stämmer att örebro fick in 7 st 1 går på akvarieleasing

                  troffe micke har inga men vill ha

                  mvh peter
                  Dom hade en grupp mutationer utav Kiriza till salu på mässan i Duisburg för två år sen, jag tror det var maltavi som hade montern, men där kan jag ha fel.Janne
                  Senast redigerad av malawijanne; 16 december 2007, 12:20.

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    Hej Peter!

                    Köp även några hanar från örebro så får du en kanongrupp.
                    De tyska är sönderavlade så du behöver nytt blod i gruppen.
                    Får du en sjöodlad hane som dominant i burken så räddar du nog intresset för denna tropheusvariant. Ännu bättre är kanske att du tar bort alla hanar från Tysklandsleveransen och låter de nya hanarna få allt det roliga.

                    Lycka till med den nya gruppen!

                    / Stephan

                    PS. har skickat ett svar till dig DS.



                    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                    hej är det någon som håller tropheus yellow i sverige

                    var lite intresserad av att höra hur pass sällsynta dessa fiskar är jag vet att dom ska finas i sjön i få exemplar

                    så här ser dom ut http://www.tanganyika.de/yellow.htm

                    har en grupp på väg till mig på 30st

                    detta fick jag i svar från tyskland på tropheini.de


                    Hi. I talked with the breeder of the yellow Tropheus. He is the only man who had them in europe, there is also some one in Kanada who has them. It begins 15 years ago. he had one male wich was yellow, with him he breed an some Females become some yellow juveniles, Then he wait for a real yellow female and breed her with the yellow male and since that day all juveliles are yellow!!! The yellow color is dominat!! The juveniles are also yellow but with some stripes he told me. They are very very rare. He hold 35 Adult Yellow and sometimes he become some juveniles from them but not many, so i´m very happy to get this 30 juveniles, because first he would hold them for a Dealer in Germany ( not Rainer) who sell them for 39 euro!!!! Rainer don´t get some in next time because there are not many juveniles, for thes 100 who had rainer last time he waited long long time, said the breeder!!!
                    Senast redigerad av Stephan E; 16 december 2007, 18:58.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      Här är en som inte tycker det är kul att va ikola hane för tillfället

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        Jag frågade förut om det fanns två olika sorters Kachese. För ibland ser man benämningen red Kachese. Är det nån som kan reda ut begreppen. Jag tycker själv eftersom den heter kachese och då syftar till fångstplatsen så borde det bara finnas en sort.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                          Jag frågade förut om det fanns två olika sorters Kachese. För ibland ser man benämningen red Kachese. Är det nån som kan reda ut begreppen. Jag tycker själv eftersom den heter kachese och då syftar till fångstplatsen så borde det bara finnas en sort.
                          Vissa kashese är mer gul/oranga i färgerna på sidan på hjälen och kroppen medans vissa kashese är mer som chimba där cheeken på hjälen är röd och den är även rödare i kroppen. Dessa kallas red kashese medans de andra mer normal färgade går under namnet cape kashese. Rätta mig om jag har fel men jag tror iaf att det är så här.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • Matz Karlsén
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1127

                            Okey! Men är det samma population eller är det två olika sorter från olika fångstplatser runt kachese?
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Kan ej svara på detta men min spekulation är att det borde skilja något på fångsplattserna men att de båda ligger vid kashese bara att den ena ligger på ena sidan av en pir/grunt rev som går ut och den andra på andra sidan och det kanske skiljer något i födoväg eller något som gör att den ena blir rödare än den andra.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • Matz Karlsén
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 1127

                                Skickar några nytagna bilder på mina troffar. Kameran är inte den bästa. Men jag tycker att mina bärnstenar börjar bli fina.
                                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...