Blåciklid och Guldsöm`?
Kollaps
X
-
Hej,
Inga bilder än... Men min flickvän har köpt ny kamra så det ska nog gå att fixa=)
Lite långt att skicka guld ändå till norrköping kanske?
Kanske kan fixa vbilder i helgen om allt går som det ska!
Tråkigt nog har jag inte fler kar att lägga honan iKanske hade varit bra med en hona till?
Lämna en kommentar:
-
Jag
Brukar faktiskt lyfta ur honan av både mina blå och guld till ett mindre kar några veckor...detta för att honan måste få ta igen sig...och äta upp sig...
Sen när jag släpper i henne igen så blir det lite jaga över en dag innan hanen från respektive art fattat att det är hans hona som varit på semester
Jag skulle nog kanske köpt röda banjomalar...mest för att de är snygga...kanske någon grenmal eller longfin ancistrus...
Kul att det går bra för dig och dina fiskar...skicka gärna ett PM när dina guldyngel är runt5-7cm...
Kan behöva förnya min lekgrupp med nytt blod.Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeDet är roligt att läsa att det går bra Ola!
Har du möjligen bilder på hur karet ser ut numera?
Mvh/Andreas.Lämna en kommentar:
-
Hallå!
Var ett tag sedan nu.
Det går bra i karet, de Blå hålller sig mycket i vänster sida vid en stor rot (där dem leker med).
Guld har resten av karet som revir kan man säga. Har lagt märke till att iaf Guld hanen gillar ärtorna som ajg ger till malarna.. Trodde dem var mest köttätare som de blå..
Guld är inte alls lika glupska heller... De har lekt precis hela tiden. Andra kullen nu=) Första kullen blev alla uppätna med denna verkar det som ett 20tal kommer överleva. De är väl ca 1cm nu och både äter och växer som F*N
Ser lite ut som Kongo tetrorna har accepterat de små liven fast de kunde tagit dem utan problem...
Lite orolig med lekarna då jag inte ser honan äta så värst mycket? Inte hanen heller för den delen... Men betydligt mer än honan. Hanen gillar även mal tabsen som jag ger?
Flytväxterna har kommit igång med så det ser bra ut
HAr planterat ut en hel del skott av Javaormbunke. Små svärdplanter ska med paceras ut övet botten.
Kul att ni ville höra hur det går=)
Har inte köpt några nya fiskar än.. Lite malfreak är man så funderar på skaffa mig en grupp till=)
Just nu så försöker hanen få till en lek till...Hur orkar hon? Kanske vore bäst att köpa en hona till eller han hade bara hållt ihop med den han har nu?
Mvh OlaSenast redigerad av ola.lindeberg; 22 January 2008, 17:57.Lämna en kommentar:
-
Jag vill också veta hur det går! Jag är ju ny här och försöker lära mig mer om SA även om jag har Paletter i karet. Så, att höra om andras erfarenheter när det gäller fiskval och växter är otroligt intressant. Tråkigt bara att vi inte är fler som kan hjälpa till..
Medlem är jag personligen för att stödja utrotningshotade ciklider, sen verkar det finnas mycket kunskap här..Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeGOD JUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh/Andreas.Lämna en kommentar:
-
Hej,
Verkar som det uppskattas av en del att jag skriver här iaf=) Har förövrigt varit medlem...
Det känns som det har börjat bli lite mer harmoni i karet nu. Det mesta rullar på utan några större problem än iaf...=)
Gulden äter inte upp sina yngel, honan verkar ha stenkoll på dem.. Så fort hanen kommer nära så blir han iväg körd. Har inga planer på att skaffa ett kar till för att dra upp yngel. Gjorde det med Blåciklider för nåt år sedan och man fick inte mycket för dem..Men hade varit kul att se om något yngel kan klara sig i karet . Växterna har ju dragit iväg så det är rätt grönti karet nu. Mycket gömställe kring botten för dem. Matar med Cyklops lite då och då.
Ynglena är så pass stora nu så man kan se ögon och att de tuggar om man tittar noga. Har dock inte tagit form av en "fisk" än.
Letar efter någon växt som är relativt lättsköt och som inte bara är grön. Kan vara ljusbrun/mörkröd osv bara för att inte allt ska se grönt ut...
De Blå leker på en rot i ena hörnet med men har inte sett till några yngel... Kan de blå vara sämre på yngelvården än guld? Tetrorna är nog de största bovarna....
Kongona har växt till sig och börjat få färger.. Har iaf 1 hane av 11st... Ska nog satsa på 10hanar till...
Den här hinnan som var oljeliknande ibörjan som senare gick över till en grön algyta har försvunnit. Antagligen så har karet bärjat komma igång bara=)
Guld hanen börjar dock bli sugen på lek igen ser jag men honan skyddar fortfdarande sina yngel, hur länge gör hon det?
God Jul på er alla här!Lämna en kommentar:
-
Ola
Hur går det med guldsömmarna och de blå och alla fina tetror?
Har du lyckats få behålla några yngel ännu?
Mata med svarta mygglarver för att de ska leka mera frekvent och sen arthemia och cyklops när ynglena är fri simmande.
Om du har misstanke om att föräldrarna äter upp sin avkomma så försök att suga upp de yngel du ser och placera dem i en lite balja på cirka 40liter ovanpå akvariet utan grus men lite växter i.
Sen köper du ett såkallat skumfilter(luftdrivet) och placerar där i...sen är det bara att mata påLämna en kommentar:
-
Klart att
Ett forum är till för alla och att vi håller oss till ämnet.
Menar frågor ställs och frågor svaras.
Tycker det är kul att hjälpa andra.Lämna en kommentar:
-
Vad är det för fel att svara på frågor i en tråd??? Eftersom Ola ställt frågor i en tråd och få verkar vilja svara så har bla jag gjort detta. Tråden är ju hans och handlar om hans akvarium och jag tycker denna tråden hållt sig till ämnet väldigt bra annars hade nog moderaterna rättat till det ganska omgående. Tycker denna tråd har varit ganska bra och hållt liv i forumet som annars har varit ganska dött tycker jag ialf nu de sista. Sen är det ju så att tycker man inte om en tråd behöver man inte gå in och läsa den! Sen om man stör sig på ngn hade ialf jag kanske påpekat de i ett pm istället för på hela forumet i en aktiv tråd.
Är de bättre och hålla tyst än att inte svara å så får inte Ola sina svar, är inte de ett forum handlar om att utbyta erfarenheter. Är nog betydligt mer som följer tråden än som skriver.
Ta inte åt dig Ola, fortsätt skriva här!
Ursäkta Christer bara mina åsikter och dom står jag för
Jag känner det som ett påhopp på mig också som ställt upp och svarat på många frågor (med glädje naturligtvis) för att hjälpa till. Tyvärr är det väl så överlag har jag en känsla av att står det användare under namnet så är det inte lika intressant att svara som om d står ncs medlem.Senast redigerad av tjornpatrik; 22 December 2007, 21:09.Lämna en kommentar:
-
Vem skrev inlägget?
Totalt antal inlägg: 174
Användarnamn Inlägg
ola.lindeberg 87
patriks155 40
firefox75 27
A C-son 11
Ola Svensson 2
Yonaz 2
malawijanne 2
Styrsö 1
cf.akvarielagret 1
Håknil 1Lämna en kommentar:
-
Varför ska vi göra det? Mer än vi 2 som skriver här. Dessutom så kanske fler läser och följer tråden?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: