Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ola.lindeberg
    svarade
    Googlade inte på Storfläcktetran och kom också fram till att det var nog lite att ta i. Kändes mer som en Piraya än en "svensson TEtra"

Tanken är att ha ett bra gäng med Svärdplantor som huvud atraktion. Sen flytväxter och kaanske Javamossa.

Just Skivtetran har jag faktiskt fastnat lite för med. Kul att du nämde den. Men äter dem äter ju växter

Hittat A. metae som är fullvuxna. HAde det gårr bra att stoppa ned ett sånt par tillsammans med de blå nu?

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Kolla lite bilder på dem. Inte dem mest färgglada tetror iaf... hum..

Hur är Exodon paradoxus (storfläckstetra). Blir väl lite större än en Kongo och rätt så pigg på nypa yngel och så?=)
    Njae, Buenos Aires-tetror är väl rätt hyffsade tycker jag, den andra jag nämnde är väl kanske inte så färgglad direkt men du sökte ju ochså ngt ovanligt he,he! Storfläckstetran har jag ingen personlig erfarenhet av men frågan är ju om de inte nyper mer än yngel. Fått för mig att de är "onödigt" aggro men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av den tetran.
    Personligen hade jag i ett 720-liters kört ett gäng med en mindre skivtetraart även om det blivit på bekostnad av de flesta växter men det är ju liksom en smaksak...
    Vill du ha en färglad stimfisk som inte blir alldeles för aggressiv kan du även kolla mindre varianter av bottentittare!
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Kolla lite bilder på dem. Inte dem mest färgglada tetror iaf... hum..

Hur är Exodon paradoxus (storfläckstetra). Blir väl lite större än en Kongo och rätt så pigg på nypa yngel och så?=)

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Vet inte om den är så "ovanlig" men Buenos Aires-tetran är rätt snygg och blir upp till 10-12 cm i ett kar som ditt. Den är ganska tuff och tålig för att vara en "stor" liten tetra! Kan möjligen nagga på ömtåliga växter! Annars kan du kolla upp t.ex Astyanax bimaculatus, en rätt ovanlig stimfisk som lär bli upp till 15 cm så vitt jag vet...
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Nu när du nämde det så såg jag liknande beteende på Blåciklider som bara var 3-4cm för några år sen i ett mindre kar.

Vi får se hur det går. Ser iaf fortfarande tunt ut på fisk i karet

Som det ser ut nu så är det nog lek på gång den närmsta veckan
    Den största som måste vara en hane ryggar tillbaka hela tiden från den mindre.. konstigt.

Synd KOngotetran är från afrika.. Den hade passat perfekt. Tips på andra lite större tetror? Gärna lite ovanligare och rovgiriga. (dock inte Piraya)

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    grrrr De två honorna verkar vara en hane iaf.. Den ena spände iaf upp sig och slog lite med kroppen på den andra... Måste vara en hane så väl?

Rätt kul att se att neonerna sticker till andra sidan av karet så fort de bli kommer mot dem... hehe..

Det kan förekomma konkurering mellan honor ochså!
    Hursom helst så kan det ju liksom ändå bara bli ETT par utav tre fiskar...(om inte alla är honor/hanar)
    Om "tredje hjulet" är en hane eller hona spelar inte alltid så stor roll.
    Det är ofta ganska typiskt när man nyss skaffat ciklider och de "hamnat" i en ny miljö(om de är könsmogna) att de vill leka, så har du lite flyt kanske det blir äggläggning de närmaste dagarna... Sett mindre blåciklider än dina reagera liknande på miljöombyten. Hur det sen går är en helt annan fråga...
    Lycka till!
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    grrrr De två honorna verkar vara en hane iaf.. Den ena spände iaf upp sig och slog lite med kroppen på den andra... Måste vara en hane så väl?

Rätt kul att se att neonerna sticker till andra sidan av karet så fort de bli kommer mot dem... hehe..

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Det är röresle på ytan.

Hur lång tid tar det får de blå att blir lite större och maffigare+ 12-15cm är 6-8cm nu. Ska fixa till lite räkmix till helgen. Så basfödan kommer bestå av det.
    Sen lite mygglarver, cyklops och sånt smått.

720l. Byter 1/3 av vattnet en gång i veckan tänkte jag.

400gr torskfilé eller sej filé.
    800gr hela räkor.
    300g ärter eller liknande.
    Lite frysta mygglarver.
    Några droppar multivitamin.

Något i den stilen hade jag tänkt.
    Kanske drar på lite mer veg. föda för kommer ha en hel del L-malar med tiden.
    Att du har rörelse på din yta räknar jag med men jag menar alltså ganska så rejält... Dock så tar ju det inte bort ämnena som orsakar hinnan men du slipper se den, dessutom så brukar den försvinna så småningom när balansen i akvariet blir bättre. Att suga upp hinnan med ett pappersark är effektivast, då försvinner ämnena rent fysiskt. Ämnena i hinnan har såklart lägre densitet än akvarievattnet i övrigt vfr den ligger på ytan. Därför kan du upprepa proceduren med papper tills alla rester är borta. Tips; mata väldigt försiktigt ett tag annars kommer hinnan att återkomma fler gånger tills allt stabiliserats.

Om du ger blåcikliderna ett nyttigt och omväxlande foder så skall de i ditt 720liters ha uppnåt önskat mått helt klart inom ett år iaf! Det är individuellt men de skall i ett så stort kar som ditt även kunna bli större än så. 20 cm är iaf rimligt att förvänta sig.

Ang. L-malar, ge dem regelbundet algtabletter så kan övrigt foder just vara övrigt foder! (iaf tills de blivit någorlunda stora...)
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Det är röresle på ytan.

Hur lång tid tar det får de blå att blir lite större och maffigare+ 12-15cm är 6-8cm nu. Ska fixa till lite räkmix till helgen. Så basfödan kommer bestå av det.
    Sen lite mygglarver, cyklops och sånt smått.

720l. Byter 1/3 av vattnet en gång i veckan tänkte jag.

400gr torskfilé eller sej filé.
    800gr hela räkor.
    300g ärter eller liknande.
    Lite frysta mygglarver.
    Några droppar multivitamin.

Något i den stilen hade jag tänkt.
    Kanske drar på lite mer veg. föda för kommer ha en hel del L-malar med tiden.

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Köpt 3st Blåciklider idag. Största är ca 8cm. Dem andra är 1-2cm mindre och troligen honor hoppas jag på.

Synd att jag inte kom 30min tidigare då hade jag fått föreldrarna på 15cm ++!!

Får se hur neonerna klarar sig nu... Borde inte vara någon fara än iaf.
    Men hur fort växer de blå? Vill gärna ha upp dem så stora som möjligt och inte vänta flera år..

Förövrigt så har det bildas en tun olje liknande hinna på ytan. vad är det?

Mvh Ola
    Hm, kan nog gå åt en och annan neon ändå undan för undan även om blåciklider inte tillhör de snabbaste av fiskar. De tillhör inte heller de mest snabbväxande men flera år behöver du inte vänta! När det gäller hinnan på ytan kan det bero på att bottensubstratet är "färskt", är vanligt i början men går bort med tiden! En oljeliknande hinna kan ochså uppkomma av fiskfodret.
    Att rikta ett utblås uppåt, att få ytan i rörelse brukar avhjälpa hinnproblem på sikt. Vill du omedelbart bli av med hinnan kan du "suga upp" den med papper!
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Köpt 3st Blåciklider idag. Största är ca 8cm. Dem andra är 1-2cm mindre och troligen honor hoppas jag på.

Synd att jag inte kom 30min tidigare då hade jag fått föreldrarna på 15cm ++!!

Får se hur neonerna klarar sig nu... Borde inte vara någon fara än iaf.
    Men hur fort växer de blå? Vill gärna ha upp dem så stora som möjligt och inte vänta flera år..

Förövrigt så har det bildas en tun olje liknande hinna på ytan. vad är det?

Mvh Ola

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Det guldsöms paret var redan sålt.. Ska leta vidare efter de blå imorgon.

10st neoner fick åka ned i karet idag. De verkar klara sig fin fint iaf. Tror inte det blir några problem att lägga ned nån fisk i veckan

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Hämtat lite små rötter i skogen. Väldigt fina rötter, som hårstrån ungefär. Blir snyggt tillsammans med löven...

Problemet är att jag inte hittat några stora rötter i affärerna här hemma.. Alla stora är slut

Var så sugen på köpa någon mal idag. Men lite väl tidigt..
    Bara varit vatten i 24h nu ju.

HAr hittat ett litet Guldsöms par. Tror honan var 6cm och hanen 8cm.
    Får jag sen tag på ett par av de Blå som är lite större så är det superb!

Någon som har erfarenhet av att stoppa i fisk efter 3dagar?

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Enligt infon där så var inte karet för litet iaf...

Hoppas på det är öppet i affärerna idag så ska jag ut och fixa ett par växter...
    Får nog vänta med fisk lite till

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Sååå!

Vatten i nu iaf.

Funderar på Inreda med stora rötter som jag fäster i mittstagen. Ser ut som rötterna växer ned i karet. På såsätt kommer inte De blå se guldsöm,metae eller vad det nu blir.
    Inga stora fighter i karet då hoppas jag på.

Ska nog ringa till Sandbyciklid imorgon och höra om dem har några stora Blå inne.

Har funderat på att ha en rocka men tror att karet har för liten bottenyta för det? Med rötterna fästa i mittstagen så hade själva botten blivit rätt fri iaf.
    Vad tycker ni?
    Kan verkligen inget om rockor men hittade dessa sidor som kanske kan vara till hjälp:

Denna webbplats är till salu! freshwaterstingray.nl är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, freshwaterstingray.nl har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

http://www.amazonasrochen.ch/ På tyska

Tips: lägg ut en tråd och fråga om rockor.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...