1125L Sydamerika, behöver lite tips..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #46
    Ursprungligen postat av Jeppe
    Har kollat i butiken, en fisk som nog skulle passa kallas minigädda, hittar ingen riktig bild på den men det är någon typ av Aplocheilus, är väldigt ytlevande så det skulle kanske passa in ganska bra?
    Hmm låter intressant, du har ingen länk?
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Lene
      Användare
      • januari 2007
      • 42

      #47
      Ursprungligen postat av Banderad
      Jag kör hongsloi och dorsigera och de verkar kunna säga ifrån. De är inte så mesiga, och framför allt inte när det gäller rom/yngel (tror jag). /Jocke
      Hm. Har dorsigera som fortfarande är ganska små (6-7cm kanske?) men de verkar kunna allt annat än säga ifrån. Det är 4 dorsigera som går med 4 skalarer (bara lite större, men inte alls vuxna de heller), ett gäng corydoras, neontetror och ett par fjärilar (+några ancistrus), och dorsigerorna är klart fegast av alla. När jag matar dem flyger alltid skalarerna fram och hugger käk, även tetrorna och fjärilarna håller sig väl framme, men dorsigerusarna smyger sakta fram som om de försöker låtsas att de inte syns då. Särskilt två av dem (kanske honorna? vet ej vilka av dem som är vad) håller sig kvar i sina grottor en bra stund tills maten har börjat dala ner här och där så att de kan nafsa åt sig lite mellan växterna istället för att simma för nära ytan.

      Jag tror inte att de är nog stora för att para sig än, tror du att de blir mindre blyga när de blir större? Annars kanske det varierar mellan olika exemplar av dem. Har i alla fall ordentligt med gömställen, både växter i olika höjder, stengrottor, kokosnöt och rötter, så det borde knappast bero på att de känner sig uttittade...
      /Lene

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #48
        Jag tror att scalarerna helt enkelt är för tuffa. Jag har några scalarer som går tillsammans med mina jordätare (Geophagus altifrons). Mina jordätare beter sig mer som troffar än som graciösa Sydamerikanare vid matning (husse har blivit blöt mer än en gång). Jag introducerade 3 perualtum för drygt en månad sedan nu (ganska små), och nu krigar de om maten på samma vilkor som sina 10 jordätarvänner. Dessa scalarer gick tidigare med discus (i affären). Scalarer verkar vara bra på att anpassa sig efter sällskapet helt enkelt, men kan nog vara lite tuffa mot dina dorsigera.

        Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att dorsigera är framåt om de får vara den dominanta arten i karet, men att de lätt bli skrämda och försiktiga med större och mer dominant sällskap.

        Jag har dock inga egna erfaranheter av dorsigera och större ciklider i samma kar (förutom en ensam Biotodoma cupido, men han är så försiktig). Mina dorsigera är dock inte försiktiga över huvudtaget. De är först framme vid matning av alla fiskar i det karet, och syns mest hela tiden.

        /Jocke

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #49
          Kan inte påstå att mina Dorsigera är fega av sig heller (förutom när det gäller min L-081) dom jagar även bort mina Scalarer om dom kommer för nära, vid matning så är dom överallt och äter så det är inga problem heller..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #50
            Beast: Menar du till någon bild?

            Det var Epiplatys dageti som fanns i affären, sök på www.google.se så lär du få upp en del bilder
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #51
              Sedan kan det säkert vara skillnad på individer också. Att olika individer av samma art kan skilja på sig beteendemässigt är en av de faktorer som gör att jag tycker att ciklider är så vansinnigt intressanta.

              /Jocke

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #52
                Ursprungligen postat av Jeppe
                Beast: Menar du till någon bild?

                Det var Epiplatys dageti som fanns i affären, sök på www.google.se så lär du få upp en del bilder
                Tackar då vet jag namnet, men det är ju en Killis och det är inte intressant för mig..
                Senast redigerad av JockeB; 12 juli 2007, 11:43.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #53
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Sedan kan det säkert vara skillnad på individer också. Att olika individer av samma art kan skilja på sig beteendemässigt är en av de faktorer som gör att jag tycker att ciklider är så vansinnigt intressanta.

                  /Jocke
                  Håller med, det är just det (mm) som gör att det är roligt med ciklider, vad som funkar 1 gång kanske inte funkar nästa gång, utmaningen alltså..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #54
                    Ursprungligen postat av Beast
                    Tackar då vet jag namnet, men det är ju en Killis och det är inte intressant för mig..
                    Nej inte för mig heller, tänkte bara att de var bra yttäckare

                    Jag gillar inte bilbukar heller, har bara tetror som uppfyllare ínga bra ytfiskar direkt...
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #55
                      Och nu till lite Discusfrågor:

                      En sak som slår mig är att alla som har Discus verkar hålla dom i tomma sterila kar utan någon som helst inredning mm, är detta verkligen absolut nödvändigt? Eller gäller detta bara när du ska odla på dom?
                      Jag har nu köpt in 4 st (det blir fler) ungdjur på ca 7-9 cm och skulle ju naturligtvis vilja hålla dom i mitt SA kar med Scalarer, Tetror och några dvärgciklider, det måste väl ändå funka?
                      Jag håller 28 grader i karet, byter ca 1/3 3ggr i veckan ( räcker det?) eller är det inte tillräckligt?
                      Mvh Jocke
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #56
                        Är ingen discusexpert. Men de kala akvariumen som används är för odling. Discus r absolut finast i en miljö som ser ut som den naturliga enligt mig så de passar perfekt i ditt akvarium. Låter super bra.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #57
                          Hej!

                          Hej!
                          Beast,ofta är det vid odling man har så,men jag kan säga att diskus i sig är så fina så dom behöver ingen större inredning,när jag hållit diskus i sällskapsakvarium så har det varit med 3 blomkrukor vallisneria eller amazonas svärdplanta ingen sand eller så,det är dessutom lättare och göra rent ett diskusakvarium som inte har sand eller för mycket inredning,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #58
                            Ursprungligen postat av johho
                            Är ingen discusexpert. Men de kala akvariumen som används är för odling. Discus r absolut finast i en miljö som ser ut som den naturliga enligt mig så de passar perfekt i ditt akvarium. Låter super bra.
                            Jo det är så jag resonerar också, men så verkar det inte vara med Discus!? jag menar med alla andra fiskarter så försöker man efterlikna deras naturliga miljö (i allafall jag)..Är dom verkligen SÅÅ svåra så att dom inte går att hålla i ett sällskapskar inspiration SA?? Jag skulle ALDRIG vara utan bottensubstrat tex..
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #59
                              Ursprungligen postat av annmari
                              Hej!
                              Beast,ofta är det vid odling man har så,men jag kan säga att diskus i sig är så fina så dom behöver ingen större inredning,när jag hållit diskus i sällskapsakvarium så har det varit med 3 blomkrukor vallisneria eller amazonas svärdplanta ingen sand eller så,det är dessutom lättare och göra rent ett diskusakvarium som inte har sand eller för mycket inredning,Mvh Ann-Mari
                              Det du beskriver Ann-Mari låter inte som ett sällskapskar för mig..Utan bottensubstrat är inget fint kar tycker jag som "sällskapskar"..
                              Angående lättrengörlit så har jag L-malar, Corydoras och en filtrering på 7 kubik /timmen + 3 vattenbyten i veckan, är inte det tillräckligt eller?
                              Mvh Jocke
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                #60
                                Jag är helt övertygad om att det räcker (även om jag inte själv är kunnig vad det gäller discus). Jag vet många som har haft discus i sällskapskar med biotopinredning och bytt vatten mer sällan än så (och haft sämre filtrering). Till exempel har de ett kar på Karlskrona akvarieförening med massor av växter, tetror, malar och discus. De matas varannan dag och vattenbyten sker 1 gång i veckan (max). Ibland känns det som många som håller discus matar extremt mycket för att få snabb tillväxt. Jag säger inte att det är fel, däremot skitar det ner mer och det blir lättare att hålla discus utan bottensubstrat. Det var inte meningen att trampa på några tår nu, och jag menar inte att man bör mata mindre. Det jag menar är att jag tror det går jättebra att ha discus, andra fiskar och inredning om man vill det. Sedan säger iof vissa som håller discus att de färgar bättre i sterila kar, och det kanske stämmer. Jag vet inte.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...