1125L Sydamerika, behöver lite tips..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #16
    Ursprungligen postat av ozric
    Jocke - sett denna?? Hypselecaran som alternativ till discus?? http://www.thecichlidgallery.com/videoclips.htm
    Satanoperca Daemon verkar fräck också, men du ville inte ha jordätere va...
    Jodå, har faktiskt haft Chokladciklider för bara 3-4 år sen. Daemon var fräcka också, finns flera jordätare som jag tycker är mycket fina men dom blir ju rätt så stora och då jag vill ha ett gäng dvärgar i karet så blir det väl inte så bra känns det som eller? Känns som dom små skulle komma bort på nått sätt..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #17
      Ursprungligen postat av Beast
      Jodå, har faktiskt haft Chokladciklider för bara 3-4 år sen. Daemon var fräcka också, finns flera jordätare som jag tycker är mycket fina men dom blir ju rätt så stora och då jag vill ha ett gäng dvärgar i karet så blir det väl inte så bra känns det som eller? Känns som dom små skulle komma bort på nått sätt..
      Hej

      Jag tror dvärgar skulle funka bra ihop med Satanoperca, kanske inte Daemon men Leocosticta elle Jurupari som är väldigt fredliga fiskar..
      Kör själv Satanoperca sp "redlips" och de varken gräver i ngn större mängd eller bråkar med de andra, de hävdar sig inom gruppen genom lite mun drag och puffar på varandra.. men värre än så är det inte.
      Om du är nyfiken på Jordätare men inte vill ha så stora fiskar så har du ju Biotodoma och Gymnogeophagus som inte blir så där jätte stora, runt 10-15cm finns det ett par arter.

      Kanske en dvärg Crenicichla skulle passa in tillsammans med Apistogramma, Crenicichla Regani är en personlig favvorit till utseendet.

      Hade däremot vart försiktig med Rödmunstetra tillsammans med Altum, låter som de blir mat med tiden.

      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #18
        Ursprungligen postat av Crenicichla
        Hej

        Jag tror dvärgar skulle funka bra ihop med Satanoperca, kanske inte Daemon men Leocosticta elle Jurupari som är väldigt fredliga fiskar..
        Kör själv Satanoperca sp "redlips" och de varken gräver i ngn större mängd eller bråkar med de andra, de hävdar sig inom gruppen genom lite mun drag och puffar på varandra.. men värre än så är det inte.
        Om du är nyfiken på Jordätare men inte vill ha så stora fiskar så har du ju Biotodoma och Gymnogeophagus som inte blir så där jätte stora, runt 10-15cm finns det ett par arter.

        Kanske en dvärg Crenicichla skulle passa in tillsammans med Apistogramma, Crenicichla Regani är en personlig favvorit till utseendet.

        Hade däremot vart försiktig med Rödmunstetra tillsammans med Altum, låter som de blir mat med tiden.

        MVH

        Kristofer
        Ok ja där fanns ju lite intressanta tips. Håller med om att rödmunstetran förmodligen kommer bli Scalarmat med tiden, men jag har tänkt att Scalarerna ska köpas in som små och i och med att tetrastimmet kommer vara relativt stort med mycket växter och rötter + karets storlek och ett lika stort stim till av någon annan tetrasort så får dom nog jobba bra för att fånga dom i alla fall. Crenicichla känns inte aktuellt för mig, dom har aldrig tilltalat mig faktiskt..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • BJC
          Användare
          • juni 2006
          • 166

          #19
          Jag skulle satsa på ett gäng svarta Scalarer sen ett stort stim med Kardinaltetra. Vad sägs om 500 Kardinaltetror och 1 Neontetra. Sen kan ni leka "Hitta neontetran"

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #20
            Ursprungligen postat av BJC
            Jag skulle satsa på ett gäng svarta Scalarer sen ett stort stim med Kardinaltetra. Vad sägs om 500 Kardinaltetror och 1 Neontetra. Sen kan ni leka "Hitta neontetran"
            Jaa vad det blir för Scalarer det får jag se sen, men leta Neontetran låter ju kul hehe..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #21
              Hej

              Kul att du fann tipsen matnyttiga

              En annan personlig favvorit som kanske blir lite för stor för din smak 15-20 cm
              är Aequidens Diadema detta är också en hyffsat fredlig sydamerikanare, den gräver dock vid lek, inte som centralare men tillräckligt för att rycka upp en och ana nväxt. men om du ankrar växterna så är de inga problem.

              jag har aldrig sett ett foto på en diaderma som gör dem helt rättvisa, när de älekfärgade går honan i olivgrönt till nästan svart och hanen har blåmetallic skimmer över kroppen med klar röda ögon och rödmetaalic i fenorna


              MVH

              Kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #22
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Hej

                Kul att du fann tipsen matnyttiga

                En annan personlig favvorit som kanske blir lite för stor för din smak 15-20 cm
                är Aequidens Diadema detta är också en hyffsat fredlig sydamerikanare, den gräver dock vid lek, inte som centralare men tillräckligt för att rycka upp en och ana nväxt. men om du ankrar växterna så är de inga problem.

                jag har aldrig sett ett foto på en diaderma som gör dem helt rättvisa, när de älekfärgade går honan i olivgrönt till nästan svart och hanen har blåmetallic skimmer över kroppen med klar röda ögon och rödmetaalic i fenorna


                MVH

                Kristofer
                Ok njae den blir för stor, tror jag håller mig till dvärgcikliderna, Scalarer, Tetror, Corydoras och eventuelt någon ungfödare och kanske några Discus. Låter det som en bra kombination? Kom gärna med mera förslag på Dvärgciklider ni tycket är fina och som skulle passa in här,
                gärna någon Tetrasort till också. Kollade på Blodtetra idag den tyckte jag var rätt så fin..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #23
                  Hej

                  Jag köpte ett par Apistogramma hongsloi igår. Verkar vara en trevlig liten fisk. Har ju ganska mycket färg också.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #24
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Hej

                    Jag köpte ett par Apistogramma hongsloi igår. Verkar vara en trevlig liten fisk. Har ju ganska mycket färg också.

                    /Jocke
                    Ja dom gillar jag skarpt, får man fråga vad dom kostade?
                    Själv så har jag idag nu köpt mina första Sydamerikanare och det blev ett par Laetacara Dorsigera, mycket fina dom med..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Tingeling
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 176

                      #25
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Hej

                      Jag köpte ett par Apistogramma hongsloi igår. Verkar vara en trevlig liten fisk. Har ju ganska mycket färg också.

                      /Jocke
                      Jag har oxå funderat på att skaffa mig en grupp med hongsloi men jag har fått se så många olika bilder med dom att jag nu inte vet riktigt hur dom igentligen ser ut .
                      Du får gärna ta lite bilder på dom och visa hur riktiga hongsloi ska ae ut.

                      Hur är dom i lynnet?
                      Funkar det med en grupp om ca 20 st?

                      Sorry att jag kör en instickare på orginal tråden.
                      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #26
                        Om du ska ha 20 stycken behöver du nog ett extremt stort akvarie (varje par bildar ett revir, vet dock inte om de kan fungera som haremlekare också). De är ungefär som andra apistos i lynnet verkar det som. Här hemma går paret tillsammans med en ensam Biotodoma cupido, 2 Laetacara dorsigera och lite tetror. Bilder kommer nog framöver, ska dock åka iväg om en stund här. Men i slutet av veckan kanske.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #27
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Om du ska ha 20 stycken behöver du nog ett extremt stort akvarie (varje par bildar ett revir, vet dock inte om de kan fungera som haremlekare också). De är ungefär som andra apistos i lynnet verkar det som. Här hemma går paret tillsammans med en ensam Biotodoma cupido, 2 Laetacara dorsigera och lite tetror. Bilder kommer nog framöver, ska dock åka iväg om en stund här. Men i slutet av veckan kanske.

                          /Jocke
                          Och vad kostade ditt par?
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Vic
                            Användare
                            • september 2006
                            • 94

                            #28
                            Tror det skulle sitta fint med ett stort stim corys! Red stripe corydoras är fin.
                            Annars kan jag rekomendera Apistogramma bitaeniata, en riktigt fin dvärg!

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #29
                              Ursprungligen postat av Vic
                              Tror det skulle sitta fint med ett stort stim corys! Red stripe corydoras är fin.
                              Annars kan jag rekomendera Apistogramma bitaeniata, en riktigt fin dvärg!
                              http://www.u2u.idv.tw/stone/photo/Ap...a%20Curutu.jpg
                              Jaa ett stort stim Corydoras kommer det att bli, den Apistogramman var jä.....gt snygg, den ska jag kolla upp..
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                #30
                                Här kommer bilder på Hongsloi. Fick dock ingen bra bild, han är grymt mycket snyggare när han spänner ut fenorna.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...