1125L Sydamerika, behöver lite tips..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    1125L Sydamerika, behöver lite tips..

    Hej, jag har tänkt att göra om mitt 1125L som jag kört CA i nu till ett SA kar, då jag har CA i lokalen så vill jag ha något annat hemma..
    Det jag har tänkt mig till en början är bla Scalarer, sen så har jag tänkt mig att köra 2 sorters tetrastim typ 100 av varje så Tetror vill jag ha tips på. Sen så har jag tänkt mig några dvärgciklider också så tips på det vore trevligt..
    Kom gärna med förslag då detta inte är mina normala fiskar..Är inte intresserad av jordätare..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Om du nu ska stara upp ett så stort akvarium varför inte ha en grupp Altumscalarer i det då?Det blir ju hur vacker som helst,Mvh Ann-Mari PS Givetvist också diskus

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Jaa Altum är helt klart ett alternativ, kommer säkert att bli några Discus vartefter också, men inte till en början..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Tetra så tycker jag att du skall ha rödmunnstetra som håller sig i botten och emellan skiktet, och kör sen vinkeltetra som håller sig där uppe. Båda stimmar jättebra!!

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av discusred
          Tetra så tycker jag att du skall ha rödmunnstetra som håller sig i botten och emellan skiktet, och kör sen vinkeltetra som håller sig där uppe. Båda stimmar jättebra!!
          Mmm rödmunstetran har länge varit lite av en favorit så den tror jag att det blir men när det gäller det övre skiktet så tror jag att det blir lite bilbukar eller?
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Ursprungligen postat av Beast
            Mmm rödmunstetran har länge varit lite av en favorit så den tror jag att det blir men när det gäller det övre skiktet så tror jag att det blir lite bilbukar eller?
            Nja alla har olika smak ju
            Bilbukar tycker jag inte stimmar så bra som vinkeltetran. vinklen är mycket bra på stimma, och sen är det ett Jxxxa ös i dom På kvällarna är dom som små torpeder som simmar fram och tillbaka.....

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Ursprungligen postat av discusred
              Nja alla har olika smak ju
              Bilbukar tycker jag inte stimmar så bra som vinkeltetran. vinklen är mycket bra på stimma, och sen är det ett Jxxxa ös i dom På kvällarna är dom som små torpeder som simmar fram och tillbaka.....
              Du har samma storlek på kar som jag, så jag tror du uppskattar vinkeltetran mer.

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av discusred
                Nja alla har olika smak ju
                Bilbukar tycker jag inte stimmar så bra som vinkeltetran. vinklen är mycket bra på stimma, och sen är det ett Jxxxa ös i dom På kvällarna är dom som små torpeder som simmar fram och tillbaka.....
                Hehe visst är det så, men TROTS bilbukarna så har jag tänkt mig 1 tetrasort till..Inga förslag på dvärgciklider då? Jag gillar bla Dorsigera och Fjärilscikliden, kan det funka?
                Senast redigerad av JockeB; 03 juli 2007, 20:15.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  Hej!
                  Det finns ju några lite större bilbukar som blir 7-10 cm, de skulle nog passa.
                  Dolkstickstetra kanske kan vara nåt. De är tillräckligt stora för att inte bli mat åt skalarerna.
                  Dorsigera och fjärilar har jag haft ihop. Det är inga problem.
                  Mitt tips är att också skaffa någon apistogramma med lite temperament, typ nijsseni. Den är pigg, färgglad och två hannar ska man inte ha i ett för litet kar. Jag tror det kan bli underhållande att ha dem i ett så stort kar, för där kommer det bli fight fast de ändå klarar sig undan varandra.
                  Lycka till
                  Mvh Niklas
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av Niklas Blixt
                    Hej!
                    Det finns ju några lite större bilbukar som blir 7-10 cm, de skulle nog passa.
                    Dolkstickstetra kanske kan vara nåt. De är tillräckligt stora för att inte bli mat åt skalarerna.
                    Dorsigera och fjärilar har jag haft ihop. Det är inga problem.
                    Mitt tips är att också skaffa någon apistogramma med lite temperament, typ nijsseni. Den är pigg, färgglad och två hannar ska man inte ha i ett för litet kar. Jag tror det kan bli underhållande att ha dem i ett så stort kar, för där kommer det bli fight fast de ändå klarar sig undan varandra.
                    Lycka till
                    Mvh Niklas
                    Ok tack för tipset det låter intressant, jag gillar även Hongsloi, kan det vara nått?
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      I ett så stort akvarium skulla jag ha en stor grupp Altum samt VF diskus,och en del tetror.Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Nicke SA
                        NCS Medlem
                        • januari 2007
                        • 290

                        #12
                        Jag skulle tro att det är ungefär likadant med hongsloi, men jag har inte sett dem in action. Det finns säkert gradskillnader i tjurighet mellan olika arter och hur det är med hongsloi har jag ingen aning om, så välj din favorit-apistogramma och ett par hannar av dem så blir det säkert jättebra.
                        /Niklas igen
                        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Niklas Blixt
                          Jag skulle tro att det är ungefär likadant med hongsloi, men jag har inte sett dem in action. Det finns säkert gradskillnader i tjurighet mellan olika arter och hur det är med hongsloi har jag ingen aning om, så välj din favorit-apistogramma och ett par hannar av dem så blir det säkert jättebra.
                          /Niklas igen
                          L åter bra det, finns det någon regel hur många av varje man ska hålla? Typ 3+3 eller nått?
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Nicke SA
                            NCS Medlem
                            • januari 2007
                            • 290

                            #14
                            Det är lite olika från art till art. Nijsseni 1 hane till 1 eller 2 honor. Hongsloi 1 hane till 2eller3. Till Cacatuoides brukar 4-6 honor rekomenderas per hanne (ett mer extremt exempel). Ibland säljer butiker bara dem som par, men om du får med dig lite övervikt på honor är det bara bra.
                            /Niklas
                            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Choklader...

                              Jocke - sett denna?? Hypselecaran som alternativ till discus?? http://www.thecichlidgallery.com/videoclips.htm
                              Satanoperca Daemon verkar fräck också, men du ville inte ha jordätere va...
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...