LED-belysning till akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    Användare
    • januari 2007
    • 59

    #61
    Vill verkligen inte förstöra glädjen, men jag har för mig att jag läste på några LED lampor på JULA, att man inte skulle rikta dom rätt i ögonen på varken människor eller djur! Undrar varför?
    /Peter

    Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
    "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #62
      Ursprungligen postat av quarantino
      man inte skulle rikta dom rätt i ögonen på varken människor eller djur!
      Det kan inte ha varit typ laserpekare du kollade på? Det kan ju se ut som en liten diod... Kan inte tänka mej att led skulle vara farligt på det sättet, då det ju används som belysning!

      Kommentar

      • pny
        Användare
        • april 2002
        • 210

        #63
        Man brukar rekomenderas att inte titta rakt in i solen också, och den är ju heller inte förbjuden, så jag förstår inte problemet...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

        Kommentar

        • quarantino
          Användare
          • januari 2007
          • 59

          #64
          Hehe, så bakom är jag inte!

          Näe det här var nån modern variant, tror det var en sån här typ:

          420462 http://www.jula.se/butik/default.asp

          Min gissning är att när de är såpass starka och kupolen på varje diod skulle kunna funka som en lins så kan det nog bli en koncentrad ljuskägla som är skadlig för ögonen vid vissa avstånd...


          Asså, du förstår inte problemet... Om tillverkaren varnar för användadet så lär det ju vara skadligt. Ingen producent vill väl att konsumenter ska dra öronen åt sig. Däremot kanske man kan komma undan med en riskabel produkt om man skickar med en varningstext. Varför inte sätta ett gäng laserpekare som belysning, ascoolt! Och den som kikar in en får skylla sig själv! Det sista var ironi ifall nån läsare undrar!

          Försöker faktiskt hjälpa till, och som jag sa, jag är inte ute efter att förstöra nån glädje!!! Tycker själv att det ser jävligt fränt ut med de där dioderna och vill kanske ha det själv. Dock ska man inte sopa problem under mattan, och bagatellisera ev faktum! Och solen är en punkt att undvika, sitter det 50 dioder runt om...

          Men jag hoppas att det är så gott som ofarligt och att någon med lite mer kött på benen kan ge en kommentar!
          /Peter

          Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
          "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

          Kommentar

          • quarantino
            Användare
            • januari 2007
            • 59

            #65
            Märkligt, hittar inte redigeringsknappen i denna tråd!

            Hursomhelst, denna lampa är det som är försedd med en varningstext som jag nämnde i förra inlägget: 423161 http://www.jula.se/butik/default.asp
            /Peter

            Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
            "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #66
              Ursprungligen postat av quarantino
              Om tillverkaren varnar för användadet så lär det ju vara skadligt.
              Jag förstår hur du menar, och det här ska jag naturligtvis kolla upp närmare.

              MEN... det står säkert så i flera lampor, av den orsaken att de inte vill bli stämda av någon tok som suttit och stirrat i en lampa i fem timmar. Nuförtiden kan man ju hitta väldigt roliga varningar på produkter. Bara för att det står på en hårfön att det innebär livsfara att sänka ner den i vatten så är den ju inte livsfarlig...

              Lite fler skojiga exempel:
              En toalettborste med varningstexten: Använd inte för personlig hygien.
              Barnvagn: Ta bort barnet innan sulkyn fälls ihop.
              Strykjärn: Varning! Stryk aldrig kläder direkt mot kroppen.
              Tändstickor: Varning! Innehållet kan ta eld.
              Motorsåg: Varning! Försök inte stoppa sågkedjan med handen.
              Diskmedel: Varning! Använd inte på mat.
              Ett cd-ställ: Varning! Använd inte som stege.
              Ett däck på en skottkärra: Varning! Inte ämnad för motorvägsbruk.
              Fiskedrag med trippelkrok: Varning! Kan skada vid nedsväljning.
              Dammsugare: Varning! Sug inte upp brinnande föremål.
              Backspegel för cykelhjälm: Varning! Kom ihåg att föremål i spegeln befinner sig bakom dig.
              Diskmaskin: Varning! Låt inte barn leka i diskmaskinen.
              Stålmansdräkt för barn: Varning! Detta plagg gör inte att du kan flyga.
              Hårtork: Varning! Använd aldrig hårtorken när du sover.
              Färgtoner för laserskrivare: Varning! Ät inte färgpulvret.
              Pepparspray för självförsvar: Varning! Kan irritera ögonen.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #67
                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                Jag förstår hur du menar, och det här ska jag naturligtvis kolla upp närmare.

                MEN... det står säkert så i flera lampor, av den orsaken att de inte vill bli stämda av någon tok som suttit och stirrat i en lampa i fem timmar. Nuförtiden kan man ju hitta väldigt roliga varningar på produkter. Bara för att det står på en hårfön att det innebär livsfara att sänka ner den i vatten så är den ju inte livsfarlig...

                Lite fler skojiga exempel:
                En toalettborste med varningstexten: Använd inte för personlig hygien.
                Barnvagn: Ta bort barnet innan sulkyn fälls ihop.
                Strykjärn: Varning! Stryk aldrig kläder direkt mot kroppen.
                Tändstickor: Varning! Innehållet kan ta eld.
                Motorsåg: Varning! Försök inte stoppa sågkedjan med handen.
                Diskmedel: Varning! Använd inte på mat.
                Ett cd-ställ: Varning! Använd inte som stege.
                Ett däck på en skottkärra: Varning! Inte ämnad för motorvägsbruk.
                Fiskedrag med trippelkrok: Varning! Kan skada vid nedsväljning.
                Dammsugare: Varning! Sug inte upp brinnande föremål.
                Backspegel för cykelhjälm: Varning! Kom ihåg att föremål i spegeln befinner sig bakom dig.
                Diskmaskin: Varning! Låt inte barn leka i diskmaskinen.
                Stålmansdräkt för barn: Varning! Detta plagg gör inte att du kan flyga.
                Hårtork: Varning! Använd aldrig hårtorken när du sover.
                Färgtoner för laserskrivare: Varning! Ät inte färgpulvret.
                Pepparspray för självförsvar: Varning! Kan irritera ögonen.
                Smått otroliga varningstexter, men det som är än mer otroligt är att dessa varningstexter oftast kommer sig av att någon stolle gjort exakt det som det varnas för...

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #68
                  Angående laserpekare så är det en ofarlig laserklass så det gör inget om man får stålen i ögonen, jag har nog kollat i en laser både en och 2 gånger. Om det skulle vara direkt farligt så skulle det inte säljas övr huvud taget. Själva varningen är nog mer för att man inte vet risken med att kolla in i en laser dagligen. Jag både tror och hoppas att dom inte testat lserpekare i ett öga på ett djur eller människor tillräckligt nog för att bedömma den som skadlig. Så varningen är nog som sagt bara för att dom vill peka på att dom har varnat om det skulle visa sig att någon tagit skada av kroniskt tittande in i en laser någongång. Finns ju människor till allt, och för att som tillverkare och distributör slippa skulden sen så sätter man ju (som tyckes) självklara klistermärken på alla produkter. Står ju att man inte ska peta in med saker i stereos och tv etc. med, men på 90% av kretskortets yta är det helt ofarligt så man ska ha otur om man blir drabbad av en stöt.

                  Så angående diodlampor så har det nog inget med att det är skadligt att göra. All belysning är skadlig så det är tur att man rör sig i olika belysningmiljöer varje dag. Om man ständigt utsätts för mörker så kan man bli blind, lika så om man skulle befinna sig i ett tokljus rum varje dag med. Och det med mörker har man ju hört både en och 2 gånger från gamla fängelser osv. I kalmar slott hade dom ju såna mörka rum som resulterade i blindhet efter års vistelse utan normalt ljus.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #69
                    Hur går det med LED-belysningen? Någon som har färska foton att dela med sig?

                    Kommentar

                    • wicked1
                      Användare
                      • april 2007
                      • 104

                      #70
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Smått otroliga varningstexter, men det som är än mer otroligt är att dessa varningstexter oftast kommer sig av att någon stolle gjort exakt det som det varnas för...


                      haha det finns folk till allt
                      www.fredd.tk

                      Kommentar

                      • figge
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 112

                        #71
                        Tjenna ulrika.

                        Hur har det gått med din belysning? kör du fortfarande med den? gjort några modifieringar?
                        Blev riktigt sugen på att bygga något med diodrar
                        Hälsningar
                        Fffffff

                        Kommentar

                        Arbetssätt...