LED-belysning till akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    #46
    Ursprungligen postat av JensJ
    ...Trafo ger 400mA...
    Jag förmodar att din transformator klarar av att max ge strömmen 400 mA. Den levererar nog en viss spänning; säg 12 V. Om lysdioderna vill ha 3 V var så får du seriekoppla 4 dioder efter varandra. Transformatorn ger alltså 12 V och så mycket ström den behöver, inte konstant 400 mA.

    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Jag skulle gissa på... Gävle! ungefär.... eller möjligtvis 7 deciliter...
    Senast redigerad av nusse; 21 mars 2007, 22:00.
    Zoon

    Kommentar

    • JensJ
      NCS Medlem
      • juni 2002
      • 67

      #47
      Ursprungligen postat av janne dansk
      wooohoooo heja camilla =)
      mvh janne
      var hittar man smilies
      Under mossan i skogen, fast bara på hösten....

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #48
        Ursprungligen postat av janne dansk
        var hittar man smilies
        Scrolla ända ner så hittar du detta

        Regler för att posta
        Du får posta nya ämnen
        Du får posta svar
        Du får posta bifogade filer
        Du får redigera dina inlägg
        vB-kod är på
        Smilies är på
        [IMG]-kod är av
        HTML-kod är av

        tryck på smilies så kommer det upp en ny sida med massor (nåja) av smilies sen klippa och klistra
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • JensJ
          NCS Medlem
          • juni 2002
          • 67

          #49
          Ursprungligen postat av nusse
          Jag förmodar att din transformator klarar av att max ge strömmen 400 mA. Den levererar nog en viss spänning; säg 12 V. Om lysdioderna vill ha 3 V var så får du seriekoppla 4 dioder efter varandra. Transformatorn ger alltså 12 V och så mycket ström den behöver, inte konstant 400 mA. Skulle du parallellkoppla 50 dioder skulle trafon nog tycka livet var orättvist.
          Tja, enligt specen så är det 400mA (Utelämnade att det handlar om 6V vilket alltså ger 2 dioder i serie) men vad jag var osäker på var om trafon konstant skulle försöka mata ut dessa 400mA av någon anledning och om det då måste regleras med motstånd. Och 50 dioder som du skriver borde väl ge 1A så det förstår jag att den skulle tycka var lite surt .
          Tack för svaret.

          Kommentar

          • nusse
            Användare
            • april 2006
            • 69

            #50
            Känner du för att festa till det lite en onsdagskväll som denna så finns en LED-kalkylator på nätet.

            Zoon

            Kommentar

            • JensJ
              NCS Medlem
              • juni 2002
              • 67

              #51
              "Äntligen!!" (slut citat)

              Sedärja, då var ju kvällen räddad.

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • januari 2007
                • 290

                #52
                Enligt den här bilden verkar ju den där gurukalkylatorn verkligen vara något för mej!

                Kommentar

                • nusse
                  Användare
                  • april 2006
                  • 69

                  #53
                  Japp, är den inte vacker? Skämt åsido, det här projektet ger mig en spark i baken att ersätta IKEA-diodlisten jag har just nu med ett hemmabygge. Jag har ett täckt Juwelkar och IKEA-prytteln tyckte inte om miljön där under. Lite för mycket finelektronik och ganska dyrt.

                  Mvh Magnus
                  Zoon

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #54
                    Nusse!

                    Jag har börjat predika LED på Zoopet också. Men eftersom jag egentligen inte har en aning om vad jag snackar om (hysssch) så fattar jag inte en del kommentarer och frågor jag får. Jag menar, ström och spänning??? Nu är inte min sambo hemma heller och kan hjälpa mej. Men du verkar ju fatta en hel del om detta! Förstår du vad denna killen menar med detta inlägg, han refererar till min 4och4-diod-koppling:

                    Ursprungligen postat av Kille på Zoopet
                    Med den där kopplingen har du ingen koll på strömmen. Risken är att dina dioder blir kortlivade. Dioder måste ha någon typ av strömreglering.
                    Dioder är inte som lampor som har ett ganska linjärt samband mellan ström och spänning. Blir det lite för hög spänning så blir strömmen lite för hög. Om en diod får lite för hög spänning (vad som är för hög varierar mellan dioderna) så blir strömmen mycket högre. Om spänningen ör lite för låg så blir strömmen mycket lägre. Så det är i princip omöjligt att få det att funka bra genom att bara lägga på lämplig spänning. Men om man vänder på det och ger de rätt ström så blir spänningen rätt. Vad man brukar göra är att koppla en resistor i serie och låter några volt ligga över den. Så ser resistorn till att strömmen ligger ganska nära det önskade värdet. Vill man vara lite mer avancerad kan man koppla in en riktig strömregulator. Men vad jag menar är att du inte har en aning om vad det är för ström genom dioderna. Det låter som att du har kopplas som om det var vanliga lampor. Då skulle det funka bra.

                    Här är en graf som visar vad jag menar.
                    http://www.telatomic.com/art/pepc5.jpg
                    Jag har ju gått på Tulles förslag:
                    Ursprungligen postat av Tulle89
                    Dock tror jag inte att du behöver ha motstånd. Har du 4 dioder seriekopplet på en nätadapter på 12 volt så får du 3 volt per diod vilket de klarar. Jag har det så och att lödda på motstånd blir nog bara mergöra och ngt du inte behöver göra.
                    Är detta alltså fel?

                    Edit: använde kalkylatorn som är nämnd tidigare i tråden och den rekommenderade ett motstånd på 1 ohm till min 4-diod-seriekoppling. Alltså kan man skita i motståndet. Väl?
                    Senast redigerad av *Ulrica*; 22 mars 2007, 19:29.

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #55
                      Ulrika, Tulle har rätt. Orkar inte förklara, men så är det bara! Du har gjort det på det smidigaste sättet. Du behöver inte motstånd på 1ohm, onödigt.
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 290

                        #56
                        Usch, så förvirrande när jag själv fattar noll. Det skulle lika gärna kunna vara på finska alltihopa, jag lovar. Jag är ingen korkad tjej, men detta, liksom det mesta som har med teknik och naturvetenskap gör mej helsnurrig. Frustrerande!

                        Nu har kille nummer 1 fått medhåll och här kommer ytterligare ett försök att bevisa att jag (min sambo och Tulle) har fel:

                        Ursprungligen postat av Annan kille på Zoopet
                        Du skrev själv att dioderna hade en märkström på 20mA dvs strömmen då dioden lyser för fullt och håller så länge som den ska.
                        För att göra det enkelt så säger vi att spänningen ska vara 3.0V

                        För att förstå måste man även ha koll på Ohms lag dvs U=I*R där I=Ström (A) U=Spänning (V) och R=Resistans(Ohm)

                        Spänningen kan man regera genom att välja lämplig transformator eller batteri, men strömmen beror på resistansen.

                        En lysdiod har väldigt låg resistans, för att förenkla säger vi att den är O Ohm.

                        Om man då ränar mha Ohms-lag så får man fram att strömmen blir oändlig, dvs inte bra.

                        Det man vill i detta fall är att begränsa strömmen till 20mA. Då behövs en seriekopplad resistor. Denna resistor kommer också ha en spänning över sig (förutom spänningen över dioden) så man kan altså inte driva en 3V diod med en spänningskälla på 3V om man har en seriekopplad resistans.

                        Men säg att vi har en spänningskälla på 4.5V istället.
                        Spänningsfallet över dioden är som tidigare 3V, kvar blir då 1.5V som vi kommer att ha över resistorn. Vi vill att resistorn ska begränsa strömmen till 20mA, för att beräkna vilken resistans vi behöver använder vi Ohms lag.
                        R=U/I => 1.5V/20mA= 75 Ohm.

                        I ditt fall med 12V-spänningskälla skulle man kunna köra 3 dioder i serie med en resistans, 9V kommer att ligga över dioderna dvs 3V över resistorn. 3V/20mA= 150 Ohm.

                        För att krångla till det lite till om du nu hängt med så här långt så är det inte spänningen som styr ljusstyrkan (som för en vanlig glödlampa) utan det är strömmen. Så för att minska ljuset från dioden så ska man sänka strömmen.
                        Samma exempel som ovan 3dioder i serie med en resistor men strömmen 10mA istället för att dimma ner dioderna: 3V/10mA = 300 Ohm. Man behöver alltså en potentiometer (reglerbar resistor) för att dimmra dioderna.

                        Ett problem man kan dyka på är att om man har ett gäng sånna kopplingar med 3 dioder och en resistor i serie, som man i sin tur parallell kopplar till samma transformator så kan strömmen bli högre än vad transformatorn klarar av.
                        Exemplet med 3 dioder och en 150 Ohms resistor drar altså 20mA, parallell kopplar man tio sånna kretsar blir den totala strömstyrkan 0.2A. Det gäller att man har en trafo som klarar att lämna tillräklig ström på sekundär sidan (12V sidan) men sånna som fixar 1A är inget konstigt.
                        Något måste det väl ligga i dessa två killars utförliga invändningar????

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #57
                          Ursprungligen postat av *Ulrica*
                          Usch, så förvirrande när jag själv fattar noll. Det skulle lika gärna kunna vara på finska alltihopa, jag lovar. Jag är ingen korkad tjej, men detta, liksom det mesta som har med teknik och naturvetenskap gör mej helsnurrig. Frustrerande!

                          Nu har kille nummer 1 fått medhåll och här kommer ytterligare ett försök att bevisa att jag (min sambo och Tulle) har fel:



                          Något måste det väl ligga i dessa två killars utförliga invändningar????
                          men vad är problemet egentligen, drar dom för mycket ström eller kommer dioderna att brännas sönder eller är det transformatorn som bränner, det är väl bara att testa och funkar det inte sätt på några motstånd eller skaffa större transformator.
                          bara för att det inte ser ut bra teoretiskt sett så kan man väl testa bara man håller sig till 12 volt.mvh janne

                          Kommentar

                          • nusse
                            Användare
                            • april 2006
                            • 69

                            #58
                            Ursprungligen postat av *Ulrica*
                            Nusse!
                            Vilket upprop!

                            Jag är ingen lysdiodsguru, men ska försöka ge en förklaring...

                            Din konstruktion kommer att fungera, men lysdioderna kommer att ha ett lite kortare liv än om du har ett eller annat motstånd med i bilden. Dina "antagonister" har rätt i det avseendet.

                            Lysdioden är ett konstigt djur. Ändrar du spänningen över dioden bara lite, kommer strömmen ändras ganska mycket. Om det går mer ström genom dioden än vad som behövs, kommer den inte lysa starkare utan bara bli varmare, vilket förkortar livet på den.

                            Ett motstånd är inget konstigt djur. Om man lägger in ett motstånd före en lysdiod så kommer motståndet att stjäla en del av spänningen från dioden. Om dioden av nån anledning vill dra mer ström än vad den borde göra, så måste den strömmen gå genom motståndet också. Och går det mer ström genom motståndet, så stjäl motståndet mer spänning, skulle man kunna säga. Då får dioden mindre spänning och kommer att dra mindre ström och leva länge och lyckligt.

                            En liten nackdel är att motståndet slukar en del effekt som avges som värme. Och om du bestämmer dig för att slänga in motstånd får du räkna på det, eftersom motstånd tål inte hur mycket som helst. Går det för mycket ström genom det blir det också varmt och pajar.

                            Ang den dimmern du pekar på här ovanför; den är inte ett varierbart motstånd utan en grunka som slår av och på strömmen snabbt. Dioderna kommer att blinka men så snabbt att du inte hinner se det. Ett jättebra sätt att dimra dioderna.

                            Pust. Alltså: Din ramp funkar men med kortare livslängd än om du jobbar dig med motstånd. Motståndet är en fattigmansregulator som begränsar strömmen genom dioderna. Motståndet slukar i sig effekt som avges som värme. Välj motstånd som tål den värmen.

                            /Magnus
                            Zoon

                            Kommentar

                            • *Ulrica*
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 290

                              #59
                              Åh, Nusse! TACK!!!

                              Jamen hallå, varför protesterar jag då? Då är det väl bara att sätta in motstånd, klart jag vill göra på bästa sätt och så att dioderna håller länge! De är väl inget svårt....

                              Kommentar

                              • Eddie
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 109

                                #60
                                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                                De sitter ju bara 4 och 4 så det är i så fall 4 som går. De kostar 3.50:- styck....
                                Det var ju inte så dyrt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...