LED-belysning till akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    #31
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    kanske en affärside detta med dioder....har du nån aning om effekt åtgång på dina dioder?
    Effektåtgång - 20 mA per diod. Sambon tippade på 1 W ungefär för hela lösningen, visste inte riktigt hur mycket själva transformatorn förbrukar.

    Visst är det en affärsidé - om 10-20 år kommer ALLA ha LED till karet! Det finns bara en enda LED-lösning på marknaden just nu och den är dyyyyr och används mest av salta killar.

    Hade jag varit intresserad av teknik hade jag kollat upp detta snabbt som sjutton!

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #32
      Ursprungligen postat av pny
      Den senaste generationen LED har en ljusstyrka på upp till 1100 lumen, vilket kan jämföras med ett philips Aquarelle 18W på ca 1000 lumen. Dessa fantastiskt ljusstarka lysdioder drar under sådana förhållanden ca 22W. Några sådana över akvariet skulle räcka även för ett ljuskrävande växtakvarium! Länk till tillverkaren finns på min Akvarieblogg.

      Faktiskt inte bara växter. Här kommer ett exempel på att det går att använda led även till de mest ljuskrävande organismer, sps koraller:


      Så nog är det tillräckligt med tryck i led alltid. Sen handlar det om pris och att kunna göra snygga lampor av det för att det skall slå fullt ut.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #33
        Ursprungligen postat av tropfrog
        WOHAA! Måååånga dioder!
        900 stycken vs mina 36.....

        Min lösning kostade totalt 238:- (36 dioder=126, adapter=69, frakt=43)

        Nästa steg är att koppla ihop det med en sån här dimmer och en timer!

        Bara att sätta igång och pyssla grabbar!
        Senast redigerad av *Ulrica*; 19 mars 2007, 11:17.

        Kommentar

        • Cissi
          Användare
          • juni 2006
          • 357

          #34
          Ulrika, hur har du kopplat transformatorn? Alltså, hur gör du med sladdarna till dioderna? transformatorer kommer väl med olika "batteriproppar". Hoppas du fattar vad jag menar
          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #35
            Vart köpte du dina saker Ulrika? Gillar verkligen ditt projekt!
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #36
              Ursprungligen postat av Cissi
              Ulrika, hur har du kopplat transformatorn? Alltså, hur gör du med sladdarna till dioderna? transformatorer kommer väl med olika "batteriproppar". Hoppas du fattar vad jag menar
              Jaaa... eh... just nu (högst tillfälligt, liksom masonitskivan som för övrigt ser ut som ett U idag) sitter sladdarna typ påtejpade på/i transformator "batteriproppen" (vad fick du det uttrycket från???? ). Det heter förresten dc-plugg vet jag numera, kan kallas "hane".
              Men egentligen skall man ha en sk. dc-chassikontakt som ser ut såhär, kan kallas "hona", storlek givetvis beroende på dc-pluggens diameter...

              Ursprungligen postat av Cissi
              Vart köpte du dina saker Ulrika? Gillar verkligen ditt projekt!
              Jag köpte dem lysdiod.com, de har prisgaranti! Leverans snabbt och bra!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #37
                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                Effektåtgång - 20 mA per diod. Sambon tippade på 1 W ungefär för hela lösningen, visste inte riktigt hur mycket själva transformatorn förbrukar.

                Visst är det en affärsidé - om 10-20 år kommer ALLA ha LED till karet! Det finns bara en enda LED-lösning på marknaden just nu och den är dyyyyr och används mest av salta killar.

                Hade jag varit intresserad av teknik hade jag kollat upp detta snabbt som sjutton!
                hej igen.

                1w.........det kan väl inte stämma låter ju otroligt bra, måste kolla upp, gör av med aldeles för många kilowatt på lysrör......dyrt blir det
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • nusse
                  Användare
                  • april 2006
                  • 69

                  #38
                  Lysdioderna lär sluka lite drygt 2W, fortfarande betydligt mindre än lysrör.

                  [Genom 4 lysdioder i serie går det 20 mA, och spänningen över dem är 12 V. Då förbrukar den lysdiodsgruppen 0,020*12 W = 0,24 W. Parallellkoppla 9 såna grupper så förbrukar de 9 *0,24 W = 2,16 W.]

                  /Edelweisser
                  Zoon

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    Det här är ju riktigt coolt och snyggt! Du får ju ens DIY-nerv att hoppa sönder *Ulrica*!!!

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 290

                      #40
                      Ursprungligen postat av nusse
                      Lysdioderna lär sluka lite drygt 2W
                      Det stämmer bra det, sambons gissning var nog ganska tagen ur luften, han hade inte riktigt tid just då....

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 290

                        #41
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Det här är ju riktigt coolt och snyggt! Du får ju ens DIY-nerv att hoppa sönder *Ulrica*!!!
                        Tack! Känner känslan... kan vara rätt jobbigt... brukar försöka fokusera på andningen...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Ursprungligen postat av *Ulrica*
                          Tack! Känner känslan... kan vara rätt jobbigt... brukar försöka fokusera på andningen...
                          Den har lagt av för länge sedan. Puffar från en syreburk nuförtiden...tuggar piller...och mår allmänt dåligt. Behöver komma igång med något projekt nu så jag slipper den fruktansvärda abstinensen.

                          Har faktiskt projekt...renovera lägenheten samtidigt som jag ska starta upp 720 med moduler...men tummen har fastnat någonstans.

                          Kommentar

                          • JensJ
                            NCS Medlem
                            • juni 2002
                            • 67

                            #43
                            Motstånd & strömförbrukning?

                            Kommer inte ihåg mycket av elläran. Kan någon annan reda ut vad effekten av detta blir.
                            Trafo ger 400mA. Lysdioder använder 10*20mA. Kvar är alltså 200 mA som måste regleras. Om antalet dioder utökas med 10 så blir slutförbrukningen 400mA per timme. Men om jag sätter in totalt motstånd motsvarandes 200 mA hur stor blir då förbrukningen? Blir det samma bara det att motståndet omvandlar använd ström till värme?

                            Kommentar

                            • *Ulrica*
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 290

                              #44
                              Ursprungligen postat av JensJ
                              Trafo ger 400mA. Lysdioder använder 10*20mA. Kvar är alltså 200 mA som måste regleras. Om antalet dioder utökas med 10 så blir slutförbrukningen 400mA per timme. Men om jag sätter in totalt motstånd motsvarandes 200 mA hur stor blir då förbrukningen? Blir det samma bara det att motståndet omvandlar använd ström till värme?
                              Jag skulle gissa på... Gävle! ungefär.... eller möjligtvis 7 deciliter...

                              Kommentar

                              • janne dansk
                                Användare
                                • april 2004
                                • 140

                                #45
                                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                                Jag skulle gissa på... Gävle! ungefär.... eller möjligtvis 7 deciliter...
                                wooohoooo heja camilla =)
                                mvh janne
                                var hittar man smilies
                                Senast redigerad av janne dansk; 21 mars 2007, 21:41.
                                200l 1000l på g
                                <b>
                                Min Zoon</b>

                                Kommentar

                                Arbetssätt...