LED-belysning till akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    #16
    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
    Jag håller i ett annat sammanhang på och funderar lite över lysdioder och har t ex hittat dom här länkarna:



    Den andra länken är väl kanske inte så akvaristiskt relevant men vad jag håller på och fnular med är att designa och tillverka en modern kristallkrona.
    Mycket intressant! Känns ju helt klart som om jag är inne på framtidens akvarieljus... spännande...

    Det låter ju otroligt intressant med din kristallkrona! Är det för eget bruk eller för produktion?

    Kommentar

    • Tulle89
      Användare
      • augusti 2006
      • 239

      #17
      Ursprungligen postat av *Ulrica*
      Det var väl inget att skämmas över! Fint!
      Men det är bara månljuset som är med dioder eller?

      Kan du inte ta en bild på hur du har löst själva teknikinstallationen?
      Tackar! Jo jag har bara dioderna som månbelysning men tycker den här tråden var kul för kan man använda sig av lysdioder som huvudbelysning också så skulle det ge en jaivlet cool effekt.

      Tog några bilder men där e så mycket sladdar så det är svårtatt urskilja vilka som är vilka där. Men kan säga att jag skala kablarna fråna adaptern och stoppa in dem i varsin "sockerbit". Sen ifårn sockerbiten drog jag en sladd till första diodens plusben, sen en sladd från minusbenet till nästa diods plusben och så vidare till jag kom tillbaka till den andra sockerbiten. Det gula du ser på bilden ovanför dioderna är krympslang.

      //MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #18
        Ursprungligen postat av wofflan
        kör med en isskarpa som används till bilen istället, funkar bättre
        Ja har läst att vissa gör det. Då får det bli att sticka ut o sno en från fassans bil...

        Tack för tipset!

        //MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #19
          Här kommer en länk till. Massor av info om LED i olika former samt webshop.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #20
            Ursprungligen postat av *Ulrica*
            Mycket intressant! Känns ju helt klart som om jag är inne på framtidens akvarieljus... spännande...

            Det låter ju otroligt intressant med din kristallkrona! Är det för eget bruk eller för produktion?
            Ojdå, jag råkade radera mitt inlägg men ser att du citerat mig med en fråga. Kristallkronan är först för eget bruk sedan en serie på 10 st som jag tänkte bygga och sälja i sommar.

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #21
              Och här finns en massa kreativa exempel på hur folk har använt LED!

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • januari 2007
                • 290

                #22
                Ja, sambon tyckte detta med LED var så kul så han satte igång att löda i förmiddags. Här är resultatet av detta första experiment:



                Vi har använt 36 stycken kallvita, 5mm lysdioder med en strålvinkel på 23 grader och en ljusstyrka på 12000 mcd. Spänning - 3,0-3,6 V. Ström - 20 mA. De är seriekopplade 4 och 4 till en 12-volts transformator. De är fastsatta i en masonitskiva tills vidare. Sambon borrade hålen snett ner i skivan så att ljuset faller lite snett ner i karet. Så här kaosigt ser det ut ovanpå just nu:

                Det blir ett väldigt fint ljus, bara liiiite aningen blåaktigt kanske, som fullmåne en stjärnklar natt. Om jag hade blandat i 30% varmvita dioder hade det nog blivit utmärkt. Det känns dock som om själva ljusstyrkan räcker - jag upplever det som väldigt likt ljuset på en sjöbotten.

                Vad tycker ni? Behövs det mer ljus än så här till multisarna?

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 290

                  #23
                  Jag ändrade färg och ljusstyrka på bilden så att den i alla fall på min skärm överensstämmer bättre med verkligheten:


                  Förresten - oj så söta multisarna är.... och så roliga att titta på! Jag köpte 2+3 stycken idag och två har redan bildat par och är igång och kollar på lägenhet!
                  Senast redigerad av *Ulrica*; 18 mars 2007, 15:18.

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #24
                    blev ju hur bra som hellst, ser väldigt naturligt ut.
                    verkligen kul att följa dina upptåg
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • pny
                      Användare
                      • april 2002
                      • 210

                      #25
                      Starka LED

                      Den senaste generationen LED har en ljusstyrka på upp till 1100 lumen, vilket kan jämföras med ett philips Aquarelle 18W på ca 1000 lumen. Dessa fantastiskt ljusstarka lysdioder drar under sådana förhållanden ca 22W. Några sådana över akvariet skulle räcka även för ett ljuskrävande växtakvarium! Länk till tillverkaren finns på min Akvarieblogg.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #26
                        verkligen snyggt, ser verklighetstroget ut
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • palm
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 114

                          #27
                          Går inte många sönder ifall en enda går sönder iom att dom ligger i serie?
                          //Palm
                          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 290

                            #28
                            Ursprungligen postat av palm
                            Går inte många sönder ifall en enda går sönder iom att dom ligger i serie?
                            //Palm
                            De sitter ju bara 4 och 4 så det är i så fall 4 som går. De kostar 3.50:- styck....

                            Kommentar

                            • Crulle
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 98

                              #29
                              ojojoj så snyggt.. avis .. ider rullar in nu
                              Shoohoo

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                #30
                                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                                Ja, sambon tyckte detta med LED var så kul så han satte igång att löda i förmiddags. Här är resultatet av detta första experiment:
                                [ATTACH]7547[/ATTACH]

                                [ATTACH]7548[/ATTACH]

                                Vi har använt 36 stycken kallvita, 5mm lysdioder med en strålvinkel på 23 grader och en ljusstyrka på 12000 mcd. Spänning - 3,0-3,6 V. Ström - 20 mA. De är seriekopplade 4 och 4 till en 12-volts transformator. De är fastsatta i en masonitskiva tills vidare. Sambon borrade hålen snett ner i skivan så att ljuset faller lite snett ner i karet. Så här kaosigt ser det ut ovanpå just nu:
                                [ATTACH]7549[/ATTACH]

                                Det blir ett väldigt fint ljus, bara liiiite aningen blåaktigt kanske, som fullmåne en stjärnklar natt. Om jag hade blandat i 30% varmvita dioder hade det nog blivit utmärkt. Det känns dock som om själva ljusstyrkan räcker - jag upplever det som väldigt likt ljuset på en sjöbotten.

                                Vad tycker ni? Behövs det mer ljus än så här till multisarna?
                                hej

                                riktigt snyggt detta, ljuset räcker mer än väl till mutisarna de är inte så kräsna.....

                                kanske en affärside detta med dioder....har du nån aning om effekt åtgång på dina dioder?
                                kanske är ett bra led i att sänka energiåtgången och vara lite miljömedveten...
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...