CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Ove Planstedt
    svarade
    Ursprungligen postat av patriks155
    Va snygga escondidon är!

Hade ju en stor texas tills för knappt par år sedan. Haft otur med mina texas, haft fyra stycken och alla har drabbats av precis samma sjukdom vid helt olika tillfällen och inga anda fiskar har blivit drabbade/smittade. Det som händer är att ögonen svullnar ngt vilket kan gå tillbaka, sedan får det röda prickar / utslag på fenor och runt munnen. Sedan svullnar det upp lätt och dör. Ingen trådaktig avföring har dom och de äter som vanligt fram till slutet.

Någon med liknande erfarenheter? Har hört att dessa ska vara känsliga mot för hög värme?

Här är ialf ett par jag hade för knappt 2 år sedan
    http://www.youtube.com/watch?v=pijA39fFUfk

Tjena Patrik

Jag har haft liknande erfarenheter vad det gäller Texas, mitt par fick gulvita bölder kring munnen och bröstfenorna, inga andra fiskar drabbades.

Jag har hört att de är känsliga mot mjukt vatten, så jag la lite faxekalk i ytterfiltret samt tillsatte bikarbonat, och på 2-3 veckor så försvann bölderna.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Va snygga escondidon är!

Hade ju en stor texas tills för ett par år sedan. Haft otur med mina texas, haft fyra stycken och alla har drabbats av precis samma sjukdom vid helt olika tillfällen och inga andra fiskar har blivit drabbade/smittade. Det som händer är att ögonen svullnar ngt vilket kan gå tillbaka, sedan får det röda prickar / utslag på fenor och runt munnen. Sedan svullnar det upp lätt och dör. Ingen trådaktig avföring har dom och de äter som vanligt fram till slutet.

Någon med liknande erfarenheter? Har hört att dessa ska vara känsliga mot för hög värme?

Här är ialf ett par jag hade för knappt 2 år sedan
    Senast redigerad av tjornpatrik; 11 November 2007, 12:52.

Lämna en kommentar:

• Lutt
    svarade
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Tackar

Jag har mina två gående i ett mindre kar, provade att ha dem i det stora karet men då hetsade de umbriferorna hela tiden och det fick de inte enligt mig.

Btw.. Sabaton, är det något som du känner till månne?
    Hehe ja ibland går det, ibland inte, gäller ju hitta de perfekta kombinationerna.

Om du tänker på min signatur så ja det är Sabaton

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    vacker bild på en vacker fisk
    Tackar

Jag har mina två gående i ett mindre kar, provade att ha dem i det stora karet men då hetsade de umbriferorna hela tiden och det fick de inte enligt mig.

Btw.. Sabaton, är det något som du känner till månne?

Lämna en kommentar:

• Lutt
    svarade
    Fenestratan var som de brukar vara, aggressiv.

Micke Jarhl hann skicka in en bild på escondidon, fast på den bilden är det dock alldeles för mycket grönt.

Hanen som visas på bild hade jag under 2004, tyvärr så dog den.
    Nuvarande hane, som jag har, är inte riktigt lika bastant som denna...än.
    vacker bild på en vacker fisk

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Hej!
    Hur var hon i temperamentet hemma hos dig? Blev ju för aggressiv i mitt 1200 och muckade med alla stora hanar så jag fick flytta henne till 720 där samma hände. Väl i mitt 540 som största individ går allt bra.

Är störtfötjust i henne ,vilka färger!

Appropå Carpintis 'escondido', hur ser denna varianten ut? Skulle vara kul med bilder!
    Fenestratan var som de brukar vara, aggressiv.

Micke Jarhl hann skicka in en bild på escondidon, fast på den bilden är det dock alldeles för mycket grönt.

Hanen som visas på bild hade jag under 2004, tyvärr så dog den.
    Nuvarande hane, som jag har, är inte riktigt lika bastant som denna...än.

Lämna en kommentar:

• fs7210
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Patrik här är en bild på före detta hane av H.escondido
    har den bytat kön?

Lämna en kommentar:

• Micke Jarhl
    svarade
    Hej!
    Hur var hon i temperamentet hemma hos dig? Blev ju för aggressiv i mitt 1200 och muckade med alla stora hanar så jag fick flytta henne till 720 där samma hände. Väl i mitt 540 som största individ går allt bra.

Appropå Carpintis 'escondido', hur ser denna varianten ut? Skulle vara kul med bilder!
    Patrik här är en bild på före detta hane av H.escondido
    Senast redigerad av Micke Jarhl; 11 November 2007, 01:52.

Lämna en kommentar:

• fs7210
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    2 fina hanar där, dom är inte så stora än va? Dom är inte så gula på kroppen än det är därför jag frågar..
    nä, den största är kanske 6cm. Jag tycker de växer väldigt sakta och min enda hona står i princip stilla i växten. (en hona dog utan förklaring direkt efter inköp) Jag har höjt tempen ett par grader för att kanske få de att käka mer.
    Mycket trevliga fiskar och faktiskt lite gulare (och snyggare) i verkligheten, kamerablixten tog bort lite färg.
    Den största hanen bossar än så länge över de ännu jämnstora Jack Dempsey, undra hur länge det varar för JD lär ju växa om inom snar framtid...
    Övrigt sällskap är 4st carpintis och massor av malar.

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av fs7210
    ...
    2 fina hanar där, dom är inte så stora än va? Dom är inte så gula på kroppen än det är därför jag frågar..

Lämna en kommentar:

• fs7210
    svarade
    Cryptoheros nanoluteus

...

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Denna fenestrata lämnade jag in till sandby då jag inte fick tag på fler.
    När den gick hemma hos mig så uppvaktades den flitigt av min carpintis 'escondido' hane, trots att denna hane hade en trolig partner att uppvakta också.
    Escondidon har jag fortfarande inte fått lek av, men de har i varje fall börjat förstå sig på varandra lite bättre nu på senare tid.
    Så jag håller tummarna även om det svämmar över av yngel härhemma för tillfället.
    Hej!

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Hej Jocke!

Köpte den i Sandby som hane, har aldrig haft arten tidigare och bara tagit förgivet att det är en hane efter det. Blir så svårt när man inte har nåt att jämföra med som med Loisellei "paret" som jag dock med tanke på grovehet, storlek osv trodde var en av varje men inte. Liksom med dessa vet jag inte men om man kollar beskrivningen i artregistret vill jag ha det till en hane.

Min är 13-14 cm nånting

Kolla här vad du tror:
    Denna fenestrata lämnade jag in till sandby då jag inte fick tag på fler.
    När den gick hemma hos mig så uppvaktades den flitigt av min carpintis 'escondido' hane, trots att denna hane hade en trolig partner att uppvakta också.
    Escondidon har jag fortfarande inte fått lek av, men de har i varje fall börjat förstå sig på varandra lite bättre nu på senare tid.
    Så jag håller tummarna även om det svämmar över av yngel härhemma för tillfället.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    Tjaa hanen är ca 25 cm, men han har avlivat 3 honor så nu går han med en liten hona på ca 12-13 cm, men jag har ju ett gäng småttingar på ca 5-8 cm så jag ska nog få fram en hona
    Får hålla tummarna då

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ja där ser man, jag själv har fortfarande svårt att avgöra men det är säkert rätt de du säger. Får leta på en hane då framöver.

Var ju egentligen inte alls meningen att jag skulle ha henne, upptäckte den av en slump när jag hämtade Splendidorna. Så fruktansvärt arg men vacker.

HUr stora är dina nu?
    Tjaa hanen är ca 25 cm, men han har avlivat 3 honor så nu går han med en liten hona på ca 12-13 cm, men jag har ju ett gäng småttingar på ca 5-8 cm så jag ska nog få fram en hona

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...