CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Tackar
    Ynglen växer rätt så fort (ca 2.5 cm nu) och jag kan ju inte ha alla sen när de blir stora, håller dock tummar och stortår för att några av dem ärver faderns utseende.
    Däremot så växer inte lentiginosusen så värst fort, är det något som du känner igen?
    Ja dom är lite knepiga i sin tillväxt har jag märkt, vissa kan dra iväg som attan, andra är det lite segare med, dom växer väldigt olika med andra ord.. Jag testade att sära dom i lite mindre grupper om 5-6 i varje och då växer dom bättre, det viktiga är att man försöker att hålla dom någorlunda i samma storlek i grupperna.

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    Mycket fina bilder, och visst ser Therapsen ut som en hona..
    Men alltså din Nichane blir ju bara snyggare o snyggare, vilket ex du fick tag i! Nu får du ju släppa några yngel
    Tackar
    Ynglen växer rätt så fort (ca 2.5 cm nu) och jag kan ju inte ha alla sen när de blir stora, håller dock tummar och stortår för att några av dem ärver faderns utseende.
    Däremot så växer inte lentiginosusen så värst fort, är det något som du känner igen?

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    1. Caquetaia Umbrifera, hane
    2. Theraps Lentiginosus, hona?
    3. Herichthys Carpintis 'Escondido', hane
    4. Petenia Splendida, hane
    5. Hypsophrys Nicaraguensis 'Piebald', hane (nu har jag ett 30-tal yngel på tillväxt från denna!!!)
    Mycket fina bilder, och visst ser Therapsen ut som en hona..
    Men alltså din Nichane blir ju bara snyggare o snyggare, vilket ex du fick tag i! Nu får du ju släppa några yngel

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Kallt ute, så jag fotade inne istället

1. Caquetaia Umbrifera, hane
    2. Theraps Lentiginosus, hona?
    3. Herichthys Carpintis 'Escondido', hane
    4. Petenia Splendida, hane
    5. Hypsophrys Nicaraguensis 'Piebald', hane (nu har jag ett 30-tal yngel på tillväxt från denna!!!)

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av keno
    Samma sak här med mina " mixteco " dom går och spänner sig hela tiden mot varandra, men inte är det bara honor, 50- 50 måste det väl va!!!!!!
    Hehe hoppas kan du ju alltid

Lämna en kommentar:

• keno
    svarade
    Ursprungligen postat av Pangaea
    Tjaa... jag får väl erkänna att mina likaledes nya Archocentrus centrarchus och Cichlasoma urophthalmus gnabbas en hel del inbördes de också... hoppas dock INTE att jag också bara fått honor... i övrigt mår alla bra efter första natten iaf...
    Samma sak här med mina " mixteco " dom går och spänner sig hela tiden mot varandra, men inte är det bara honor, 50- 50 måste det väl va!!!!!!

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av Pangaea
    Tjaa... jag får väl erkänna att mina likaledes nya Archocentrus centrarchus och Cichlasoma urophthalmus gnabbas en hel del inbördes de också... hoppas dock INTE att jag också bara fått honor... i övrigt mår alla bra efter första natten iaf...
    Näe det får vi verkligen inte hoppas men jag måste erkänna att det finns en liiiten möjlighet att en av dom är en hane, nu när jag kollat in dom lite mera Den största honan är ju romstinn med hela äggröret ute och är vansinnig på alla dom andra utom en som är lite mindre än hon själv, men "han" är ju å andra sidan livrädd för henne så....

Lämna en kommentar:

• Pangaea
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    Kul att se dom, skönt att alla verkar ha klarat första natten med, ett hinder mindre

Mina Herichthys Pantostictus är ena jäklar att slåss hela tiden, men jag tror jag vet varför nu! Tror alla är honor

Lämna en kommentar:

• jarinen
    svarade
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Tomocichla asfraci

Paraneetroplus bulleri
    Kul att Tomocichla asfraci har kommit in i landet, enligt mig en av de vackraste cikliderna alla kategorier som jag hade några st. av för x antal år sedan.

De karakteristiska guldprickarna syns redan.

Mvh Jari

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av fs7210
    nä, den största är kanske 6cm. Jag tycker de växer väldigt sakta och min enda hona står i princip stilla i växten. (en hona dog utan förklaring direkt efter inköp) Jag har höjt tempen ett par grader för att kanske få de att käka mer.
    Mycket trevliga fiskar och faktiskt lite gulare (och snyggare) i verkligheten, kamerablixten tog bort lite färg.
    Den största hanen bossar än så länge över de ännu jämnstora Jack Dempsey, undra hur länge det varar för JD lär ju växa om inom snar framtid...
    Övrigt sällskap är 4st carpintis och massor av malar.
    Håller med om att dom växer sakta, min "stora" hane är snart 3 år och ca 9 cm, men han är helt knallgul med skiftningar i grönt och en liten puckel i pannan, ursnygg med andra ord

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Kul att se dom, skönt att alla verkar ha klarat första natten med, ett hinder mindre

Mina Herichthys Pantostictus är ena jäklar att slåss hela tiden, men jag tror jag vet varför nu! Tror alla är honor

Lämna en kommentar:

• Ove Planstedt
    svarade
    Ursprungligen postat av keno
    Lägger in ett par bilder på några nykommlingar som kom simmandes i sina påsar över atlanten i går morse.
    Bättre och fräsigare bilder kommer när dom har piggat på sig lite.
    Tomocichla asfraci

Paraneetroplus bulleri

Lämna en kommentar:

• keno
    svarade
    Lägger in ett par bilder på några nykommlingar som kom simmandes i sina påsar över atlanten i går morse.
    Bättre och fräsigare bilder kommer när dom har piggat på sig lite.

1) Thorichthys sp. " mixteco blue " kan bli en riktig liten pärla.

2) Amphilophus rhytisma, lätt skärrad.

Lämna en kommentar:

• Micke Jarhl
    svarade
    Ursprungligen postat av fs7210
    har den bytat kön?
    Äger den inte längre=)

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Tjena Patrik

Jag har haft liknande erfarenheter vad det gäller Texas, mitt par fick gulvita bölder kring munnen och bröstfenorna, inga andra fiskar drabbades.

Jag har hört att de är känsliga mot mjukt vatten, så jag la lite faxekalk i ytterfiltret samt tillsatte bikarbonat, och på 2-3 veckor så försvann bölderna.
    Just d kan ju vara mjukt vatten också, detta var innan jag buffrade m bikarbonat och då hade jag precis 3 i kH. Nu har du kanske löst problemet!

Pratade m en akvariehandlare förra året som hade precis samma erfarenheter och sett massa helt olika fall där bara texas drabbats helt apropå utan förvarning. Sen var jag inne för ett tag sedan i en butik som hade ett lekpar texas och hanen hade precis samma symtom.

Skulle vara roligt att veta varför just dessa drabbas?

Då kanske man vågar prova dessa igen! Har inte vågat igen eftersom det är ända fisken jag haft problem med.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...