CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av keno
    Misstänkte det där med ursprungsplats, ville bara kolla lite. Måste bara instämma för övrigt, man blir lätt förvirrad när det gäller dom här arterna det är ju samma med spilurus/ cutteri tycker jag.
    Jo dessa kan också vara svåra men inte om du ser båda samtidigt, Cutterin blir större och kraftigare och även betyligt högre i kroppsformen än Spilurus, sen så har Cutterin gul/orange färgning på kroppen, vilket inte Spilurum har!!
    Spilurus får bara blåa inslag i färgningen. Problemet är ju att handlare säljer ALLT som Spilurus (det står ju det på alla listor) och därför tror man att det är det man har..
    Senast redigerad av JockeB; 11 December 2007, 21:02.

Lämna en kommentar:

• keno
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    Näe det är inte en annan art, det har med urspungsplats att göra..
    Men alltså när man googlar på dessa 2 arter så blir man ju inte klokare, har sett lekpar som ser ut som Spilurus osv???
    Näe jag tycker det är skitsvårt att se någon skillnad på dessa arter, Dom kan ju se identiska ut!? Är det 2 arter överhuvud taget?? Man blir bara förvirrad..
    Någon annan som kan föra lite ljus till denna fråga Ola Svensson?
    Mvh Jocke
    Misstänkte det där med ursprungsplats, ville bara kolla lite. Måste bara instämma för övrigt, man blir lätt förvirrad när det gäller dom här arterna det är ju samma med spilurus/ cutteri tycker jag.

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av Barracudan
    Hallå, lite articklar om hur ni håller era ca, med mycket bilder i ciklidbladet vore fint!

Storlek på akvarier, filtrering, temprament, vilka arter som passar ihop, foder m.m
    Hinner ju tyvärr inte, Sköta fiskarna tar ju all tid

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av keno
    Gjorde en liten snabb koll, Cryptoheros myrnae ( tidigare vet namn Archocentrus myrnae, Archocentrus septemfasciatus!? )

Cryptoheros septemfasciatus ( tidigare vet namn Archocentrus septemfasciatus )

Går man och tittar på båda arterna i fishbase så är dom tämligen lika på bilderna där, men som jocke påpekar så har en av arterna blåa ögon. Sen finns det tydligen en septemfasciatus som går i rött också, är det en annan art!
    Näe det är inte en annan art, det har med urspungsplats att göra..
    Men alltså när man googlar på dessa 2 arter så blir man ju inte klokare, har sett lekpar som ser ut som Spilurus osv???
    Näe jag tycker det är skitsvårt att se någon skillnad på dessa arter, Dom kan ju se identiska ut!? Är det 2 arter överhuvud taget?? Man blir bara förvirrad..
    Någon annan som kan föra lite ljus till denna fråga Ola Svensson?
    Mvh Jocke

Lämna en kommentar:

• keno
    svarade
    Gjorde en liten snabb koll, Cryptoheros myrnae ( tidigare vet namn Archocentrus myrnae, Archocentrus septemfasciatus!? )

Cryptoheros septemfasciatus ( tidigare vet namn Archocentrus septemfasciatus )

Går man och tittar på båda arterna i fishbase så är dom tämligen lika på bilderna där, men som jocke påpekar så har en av arterna blåa ögon. Sen finns det tydligen en septemfasciatus som går i rött också, är det en annan art!

Lämna en kommentar:

• keno
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    Jo det är möjligt, men på dom bilder jag har sett så tycker jag dessa 2 arter är väldigt lika varandra, det jag har sett som skiljer dom åt är just att Myrnae har blåa ögon vilket Septemfasciatus inte har på dom bilder jag har sett..
    Du har ingen annan bild att jämföra med Moga?
    Då är det i så fall en Myrnae, eller hur?

Lämna en kommentar:

• Pangaea
    svarade
    Ursprungligen postat av Moga_
    Det er en C. myrnae ikke septemfasciatus
    Hmm... Jaha..?
    Då känner jag mig tvingad att sätta in en bild på hanen också så får vi se vad du säger om den...

Lämna en kommentar:

• Barracudan
    svarade
    Hallå, lite articklar om hur ni håller era ca, med mycket bilder i ciklidbladet vore fint!

Storlek på akvarier, filtrering, temprament, vilka arter som passar ihop, foder m.m

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av Moga_
    Jo det är möjligt, men på dom bilder jag har sett så tycker jag dessa 2 arter är väldigt lika varandra, det jag har sett som skiljer dom åt är just att Myrnae har blåa ögon vilket Septemfasciatus inte har på dom bilder jag har sett..
    Du har ingen annan bild att jämföra med Moga?
    Senast redigerad av JockeB; 11 December 2007, 09:40.

Lämna en kommentar:

• Moga_
    svarade

Lämna en kommentar:

• JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av Pangaea
    Archocentrus septemfasciatus... eller Cryptoheros om man föredrar det... I vilket fall så är det en hona...
    Snygg, mera bilder

Lämna en kommentar:

• Pangaea
    svarade
    Archocentrus septemfasciatus... eller Cryptoheros om man föredrar det... I vilket fall så är det en hona...

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ursprungligen postat av Yonaz
    Aha, en lima, snygga malar det där!

Då äre en hona han saknar för å färga ännu mer Saknad av det kvinnliga könet är inte att leka med
    Jo är störtfötjust i mina limamalar, har 2 på 30-35cm och 2 på 10-12 cm.

En hona ska jag allt finna tillslut till honom. Svårt bara att få tag på här omkring i rätt storlek.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 06 December 2007, 13:16.

Lämna en kommentar:

• Yonaz
    svarade
    Aha, en lima, snygga malar det där!

Då äre en hona han saknar för å färga ännu mer Saknad av det kvinnliga könet är inte att leka med

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ursprungligen postat av Yonaz
    Å fin regani, hur gammal?
    Blir kul när den börjar färga på allvar!

Haha, såg precis malen som tittade fram under också, sikken linslus
    Hej!!

Haha den malen hade jag inte sett. Spröt som tittar fram vid Reganin är ialf från en Lima mal.

Ingen aning hur gammal den är. Är gissningsvis 20 cm. Skulle haft en hona till honom bara.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...