Jo dessa kan också vara svåra men inte om du ser båda samtidigt, Cutterin blir större och kraftigare och även betyligt högre i kroppsformen än Spilurus, sen så har Cutterin gul/orange färgning på kroppen, vilket inte Spilurum har!!
Spilurus får bara blåa inslag i färgningen. Problemet är ju att handlare säljer ALLT som Spilurus (det står ju det på alla listor) och därför tror man att det är det man har..
CA-bilder del 2
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Näe det är inte en annan art, det har med urspungsplats att göra..
Men alltså när man googlar på dessa 2 arter så blir man ju inte klokare, har sett lekpar som ser ut som Spilurus osv???
Näe jag tycker det är skitsvårt att se någon skillnad på dessa arter, Dom kan ju se identiska ut!? Är det 2 arter överhuvud taget?? Man blir bara förvirrad..
Någon annan som kan föra lite ljus till denna fråga Ola Svensson?
Mvh JockeLämna en kommentar:
-
-
Gjorde en liten snabb koll, Cryptoheros myrnae ( tidigare vet namn Archocentrus myrnae, Archocentrus septemfasciatus!? )
Cryptoheros septemfasciatus ( tidigare vet namn Archocentrus septemfasciatus )
Går man och tittar på båda arterna i fishbase så är dom tämligen lika på bilderna där, men som jocke påpekar så har en av arterna blåa ögon. Sen finns det tydligen en septemfasciatus som går i rött också, är det en annan art!
Men alltså när man googlar på dessa 2 arter så blir man ju inte klokare, har sett lekpar som ser ut som Spilurus osv???
Näe jag tycker det är skitsvårt att se någon skillnad på dessa arter, Dom kan ju se identiska ut!? Är det 2 arter överhuvud taget?? Man blir bara förvirrad..
Någon annan som kan föra lite ljus till denna fråga Ola Svensson?
Mvh JockeLämna en kommentar:
-
Gjorde en liten snabb koll, Cryptoheros myrnae ( tidigare vet namn Archocentrus myrnae, Archocentrus septemfasciatus!? )
Cryptoheros septemfasciatus ( tidigare vet namn Archocentrus septemfasciatus )
Går man och tittar på båda arterna i fishbase så är dom tämligen lika på bilderna där, men som jocke påpekar så har en av arterna blåa ögon. Sen finns det tydligen en septemfasciatus som går i rött också, är det en annan art!Lämna en kommentar:
-
Jo det är möjligt, men på dom bilder jag har sett så tycker jag dessa 2 arter är väldigt lika varandra, det jag har sett som skiljer dom åt är just att Myrnae har blåa ögon vilket Septemfasciatus inte har på dom bilder jag har sett..
Du har ingen annan bild att jämföra med Moga?Lämna en kommentar:
-
-
Hallå, lite articklar om hur ni håller era ca, med mycket bilder i ciklidbladet vore fint!
Storlek på akvarier, filtrering, temprament, vilka arter som passar ihop, foder m.mLämna en kommentar:
-
Jo det är möjligt, men på dom bilder jag har sett så tycker jag dessa 2 arter är väldigt lika varandra, det jag har sett som skiljer dom åt är just att Myrnae har blåa ögon vilket Septemfasciatus inte har på dom bilder jag har sett..
Du har ingen annan bild att jämföra med Moga?Senast redigerad av JockeB; 11 December 2007, 09:40.Lämna en kommentar:
-
-
Archocentrus septemfasciatus... eller Cryptoheros om man föredrar det... I vilket fall så är det en hona...Lämna en kommentar:
-
En hona ska jag allt finna tillslut till honom. Svårt bara att få tag på här omkring i rätt storlek.Senast redigerad av tjornpatrik; 06 December 2007, 13:16.Lämna en kommentar:
-
Aha, en lima, snygga malar det där!
Då äre en hona han saknar för å färga ännu merSaknad av det kvinnliga könet är inte att leka med
Lämna en kommentar:
-
Haha den malen hade jag inte sett. Spröt som tittar fram vid Reganin är ialf från en Lima mal.
Ingen aning hur gammal den är. Är gissningsvis 20 cm. Skulle haft en hona till honom bara.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: