Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?

    Akvariehobbyn skulle nog inte vara vad den är utan odlingsformer. De former denna tråd handlar om är färgvarianter. Själv är jag väldigt förtjust i klassiska fiskar
    som röd svärbärare och guldbarb. Det jag undrar över är vad vi kan förvänta oss i framtiden?. Tex discus och ungfödare finns ju i väldigt många färgvarianter. Många arter
    har någon form av albionovariant. Vissa odlingsformer är ju så vackra så man häpnar.
    Jag tänker tex på blue dempsey. Kommer vi i framtiden att få fler varianter och isåfall
    från vilka arter?. Vilka färger är möjliga att få ??. Finns det något alldeles extra "på gång"?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Tyvärr kan vi nog förvänta oss mer av detta i Malawisvängen, speciellt då vad gäller AUlonocara, vilket är riktigt tråkigt. Jag har haft odlingsformer förr men kommit till insikt vad gäller detta och har därför valt inte hålla på med det framöver.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #3
      Jag tror också att det är på Malawifronten det kommer värst framöver. Jag förstår inte poängen med att korsa fram fler fiskvarianter, det mesta i Malawi är ju redan bara färgvarianter av ett identiskt betéende...
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av jonre723
        Jag tror också att det är på Malawifronten det kommer värst framöver. Jag förstår inte poängen med att korsa fram fler fiskvarianter, det mesta i Malawi är ju redan bara färgvarianter av ett identiskt betéende...
        Sa sant som det ar sagt. Rhamphochromis, Oreochromis, Aulonocara, Copadiochromis, Metriaclima och Labidochromis skiljer sig endast nar det galler fargerna! Tilapia zilli ar som vilken annan mbuna som helst.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av jonre723
          Jag förstår inte poängen med att korsa fram fler fiskvarianter, det mesta i Malawi är ju redan bara färgvarianter av ett identiskt betéende...


          Dagens klokaste ord.
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 13 februari 2007, 12:24.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Tror att köparen styr till viss del vad som komma skall. Dock ser man ju på andra prylar t.e.x kläder att det är helt andra krafter än köparna som bestämmer vad som folk ska ha på sig.
            Trender tror jag dock inte kommer o går lika ofta som i klädbranschen men jag tror att fiskköparna är lika påverkbara.
            Skulle det komma en ny film typ "Hitta Nemo" som heter typ "Dubbel trubbel bubbel i Malawi",
            där huvudrolls innehavaren är en knallgrön Aulonocara och en rosarandig mbuna. Så skulle trycket på att få fram dessa fiskformer öka markant, varken det är oetiskt eller ej.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det som fick mig att ändra inställning var en aha-upplevelse där jag insåg att det ju var naturens mångfald som fascinerar mig, inget annat. Så har det alltid varit. Om jag vill ha någon "producerat" kan jag ju köpa en tavla eller något annat där man det är den mänskliga kreativiteten som är häpnandsväckande. Att kombinera de två är oftast ingen bra idé.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Sa sant som det ar sagt. Rhamphochromis, Oreochromis, Aulonocara, Copadiochromis, Metriaclima och Labidochromis skiljer sig endast nar det galler fargerna! Tilapia zilli ar som vilken annan mbuna som helst.
                Hihi
                Tony Englund

                Kommentar

                • johnny 99
                  Användare
                  • december 2004
                  • 80

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Det som fick mig att ändra inställning var en aha-upplevelse där jag insåg att det ju var naturens mångfald som fascinerar mig, inget annat. Så har det alltid varit. Om jag vill ha någon "producerat" kan jag ju köpa en tavla eller något annat där man det är den mänskliga kreativiteten som är häpnandsväckande. Att kombinera de två är oftast ingen bra idé.
                  Håller med där till 100 %, en stor del av fascinationen med akvariefisk är just att naturens egna mekanismer frambringat fiskar med så olika beteende och utseende.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Det som fick mig att ändra inställning var en aha-upplevelse där jag insåg att det ju var naturens mångfald som fascinerar mig, inget annat. Så har det alltid varit. Om jag vill ha någon "producerat" kan jag ju köpa en tavla eller något annat där man det är den mänskliga kreativiteten som är häpnandsväckande. Att kombinera de två är oftast ingen bra idé.
                    Bra skrivet Zaphi.
                    Trots att jag håller med dig så har jag själv odlingsvarianter av discus. Hmmmm... enda någorlunda vettiga förklaringen till det är nog att mina Discus köpte jag för några år sedan och då hade jag en annan uppfattning samt att jag är väldigt fäst vid dom.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      #11
                      Nu kommer jag förmodligen svära i Kyrkan...

                      Men är det inte bättre om man odlar på befintliga fiskar ( de redan befintliga inomhandeln)
                      för att skapa en bra stabil genetisk omfattning så man kan behålla de grupper som redna finns i handeln. Samt ta en del för utveckling av nya fägr varianter och ev arter som självklart gör att fiskarn har en så naturlig kroppsproportion och beteende som möjlight. ( om nu folk vill de så klart själv vill jag ha så nära natur som möjligt)


                      För den handlen som sker med VF ex idag kan la knappast vara speciellt nyttig både för fiskarna och artrikedomen i naturen eller miljöerna som de finns i ? de fiskas upp fraktas osvh till andra delar av världen osv osv, massor av "naturförstöring" längs hela vägen ner i våra privai akvarium bara för att vi vill ha vf fiskar.?

                      samtidigt som detta blir en tillfällig naturexport som fattiga ( afrika mfl länder är hyfsat fattiga..?) ser det som potenitella källor till pengar men ser inte vad det gör för deras egna mat behov och sjöarnas mångfald.

                      Och jag har inte nämnt inte pratat om korallrevshandeln. men jag skulle kunna det med. men där så tror jag ni själva ser "problemet" med att det håvas och hackas upp förmodligen x antal TON korallrev varje år, för akvaristers personliga nöje.

                      förstår nån var jag vill med detta? jag låter som en värsta green peace aktivisten nu men det är jag inte men dock har det slagit mig både 1 och 2 gånger...

                      Är jag helt ute och cycklar här så får ni självklart stoppa mig.
                      Senast redigerad av Decimus; 13 februari 2007, 14:14.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Ajdå, drog du in VF i denna diskusionen med? Det är en helt annan femma som kräver en tråd för sig, eller flera stycken egentligen
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ska vi återgå till färgen så tror jag att många gula, röda varianter av fiskar kommer att komma i framtiden. Lättare att sälja blir dom oxå om dom färgar redan som yngel.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • johnny 99
                            Användare
                            • december 2004
                            • 80

                            #14
                            Ursprungligen postat av Decimus
                            Nu kommer jag förmodligen svära i Kyrkan...

                            Men är det inte bättre om man odlar på befintliga fiskar ( de redan befintliga inomhandeln)
                            för att skapa en bra stabil genetisk omfattning så man kan behålla de grupper som redna finns i handeln. Samt ta en del för utveckling av nya fägr varianter och ev arter som självklart gör att fiskarn har en så naturlig kroppsproportion och beteende som möjlight. ( om nu folk vill de så klart själv vill jag ha så nära natur som möjligt)


                            För den handlen som sker med VF ex idag kan la knappast vara speciellt nyttig både för fiskarna och artrikedomen i naturen eller miljöerna som de finns i ? de fiskas upp fraktas osvh till andra delar av världen osv osv, massor av "naturförstöring" längs hela vägen ner i våra privai akvarium bara för att vi vill ha vf fiskar.?

                            samtidigt som detta blir en tillfällig naturexport som fattiga ( afrika mfl länder är hyfsat fattiga..?) ser det som potenitella källor till pengar men ser inte vad det gör för deras egna mat behov och sjöarnas mångfald.

                            Och jag har inte nämnt inte pratat om korallrevshandeln. men jag skulle kunna det med. men där så tror jag ni själva ser "problemet" med att det håvas och hackas upp förmodligen x antal TON korallrev varje år, för akvaristers personliga nöje.

                            förstår nån var jag vill med detta? jag låter som en värsta green peace aktivisten nu men det är jag inte men dock har det slagit mig både 1 och 2 gånger...

                            Är jag helt ute och cycklar här så får ni självklart stoppa mig.
                            Har för mig att detta diskuterats tidigare i nån lång tråd.
                            Visst kan det vara ett problem på vissa platser med fiskfångst men det kan även vara tvärtom, om befolkningen kan dra nytta av att exportera de naturliga arterna och därmed tjäna pengar på dem finns det ju en större anledning att bevara dem.

                            Hade ju vart suveränt med en miljö och rättvisemärkning, tror det finns ngt sånt för saltvattenfisk.

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Ajdå, drog du in VF i denna diskusionen med? Det är en helt annan femma som kräver en tråd för sig, eller flera stycken egentligen

                              *ler* aj då stygga mig jag lovar att bättra mig...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...