Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #46
    Janne, jag ramlar nästan ur stolen när jag läser dina inlägg ibland haha! Du har på många sätt en tragiskt syn på hobbyn, men jag gillar dig ändå Jag vet att du är en passionerad akvarist som också kan uppskatta naturliga färger och former, kan du inte stanna där? Eller har du hållt på för länge så att du har hunnit tröttna på allt som inte är nytt? Har du alltid tänkt så här eller är det nya tankegångar?

    Förresten, vad har du för belägg att fire fish är en bastard/hybrid? Vilka arter äe den isåfall baserad på?
    Senast redigerad av Zaphi; 14 februari 2007, 11:22.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #47
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Ja, jag köper ofta ekologisk mjölk och ekologisk kaffe om det finns och alltid ekologiska ägg. Jag köper inte torsk eller andra hotade djur samt att jag även börjat undvika produkter som jag vet transporterats långt i onödan, kött etc. Egentligen är det självklarheter och jag fattar inte varför fler inte gör det, för det kostar inte så mycket mer.

      Men jag säger inte att jag alltid är en ängel. Ofta tänker man sig ju inte för alls, men när man kan så gör jag så gott jag kan.
      Att det kostar mer (även fast det kanske inte är mycket mer i alla fall) tycker jag är synd, men det handlar väl om efterfrågan och tillgång. En bonde som producerar ekologiskt spannmål t ex får mindre skörd och högre kostnader = dyrare produkt = mindre efterfrågan = ingen är intresserad av att odla ekologiskt = små volymer = dyrare produkt.

      Men om man tänker på andra produkter där det inte skiljer 3-4 spänn. Ta t ex hemelektronik, mobiltelefoner osv. tillverkas i låglöneländer som knappast tänker på miljön (Kina med sina kolkraftverk t ex). Om de skulle produceras i Sverige skulle det inte gå att sälja. Tänk själv, en kines som tjänar 1000:- i månaden i svenska kronor och jobbar dygnet runt utan semester eller sjukskrivningar. Jämnför det med en svensk 20 000:- i månaden + sociala avgifter, semester osv... Vad skulle en vanlig 32" TV kosta svenskproducerad? 100 000:-?

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #48
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Förresten, vad har du för belägg att fire fish är en bastard/hybrid? Vilka arter äe den isåfall baserad på?
        Ingen annan Aulonocara har honor med färg. Dvs rimligtvis borde någon mbuna som har honor med färg vara inkorsad?
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #49
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Ingen annan Aulonocara har honor med färg. Dvs rimligtvis borde någon mbuna som har honor med färg vara inkorsad?
          Kan det inte handla om att det naturligt uppstått en avvikande hona med denna färg (mutation) och att man sedan renodlat dessa gener.
          Jag vet inte - tycker det är himla underligt i alla fall.

          Oerhört snygga i alla fall och även om den inte kommer att hamna i något av mina akvarier så har jag inget emot den.
          Skall bli kul att kolla på dina fiskar på lördag janne.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 februari 2007, 11:45.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #50
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Att det kostar mer (även fast det kanske inte är mycket mer i alla fall) tycker jag är synd, men det handlar väl om efterfrågan och tillgång. En bonde som producerar ekologiskt spannmål t ex får mindre skörd och högre kostnader = dyrare produkt = mindre efterfrågan = ingen är intresserad av att odla ekologiskt = små volymer = dyrare produkt.
            Hmm, efterfrågan har inte bara med priser att göra, det är många faktorer som styr, exempelvis folks uppfattning. Det kan mycket väl bli så att man tittar snett på folk som inte handlar ekologiskt i framtiden. Då har ju förmodligen de ekologiska produkterna blivit billigare på grund av ökad produktion, men ändå, det skulle ju alltid gå att producera billigare. Det finns även produkter som minskar sin försäljning om priserna sänks...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #51
              Nog bryr sig Svensson alltid. Nar varsta informationsstormen ang den katastrofala sitationen for torsken holl pa sa rasade bade pris och forsaljning. Problemet ar att Svensson inte ar langsint gallande dessa fragor. Jag ar langsint som satan och darmed undantaget som bekraftar regeln.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #52
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Janne, jag ramlar nästan ur stolen när jag läser dina inlägg ibland haha! Du har på många sätt en tragiskt syn på hobbyn, men jag gillar dig ändå Jag vet att du är en passionerad akvarist som också kan uppskatta naturliga färger och former, kan du inte stanna där? Eller har du hållt på för länge så att du har hunnit tröttna på allt som inte är nytt? Har du alltid tänkt så här eller är det nya tankegångar?

                Förresten, vad har du för belägg att fire fish är en bastard/hybrid? Vilka arter äe den isåfall baserad på?
                jomen klart jag har ju odlat malawi i rätt så stor skala i rätt så många år, så jag har ju fått anpassa mig efter marknaden. och det har jag gjort på många sett.
                det är ju så att om du lägger ner 30 timmar i veckan på din så kallade hobbyn, så tycker åtminstone jag att man åtminstone borde få det att gå ihop.
                det gör det för mig , och har gjort det i mer 15 år. men det är ju samtigt så att jag har fått anpassa mig efter marknaden.
                så att jag har kunnat köpa andra fiskar som jag tycker är mycket roligare att hålla på med, än mina vanliga mbunas.
                och firefishen har jag absolut inga belägg för att det ska vara en bastard. det enda jag har märkt är att den är aggressivare än en vanlig mbunas, honorna håller sämre än vanliga auloncara, det verkar bli få honor, ynglen växer bättre än vanliga auloncaror.mvh janne
                Senast redigerad av malawijanne; 14 februari 2007, 12:01.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kan det inte handla om att det naturligt uppstått en avvikande hona med denna färg (mutation) och att man sedan renodlat dessa gener.
                  Jag vet inte - tycker det är himla underligt i alla fall.

                  Oerhört snygga i alla fall och även om den inte kommer att hamna i något av mina akvarier så har jag inget emot den.
                  Skall bli kul att kolla på dina fiskar på lördag janne.
                  ja det ska bli trevligt att få visa upp lite färggranna malawi för er, men det verkar inte vara så högprioterat med att titta på en ciklidodling,om man ser på deltagarantalet, utav er zoopetare.mvh janne

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Kan det inte handla om att det naturligt uppstått en avvikande hona med denna färg (mutation) och att man sedan renodlat dessa gener.
                    Jag vet inte - tycker det är himla underligt i alla fall.
                    Jep, visst kan det handla om en naturlig mutation, det är väl inte omöjligt. Även om vissa Aulonocarahonor faktiskt har LIIIITE, LIIIIIITTTE färg, exempelvis A. sp. "stuartgranti maleri" honor som har lite gult i analfenan exempelvis, så verkar ju mutationen ganska extrem ifall det nu handlar om det.

                    På tal om detta, I nästa CB som kommer nu snart finns en artikell jag skrivit som delvis handlar om teorier kring färger på Aulonocarahonor De som korrläst den kanske inte skall avslöja detaljerna redan nu Den kommer ju snart ut till alla ändå...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      #55
                      Jag hoppas verkligen att jag aldrig hamnar i det läget att jag måste tjäna pengar på min hobby...
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #56
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        På tal om detta, I nästa CB som kommer nu snart finns en artikell jag skrivit som delvis handlar om teorier kring färger på Aulonocarahonor De som korrläst den kanske inte skall avslöja detaljerna redan nu Den kommer ju snart ut till alla ändå...
                        Och före den finns en artikel med titeln "Hybrider i akvariet"
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          ja det ska bli trevligt att få visa upp lite färggranna malawi för er, men det verkar inte vara så högprioterat med att titta på en ciklidodling,om man ser på deltagarantalet, utav er zoopetare.mvh janne
                          11 st är väl inte så illa pinkat
                          Fast det klart hade du haft en stor odling med räkor så hade vi säkert varit 100 - det gäller att hänga med i utvecklingen

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #58
                            Kul att frågan om odlingsformer intresserar så många. Nu när känslorna med VF
                            kontra odlat fått vädras lite så vore det kul att få veta vad ni tror att framtiden kommer
                            med, tänk er en knallgul oscar på 30 cm eller neontetrablåa tigerbarber.
                            En sak är iallafall klart, de flesta som har akvarium köper fiskar med vackra färger.
                            Det är bara vi fåtal nördar som ser tjusningen med en färglös fisk. För att jag skall få ha akvarium i vardagsrummet så kräver familjen i övrigt fisk med starka färger.
                            De färglösa får man ha i något undanskymt ställe där man helt ensam får betrakta dem.
                            Tex har jag Danio roseus, en i princip osäljbar fisk men jag gillar den.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Ursprungligen postat av jonre723
                              Jag hoppas verkligen att jag aldrig hamnar i det läget att jag måste tjäna pengar på min hobby...
                              ja det är faktiskt något man väljer själv, och jag har aldrig ångrat det beslutet för akvariehobbyn har gett mig jättemycket, jag kan bara nämna utan akvariehobbyn hade jag aldrig suttit i den villan som jag äger nu.
                              och jag har alltid haft råd att betala min medlemsavgift till NCS varje år .mvh janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 14 februari 2007, 14:49.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #60
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                11 st är väl inte så illa pinkat
                                Fast det klart hade du haft en stor odling med räkor så hade vi säkert varit 100 - det gäller att hänga med i utvecklingen
                                jomen kjell som du sa i annan tråd, så har nog redan det tåget gått med att odla räkor mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...