Odlingsformer(färg)-vad kan vi förvänta oss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Hej
    Verkligen en intressant diskussion i den här tråden. Inte minst kul att Ulrica som relativt nybliven forumsmedlem och ciklidist engagerar sig och ifrågasätter!

    Min personliga åsikt är att så länge fisken vi odlar fram är livskraftig och inte lider på grund av framavlade defekter ser jag ingen fog att moraliskt fördöma urvalsodling eller ens korsningar. Tyvärr finns det framavlade varianter som jag skulle tro hindras i sitt beteende, ja rent av far illa, av de egenskaper människan avlat fram.

    Jag skulle önska att fisk som inte är 'naturlig' varudeklarerades som av människan framavlad, så att konsumenterna blev medvetna om vad de har i sina akvarium och att det inte alltid motsvarar vad som finns i naturen. Från min tid som akvarieaffärsanställd kan jag intyga att de allra flesta akvarister tror att även mer absurda avarter såsom ballongmollies och slöjstjärtar med utstående ögon är ett resultat av årtusendens evolution och inte människohand.

    För min egen del är mitt naturintresse drivande för mitt akvarieintresse och jag är helt klart mest intresserad av vildformer. Jag klankar ofta ner på odlingsformer men det är inte så allvarligt menat. I mina egna akvarium vill jag oftast försöka skapa en illusion av en bit natur, och då har naturligtvis inte disneylanddiskus någon plats där.

    I ärlighetens namn skulle jag säkerligen kunna intressera mig för avelsvarianter och till och med snöa in på det, men det hade i så fall varit ett medvetet val och det hade då varit genetiken och uppfödningen som varit det drivande intresset, inte mitt naturintresse. Då hade jag antagligen dessutom valt guppies istället för ciklider som odlingsobjekt.

    Däremot tycker jag det vore en mycket sorglig utveckling om avelsvarianter konkurrerar ut vildformerna helt så att vi kanske en dag står utan vildformer då de naturliga biotoperna förstörts och vi bara har turkosa tjeckienfiskar i våra akvarium.

    Eftersom det är lätt att odla fram nya färgvarianter men i princip omöjligt att återfå en naturlig stam från urvalsodlade varianter behöver vildformerna sina försvarare.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      Ursprungligen postat av Zaphi
      Du skall inte på nått sätt känna att din uppfattning är fel. Det finns många ämnen där folk tycker helt olika och ingen har varken rätt eller fel.
      Fast i just det här ämnet är det du som har rätt, enlig dej!

      Ursprungligen postat av Zaphi
      Vi ses på mötet ikväll!
      Puh... så jag är välkommen ändå... trots allt...

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av *Ulrica*
        Ok. Det vill jag lära mej mer om.
        De som har starkast färg i naturen är de som är dominantast och/eller vill/ska leka. Stämmer det? När spelar färg mer roll i deras kommunikation?
        Ja, och det odlas sa att fargerna ar paslagna hela tiden. Fargerna spelar alltid roll. Fiskarna kommunicerar med farg och detta tas bort. Det finns naturliga undantag som Amphilophus citrinellus, olika O och OB mm och detta ar bl a kopplat till aggression (fiskar utan formaga att sla av och pa uppfattas som standiga hot + ar ofta aggressivare t ex OB honor).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Detta betyder ju att du faktiskt stödjer vildfångad fisk! Raka motsattsen till vad som sagts innan.
          Jag har aldrig sagt att jag är helt emot vildfångad fisk. Självklart är grunden i alla odlade fiskar någon gång en vild fisk. Jag är däremot för en mycket kontrollerad vild fångst, vilket jag inte alltid tror är fallet. Jag har själv några viltfångade fiskar, men inte många... Man kan dra gränsen vid olika ställen, men jag köper inte VF bara för att det är VF om vi säger så.

          Ursprungligen postat av *Ulrica*
          Fast i just det här ämnet är det du som har rätt, enlig dej!
          I en diskussion gäller det väl för varje part att utgå från att man har rätt. Sen om det är så eller inte är en annan sak.

          Självklart är alla välkomna Ulrica! Jag har haft en del heta diskussioner med flera som kommer på mötet skulle jag tro HAHA...
          Senast redigerad av Zaphi; 19 februari 2007, 11:39.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Jag skulle önska att fisk som inte är 'naturlig' varudeklarerades som av människan framavlad, så att konsumenterna blev medvetna om vad de har i sina akvarium och att det inte alltid motsvarar vad som finns i naturen.
            Det håller jag definitivt med om! Är det någon som vet hur man ser på detta inom internationella ciklidorganisationer? Finns det något klassificeringssystem nu, eller finns det diskussioner om detta?

            Jag jämför återigen med orkideér (ja, jag vet att det är växter och fiskar är djur ), där framgår det ju tydligt av namnet vad som är en förstagenerationshydrid, vad som är en varietet, vad som är flersläktshybrider och vad som är en art som förekommer i naturen. Men det kanske inte räcker att man kan läsa ut det av namnet? En "vanlig" konsument kanske inte bryr sig om latinska namn utan köper "sugproppar" eller "den där fina röda fisken"?

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              Ursprungligen postat av *Ulrica*
              En "vanlig" konsument kanske inte bryr sig om latinska namn utan köper "sugproppar" eller "den där fina röda fisken"?
              Precis så resonerar majoriteten av kunderna i en ordinär akvarieaffär, och att tro att det skulle ske någon radikal medvetandehöjning hos genomsnittsakvarieägaren (jag tvekar att kalla dem akvarister...) är nog en utopi.

              Hur som helst, urvalsodlingens väg är en väg utan återvändo. Vi kan aldrig återskapa vildformerna som de en gång var om vi förändrar (förstör) avelsmaterialet. Därför tycker jag att vildformerna behöver sina försvarare.

              Det kan vara på sin plats att poängtera att all avel i akvarium sker under konstlade förhållanden som sätter det naturliga urvalet ur spel. Därför kommer akvariestammar, även av 'vildformer', troligtvis att avvika från de stammar som finns i naturen - mer eller mindre.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                Så som jag föreställer mej att det jag menar går till så tar man helt enkelt de finaste (finaste i en väldigt subjektiv mening, beroende på personliga värderingar) honorna i en grupp och parar ihop med den finaste hanen. De finaste, alltså de yngel som sedan får "bäst" färg och mönster (oavsett om man jämför med det vildfångade originalet eller om man riktar in sig på "mest" färg eller hur man nu gör sitt personliga urval) sparar man för odling, de som är medelfina säljer man och de "fulaste" kanske man matar rovfiskar med eller avlivar eller ger bort eller låter gå i ett kar någonstans, vad vet jag.

                Så föreställer jag mej det hela.... och då verkar det så oskyldigt.... [/QUOTE]


                ja det som du skriver i ditt inläggg där ulrika det stämmer helt på hur jag gör när jag urvalsodlar mina malawiciklider, men jag slår inte ihjäl mina yngel dom som har lite sämre färg , för så dålig färg har dom inte ,så jag säljer dom med gott samvete till zooaffärer och dom har aldrig klagat.
                men när ni ska föra en discussion om urvalsodling så måste ni skilja på äpple och päron, ni kan inte jämföra guldfiskar,med guppie eller framförallt det jag sysslar med det är att urvalsodla malawiciklider så att dom får bättre färg det är absolut inte samma sak. och som jag läst dina inlägg så är du ulrika, ute efter hur man urvalsodlar malawiciklider.
                och jag får heller aldrig missbildningar som viktor säger, det blir inget skillnad från beteendet.
                så jag skulle faktiskt också veta vad jag gör för fel när jag urvalsodlar mina ciklider till att bli snyggare och bättre färg.mvh janne OCH TILL SIST NÄR NI SKA DISKUTERA URVALSODLING SKILJ PÅ DOM OLIKA ARTERNA. FÖR ATT DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA MED DET JAG GÖR MOT DET DOM SYSSSLAR I THAILAND OCH SINGAPORE.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  En klassificering vore kanon! För det jag har försökt säga hela tiden är att jag tycker folk skall få veta vad de håller på med och inte känna sig lurade. Problemet är att akvariebutikerna idag inte ens håller sig till de regler som finns angående presentationsskyltar, vilket gör att en sådan klassificering verkar ju väldigt långt borta.

                  Jaha, undrar vart denna tråd skall ta vägen nu? Jag känner nästan att jag sagt mitt angående detta och jag hoppas jag varit tydlig och att folk förstår. Problemet med forum är ju dock att man lätt missuppfattas, men men, om man sammanställer all info i denna tråd har man ju iallafall en god grund att förstå olika synsätt... Kanske borde den sammanställas till en artikell i CB
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    En klassificering vore kanon! För det jag har försökt säga hela tiden är att jag tycker folk skall få veta vad de håller på med och inte känna sig lurade. Problemet är att akvariebutikerna idag inte ens håller sig till de regler som finns angående presentationsskyltar, vilket gör att en sådan klassificering verkar ju väldigt långt borta.

                    Jaha, undrar vart denna tråd skall ta vägen nu? Jag känner nästan att jag sagt mitt angående detta och jag hoppas jag varit tydlig och att folk förstår. Problemet med forum är ju dock att man lätt missuppfattas, men men, om man sammanställer all info i denna tråd har man ju iallafall en god grund att förstå olika synsätt... Kanske borde den sammanställas till en artikell i CB
                    ja viktor du kan väl inte sluta nu när jag precis har kommit hem från en fiskturne i skåne.mvh janne

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      Ursprungligen postat av *Ulrica*
                      De som har starkast färg i naturen är de som är dominantast och/eller vill/ska leka. Stämmer det? När spelar färg mer roll i deras kommunikation?
                      Detta kommer det stå en del om i nya CB. Färger och sexuell selektion, i Malawisjön exempelvis, är en mycket viktig egenskap för partnerval och för att kunna föra vidare sina gener. Så på ett sätt sker ju urvalsodling i naturen hela tiden där ofta de "finaste" fiskarna lyckas bäst.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        ja viktor du kan väl inte sluta nu när jag precis har kommit hem från en fiskturne i skåne.mvh janne
                        Jasså, fick du med dig nån bastard då?
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Detta kommer det stå en del om i nya CB. Färger och sexuell selektion, i Malawisjön exempelvis, är en mycket viktig egenskap för partnerval och för att kunna föra vidare sina gener. Så på ett sätt sker ju urvalsodling i naturen hela tiden där ofta de "finaste" fiskarna lyckas bäst.
                          ja då känner jag att jag är på rätt väg, då har ju mina fiskar till och med blivit ännu starkare än dom som finns i naturen, då kan man ju säga att man kan släppa ut mina fiskar i naturen då.mvh janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Jasså, fick du med dig nån bastard då?
                            nej det var nog mest tvärtom skåningarna fick äntligen lite lite riktiga fiskar med bra färg till sina butiker.

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              Fantastiskt med så många intressanta åsikter, En tanke jag fick är att jämföra med trädgårdshobbyn. Där talas det enbart om att förädla vildformer till för oss intressantare
                              former, möjligen talas det om kulturarv och mormors blommor.
                              Nåja nu är ju fiskar inte växter men jag har kommit fram till att allt vi odlar i akvarium
                              är "odlingsformer", antingen medvetet (urvalsodling) eller omedvetet. Även en fisk
                              som har färger som en vildform kan ju ha gener map beteende, storlek etc som
                              aviker från vildformen. Visst även jag är en "naturmupp" och gillar verkligen att bla
                              studera vilda harrar,gäddor,öringar och småspigg när det är möjligt. Det är faktiskt en stor
                              naturupplevelse när man kan se fiskar i sitt rätta element.
                              I akvarium har jag insett att det är lika bra att odla odlingsformer medvetet, jag har helt enkelt gett upp tanken att kunna "bevara vildformer" i akvarium.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                OCH TILL SIST NÄR NI SKA DISKUTERA URVALSODLING SKILJ PÅ DOM OLIKA ARTERNA. FÖR ATT DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA MED DET JAG GÖR MOT DET DOM SYSSSLAR I THAILAND OCH SINGAPORE.
                                Lite tråkigt för jag skulle nog vilja påstå att de absolut bästa odlarna (av såväl naturliga arter som genom ursvalodling etc.) hittar man utan tvekan i Asien. Av dom finns det mycket att lära - däremot har de ju en lite annan kulturell intällning till djur i Asien än vad vi har här.
                                Så se till att lära er odling av asiaterna, men överför det sedan till europeisk kultur så kommer man att bli framgångsrik vad gäller fiskodling
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 februari 2007, 14:33.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...