vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av jarinen
    Ja, jag vet vem det är när det gäller CA iallafall. Eftersom det gäller afrikaner borde du själv ligga bra till med tanke på din signatur, odlar sig inte malawi självt?

    Mvh Jari
    som sagt jari jag har skrivit det förut det gäller inte inbördes beundran.
    jag skrev förut kommer jag upp i 50 % i deras kapacitet så är jag nöjd
    sedan skrev jag också att kent i nol och en skåning är dom som jag TYCKER är värda som jag ser det, att bli sveriges bästa odlare inom malawi tanganyika och viktoria.mvhjanne
    en parentes det är väldigt trevligt att även du kan skriva i denna trådenmvhjanne

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      vad menar du med en konstig fråga.
      detta är ingen vetenskaplig enkät, men jag tror faktiskt att det är många som är intresserade om det finns elller har funnits duktigare odlare.
      En motfråga då , vad menar du själv med duktig odlare? (får läsa första inlägget, så jag inte missat nåt) OK gällde tydligen bara från de tre afrikanska storsjöarna.

      Är det den som odlat flest fiskar av en art
      Är det den som har odlat flest fiskar av olika arter
      Är det den som odlat flest fiskar utan att tömma honorna
      Är det den som odlat flest fiskar mer på naturligt sätt.

      Malawi-, Tanganyjka- och Victoriaciklider är ju inte svåra att odla. Det behös ju i princip bara en sjujäkla massa akvarier för att ta reda på alla yngel eftersom dessa fiskar i princip leker utan att man behöver anstränga sig det minsta.

      Det börjar bli svårt när det gäller Scalarer, discus, alla sorters L-malar, pansarmalar, rockor, mm. mm.
      CA leker ju oxå utan problem (de flesta)

      Dvärgciklider kan oxå vara trixigt och problematiskt och sedan så finns ju fiskar som "ingen" har odlat ännu. Så dessa personer som odlar dessa svårodlade tycker jag är duktiga och de som är bra på det brukar absolut inte basunera ut detta.

      Hur många är det som odlar neon och kardinaltetror med stor framgång? Dessa kan nog räknas på ena handens fingrar.

      Så Janne det är mitt svar på din fråga varför jag tycker det är en konstig fråga.
      Vi kan ju fortsätta diskutera fredagen den 30:e
      Senast redigerad av Wilhelm; 27 januari 2007, 23:30.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        En motfråga då , vad menar du själv med duktig odlare? (får läsa första inlägget, så jag inte missat nåt) OK gällde tydligen bara från de tre afrikanska storsjöarna.

        Är det den som odlat flest fiskar av en art
        Är det den som har odlat flest fiskar av olika arter
        Är det den som odlat flest fiskar utan att tömma honorna
        Är det den som odlat flest fiskar mer på naturligt sätt.

        Malawi-, Tanganyjka- och Victoriaciklider är ju inte svåra att odla. Det behös ju i princip bara en sjujäkla massa akvarier för att ta reda på alla yngel eftersom dessa fiskar i princip leker utan att man behöver anstränga sig det minsta.

        Det börjar bli svårt när det gäller Scalarer, discus, alla sorters L-malar, pansarmalar, rockor, mm. mm.
        CA leker ju oxå utan problem (de flesta)

        Dvärgciklider kan oxå vara trixigt och problematiskt och sedan så finns ju fiskar som ingen har odlat ännu. Så dessa personer som odlar dessa svårodlade tycker jag är duktiga och de som är bra på det brukar absolut inte basunera ut detta.

        Hur många är det som odlar neon och kardinaltetror med stor framgång? Dessa kan nog räknas på ena handens fingrar.

        Så Janne det är mitt svar på din fråga varför jag tycker det är en konstig fråga.
        Vi kan ju fortsätta diskutera fredagen den 30:e
        ja nu la jag till ett tillägg, att det som ni TYCKER är den bästa odlaren enligt erat tycke.
        och det kan väl inte vara så svårt att förstå.
        sedan la jag inte upp några kriterier, så jag säger det igen vem TYCKER ni är den bästa odlaren när det gäller malawi tanganyika eller viktoria ciklidermvh janne

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #34
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          CA leker ju oxå utan problem (de flesta)
          Sant, men här är kruxet att det går åt så enormt mycket vatten om man skall odla dessa ciklider. Stora baljor och många. Kanske därför det finns så få som odlar CA. Dyrt, krävande och ingen marknad. Men det kan bli .


          Mvh Jari

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #35
            Ursprungligen postat av malawijanne
            ja nu la jag till ett tillägg, att det som ni TYCKER är den bästa odlaren enligt erat tycke.
            och det kan väl inte vara så svårt att förstå.
            Nejdå inte alls! Tycker fortfarande att jag är en av dom
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #36
              Ursprungligen postat av jarinen
              Sant, men här är kruxet att det går åt så enormt mycket vatten om man skall odla dessa ciklider. Stora baljor och många. Kanske därför det finns så få som odlar CA. Dyrt, krävande och ingen marknad. Men det kan bli .


              Mvh Jari
              Sant Jari, det som är roligare med CA är ju att de tar hand om och försvarar sina yngel.

              Vi får hoppas att CA tråden gör stt till.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Nejdå inte alls! Tycker fortfarande att jag är en av dom
                jomen sätt upp dig på första plats då, det är ju sådana kommentarer jag är ute efter , tycker du att du är sveriges bästa odlare så skriv det.
                och självklart så kommer vi till stämman jag och min fru, det är redan inbetalt, vi anländer på fredagen, då kan vi fortsätta diskussionen mvh janne

                Kommentar

                • Långås
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 73

                  #38
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Ursprungligen postat av jarinen
                  odlar sig inte malawi självt?

                  Det räckte med 10 liters plasthink upptäckte jag på 70-talet
                  Enligt mig så beror detta på vad man lägger in i begreppet odling. Om det är att få i lek så är det rätt, ingen utmaning med malawi. Men det är biten med att dra upp ynglen, sortera bort sämre yngel, få fram en bra fodermix mm så att man får fram vackra och kraftfulla firrar som utmaningen ligger. Det tror jag det behövs mycket kunskap och erfarenhet för att bemästra.

                  Bästa odlaren, ingen aning. Men kent i Nol och Arnold i Åled är ju två goa klenoder.
                  Mvh
                  Peter Fredriksson

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av Långås
                    Enligt mig så beror detta på vad man lägger in i begreppet odling. Om det är att få i lek så är det rätt, ingen utmaning med malawi. Men det är biten med att dra upp ynglen, sortera bort sämre yngel, få fram en bra fodermix mm så att man får fram vackra och kraftfulla firrar som utmaningen ligger. Det tror jag det behövs mycket kunskap och erfarenhet för att bemästra.

                    Bästa odlaren, ingen aning. Men kent i Nol och Arnold i Åled är ju två goa klenoder.
                    ja jag måste nämna det igen vem TYCKER ni är den bästa odlaren, jag har inte nämnt några kriterier, förutan det är vad ni TYCKER som är den bästa odlaren i sverige inom malawi tanganyika eller viktoriaciklidermvhjanne

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #40
                      Att vara först med att odla Benthochromis tricoti ger väl en del poäng i denna kategorin.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #41
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Att vara först med att odla Benthochromis tricoti ger väl en del poäng i denna kategorin.
                        http://www.ciklider.se/artiklar/lp_tricoti.shtml
                        ja leif är också en som ligger i topp på min lista.mvh janne

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #42
                          Beror på vad man menar med den bäste odlaren
                          Som jag ser det kan man se det på 3 sätt
                          1/ Den person som känner mest glädje över att odla akvariefisk - dvs det är något som man helt bedömmer själv
                          2/ Den person som gör mest miljönytta t.ex. genom att delta i avelsprogram för utrotningshotade arter - några sådana finns dock knappast i Sverige så det faller bort
                          3/ Den som i sin inkomstdeklaration kan påvisa störst vinst på sin odling.

                          Själv håller jag på punkt ett men detta blir väl mest en filosofisk diskussion och inte något mätbart.
                          Så om nu absolut en vinnare skall koras så får det väl i så fall bli efter punkt 3 och om nu någon känner för det så får ni väl i så fall redogöra för hur mycket vinst på odlingen ni har skattat för i er senaste deklaration.

                          Kommentar

                          • nickan
                            Användare
                            • september 2006
                            • 78

                            #43
                            kent i nol ............

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #44
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Beror på vad man menar med den bäste odlaren
                              Som jag ser det kan man se det på 3 sätt
                              1/ Den person som känner mest glädje över att odla akvariefisk - dvs det är något som man helt bedömmer själv
                              2/ Den person som gör mest miljönytta t.ex. genom att delta i avelsprogram för utrotningshotade arter - några sådana finns dock knappast i Sverige så det faller bort
                              3/ Den som i sin inkomstdeklaration kan påvisa störst vinst på sin odling.

                              Själv håller jag på punkt ett men detta blir väl mest en filosofisk diskussion och inte något mätbart.
                              Så om nu absolut en vinnare skall koras så får det väl i så fall bli efter punkt 3 och om nu någon känner för det så får ni väl i så fall redogöra för hur mycket vinst på odlingen ni har skattat för i er senaste deklaration.
                              jomen kjell ta nu inte denna enkätet så allvarligt, visst har du någon odlare som du TYCKER har varit väldigt duktig på att odla fisk, som du har tänkt den gubben kan odla fisk,mvh janne

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Ursprungligen postat av Micke
                                Att vara först med att odla Benthochromis tricoti ger väl en del poäng i denna kategorin.
                                http://www.ciklider.se/artiklar/lp_tricoti.shtml
                                Ja, den artikeln var bra!
                                Ser nu att jag måste kolla lite bättre vad som finns på den sidan!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...