vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Ursprungligen postat av malawijanne
    nej det är inget personligt mellan mig och handlarn, jag kan ta upp fler exempel med andra handlare i göteborg, och jag kan nämna några grossister i sverige också. mvh malawijanne
    och som jag nämnt förut dom binder ris åt egen rygg

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      Ursprungligen postat av malawijanne
      nej det är inget personligt mellan mig och handlarn, jag kan ta upp fler exempel med andra handlare i göteborg, och jag kan nämna några grossister i sverige också. mvh janne
      Dom måste ju tjäna på det annars hade dom väll aldrig gjort så det låter lite väl självdestruktivt

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av tezz
        Dom måste ju tjäna på det annars hade dom väll aldrig gjort så det låter lite väl självdestruktivt
        ja tycker du att dom tjänar på det att om dom köper in 50 st malawicompressiceps för 2.50 st ca 2cm istället för att köpa mina som har en storlek på 6till 8cm för 20 kr st och klart tar dom 50 st så kan dom få dom för 15 kr st,
        det kan jag ju säga att dom från tjeckien kommer att gå där länge och zoohandlaren kommer få mata och byta vatten, många kommer att dö, den affären är nog inte så bra för zoohandlaren, men som sagt marknaden bestämmer och det som är billigt det är bra för marknaden.mvh janne

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av malawijanne
          och som jag nämnt förut dom binder ris åt egen rygg
          Sen undrar jag hur du kan veta vad dom egentligen betalar för fisken så vidare du inte har granskat deras deklaration vilket går att göra hos skattemyndigheterna

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av tezz
            Sen undrar jag hur du kan veta vad dom egentligen betalar för fisken så vidare du inte har granskat deras deklaration vilket går att göra hos skattemyndigheterna
            jomen då är det ju ännu sämre för zooaffären,för om han har gett mer för fisken, snacka om ebberödsbank

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja tycker du att dom tjänar på det att om dom köper in 50 st malawicompressiceps för 2.50 st ca 2cm istället för att köpa mina som har en storlek på 6till 8cm för 20 kr st och klart tar dom 50 st så kan dom få dom för 15 kr st,
              det kan jag ju säga att dom från tjeckien kommer att gå där länge och zoohandlaren kommer få mata och byta vatten, många kommer att dö, den affären är nog inte så bra för zoohandlaren, men som sagt marknaden bestämmer och det som är billigt det är bra för marknaden.mvh janne
              Hade dom tjänat på att köpa dom i den storleken så hade dom nog kunat köpa även dom billigare i tjeckien
              Tyvär är det ända sätt att tjäna något på att odla att att sälja svart till butiker eller flytta sin odling till något u land

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                Ursprungligen postat av bmwpower
                så varför skulle jag diskutera det med "genomsnittsakvaristen"?

                Tycker detta var ettklumpig utttalnde vem säger att du är bättre än någon annan ??
                Stor du i en högre kurs än alla andra som odlar fiskar??
                Jag tycker man ska dela med sig av det man kan, alla har någon gång varit nybörjare vilket många ibland glömmer.
                Påstår inte att jag är bättre än någon annan, men många frågar mig om saker och jag svarar ofta efter bästa förmåga - med en del undantag för mina funderingar kring kommersiell odling. Jag har lagt ner massor med både pengar och tid för att komma dit jag är idag, och det tänker jag inte ge bort i en handvändning. Ger odlingen fem-sex år för att se hur det går, efter det kanske jag ser saken i ett annat ljus. Kommersiell odling diskuterar jag annars gärna med folk som själva lagt ner pengar och tid på att odla, det är en slags garanti för att de inte sprider för mycket info. Sorry, men så är det för mig. Tips till hobbyakvaristen ger jag dock bort mängder av, bara att kolla vad jag hittills skrivit enbart på detta forum.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  Ni kanske kan plocka lite tips ur denna. http://cgi.ebay.com/HOW-TO-MAKE-LOTS...ayphotohosting
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    ja tyvärr har inte jag träffat dom zoohandlarna som är beredda att betala ett högre pris för mina fiskar som är både större och har bättre färg, än dom från tjeckien och tailand.
                    men det är klart nu bor jag i göteborg där kanske konkurrensen är större.
                    men klart jag kollar ju samtidigt vad zooaffärerna tar in, det senaste jag såg det var malawicompressiceps från tjeckien ca 50 st dom var ca 2cm och det var i överkant, men som han sa zoohandlarn han hade fått fått dom för 2.50 svenska kronor, vem kan konkurrera med det. sedan vill jag även nämna det för kjell, bara för att du kanske såg att det skulle vara lite kvalite på fisken på den tiden när du hade zooaffär, så har nog tiden gått ifrån dig, nu ser bara zoohandlaren till hur billigt han kan köpa in fisken, sen kan den vara hur liten som helst och kvaliten , hur ska man kunna se det på så små yngel.
                    jag har nämnt det förut och ja kan nämna det igen, zoohandlarna binder ris åt egen rygg.mvh janne
                    Jag har sagt det tidigare men kan säga det igen - om inte handlarna är beredda att betala bättre för dina fiskar än för de asiatiska så beror det på att du odlar fel fiskar. Dvs du odlar det du tycker är kul istället för att odla det som är kommersiellt gångbart. Så om syftet med din odling skulle vara att leva på det så släng ut cikliderna och börja "fabriksodla" t.ex. Ancistrus och levandefödare.
                    Nu är väl inte syftet för dig att leva på odlingen utan att ha det som en trevlig hobby och det är definitivt inte något fel med det, men eftersom man då odlar okommersiella fiskar så lär det definitivt inte ge så stort överskott.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      Ursprungligen postat av tezz
                      Av samma anledning som för tex elektronikföretag blir det billigare att tillverka i ett u land och anledningen till att det blir billigare är som du sa massprodukltion
                      Så ifall du nu skulle göra det i sverige så blir det ju samma frakt kostnader som för en odlare i tailand för du hade väl inte kunnat sålt all fisk i bara sverige
                      Du tror väl inte att företagen flyttar sin tillverkning till u länder om dom ej tjänat på det
                      Snälla du - du tror väl inte att fraktkostnaden för elektronikprylar är lika hög som för akvariefisk. Elektronik etc. skickas i en container, medan fisk etc. tas som expressflygfrakt.
                      Jag har för övrigt för om åren importerat såväl fisk som "döda ting" från Asien och fraktkostnaden skiljer sig markant.
                      Köpte jag "döda ting" för 1.000 spänn så låg fraktkostnaden på högt räknat 100 kronor. Köpte jag fisk för 1000 så låg fraktkostnaden på ca 1500-2000.
                      Med andra ord en enorm skillnad i fraktkostnad.

                      Angående att man inte skulle kunna få sålt enbart i Sverige så beror det självklart på vilka arter man odlar. Vet nog skulle man t.ex. kunna kränga 100.000 Ancistrus, 200.000 svärdbärare, platy eller guppy utan större problem i Sverige. Så jag skulle nog vilja påstå att väljer man bara rätt arter så lär man nog utan större problem kunna sälja så mycket inom ens närområde (om man inte bor i Norrlands inland) att man kan leva på det.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 februari 2007, 10:54.

                      Kommentar

                      • Acca
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 60

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag har sagt det tidigare men kan säga det igen - om inte handlarna är beredda att betala bättre för dina fiskar än för de asiatiska så beror det på att du odlar fel fiskar. Dvs du odlar det du tycker är kul istället för att odla det som är kommersiellt gångbart. Så om syftet med din odling skulle vara att leva på det så släng ut cikliderna och börja "fabriksodla" t.ex. Ancistrus och levandefödare.
                        Nu är väl inte syftet för dig att leva på odlingen utan att ha det som en trevlig hobby och det är definitivt inte något fel med det, men eftersom man då odlar okommersiella fiskar så lär det definitivt inte ge så stort överskott.
                        Precis vad jag menar när jag säger att kan man inte konkurrera om pris får man välja en annan konkurrensfördel. I det här fallet väljer man en art där omsättningen är hög nog för att kunna slå sig in på marknaden. Ett annat alternativ är fiskar som säljer men som inte går att få tag på till superlågt pris från asien.


                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        härligt Acca, jag är idel öra, tydligen har jag missat något i trådarna, att sälja fisk eller tråden vem är den bästa odlaren, eller framförallt som jag har drivit min odling nu i ca 20 år i stor skala och utvecklat som jag ser det, att jag kan dra fram väldigt många fiskar med bra kvalite, men att jag ska det som min huvudinkomst, det har jag aldrig ens tänkt på, men som sagt, jag har säkert missat något som du vet Acca, som sagt jag är idel öra mvh janne
                        Vad jag minns så kom både "sälja-fisk"-tråden såväl som Kjell Fohrman i denna tråd fram till precis vad du missat:
                        - Vill du tjäna pengar: Sälj det som säljer, inte vad du VILL sälja.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av Acca
                          Precis vad jag menar när jag säger att kan man inte konkurrera om pris får man välja en annan konkurrensfördel. I det här fallet väljer man en art där omsättningen är hög nog för att kunna slå sig in på marknaden. Ett annat alternativ är fiskar som säljer men som inte går att få tag på till superlågt pris från asien.
                          Idag kan man nog t.o.m. priskonkurrera med Asien. Ett litet exempel - för 2 år sedan så höll den som var ordförande för fiskimportörernas organsiation i Singapore ett föredrag på ett seminarium.
                          Där sa han bl.a. att framtiden för de asiatiska odlarna var att bli mer innovativa och skapa nya varianter. Vad gäller det gamla bassortimentet med mängdfisk så kunde de i framtiden inte längre räkna med att kunna konkurrera prismässigt med de europeiska odlarna. Orsaken till detta var att de europeiska odlarna i Europa idag ofta var lika duktiga som dom på att odla samtidigt som fraktkostnaden hade skjutit i höjden.

                          Kommentar

                          • Acca
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 60

                            Ursprungligen postat av Acca
                            - Vill du tjäna pengar: Sälj det som säljer, inte vad du VILL sälja.
                            ...och DÄR det säljer.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av Acca
                              Precis vad jag menar när jag säger att kan man inte konkurrera om pris får man välja en annan konkurrensfördel. I det här fallet väljer man en art där omsättningen är hög nog för att kunna slå sig in på marknaden. Ett annat alternativ är fiskar som säljer men som inte går att få tag på till superlågt pris från asien.




                              Vad jag minns så kom både "sälja-fisk"-tråden såväl som Kjell Fohrman i denna tråd fram till precis vad du missat:
                              - Vill du tjäna pengar: Sälj det som säljer, inte vad du VILL sälja.
                              Som nykommling inom "hobbyodling" av ciklider skulle jag vilja tacka Kjell och alla andra som gett konstruktiv kritik i den här tråden. Tar man illa vid sig och tänker sluta odla på grund av tråden bör man nog fundera varför. Jag känner, tack vare tråden att jag gör det mesta rätt och tänker ta med mig alla råd så att jag kan bli ännu bättre!
                              ja lägger in ett citat från dig Acca ifrån sälja fisk tråden.
                              sedan frågar jag dig om du nu vet att du är på rätt väg vilka fiskar odlar du just nu.mvh janne

                              Kommentar

                              • Acca
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 60

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Som nykommling inom "hobbyodling" av ciklider skulle jag vilja tacka Kjell och alla andra som gett konstruktiv kritik i den här tråden. Tar man illa vid sig och tänker sluta odla på grund av tråden bör man nog fundera varför. Jag känner, tack vare tråden att jag gör det mesta rätt och tänker ta med mig alla råd så att jag kan bli ännu bättre!
                                ja lägger in ett citat från dig Acca ifrån sälja fisk tråden.
                                sedan frågar jag dig om du nu vet att du är på rätt väg vilka fiskar odlar du just nu.mvh janne
                                Det är alldeles för tidigt för mig att säga om jag är på rätt väg då mina Lab. Cae. Golden yngel är så små att de inte är säljbara och inte heller för mig (som amatör) tillräckligt stora för att göra någon kvalitetsbedömning. Dock förhörde jag mig, innan jag funderade på att ens kalla det en hobbyodling, om det fanns några intressenter, och det fanns det. Huruvida detta är relevant i frågan ovan vet jag dock ej eftersom jag är hobbyodlare och inte har några som hellst förväntningar på att ens gå plus på min odling, bara mindre minus.

                                Följer jag dock mina egna råd? Ja, jag ämnar att sälja DET som säljer DÄR det säljer. Försäljningsstrategier i stort är inte beroende av vad som säljs. Att sälja det som säljer där det säljer torde vara en självklarhet för varje försäljare som vill gå plus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...