vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Det finns en kille i Gävle som heter Mats som levererar malawi i sthlm ganska regelbundet, jämnare kvalite på fisk ser man sällan måste jag säga. Bra proportioner och storlekar och rätt färger. Mankan och Göran har en del arter som är väldigt bra på med och även du janne hade vissa arter där du blir svårslagen... så vem den bästa är kan jag omöjligt säga eftersom alla har en del arter dom drar upp toppendjur på.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      En artikel om Emilssons odling.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        Ursprungligen postat av Micke
        Hmm vem som är sveriges bästa odlare vet jag inte. Men nog verkar årgången -57 vara ett bra år för odlarhobbyn. MalawiJanne, Kjelle P o Hasse E på simontorp o en själv finns säkert fler
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          Ursprungligen postat av deelay
          Det finns en kille i Gävle som heter Mats som levererar malawi i sthlm ganska regelbundet, jämnare kvalite på fisk ser man sällan måste jag säga. Bra proportioner och storlekar och rätt färger. Mankan och Göran har en del arter som är väldigt bra på med och även du janne hade vissa arter där du blir svårslagen... så vem den bästa är kan jag omöjligt säga eftersom alla har en del arter dom drar upp toppendjur på.
          Jag kände till Mats och Göran också, men bara lite. Jag har dock inte sett deras odlingslokal, trots att jag har haft chansen. Att jag förslog Lasse från norr, beror sig av att jag tycker inte att det räcker att bara odla Malawi, för att kunna vara Sveriges bästa MTV-odlare.
          Jag tror att Mats bara sysslar med Malawi.
          Senast redigerad av Havs; 03 februari 2007, 05:38.
          Min zoon

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av deelay
            Det finns en kille i Gävle som heter Mats som levererar malawi i sthlm ganska regelbundet, jämnare kvalite på fisk ser man sällan måste jag säga. Bra proportioner och storlekar och rätt färger. Mankan och Göran har en del arter som är väldigt bra på med och även du janne hade vissa arter där du blir svårslagen... så vem den bästa är kan jag omöjligt säga eftersom alla har en del arter dom drar upp toppendjur på.
            trevligt nu börjar det dyka upp en del namn
            mankan och göran säljer jag en del fisk till. dom har också en kanonlokal med bra vatten i baljorna tack vare ett bra vattenbytarsystem.
            och dom är duktiga odlare också.
            plus att dom har även börjat utveckla en grossistverksamhet.
            det är nog mankan och göran vi kan tacka att det har kommit in fina exemplar utav A firefish,plus att dom tar även in lite ovanliga sandlekare.
            när jag besökte dom i somras så hade dom precis varit nere i tyskland och hämtat hem lite fisk, dom hade en balja med 15 par utfärgade knallröda A firefish, det var en läcker syn.
            men jag får fortfarande tillstå att hasse och kent är lite vassare.mvh janne

            Kommentar

            • Gäst

              Ja där ser man hur lite man vet att det finns en del odlare inom 12mils radie det visste jag men att det dessutom finns proffs på mtv ciklider på 10 mil hade jag ingen aning om trodde att förutom Lasse i hudik att alla fanns söderut

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                Ursprungligen postat av Lennart 2
                Ja där ser man hur lite man vet att det finns en del odlare inom 12mils radie det visste jag men att det dessutom finns proffs på mtv ciklider på 10 mil hade jag ingen aning om trodde att förutom Lasse i hudik att alla fanns söderut
                Vad jag vet, så håller de en mycket låg profil, här i närområdet. De lämnar nog mycket sällan några av sina odlade fiskar till de lokala butikerna.

                Lennart, du har väl en stor odlare i Horndal, Dalarna också, men inte MTV-ciklider.
                Senast redigerad av Havs; 03 februari 2007, 11:51.
                Min zoon

                Kommentar

                • Gäst

                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Vad jag vet, så håller de en mycket låg profil, här i närområdet. De lämnar nog mycket sällan några av sina odlade fiskar till de lokala butikerna.

                  Lennart, du har väl en stor odlare i Horndal, Dalarna också, men inte MTV-ciklider.
                  Jodå jag har dock inte varit i kontakt med honom än men det blir nog med tiden! Det tar nästan likal lång tid till horndal som gävle ha ha.Det är kul att se hur andra har det.Tidigare hade vi några Malawi och tangayika odlare här men de har slutat.Efterfrågan hos de lokala är så ojämn så den omtalade flingburken kom på tal för ofta. Tyvärr

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • juli 2005
                    • 303

                    Ursprungligen postat av Daniel Hård
                    "mal" Janne Ekström Klockrent. Sorry ciklidfreaks.
                    Att lyckas att odla på de arter som alla andra odlar på och odlar dem o 1000-tal säger inget om man är duktig eller ej, däremot så ser jag de som lyckas på arter som aldrig har odlats på som en bedrift (inte alltid tur).
                    Och där är Janne E en som är värd att nämnas, likaså finns det personer som har odlat på 30-talet icke tidigare odlade Corydoras arter, vilket inger respekt.
                    Som nämnt innan så finns ytterst få av de som verkligen har kunskap på nätet eller ens omnämns i andra sammanhang.

                    Kontentan är att det går inte säga vem som är "bäst", för det finns inget svar.

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • Gäst

                      Hej!

                      Hej!
                      Men visste ni inte att jag är sveriges bästa odlare jag har odlat allt även sjölejon,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Ett stort minus till odlare som inte vill delge sina erfarenheter.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          Men snälla ozric nu får du väl ge dig det är väl upp till dessa odlare om dom nu vill dela med sig eller inte,vill dom behålla sin kunskap är det upp till dom jag hade för min del delat med mig sen finns det vissa odlare som är så högfärdiga så att det regnar in i näsan på dom och dom ger jag inte ett skit för,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Jag är inte snäll...men jag delar med mig av vad jag kan,ty jag gillar min HOBBY.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Hej!

                              Hej!
                              Jag håller med di gozric men en del akvarister är inte snälla jag vet rötägg inom hobbyn som tror dom är så bra så när man fråga dom måste man nästan beställa audiens hos dom såna gillar jag inte men sen finns det dom som vill lära ut till andra och dom gillar jag vår hobby har TYVÄRR högfärdsnissar vars namn jag inte nämner här på forumet men jag förstår vad du menar och jag är inte duktig på diskusodling men kommer någon och vill veta självklart säger jag då,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • calle-hallabro
                                Användare
                                • juli 2005
                                • 303

                                Ursprungligen postat av ozric
                                Ett stort minus till odlare som inte vill delge sina erfarenheter.
                                Allt är frågan på vilket sätt och varför de inte vill berätta, men man kan respektera detta.

                                Sen finns det personer som utger sig för att vara experter av högsta klass, men i själva verket inte ens har kunskap motsvarande "Akvariets Lexikon" ifrån -70-talet

                                Men mitt motto är:
                                För att kunna skörda, måste man så!
                                I klartext:
                                Ger man inget, får man inget.

                                //Calle
                                **********
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...