vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja efter att läst inläggen, så finns det tydligen väldigt få odlare värt namnet eller också vill ni inte nämna dom.
    sedan så ser jag också en del nämner att det är inte svårt att få mtv i lek, men det är svårt att få upp tillräcklig mängd i storlek. det sistnämnda kan jag hålla med fulllständigt det är inte så lätt att dra upp yngel i stor skala.
    det var ett kriterie som jag TYCKER ska stå för en bra odlare, det är att kunna dra upp flera tusen yngel till en bra storlek, med bra färg och utan defekter.
    därför så TYCKER jag att hasse i simrishamn, och kent i nol är ett föredöme.
    sedan kan jag nämna att om vi pratar tropheus så dyker det upp två namn.
    förest har vi en mikael som bor i tanumshede just, men som har skrivit en del artiklar i bladet.
    det är nog den som är duktigast på att dra upp yngel på tropheus, plus att han är en verklig pedant på sitt avelsmaterial, där kan man säga om en duktig odlare när det gäller tropheus.
    sedan har vi en viss roger i eskilstuna, han är nog minst lika pedantisk när det gäller urvalsmaterialet, och han har nog säkert lagt mera pengar på avelsmaterial, men som jag tycker han är inte lika duktig på att dra upp yngel som mikael är.
    sedan måste jag säga, när en forumsvärd nämner att malawi leker i 10 liters spann, och därför är det inte det minsta svårt att få yngel på malawi.
    då måste jag erkänna att jag personligen är inte så bra på att odla ciklider, för att jag har haft två sorter ,10 hannar 30 honor av maingano, plus en grupp av salusi ca 10 hannar och 30 honor, alla f1 och jag har fått kanske 10 yngel på 3år,
    på båda grupperna,men han vet säkert bättre, så man kanske skulle följa det rådet att lägga dom i en 10 liters spann
    Mina salusi ynglar hela tiden gör det mig till bättre odlare än dig?!?

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av tezz
      Mina salusi ynglar hela tiden gör det mig till bättre odlare än dig?!?
      ja självklart tycker du det, så är du det mvh janne

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        Ursprungligen postat av malawijanne
        ja självklart tycker du det, så är du det mvh janne
        Nej det tror jag inte men konstigt att du inte får yngel det är nämligen dom som leker mest bland mina fiskar

        Kommentar

        • Gäst

          Hej!

          Hej!
          Diskus kräver en del av odlaren därför tycker jag den är mest utmanande,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av tezz
            Nej det tror jag inte men konstigt att du inte får yngel det är nämligen dom som leker mest bland mina fiskar
            ja jag har också haft salusi och maingano som jag har fått massvis av yngel på.
            men samtidigt så har jag haft erfarenhet av malawi,att man kan inte kan tro att man kan bara kasta ner några malawisar i ett akvarium så kommer man få en massa yngel, och sen är det bara att dra upp dom till säljstorlek och sen sälja dom. nej det kräver nog mer än så.mvh janne

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja jag har också haft salusi och maingano som jag har fått massvis av yngel på.
              men samtidigt så har jag haft erfarenhet av malawi,att man kan inte kan tro att man kan bara kasta ner några malawisar i ett akvarium så kommer man få en massa yngel, och sen är det bara att dra upp dom till säljstorlek och sen sälja dom. nej det kräver nog mer än så.mvh janne
              Jo det va ju svårt att knyta skorna innan man lärde sig

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                tror oxå det handlar om prestige, att inom Malawi speciellt Mbunas så anses det vara "skitfisk" som leker hela tiden! I synnerhet i en 10-liters spann! (tack för tipset), Att som bla deelay skriver få en odling med kvalite och kvantitet är nått som Bara Seriösa odlare lyckas med.Det är iaf min erfarenhet...
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  ja efter att läst inläggen, så finns det tydligen väldigt få odlare värt namnet eller också vill ni inte nämna dom.
                  sedan så ser jag också en del nämner att det är inte svårt att få mtv i lek, men det är svårt att få upp tillräcklig mängd i storlek. det sistnämnda kan jag hålla med fulllständigt det är inte så lätt att dra upp yngel i stor skala.
                  det var ett kriterie som jag TYCKER ska stå för en bra odlare, det är att kunna dra upp flera tusen yngel till en bra storlek, med bra färg och utan defekter.
                  därför så TYCKER jag att hasse i simrishamn, och kent i nol är ett föredöme.
                  sedan kan jag nämna att om vi pratar tropheus så dyker det upp två namn.
                  förest har vi en mikael som bor i tanumshede just, men som har skrivit en del artiklar i bladet.
                  det är nog den som är duktigast på att dra upp yngel på tropheus, plus att han är en verklig pedant på sitt avelsmaterial, där kan man säga om en duktig odlare när det gäller tropheus.
                  sedan har vi en viss roger i eskilstuna, han är nog minst lika pedantisk när det gäller urvalsmaterialet, och han har nog säkert lagt mera pengar på avelsmaterial, men som jag tycker han är inte lika duktig på att dra upp yngel som mikael är.
                  sedan måste jag säga, när en forumsvärd nämner att malawi leker i 10 liters spann, och därför är det inte det minsta svårt att få yngel på malawi.
                  då måste jag erkänna att jag personligen är inte så bra på att odla ciklider, för att jag har haft två sorter ,10 hannar 30 honor av maingano, plus en grupp av salusi ca 10 hannar och 30 honor, alla f1 och jag har fått kanske 10 yngel på 3år,
                  på båda grupperna,men han vet säkert bättre, så man kanske skulle följa det rådet att lägga dom i en 10 liters spann
                  Jag har följt tråden med intresse. Det är namn du är ute efter, så har jag bara ett namn att bidra med från norr. Lasse. Att jag inte har fler namn att bidra med, beror av att jag inte är bekant med fler odlare, som skulle kunna tänkas vara värda att nämnas i denna tråd.

                  Vad jag vet, så har han övergivit malawi och just nu gett sig in på Tanganyika igen.
                  Det sägs t.ex. att Lasse var först i Sverige att få lek på Frontosa. Han köpte en liten grupp från Tyskland som de inte hade fått i lek där. Det fnystes och pratades tyst om att inte kan den där svensken lyckas. Men se, det gjorde han. Det här var längesedan, vilket innebär också att Lasse hållit på att odla länge och inte bara ciklider från de sjöarna som tråden handlar om. En bred odlarbakgrund alltså. Han odlar från VF förståss.
                  Vad jag förstår ger han sig också på nya utmaningar med jämna mellanrum som t.ex. Golden nugget. Jag tror att han har 5 st i rejäl storlek just nu.
                  Några andra som känner Lasse bättre än jag kanske kan bidra med mer och göra jämförelser.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    Jag vill inte nämna fler namn, eftersom de jag mött som är duktiga oftast inte skyltar med vad de pysslar mer. De får gå ut själva och tala om vad de gör.

                    Annars så inser jag också att det är lite mer att odla MTV än att bara få lek på dem. Samtidigt så om vi lägger på den parametern att man ska dra fram många yngel, i bra form och kondition, så blir många andra firrar än MTV ännu svårare. Hur många ciklidister hade haft bra framgång med mosaikguramis, t ex? Tigerbarb? Kardinaltetra? I en jämförelse med annan fisk så är de flesta MTV lättodlade, så enkelt ser jag det.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      Användare
                      • november 2005
                      • 530

                      Jag håller med HazelCR att Lasse är en duktig odlare från Norr.Han är b,la duktig i vatten kemi.Han har odlat en massa tetror också, som fodrar andra vattenvärden än malawi.

                      Kommentar

                      • Daniel Hård
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 14

                        "mal" Janne Ekström Klockrent. Sorry ciklidfreaks.

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          sedan måste jag säga, när en forumsvärd nämner att malawi leker i 10 liters spann, och därför är det inte det minsta svårt att få yngel på malawi.
                          då måste jag erkänna att jag personligen är inte så bra på att odla ciklider, för att jag har haft två sorter ,10 hannar 30 honor av maingano, plus en grupp av salusi ca 10 hannar och 30 honor, alla f1 och jag har fått kanske 10 yngel på 3år,
                          på båda grupperna,men han vet säkert bättre, så man kanske skulle följa det rådet att lägga dom i en 10 liters spann
                          Ja du Janne, vi båda kanske skulle prova med att använda sig av 10 liters spannar och ha våra avelsgrupper i för jag tillhör även dom "hobbyodlare" som inte lyckats med Saulosi.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            Ursprungligen postat av Daniel Hård
                            "mal" Janne Ekström Klockrent. Sorry ciklidfreaks.
                            Jag känner inte Janne men vet ungefär vad ha sysslar med och är beredd att hålla med Daniel där.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av Robin
                              Jag känner inte Janne men vet ungefär vad ha sysslar med och är beredd att hålla med Daniel där.
                              vad menar du robin, tycker du att janne han med malarna är sveriges bästa odlare enligt dig, eller har du kommit på hur långt ett snöre är

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                Hej

                                Eftersom traden flyter runt lite sa...

                                Jag ar impad over de som lyckas med saker som jag tror att jag skulle ga bet pa aven med relativt stora resurser:

                                1. Odling av altumscalare
                                2. Odling av eldstjart, pilnabb och den dar omojliga populationen av fjarilsciklid
                                3. Att odla i princip allt i Stockholmsvatten med syresten som enda teknik och foda upp finfina fiskar pa laxfoder detta inkuderat Tropheus duboisi och diamantciklid (utan salt)
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...