vem är sveriges bästa odlare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #46
    Spelar det någon roll vem som är den bästa odlaren? När man köper fisk så är man ju oftast ganska bunden till vad affären har/kan ta in, och jag har aldrig varit med om att man vet vart fiskarna kommer ifrån. Det enda sättet är väl att kontakta odlaren direkt och då måste man ju ha fått nys om kvalitet från någon annan.

    Det verkar svårt att få sitt namn etablerat.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #47
      Svårt med bara sjöciklider - de som nämnts håller jag på. Breddar vi det till odlare generellt så finns det flera andra som är vassare, eftersom andra firrar oftast kräver mer för att odlas. De skulle säkerligen lyckas mycket bra med sjöciklider också, om de gitte. Räknar vi enligt Kjells punkt tre så är dock alla vassa som jag tänker på borta - där regerar andra regler.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #48
        ja jag kan väl säga att utav dom odlare som jag har besökt ,
        så är nog hans emilssson och lasse som hade sin odling i simrishamn den bästa odlaren i sverige.
        dom hade en jättestor anläggning med kanonklart vatten, riktigt fina akvarium med automatiska vattenbyte och proffsiga filter, sist men inte minst dom drog upp massvis av fin fisk, som har kommit hela sverige till godo. ja dom tycker jag har varit den bästa odlaren.
        sen kommer kent i nol han har hållit på i över 40 år och han är fortfarande lika entusiastisk.
        jag kom ihåg för några år sen när jag besökte honom, då höll han på att byta vatten men han fick telefon och då hade han tömt ut hälften av vatthet, det tog bara några minuter så hade dom fiskarna syrebrist, så han var tvungen att fylla på vatten, ja han kan verkligen dra upp mycket yngel på lite vatten. och han har också odlat fram en massa yngel genom åren,så att vi vanliga akvarister har kunnat handla dom till vettigt pris i affärerna.
        sedan som micke nämner leif är också en duktig odlare, det finns nog ingen i hela sverige som kan så mycket om sandlekare, och som har odlat så mycket sandlekare.
        och leifs lokal det är nog den lokal om är mest pedantskött i hela sverige, och nästan helt ljudlös, ja det är en fröjd för ögat.
        men som sagt var det måste har funnits odlare uppåt landet också.mvh janne

        Kommentar

        • Gäst

          #49
          Hej!

          Hej!
          Som jag sa i ett tidigare inlägg i denn tråd det kan finnas odlare som vi inte känner till och som kan vara hur bra som helst vi ska inte TRO att BARA för att VI är med i akvarieföreningar nödvändigtvist måste hitta dom bästa odlarna inom våra kretsar,nej,nej,säkert sitter någon hemma och odlar fiskar som vi inte lyckats med att vara med i en akvarieklubb betyder inte automatiskt att man måste vara bättre odlare än dom som inte är med i en klubb,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #50
            AnnMari!

            Jag tycker ta mej sjutton, att detta var det bästa som skrivits i denna tråd! Håller fullständigt med dig denna gång!!!

            Du skriver att det kan finnas och jag vet att det finns de som odlar men inte gör nåt väsen av sig.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #51
              En oerhört svår fråga det här för det gäller så mycket mer än bara odla. Precis som Annmari nämner så finns det inget som säger att den bästa odlaren är den som syns mest eller som finns med i någon akvarieförening, utan den bästa kan vara någon som odlar och inte speciellt många vet om.

              En del känner säkerligen till en mängd odlare, men jag känner nästan inga så därför är frågan omöjlig för mig att besvara. Bäst, enligt mig, är den odlare som drar upp friska och välmående fiskar...kvantitet betyder föga i sådana här utvärderingar...kvalitet är bästa måttstocken. Så...även en småskalig odlare kan vara Sveriges bästa odlare...

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #52
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                AnnMari!

                Jag tycker ta mej sjutton, att detta var det bästa som skrivits i denna tråd! Håller fullständigt med dig denna gång!!!

                Du skriver att det kan finnas och jag vet att det finns de som odlar men inte gör nåt väsen av sig.
                ja dom tre odlarna som jag just nu nämde, dom gör väl inget väsen av sig, för att dom hinner inte att sitta och skriva inlägg på forum.
                och dom hinner knappt att vara med akvarieföreningar heller.
                så finns det sådana odlare i södra sverige, då måste det väl finnas högre upp i sverige också . ni behöver ju inte sätta ut någons namn, om det nu är känsligt, ni kan bara förklara varför denna person kan bli förtjänt att kallas sveriges bästa odlare, enligt denna helt ovetenskapliga undersökning. (kan man skriva så) mvh janne

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #53
                  Vad gäller Malawi o Tanganyika, tycker jag inte det handlar om någon svårare form av odling (Viktoria har jag ingen erfarenhet av.)

                  Det är väl snarare en form av uppfödning och det klarar så gott som vem som helst av. Hona + Hane = yngel, sen är det bara att mata upp
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • MalawiMannen
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 207

                    #54
                    Ja det finns en hel del som odlar mkt fin fisk men vill inte synas
                    Den lokalen jag har köpt upp det var nästan ingen som visste att den fanns
                    Inte ens fastighets bolaget viste vad som fanns där inne . dom hade sina aningar men inget annat.
                    Som Janne säger så kan svensson dr hemma vara en bra odlare om dom själv tycker det.
                    Jag tycker att jag börjar bli bättre o man skaffar sig högre utmaningar hela tiden när man väl lyckas med en art.
                    Man vill utmana sig själv, ja jag vill i alla fall.
                    Nästa steg är malawikraban
                    Det finns många här ner i södra sverige som är mkt duktiga på det dom gör.
                    Så vi på min sida har börjat besöka dom en o en doom som nu släpper dit folk
                    Dom har varit mkt sammarbetsvilliga så här långt.
                    Det är en fröjd o se hur andra har gjort i sin lokal för att underlätta.
                    Min är uppbyggd 1977 så ni kan själv tänka hur det ser ut
                    Men det är mkt kul o vara där nere även om det är tung jobbat.
                    Men det ska kännas att man jobbar.
                    Nästa projekt är väl att få se din anläggning Janne
                    Ha de gott Lasse
                    www.very-important.se
                    Aquarizt Zentrum

                    Nu ombyggd o fin
                    Kika in vet jag

                    Kommentar

                    • plåtis
                      Användare
                      • juni 2002
                      • 212

                      #55
                      Är det så då att en tystare odlare är bättre en en pratig?
                      Lasse.H

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #56
                        Ursprungligen postat av plåtis
                        Är det så då att en tystare odlare är bättre en en pratig?
                        Öh? Konstig tolkning då "ljudnivån" på odlarna knappast har någon inverkan på hur skickliga de är i sin hobby/yrke...

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #57
                          Ursprungligen postat av plåtis
                          Är det så då att en tystare odlare är bättre en en pratig?
                          Finns nog ingen vetenskaplig undersökning om detta.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #58
                            Hej!

                            hej!
                            Tack Wilhelm för dom fina orden,jodå det finns säkert okända odlare som för länge sedan skulle både ha akvariets Oscar och mer därtill,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #59
                              Hej!

                              hej!
                              Tack Wilhelm för dom fina orden,jodå det finns säkert okända odlare som för länge sedan skulle både ha akvariets Oscar och mer därtill,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #60
                                Hej!

                                Hej!
                                Malawe det är som du säger en småskalig odlare kan ha mycket fin fisk det hänger inte på storskaligheten där håller jag helt med dig,Mvh Ann-Mari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...