Ursprungligen postat av Niklas Olsson
Skriva på foton
Kollaps
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Hej
Pa manga stallen laggs det in en svart list under fotot med info.
Hursomhelst, jag tror inte det funkar har pa ciklid.se eftersomatt folk kommmer att skriva fel. Stava fel. Stor bokstav till artepitetet. Fel slakte. Det finns obegransade mojligeheter helt enkelt. Kan man inte sedan editera sa far man beskara bilden for att ta bort namnet. Sedan byter ciklider namn relativt ofta.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonHursomhelst, jag tror inte det funkar har pa ciklid.se eftersomatt folk kommmer att skriva fel. Stava fel. Stor bokstav till artepitetet. Fel slakte. Det finns obegransade mojligeheter helt enkelt. Kan man inte sedan editera sa far man beskara bilden for att ta bort namnet. Sedan byter ciklider namn relativt ofta.
*Edit - En korrekt hittade jag om man bortser från kursivering av vetenskapliga namn.Senast redigerad av Micke; 15 January 2007, 12:44.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Micke*Edit - En korrekt hittade jag om man bortser från kursivering av vetenskapliga namn.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonVilken da?Kommentar
-
Precis det jag menade! Även om man bortser från det fotografiska dilemmat så finns många problem med felskrivningar och namnbyten! Å andra sidan är det faktiskt ganska sällan man ser namn skrivna på ett korrekt sätt. Sen kan man ju även såklart dskutera hur noga det är egentligen. Mycket noga säger vissa, andra bryr sig inte ett smack...Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickePseudotropheus spec. "williamsi north" ?
Zaphi, jag haller med om att det inte ar speciellt noga med stora och sma bokstaver etc, men eftersom artregistret ar som en enhetlig publikation sa blir det onekligen knasigt om namnen pa fotona ser ut lite hursomhelst och dessutom inte stammer med namnet i rubriken.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nu har det blivit lite av "snillen spekulerar" nu har ni hängt upp er på hur namn ska skrivas och hur fotona skulle passa in i artregistret... couldnt care less tbh. Fotn till böcker och artregister är en sak, foton som svävar fritt på nätet är en sak, hur ofta frågar inte folk om fiskar dom sett bild på ute på nätet, den va blå med gul fena säger dom... hade tex namnet stått på fotot hade det varit enklare för personen ifråga. Kanske tänker jag lite för kommersiellt nu? Jag tänker på sven, anders, lisa och jörgen som kollar fiskar på nätet plus att det har irriterat mig ett par gånger att man inte hittar namnet på fisken man ser på kortet. Sen hur det ska skrivas är en sak för sig men som sagt det va inte själva poången just nu även om det kanske hade varit bra om det stog rätt även på exempel bilderna, det kunde lika gärna stått AAAAAA BBBB DDDD i detta skede, just nu hade inte själva namnet någon större betydelse.Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelaynu har ni hängt upp er på hur namn ska skrivas och hur fotona skulle passa in i artregistret... couldnt care less tbhMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
deelay: Jag tror de flesta förstår vitsen med det och på många sätt är det väl en bra idé. Dock är det ju så att vi här på ciklid.se gillar att diskutera allt in i minsta detalj, därför dessa spekulationer kring det visuella och artnamn. Det får man räkna med...
Detta är ju ett klart fall där man antingen har en puristisk syn som Ola eller så har man en "vem bryr sig" syn där man tycker det är kul att folk ser vad fisken heter, även om det inte är exakt eller snyggt inom bildens ramar. Vilket du än gör kommer inte det inte spela så stor roll, så jädra mycket fel det redan finns ute på vift. Nu säger inte jag att du skall göra fel, men ändå...Kommentar
-
Det jag menade ar att nar jag ser ett foto pa ciklid.se sa tanker jag "passar det i artregistret". Skulle vi inte ha artregistret sa skulle jag tycka att det var bra om alla slangde in firrenamn och fotograf i bilden. Men nu har vi artregistret och da forordar jag firrenamn och fotograf i texten istallet. Zaphi daremot gillar foton och gillar darfor inte kladd i bilden. Det finns for och nackdelar med allt.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Du bad om åsikter och fick det. Om du tycker att dessa åsikter är "snillen spekulerar" föreslår jag att du gör som du själv tycker blir bäst.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeDu bad om åsikter och fick det. Om du tycker att dessa åsikter är "snillen spekulerar" föreslår jag att du gör som du själv tycker blir bäst.
Klart jag blir glad för åsikter =)
Ola
Det ena utesluter ju inte det andra... man behöver ju inte ha det på kort avsedda för artregistret?
Zaphi
Om man tex skriver namnen exact efter hur det är skrivet i litteraturen så borde det ju bli någorlunda rätt?Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayhaha jo men det spekulerades ju inte om ämnet i sig...Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeOm jag tolkade ditt första inlägg rätt så ville du ha synpunkter på att skriva ut artnamn och fotograf i bilder. Det var det jag gav synpunter på, inget annat.Kommentar
Kommentar