Skriva på foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Skriva på foton

    Funderar mer och mer på om man inte kanske skulle skriva artnamn och fotografens namn på korten... det händer ju att kort ploppar upp lite här och där plus att jag själv tycker det vore bra om namnet stog på kortet när man hittar en bild på en firre som man inte har en aning om vad det är.
    Frågan är bara hur man ska skriva så det inte ser "b" ut... åsikter och tips i frågan vore kanon.
    Lägger upp några förslag där jag tagit färgtonen från ryggfenan som färgval för texten o sedan låtit den sjunka in lite i bakgrunden.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Snyggt. Mycket snyggt. Gillar när både namn på fisk och fotograf finns med. Bilden blir mer komplett på något sätt.


    Klockrent.

    edit, det enda tipset jag kan ge dig är att använda äkta "copyright" - tecknet istället för (C)=)
    Mvh Alex

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      edit, det enda tipset jag kan ge dig är att använda äkta "copyright" - tecknet istället för (C)=)
      gissa om jag letat på mitt tgb efter det... hittar det på macen på jobbet men på pcn hemma hittar jag det inte... vet du hur man får fram det?
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        ©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©

        Går in genom word och på symboler. Finns säkert enklare sätt.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • februari 2003
          • 1156

          #5
          Tycker det beror på vilket sammanhang bilden ska vara med.
          Har du den på en egen sida kan det kanske räcka att copyrighten beskrivs i nå´n övergripande text där. Men ska all info finnas med tycker jag det är snyggt om det är svart text så långt det är möjligt men tyvärr blir det ju svårt mot svart bakgrund och i de fallen kanske vitt?
          Lägger upp ett exempel och hoppas inte det gjorde nå´t att jag ändrade din bild för då får du hojta till. Detta känns renare för mig iaf. Behöver inte vara större än man kan läsa det (vill ju inte förstöra bilden med massa text) men som sagt: det beror på var bilden ska vara, men vill man framhäva namnet tydligare i sitt sammanhang kan det ju göras i en fetare text över eller under.
          Det som kanske även skulle göras annorlunda är att namnet på objektet skrivs en storlek större än copyrightet.
          Jaja, några tyckanden från min sida iaf.
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Niklas Olsson
            Tycker det beror på vilket sammanhang bilden ska vara med.
            Har du den på en egen sida kan det kanske räcka att copyrighten beskrivs i nå´n övergripande text där. Men ska all info finnas med tycker jag det är snyggt om det är svart text så långt det är möjligt men tyvärr blir det ju svårt mot svart bakgrund och i de fallen kanske vitt?
            Lägger upp ett exempel och hoppas inte det gjorde nå´t att jag ändrade din bild för då får du hojta till. Detta känns renare för mig iaf. Behöver inte vara större än man kan läsa det (vill ju inte förstöra bilden med massa text) men som sagt: det beror på var bilden ska vara, men vill man framhäva namnet tydligare i sitt sammanhang kan det ju göras i en fetare text över eller under.
            Det som kanske även skulle göras annorlunda är att namnet på objektet skrivs en storlek större än copyrightet.
            Jaja, några tyckanden från min sida iaf.
            Just på den bilden du ändrade blir det 100gånger snyggare så som du gjorde. På nått sätt tycker jag att det kan se ganska sjyst ut med lite klatchigare text som tex på den översta bilden på geertsin. Men det kanske inte håller i längden iof? kan se lite billigt ut om det blir för mycket iof... fan det är svårt sånt här =)

            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            ©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©

            Går in genom word och på symboler. Finns säkert enklare sätt.
            k så det går inte att få fram direkt på tgb i operativet alltså? man får öppna bilden i annat prog ist för photoshop?
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Ursprungligen postat av Niklas Olsson
              Tycker det beror på vilket sammanhang bilden ska vara med.
              Har du den på en egen sida kan det kanske räcka att copyrighten beskrivs i nå´n övergripande text där. Men ska all info finnas med tycker jag det är snyggt om det är svart text så långt det är möjligt men tyvärr blir det ju svårt mot svart bakgrund och i de fallen kanske vitt?
              Lägger upp ett exempel och hoppas inte det gjorde nå´t att jag ändrade din bild för då får du hojta till. Detta känns renare för mig iaf. Behöver inte vara större än man kan läsa det (vill ju inte förstöra bilden med massa text) men som sagt: det beror på var bilden ska vara, men vill man framhäva namnet tydligare i sitt sammanhang kan det ju göras i en fetare text över eller under.
              Det som kanske även skulle göras annorlunda är att namnet på objektet skrivs en storlek större än copyrightet.
              Jaja, några tyckanden från min sida iaf.
              Håller till viss del med dig Niklas. Jag gillar färgen på texten för varje enskild bild. Blir mer personlig. Dock passar det bättre med ditt förslag om man publicerar bilderna i tex. en bok.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 7334

                #8
                Om jag får lägga till lite kommentarer ur en webmaster synvinkel så ser jag ju helst bilder utan innehåll av text, och att man istället anger artnamn i inläggets början. Fotograf är ju den person som gjort inlägget med tanke på rådande bildpolicy http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=656

                Detta främst med tanke på att vi självklart vill använda bilder till artregister där ju både artnamn och fotograf automatiskt genereras från poster i databasen efter att vi lagt in artnamn, bild och fotografens namn.

                Förstår dock om fotograf vill märka bild med copyright, då alla bilder på internet riskerar kopiering och spridning trots rådande upphovsrättsliga bestämmelser.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  k så det går inte att få fram direkt på tgb i operativet alltså? man får öppna bilden i annat prog ist för photoshop?
                  Borde finnas i ps. Men annars är det bara att kopiera tecknet och bifoga in i ps. Bilden behöver du inte öppna i word.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                    Detta främst med tanke på att vi självklart vill använda bilder till artregister där ju både artnamn och fotograf automatiskt genereras från poster i databasen efter att vi lagt in artnamn, bild och fotografens namn.
                    Min tanke va ju iof just det att man surfar runt, hittar lite fisk man blir sugen på som man ser bild på, man laddar ner bilden till sin "fisk jag vill ha" folder och när man sen öppnar den efter 3månader så har man ju alltid såklart glömt va den hette och vart den komifrån... Vissa bilder står det ju på och det kändes så skönt att det gjorde det =)
                    Man e ju lite lat =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Niklas Olsson
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 1156

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      k så det går inte att få fram direkt på tgb i operativet alltså? man får öppna bilden i annat prog ist för photoshop?
                      Har inte en aning om det finns i photoshop lätt tillgängligt men ctrl-alt+c funkar i word...
                      //Niklas

                      www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook
                      ____________________________________

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                        Snyggt. Mycket snyggt. Gillar när både namn på fisk och fotograf finns med. Bilden blir mer komplett på något sätt.
                        Jag tycker helt tvärtom. Text på en bild förstör helhetsintrycket och jag gör det aldrig längre. En bild är uppbyggd av (oftast) noga balanserade komponenter som rubbas då text skrivs på bilden. Inte bara det, om du exempelvis använder bilderna i sammanhang där de skall bedömas på något sätt får du alltid negativa synpunkter om detta.

                        Sen kan man ju tycka att det är smart inom vår hobby att skriva namn etc för att folk skall veta vad det är, men det är en annan sak...

                        Vad gäller det där med copyright och eget namn så är det ju så att fotografen självklart har äganderätten av bilden med eller utan namn, så vill du tjäna en hacka på den kan du ju alltid hoppas att någon använder den mot din vilja för då kan du ju skicka en ganska fet faktura sedan. Låter konstigt kanske, men detta är faktiskt ett väldigt vanligt förekommande fenomen hos många fotografer. Jag vet många som utsatts för detta och frågat mig om råd och jag vet även många som fått bra ersättning för "stulna" bilder.

                        Artnamn skall väl för övrigt skrivas med ett kommatecken och mellanslag innan fångstplatsen anges?! Sen tror jag inte att exempelvis "White lips" skall med i artnamnet. Så där har vi ett annat problem, det gäller ju att skriva ut namnen på rätt sätt också... Jag säger inte att du gjort så mycket fel, jag säger bara att om man nu skall skriva ut namn, gäller det att alla som gör detta gör det på rätt sätt, annars får det ju motsatt effekt, att folk lär sig mindre eller felaktigt av detta.
                        Senast redigerad av Zaphi; 15 januari 2007, 07:35.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          copy tecknet finns i photoshop, under fliken som ser ut som en pöl, man höger klicker på nåt av de som är i menyn till höger i mitten, vet inte om det är text verktygen el vilket, men där iaf är en pöl, sen har du i menyn uppe i kanten, verktygs listan, tror de heter "free form" sen kan man välja in copy verktyget där. så kan man lätt välja strl på tecknet, de ser ilte pixligt ut innan man tryckt ok o sen gjort ett lager av bilden. låter virrigt kanske, men funktionen finns.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Det finns egentligen ingen anledning att skriva ut copyright i en bild, man har alltid upphovsrätt som fotograf ändå. Jag håller med Viktor om att det är trevligare utan text i bilderna.
                            Senast redigerad av Micke; 15 januari 2007, 11:19.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              För att skriva © i Windows gör man såhär:

                              Håll inne ALT och skriv 0169. Magic tricks
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...