Skriva på foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    #31
    Håller me dig deelay att de kan va bra me artnamn osv när man surfar runt å få se en bild åså, bra idé.
    Snyggt me att ha texten i typ samma färg som firren me! Fast använd Alt+0169

    Fast inte så passande till artregistret direkt
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Jag gillar namn på foton, men enbart om det är diskret och inte inverkar i fotoupplevelsen. Därför gillar jag Niklas Olssons exempel på Niclas Olaussons foto och fisk bäst...kanske lite "boring" men det är ju inte texten som ska göra bilden utan den ska ju bara informera.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #33
        Om man nu skall skriva text så tycker jag nog att det är snyggare om själva bilden är så ren som möjligt så att inte texten är det första man reagerar på i bilden.

        Olas förslag om att göra en svart 1 cm bred linje under bilden och där ange texten skulle jag nog tycka vara snyggare.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Hej

          Pa manga stallen laggs det in en svart list under fotot med info.

          Hursomhelst, jag tror inte det funkar har pa ciklid.se eftersomatt folk kommmer att skriva fel. Stava fel. Stor bokstav till artepitetet. Fel slakte. Det finns obegransade mojligeheter helt enkelt. Kan man inte sedan editera sa far man beskara bilden for att ta bort namnet. Sedan byter ciklider namn relativt ofta.
          Nått i den här stilen eller? fast nu är bilden för låg för att göra det så man ska tänkt på det innan man kroppa den kanske om man nu skulle göra på det här sättet.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 7334

            #35
            Japp så var det i alla fall jag menade.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #36
              En mycket stor nackdel är att fisknamn skrivna i bilder inte går att finna genom en sökning, varken i detta forum eller på google.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #37
                Man kan ju tänka sig att den som vill skriva text på bilderna som laddas upp får göra det. Om en bild sen är så bra att den ska vara med i artregistret (eller på nåt annat officiellt ställe) så är det ju inga problem att skicka in en ny likadan bild fast utan text. Man skriver ju inte text på originalbilden...
                Senast redigerad av dinajel; 16 januari 2007, 08:34.
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #38
                  En svart kant med grå text är utan tvekan mycket bättre! Kanten behöver ju dock inte vara riktigt så bred. Det är helt klart det bästa alternativet.

                  Sen det här med att diskussioner svänger lite i trådar... Om man startar en tråd som heter "Skriva på foton" och även börjar tråden med "Funderar mer och mer på om man inte kanske skulle skriva artnamn och fotografens namn på korten..." så tycker inte denna tråd glidit från ämnet någonting. Man måste ta konsekvenserna om att folk vill diskutera allt som har med detta att göra. De flesta andra trådar glider iväg mycket mer...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #39
                    man kan ju göra olika beronde på vart man lägger upp bilden, i artregistret så är det trevligt om bilden är ren.

                    men om jag lägger upp bild på nån bild tråd här el andra sajter så har jag tänkte att skriva dig www.johanlindgren.com istället för namn osv. Mest för jag tycker det är roligt när folk hittar sajten o kan titta på fler bilder där.man kan ju bädda in det snyggt oxå i bilden genom att sänka opaciteten el liknande så den inte lyser så mycket.

                    Kommentar

                    • Rhodebaert
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 557

                      #40
                      Nu spekulerar jag, men kanse finns det en tag i filformatet som gör att man kan skriva in vad bilden föreställer och säkerligen finns det en för fotografens namn.

                      det fanns i Jpeg iaf. Jag kollade. Title, subject, author, keywords, comments.
                      Det går alltid en senare buss.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #41
                        hur syns detta? när man "googlar" el måste man högerklicka på bilden för att se den, el vilka nytta gör det?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jag tror det räcker med att hålla muspekaren över bilden...så kommer en inforuta upp...

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #43
                            Ursprungligen postat av Rhodebaert
                            det fanns i Jpeg iaf. Jag kollade. Title, subject, author, keywords, comments.
                            Har man progam att läsa bildens EXIF-data kan man läsa ut det mesta om bilden som t ex. kameramodell, inställningar på kamera, datum, tid, copyright, koordinater (om gps varit ansluten till kameran), använd optik, brännvidd, mm mm. Ett bra gratis program för att läsa EXIF-data är Opanda. Med det kan man högerklicka på bilder i webbläsaren och se informationen.
                            Sparar man i PS med "Spara för webben" så tas EXIF-informationen bort för att optimera filstorleken. Om man däremot väljer "Spara som..." så ligger den kvar.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #44
                              Ett annat problem med att skriva namn på bilder, som jag själv råkat ut för minst två gånger, är att folk verkar tro att om det står ett namn på en bild så är det fritt fram att kopiera, sprida och använda bilden hur man vill. Det har hänt att jag har blivit ombedd att skriva mitt namn på bilder jag levererat för då har kunden fått för sig att de kan användas hur som helst, vilket ju såklart är helt fel och vilket jag vägrat göra.

                              Alla här kanske har koll på bildrätt och sånt, det vet jag inte, men det är mååånga som inte har en susning om vad som gäller...

                              Namn på bilder kan alltså i princip öka otillåten spridning och användning.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Rhodebaert
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 557

                                #45
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Namn på bilder kan alltså i princip öka otillåten spridning och användning.
                                Om man tar för vana att debitera all användning av bilderna så gör det ju bara att man får mer cash
                                Det går alltid en senare buss.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...