Skriva på foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #16
    Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Tycker det beror på vilket sammanhang bilden ska vara med.
    Har du den på en egen sida kan det kanske räcka att copyrighten beskrivs i nå´n övergripande text där. Men ska all info finnas med tycker jag det är snyggt om det är svart text så långt det är möjligt men tyvärr blir det ju svårt mot svart bakgrund och i de fallen kanske vitt?
    Lägger upp ett exempel och hoppas inte det gjorde nå´t att jag ändrade din bild för då får du hojta till. Detta känns renare för mig iaf. Behöver inte vara större än man kan läsa det (vill ju inte förstöra bilden med massa text) men som sagt: det beror på var bilden ska vara, men vill man framhäva namnet tydligare i sitt sammanhang kan det ju göras i en fetare text över eller under.
    Det som kanske även skulle göras annorlunda är att namnet på objektet skrivs en storlek större än copyrightet.
    Jaja, några tyckanden från min sida iaf.
    Skall man lägga in copyrigheten och eventuellt namnet på objektet så tycker jag att det blir mycket snyggare enligt Niklas Olsson exempel. Jag gillar som sagt var det diskreta.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Hej

      Pa manga stallen laggs det in en svart list under fotot med info.

      Hursomhelst, jag tror inte det funkar har pa ciklid.se eftersomatt folk kommmer att skriva fel. Stava fel. Stor bokstav till artepitetet. Fel slakte. Det finns obegransade mojligeheter helt enkelt. Kan man inte sedan editera sa far man beskara bilden for att ta bort namnet. Sedan byter ciklider namn relativt ofta.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Hursomhelst, jag tror inte det funkar har pa ciklid.se eftersomatt folk kommmer att skriva fel. Stava fel. Stor bokstav till artepitetet. Fel slakte. Det finns obegransade mojligeheter helt enkelt. Kan man inte sedan editera sa far man beskara bilden for att ta bort namnet. Sedan byter ciklider namn relativt ofta.
        Ja inte på något av exemplen i denna tråden är det helt korrekt skrivet om man är petig, så det ligger nog en hel del i vad du säger.

        *Edit - En korrekt hittade jag om man bortser från kursivering av vetenskapliga namn.
        Senast redigerad av Micke; 15 januari 2007, 11:44.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Micke
          *Edit - En korrekt hittade jag om man bortser från kursivering av vetenskapliga namn.
          Vilken da?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Vilken da?
            Pseudotropheus spec. "williamsi north" ?
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Precis det jag menade! Även om man bortser från det fotografiska dilemmat så finns många problem med felskrivningar och namnbyten! Å andra sidan är det faktiskt ganska sällan man ser namn skrivna på ett korrekt sätt. Sen kan man ju även såklart dskutera hur noga det är egentligen. Mycket noga säger vissa, andra bryr sig inte ett smack...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Micke
                Pseudotropheus spec. "williamsi north" ?
                Var standard ar sp. inte spec.

                Zaphi, jag haller med om att det inte ar speciellt noga med stora och sma bokstaver etc, men eftersom artregistret ar som en enhetlig publikation sa blir det onekligen knasigt om namnen pa fotona ser ut lite hursomhelst och dessutom inte stammer med namnet i rubriken.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Nu har det blivit lite av "snillen spekulerar" nu har ni hängt upp er på hur namn ska skrivas och hur fotona skulle passa in i artregistret... couldnt care less tbh. Fotn till böcker och artregister är en sak, foton som svävar fritt på nätet är en sak, hur ofta frågar inte folk om fiskar dom sett bild på ute på nätet, den va blå med gul fena säger dom... hade tex namnet stått på fotot hade det varit enklare för personen ifråga. Kanske tänker jag lite för kommersiellt nu? Jag tänker på sven, anders, lisa och jörgen som kollar fiskar på nätet plus att det har irriterat mig ett par gånger att man inte hittar namnet på fisken man ser på kortet. Sen hur det ska skrivas är en sak för sig men som sagt det va inte själva poången just nu även om det kanske hade varit bra om det stog rätt även på exempel bilderna, det kunde lika gärna stått AAAAAA BBBB DDDD i detta skede, just nu hade inte själva namnet någon större betydelse.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av deelay
                    nu har ni hängt upp er på hur namn ska skrivas och hur fotona skulle passa in i artregistret... couldnt care less tbh
                    Naha? Jag bryr mig extremt mycket om det tbh...
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      deelay: Jag tror de flesta förstår vitsen med det och på många sätt är det väl en bra idé. Dock är det ju så att vi här på ciklid.se gillar att diskutera allt in i minsta detalj, därför dessa spekulationer kring det visuella och artnamn. Det får man räkna med...

                      Detta är ju ett klart fall där man antingen har en puristisk syn som Ola eller så har man en "vem bryr sig" syn där man tycker det är kul att folk ser vad fisken heter, även om det inte är exakt eller snyggt inom bildens ramar. Vilket du än gör kommer inte det inte spela så stor roll, så jädra mycket fel det redan finns ute på vift. Nu säger inte jag att du skall göra fel, men ändå...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Det jag menade ar att nar jag ser ett foto pa ciklid.se sa tanker jag "passar det i artregistret". Skulle vi inte ha artregistret sa skulle jag tycka att det var bra om alla slangde in firrenamn och fotograf i bilden. Men nu har vi artregistret och da forordar jag firrenamn och fotograf i texten istallet. Zaphi daremot gillar foton och gillar darfor inte kladd i bilden. Det finns for och nackdelar med allt.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #27
                          Du bad om åsikter och fick det. Om du tycker att dessa åsikter är "snillen spekulerar" föreslår jag att du gör som du själv tycker blir bäst.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Du bad om åsikter och fick det. Om du tycker att dessa åsikter är "snillen spekulerar" föreslår jag att du gör som du själv tycker blir bäst.
                            haha jo men det spekulerades ju inte om ämnet i sig... det kändes lika långt från grundämnet som att nån skulle kommentera vitbalansen i korten som las upp.
                            Klart jag blir glad för åsikter =)

                            Ola
                            Det ena utesluter ju inte det andra... man behöver ju inte ha det på kort avsedda för artregistret?

                            Zaphi
                            Om man tex skriver namnen exact efter hur det är skrivet i litteraturen så borde det ju bli någorlunda rätt?
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              haha jo men det spekulerades ju inte om ämnet i sig...
                              Om jag tolkade ditt första inlägg rätt så ville du ha synpunkter på att skriva ut artnamn och fotograf i bilder. Det var det jag gav synpunter på, inget annat.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ursprungligen postat av Micke
                                Om jag tolkade ditt första inlägg rätt så ville du ha synpunkter på att skriva ut artnamn och fotograf i bilder. Det var det jag gav synpunter på, inget annat.
                                Jag läste min fråga igen och såg att man kan ju tolka den som du gjort, dvs hur artnamnet skall skrivas för att det ska vara rätt =) Vad jag egentligen menade va mer hur texten skulle se ut och isf vart på kortet man skulle skriva =)Jag ska formulera mig bättre i fortsättningen.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...