Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Lutt
    svarade
    Ursprungligen postat av Laesk
    Canon 1D mark III - 300 000 exponeringar .. ska aldrig byta min.. fniss
    Jo men vissa är ju hederliga och vill fortsätta ha en god kontakt med Nikon så din meningen är i stort sätt meningslös.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Canon 1D mark III - 300 000 exponeringar .. ska aldrig byta min.. fniss

Lämna en kommentar:

• doctor
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Hmm så 105 är bättre än 60, men ja vill ha ett lite allround fiskfoto vs blommor och bin.

Hehe D300 kostar väl runt 15000-20000kr.

Men nästa kameraköp funderar ja på ett begnat, hur många exponeringar klarar i regel en DSLR kamera?
    Om du sk kompromissa kan kanske Sigmas 70mm eller Tamron 90 vara nått att kika på. 90mm är kanske bättre till insekterna men lite långt till fiskarna men det borde funka. Många använder det till fiskarna, jag föredrar kortare själv. Har ett 50mm och de ligger på ca 2700:- så det kan vara idé att slå till på en sån och ett längre så har du en utmärkt kombo. Båda funkar ju fint till annat oxå t ex porträtt och en 105 kan funka som kort teleoptik.

Jo en D300 kostar en slant men den är riktigt bra! Den är testad för 150k exponeringar så man kan plåta rätt mycket innan den behöver bytas. En d80 har jag för mig ska klara 100k exponeringar. De andra fabrikaten ligger säkert på liknande nivåer, äldre kameror från 2004-2005 klarade inte lika mycket men nån sån är nog inte intressant att köpa beggad numera förmodar jag.

Lämna en kommentar:

• Lutt
    svarade
    Hmm så 105 är bättre än 60, men ja vill ha ett lite allround fiskfoto vs blommor och bin.

Hehe D300 kostar väl runt 15000-20000kr.

Men nästa kameraköp funderar ja på ett begnat, hur många exponeringar klarar i regel en DSLR kamera?

Lämna en kommentar:

• doctor
    svarade
    60an är jättefin liksom Sigmas 50 och 70mm macro men till insekter är de för korta, minst 105 skulle jag välja då. Kanske ett Tokina 100mm skulle funka också men vet att många plåtar insekter med just 150mm istället. Man måste ju komma en bit ifrån för att inte skrämma bort insekterna.

Har du en D40x idag är det nog bättre att gå på en högre modell än D60, den är ju mestadels en uppdaterad version av D40x. De ryktas om att D80 ska få en ersättare, den kanske kan vara nått om du inte vill gå på D300an då förstås.

Lämna en kommentar:

• Robin
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Nikon AF-S 60/2,8 är inte den bra då, funderar på den nämnligen?

Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.

Är Nikons D60 nåt att satsa på eller ska man gå större efter D40X?
    Det är väl främst för brännvidden som Micke inte nämner Nikongluggen. Den är väl lite för kort kan jag tänka mig.

Lämna en kommentar:

• Lutt
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Nikons 105/2,8 VR och Sigma 150/2,8 är bra makron för insektsfoto.
    Nikon AF-S 60/2,8 är inte den bra då, funderar på den nämnligen?

Jag har alltid undrat vilken funktion på kameran folket här fotar på M, P eller nåt annat.

Är Nikons D60 nåt att satsa på eller ska man gå större efter D40X?

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Det där med 1:1 är jag helt med på men menar om man tappar något om man köper ett macro istället för ett "vanligt" objektiv (förutom ev. ljusstyrka).

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Makroobjektiv ger en avbildningsskala på 1:1 (eller större), motivet blir alltså i naturlig storlek på sensorn/filmen.
    Makron brukar vara skarpa och passa bra till t ex porträttfoto.

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Macro VS "vanligt" objektiv

Vad är det egentligen för optiska skillnader på ett macro genetemot ett "vanligt" fast objektiv?
    Oftast kanske den "vanliga" har större bländare och självklart är ju macrot ett macro men annars? Håller macron samma kvalitet bildmässigt som ett fast eller är det något man tappar vid användning av icke macrobilder?
    Ta t.ex exemplet med Canons 100 2,0 mot Canon 100 2,8 Macro, två objektiv som ska vara bra.

Lämna en kommentar:

• Laban
    svarade
    Tack för det, nu får hon allt spara ett tag!

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Laban
    Hej!
    Någon som kan rekommendera något till min 16-åring som ska fota insekter.
    Jag är helt rökt på allt vad kameror heter!
    Nikons 105/2,8 VR och Sigma 150/2,8 är bra makron för insektsfoto.

Lämna en kommentar:

• Laban
    svarade
    Macro till D40

Hej!
    Någon som kan rekommendera något till min 16-åring som ska fota insekter.
    Jag är helt rökt på allt vad kameror heter!

Lämna en kommentar:

• Robin
    svarade
    Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Här finns förresten ett gratisprogram för att se vilka brännvidder, ISO, tider, bländare man använt när man fotat...Bara att köra igenom alla sina bilder i programmet och sen få fram statistiken...programmet räknar in cropfaktorn så 50mm blir 80mm, vill man ha "rätt" vidd gångrar man det som står med 0,625. Om man har en kamera som har 1,6 i crop alltså...
    http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html
    Man kan se det i Lightroom också. Lite dyrare program dock. =)

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Här finns förresten ett gratisprogram för att se vilka brännvidder, ISO, tider, bländare man använt när man fotat...Bara att köra igenom alla sina bilder i programmet och sen få fram statistiken...programmet räknar in cropfaktorn så 50mm blir 80mm, vill man ha "rätt" vidd gångrar man det som står med 0,625. Om man har en kamera som har 1,6 i crop alltså...

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...