Önskemål för nya ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Önskemål för nya ciklid.se

    Fyll på nedan med önskemål ni gärna ser på ciklid.se:
    Tony Englund
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    som jag skrev i annan tråd, smidigt sätt att lägga upp el länka el "förvara" filmer" "filmsnuttar"

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag tror kanske inte det handlar så mycket om att lägga till massa nya funktioner utan istället lyfta fram de oerhört stora resurser som redan finns i form av artbeskrivningar, artiklar från CB, forum, medlemmarnas bilder, fototävling, köp och sälj etc. Det är en designfråga mer än något annat och jag tror många av de förbättringar som behöver göras på ciklid.se har just med designen att göra, som idag känns mer som en "programerares GUI" än ett användarvänligt sådant.

      Skapa en dynamik där "viktiga" funktioner lyfts fram och mindre viktiga ligger i undermenyer. Gärna grafiskt och inte bara en textlänk i en vänstermeny.

      Sajten måste framförallt moderniseras och fräschas upp tycker jag. Jag tror dock det finns lite mer detaljerad info i nån moderatortråd där jag beskriver mer i detalj och även ger exempel på andra sajter så du kan ju kolla där också om du hittar det...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Viktor sluta nu... Nu när man kan sidan utan å innantill är de dumt å förnya den!
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          asså tråden handlar om förslag till att förnya, inte att bevara det gamla med trista arugment

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Det är bara att se på Aftonbladet som håller ställningarna med en design som varit sig lik sedan jag fick internet.

            Här kommer några förslag från min sidan.
            - Gör så att funktioner/avdelningar påminner om varandra i utseende. Att de funkar på samma sätt när man klickar runt
            - Gör framsidan mer levande. Kanske lite mer tidningskänsla/ciklidbladetkänsa över den. Mindre är bättre än mer.

            Många avdelningar är redan idag bra tex gillar jag Fototävlingen, Köp & Sälj, Forum, Artbeskrivningar. Men det är ju också de avdelningarna det jobbats på.

            Jag hade lyft fram Ciklidbladet ännu mer och gjort ännu mer reklam för tidningen.

            Samt det viktigaste:
            - En knapp/länk/bild som heter bli medlem. När man trycker på den fyller man i sina uppgifter och pengarna dras direkt från telefonräkning/sms/betalnummer/paypal eller något.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              - En knapp/länk/bild som heter bli medlem. När man trycker på den fyller man i sina uppgifter och pengarna dras direkt från telefonräkning/sms/betalnummer/paypal eller något.

              smart!!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Håller med Viktor, fixa till det som redan finns innan nytt införs. En uppfrächning av layout (som också görs mer enhetlig) och bygga en mer logisk förstasida känns angeläget.

                Andra saker som bör prioriteras är att bygga om medlemmarnas bilder (som även kan kompletteras med filmer), vidareutveckla artregistret med koppling till medlemsprofilerna, mer levande medlemsprofiler med med möjlighet att blogga mm, förbättra sidans stora tillgång - artikelarkivet - lägg in bilder i utvalda artiklar, anpassa så att artiklarna får ett enhetligt utseende och gör det möjligt att söka på artikelförfattarnas efternamn.

                Gör upp scheman för uppdateringar av sidor som ska uppdateras med fasta invall. Här är ett exempel på en sida som inte känns så aktuell med den inledande texten; I senaste nummret av Ciklidbaldet 1/2006...


                Försöka få rabattaffärerna att börja använda sina sidor för mer levande information som t ex. lagerlistor.


                Göra klart sidan med information om medlemskapets fördelar och göra det lättare att hitta dit oavsett var man befinner sig på ciklid.se


                Visa i menyerna till artregistret vilka beskrivningar som innehåler bilder och beskrivande text.

                Förbättra FAQ'n.

                Det var några saker.
                Senast redigerad av Micke; 21 december 2006, 10:22.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  hmm..skulle man inte kunna koppla artregistret till foto tävligen, medlemars bilder o även kanske sedemera medlemars filmer så man kan komma runt hela vägen.

                  förfarande

                  du klickar tex på
                  rödsebra
                  du fram ytterliggare genom klicka från artregistret->medlemmars bilder direkt de som har rödsebra bilderna el ->om de finns bilder från fototävling el-> se film snutt på röd sebra från medlemarnas filmer.

                  de vore riktigt najs.

                  uj, såg micke redan nämnt det ...aja..bra ide iaf.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av johan_lindgren
                    hmm..skulle man inte kunna koppla artregistret till foto tävligen, medlemars bilder o även kanske sedemera medlemars filmer så man kan komma runt hela vägen.
                    En funktion som Ciklidbladets redaktör skulle uppskatta . Idag när man ska leta upp en bild från fototävlingarna till Ciklidbladet måste man sitta och bläddra igenom alla deltävlingarna. Det gör tyvärr att alldeles för få bilder från fototävlingarna används.
                    Senast redigerad av Micke; 21 december 2006, 10:33.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                      Samt det viktigaste:
                      - En knapp/länk/bild som heter bli medlem. När man trycker på den fyller man i sina uppgifter och pengarna dras direkt från telefonräkning/sms/betalnummer/paypal eller något.
                      Kanonidé! Helt klart!
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #12
                        Tror att jag skall låta er fylla på lite mer innan jag börjar kommentera vad som är möjligt, vad som är på gång att genomföras osv.

                        Fyller dock på med en tanke som rimmar väl ihop med det som redan nämnts.

                        Skapande av samlingsplatsen Mina sidor som en samlingsvy för sådant som är användarunikt på sidan:

                        - Mina annonser (Köp & Sälj)
                        - Mina tävlingsbilder (Fototävling)
                        - Mina arter (Artregister)
                        - Mina bilder (medlemmarnas bilder)
                        - Min blogg (Framtid)
                        - Mina filmer (Framtid)
                        osv.

                        Dessutom verksamhetsspecifik information fån NCS:

                        Verksamhetsberättelse
                        Kallelse till årsmöte
                        Årsmötesprotokoll
                        Revisionsberättelse
                        m.m
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Christian T

                          #13
                          En sak som jag har svårt att förstå är det här med tillstånd att lägga in bilder. Man måste vara medlem för att få lägga in bilder, men vem som helst får se bilderna. Borde det inte vara tvärt om...?

                          Personligen tycker jag att bilder på sällsynta och ovanliga fiskarter är oerhört intressanta och en anledning att logga in, oavsett om fotografen är medlem eller inte. Jag tycker att man gör ciklidhobbyn en tjänst om man publicerar bilder som tex saknas i bildarkiven. Jag är övertygad om att det sitter flera icke-medlemmar och håller på fiskar som vi andra gärna skulle vilja se bilder på.

                          Att icke-medlemmar tittar på bilderna ger ju å andra sidan inget för föreningen. Kanske det borde vara spärrat istället?

                          Nu tycker jag ju egentligen att ALLT borde vara fritt på sidan och att tidningen och andra kringarrangemang och erbjudande borde vara nog för att motivera ett medlemskap. Hemsidan - som för övrigt är utmärkt - fungerar ju som föreningens skyltfönster. Ju fler som tittar, desto fler som handlar. Alltså är det gratis att titta. Precis som Aftonbladet som hade förstånd nog att låta människor läsa tidningen gratis på nätet vilket på sikt skapade fler tidningsköpare eftersom "fånummersköpare" vande sig vid format och lay-out på nätets gratisupplaga och sedan köpte Aftonbladet istället för Expressen när de kom till kiosken.

                          Själv har jag varit medlem till och från sedan 80-talet. Vissa perioder är intresset större och då betalar jag in. Andra perioder "glömmer" jag bort det. Senast under förra våren klickade jag in på "bli medlem", men det var så krångligt att jag avstod (fast ja, jag vet att det egentligen är ganska enkelt...). Men det understryker i alla fall värdet av vad Christian Alfredsson skrev i tidigare inlägg. Ett knapptryck och medlemskapet är klart - det hade genererat många nya medlemmar. Det är jag övertygad om.

                          Finns den lätta knappen här nästa gång jag loggar in - så lovar jag att trycka på den.

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            aftonbladet har ju även sin plusfunktion som kostar pengar.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #15
                              Hej

                              Den lätta knappen att trycka på för att bli medlem (och betala medlemsavgiften), det är en bubbelbra idé. Det måste vi i styrelsen ta upp och undersöka.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...