Önskemål för nya ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av Christian T
    En sak som jag har svårt att förstå är det här med tillstånd att lägga in bilder. Man måste vara medlem för att få lägga in bilder, men vem som helst får se bilderna. Borde det inte vara tvärt om...?
    Skälen till medlemskrav för bildpostning har varit främst två; bilderna tar plats på servern som bekostas av medlemmarna och vi har personuppgifter för medlemmarna vilket gör det enklare att hantera upphovsrättsfrågan för de bilder som postas. Sen har alla varit överens om att så mycket som möjligt på ciklid.se ska vara öppet för alla. Det blir ju rätt märkligt om man som du föreslår vänder på det. Då skulle en icke medlem inte kunna se de bilder han själv postat.

    Om allt ska vara fritt eller inte kan alltid diskuteras och kommer säkert alltid att så göras. Jag tycker att varje verksamhet ska bära sig själv och kostnaderna servrar mm. ökar för vaje år. Varför ska de kostnaderna läggas på de andra verksamheterna? Visst är webben ett bra skyltfönster för nya medlemmar, men det hade säkert Ciklidbladet också varit om vi delade ut den gratis i zoobutiker.

    Angående betalningen så är jag inte riktigt med på varför det skulle vara svårt att ange Plusgironummer, summa samt namn och adressuppgifter hos sin internetbank. Det är så jag betalar alla mina räkningar och har gjort under många år. Däremot tycker jag att det är relativt krångligt med betalningar via Payson och Paypal och liknade tjänser. Även där måste man ju mata in vissa uppgifter så jag har svårt att se att det skulle vara enklare.
    Senast redigerad av Micke; 21 december 2006, 11:54.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      Den lätta knappen att trycka på för att bli medlem (och betala medlemsavgiften), det är en bubbelbra idé. Det måste vi i styrelsen ta upp och undersöka.
      Är lite förvånad över att Christian tar upp det - han gjorde själv en undersökning i ett annat sammanhang för något år sedan över de betalfunktioner som fanns tilgängliga och då visade det sig att de system som fanns då var alldeles för dyra. Dvs antingen så var den procentuella avgiften hög eller så var det en hög fast avgift.
      Fast det klart att mycket har hänt så det kan säkert ha dykt upp nya betalfunktioner som även passar mindre företag och föreningar.

      Annars tycker jag att första sidan borde göras roligare och framförallt att den uppdateras mer - nu ligger det ju halvårsgamla "nyheter" bland Nyheter

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av johan_lindgren
        aftonbladet har ju även sin plusfunktion som kostar pengar.
        Inga betaltjänster här tack!

        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej

        Den lätta knappen att trycka på för att bli medlem (och betala medlemsavgiften), det är en bubbelbra idé. Det måste vi i styrelsen ta upp och undersöka.
        Tycker inte att det behöver undersökas. Bara att sätta dit knappen!


        Ursprungligen postat av Micke

        Angående betalningen så är jag inte riktigt med på varför det skulle vara svårt att ange Plusgironummer, summa samt namn och adressuppgifter hos sin internetbank. Det är så jag betalar alla mina räkningar och har gjort under många år. Däremot tycker jag att det är relativt krångligt med betalningar via Payson och Paypal och liknade tjänser. Även där måste man ju mata in vissa uppgifter så jag har svårt att se att det skulle vara enklare.
        Tycker samma sak jag med. Strunta i Payson och Paypal och liknade tjänster, krånglar bara till det.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Ursprungligen postat av Christian T
          Nu tycker jag ju egentligen att ALLT borde vara fritt på sidan och att tidningen och andra kringarrangemang och erbjudande borde vara nog för att motivera ett medlemskap.
          Eftersom ciklid.se är en så pass stor del av NCS organisation är det en självklarhet att betalande medlemmar skall få tillgång till fler funktioner än icke-betalande medlemmar! Varför skulle allt vara gratis? Det är ju uppenbart att medlemsavgiften är en financiering för att utveckla sidan och därför skall de som betalar få tillgång till mer.

          Att hemsidan är ett skyltfönster stämmer bara till vis del eller inte alls. På många sätt är hemsidan en mycket stor del av det som NCS gör. Jag tycker att fler saker borde stängas för icke-medlemmar. Det skulle höja värdet i medlemskapet. I GCG skall vi nu exempelvis göra det dyrare för icke-medlemmar att besöka enstaka föredrag vi organiserar.

          Sen är ju jag av den uppfattningen att jag inte alls förstår hur man kan hålla på med ciklider och inte vilja stötta en sådan otrolig organisation som NCS som verkligen för hobbyn framåt på så många sätt!

          Men det du säger genomsyrar ju ALLT föreningsarbete idag tydligen. Att de som är medlemmar inte förstår hur mycket jobb det ligger bakom är en sak. Men att de som inte är medlemmar alls och inte betalar en enda krona inte ens är nöjda och ställer massvis av krav, det tycker jag är skrattretande!

          Detta är inte riktat mot dig egentligen Christian T, utan jag talar helt enkelt av erfarenhet och rent generellt. Visst får man alltid ge tips!
          Senast redigerad av Zaphi; 21 december 2006, 13:07.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #20
            Ursprungligen postat av johan_lindgren
            aftonbladet har ju även sin plusfunktion som kostar pengar.

            med detta menar jag :att aftonbladet inte bara har gratis saker utan, även de har för sina "medlemar" i syfte till inlägg gällande allt gratis på aftonbladet.

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Är lite förvånad över att Christian tar upp det - han gjorde själv en undersökning i ett annat sammanhang för något år sedan över de betalfunktioner som fanns tilgängliga och då visade det sig att de system som fanns då var alldeles för dyra. Dvs antingen så var den procentuella avgiften hög eller så var det en hög fast avgift.
              Fast det klart att mycket har hänt så det kan säkert ha dykt upp nya betalfunktioner som även passar mindre företag och föreningar.

              Annars tycker jag att första sidan borde göras roligare och framförallt att den uppdateras mer - nu ligger det ju halvårsgamla "nyheter" bland Nyheter
              Jag spånade helt fritt. Idén är lika bra nu som då. Så fort den går att genomföra bör man göra det.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Inga betaltjänster här tack!
                Det finns det ju redan eftersom man måste ha betalt för att ha tillgång till allt på ciklid.se. Sedan kan man ju alltid diskutera hur mycket som skall vara öppet även för icke betalande - själv tycker jag dock till skillnad från dig att en del i alla fall skall vara stängt för icke betalande. Om det skall vara mer (som Zaphi menar) eller om det skall vara som det är nu vill jag låta vara osagt - jag vill nog först vilja diskutera varje del för sig.

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #23
                  En liten sak, vore det inte bra om man fixade till lite gammalt innan man gör nya funktioner.
                  Jag mailade för länge sedan när jag gått igenom alla adresser som inte är aktulla i länkarkategorier men inget har gjorts åt det.
                  Det är ju alltid trevligt med aktuella länkar som fungera och det är bara att ta bort alla dom jag gav er.

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    #24
                    Ursprungligen postat av bmwpower
                    En liten sak, vore det inte bra om man fixade till lite gammalt innan man gör nya funktioner.
                    Jag mailade för länge sedan när jag gått igenom alla adresser som inte är aktulla i länkarkategorier men inget har gjorts åt det.
                    Det är ju alltid trevligt med aktuella länkar som fungera och det är bara att ta bort alla dom jag gav er.
                    Det finns program som kan kolla om länkar är hela eller trasiga:
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #25
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Angående betalningen så är jag inte riktigt med på varför det skulle vara svårt att ange Plusgironummer, summa samt namn och adressuppgifter hos sin internetbank. Det är så jag betalar alla mina räkningar och har gjort under många år. Däremot tycker jag att det är relativt krångligt med betalningar via Payson och Paypal och liknade tjänser. Även där måste man ju mata in vissa uppgifter så jag har svårt att se att det skulle vara enklare.
                      största problemet är nog att få tummen ur. och verkligen sätta sig och skriva på dom dära papprena. så kan ju vara ide att skicka med färdig tryckta post/bankgiro balnketer med sista nummret av ciklid bladet så tror jag att tappet av folk som redan är medlemer skulle bli mindre. och dom som är medlemar till och från skulle vara medlemar konstant. ev även skicka med något som man kan ge till någon kompis el lägga i nån lokal/affär. Folk är latare än vad man tror.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        . så kan ju vara ide att skicka med färdig tryckta post/bankgiro balnketer med sista nummret av ciklid bladet så tror jag att tappet av folk som redan är medlemer skulle bli mindre. och dom som är medlemar till och från skulle vara medlemar konstant. ev även skicka med något som man kan ge till någon kompis el lägga i nån lokal/affär. Folk är latare än vad man tror.
                        Fick Ciklidbladet idag och i den fanns det faktiskt t.o.m. 2 pg-blanketter

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #27
                          Ursprungligen postat av Danne_K
                          största problemet är nog att få tummen ur. och verkligen sätta sig och skriva på dom dära papprena. så kan ju vara ide att skicka med färdig tryckta post/bankgiro balnketer med sista nummret av ciklid bladet så tror jag att tappet av folk som redan är medlemer skulle bli mindre. och dom som är medlemar till och från skulle vara medlemar konstant. ev även skicka med något som man kan ge till någon kompis el lägga i nån lokal/affär. Folk är latare än vad man tror.
                          Nu tror jag (och vet enligt bankernas statistik) att de flesta har övergett de skriftliga girobetalningarna och betalar räkningar via internet. I år finns det ett inbetalningskort i CB 4 så det blir intressant att se om det märks någon skillnad. Nytt i år är också att vi lottar ut ett pris bland dem som betalar senast den 31/1.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #28
                            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                            Det finns program som kan kolla om länkar är hela eller trasiga:
                            http://www.tucows.com/Windows/Develo...ng/Validators/
                            Menar du att det programet körs på ciklid eller??
                            För här finns mängder med länkar som inte fungera.

                            Kommentar

                            • Christian T

                              #29
                              Om allt på hemsidan ska vara gratis eller inte, är ju självklart upp till styrelsen och medlemmarna att bestämma, men min personliga erfarenhet (och då jobbar jag som marknadsförare) säger mig att även en intresseförening tjänar på att vara generös. I mitt tycke är det det bästa sättet att få fler intressenter.

                              Jag är tacksam för att få ta del av det jag får som medlem (när jag är det), precis som jag är tacksam att få att del av det jag tar del av när jag är lat, slarvig eller mindre engagerad i akvariehobbyn. Hur som helst har jag varken tid eller lust att vara föreningsaktiv. Sån är jag.

                              Jag är dock övertygad om att det skulle bli betydligt fler medlemmar om man genom ett endaste knapptryck fick möjlighet att registrera sig som medlem. Antingen via e-system (kanske krångligt det också) eller genom ett inbetalningskort som förifyllt hamnar i brevlådan.

                              Hur vore det om man via ett knapptryck (där man givetvis registrerar sig) kunde få senaste numret av Bladet gratis (provex) tillsammans med ett inbetalningskort för innevarande/nästkommande år.

                              Jag tror också att föreningen förlorar potentiella medlemmar genom att ett sent inträde på året ger retroaktiv utdelning (dvs man får årets gamla nummer). Jag tror att ganska många som upptäcker detta forum i oktober-november väntar med att bli medlemmar till nästa år. För de vill ju inte betala nytt medlemskap redan några veckor senare. Och en kund som inte agerar direkt på ett stimuli, är ofta en förlorad kund. Han kommer inte alltid tillbaka och när/om han gör det börjar processen om. Kan man tänka sig att Medlemsavgifter som betalas in under senhösten gäller för nästkommande år och inte för innevarande år? Varför inte vara generös mot nya medlemmar och låta dem få både ock. Är de sedan nöjda fortsätter de som medlemmar och betalar årsvis.

                              Det här var lite synpunkter från en illojal icke-medlem som (när jag räknar efter) förmodligen varit lojal medlem i ca 15 av de år som jag sysslat med ciklider. Minns att jag skrev ett inlägg till Kjell (som regerade på sidan då (som nu...?)) under annat Nickname för många år sedan, som så småningom mynnade ut i medlemsrabatter och en del andra matnyttigheter. Tror fortfarande att det finns mycket att göra för att öka mervärdet för medlemmarna, utan att man för den saken skull behöver stänga icke-medlemmarna utanför.

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #30
                                Ursprungligen postat av Christian T
                                Jag är dock övertygad om att det skulle bli betydligt fler medlemmar om man genom ett endaste knapptryck fick möjlighet att registrera sig som medlem. Antingen via e-system (kanske krångligt det också) eller genom ett inbetalningskort som förifyllt hamnar i brevlådan.).
                                Jag kan inte låta bli att bli nyfiken . Var hittar man det trollspöet som genom EN knapptryckning hittar mitt konto och vet att det ska dra just 250:- och sen också vet att pengarna ska föras över till NCS-konto?
                                Jag har inte hittat den knappen någonstans när jag skullat betala något, men det kanske finns där någonstans .
                                För mig är det enkelt att göra en knapptryckning och hitta den information som behövs här:


                                Och om jag måste ha en bit papper som stöd kan jag skriva ut denna:


                                Sen är det bara att göra betalningen samtidigt som man betalar sina andra räkningar via internet. Skulle man fortfarande använda pappersversionen av PlusGirot får man se till att ha en trave tomma inbetalningakort hemma, det hade jag alltid när jag körde pappersvarianten och det fungerade bra.

                                Ursprungligen postat av Christian T
                                Hur vore det om man via ett knapptryck (där man givetvis registrerar sig) kunde få senaste numret av Bladet gratis (provex) tillsammans med ett inbetalningskort för innevarande/nästkommande år.).
                                Tanken är bra och har diskuterats. Det som talar emot är att det skulle bli svårt att beräkna upplagan.

                                Ursprungligen postat av Christian T
                                Jag tror också att föreningen förlorar potentiella medlemmar genom att ett sent inträde på året ger retroaktiv utdelning (dvs man får årets gamla nummer).
                                Skälet till att medlemskapet avser kalenderår är främst för att underlätta för den medlemsansvarige. NCS är en förenings som drivs med idella krafter vilket ibland är lätt att glömma bort. Även om man blir medlem sent under året så för man ju fantastiskt mycket för pengarna, i år ingår 224 sidor Ciklidblad, en affisch och en almanacka.
                                Man ska ha i åtanke att bara för några år sedan hade Ciklidbladet betydligt färre sidor och ändå var medlemsavgiften högre - 295:-

                                Att NCS i år har fler medlemmar än någonsin tidigare under sin 40-åriga historia tycker jag visar tydligt att det det är värt pengarna att vara medlem i Nordiska Ciklidsällskapet. Men nu börjar vi komma lite från ämnet som var hur ciklid.se kan förbättras.
                                Senast redigerad av Micke; 21 december 2006, 16:10.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...