Önskemål för nya ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Loggan uppe i vanstra hornet saknar hyperlink till forsta sidan.
    Nu är den länkad på samtliga sidor.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Gäst

      Något jag efterlyser på sidan är en avdelning för sjukdomar.

      Det vore väll bra om man kunde lista upp kända sjukdomar, vad det är för symptom, medicinering etc.
      Jag tycker det är lite bökigt att söka i forumet efter vissa grejer, man får ofta träffar på helt andra saker bara ordet man sökt efter finns med.

      Då behöver man kanske inte lägga upp en ny tråd så fort man undrar nått, kanske blir lite lättare att få överblick över en viss sjukdom då? Vad tror ni kunde det vara nått eller är jag helt ute och cyklar?

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        Ursprungligen postat av Krille J-son
        Något jag efterlyser på sidan är en avdelning för sjukdomar.

        Det vore väll bra om man kunde lista upp kända sjukdomar, vad det är för symptom, medicinering etc.
        Jag tycker det är lite bökigt att söka i forumet efter vissa grejer, man får ofta träffar på helt andra saker bara ordet man sökt efter finns med.

        Då behöver man kanske inte lägga upp en ny tråd så fort man undrar nått, kanske blir lite lättare att få överblick över en viss sjukdom då? Vad tror ni kunde det vara nått eller är jag helt ute och cyklar?
        En hel del av detta finns ju att finna under Förstasidans FAQ - Sjukdomar och andra problem


        Kanske är det så att det är något som saknas där, som bör kompletteras.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
          En hel del av detta finns ju att finna under Förstasidans FAQ - Sjukdomar och andra problem


          Kanske är det så att det är något som saknas där, som bör kompletteras.
          Diskuterade denna fråga på ett annat forum för några dagar sedan och det som jag sa då var just att söker du i en tråd om ex vita prick så i ena tråden är den jätte smittsam och i nästa inte direkt smittsam i ena tråden ska man använda mediciner omg och i nästa inte alls då dessa är giftiga och i nästa tråd är de ofarliga osv. Sen kan ju iofs behandlingar skilja en del och även förlopp och symtom men grundläggande om alla sjukdomar så som bakgrund (varför uppkommer sjukdomen), symtom, behandling ev alternativ behandling osv. Även flera bilder på alla sjukdomar så man kan identifiera.

          Just vita prick är en sjukdom som saknas, dimmiga ögon el. glosögon som vi hade uppe senast igår, oodinium, costia, bakteriella infektioner, learnea mm. Sedan även saltbad hittar jag inget om och där går också åsikterna i är och det kan vara svårt för varje enskild att ta beslutet ska man gör det eller inte eller hur mkt salt osv. Sen finns ju också vissa kortbad så som med ex FMG och Aqua-Furan som folk överlag inte vet tror jag ialf.

          Som det är nu är det svårt att hitta till länken och ska jag in och leta sjukdomar så är det första jag tänker på inte att gå in längst upp under tjänster - frågor och svar. Ett alt är ju ytterligare en rubrik som heter sjukdomar.

          Som det är nu vet jag inte något forum ialf i Sverige som har detta komplett, zoopet har väl en del.

          Ett heltäckande sjukdoms"lexikon" är något jag saknar och haft ett helsike ibland att hitta när de varit ngt jag behövt veta för ex behandling och när jag sökt färdigt och letat i trådarna blir det ännu snurrigare och man vet inte vad som ska göras.
          Senast redigerad av tjornpatrik; 01 januari 2008, 13:18.

          Kommentar

          • krejsi
            Användare
            • september 2005
            • 13

            vet ej om det har tagits upp. men lite nyare mindre trista gråa färger på forumet?
            tjohejsan 980 liter fisksoppa

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              Jag vet heller inte om detta tagits upp tidigare, av det jag läst förstår jag att det är mycket på G. Jag undrar om det inte går att göra det lättare att hitta information från det gamla forumet i detta forum, om det nu inte är så att det rör sig om två olika föreningar? Bifogar länk till andra forumet.
              Har tänkt mig att ha ett par Cryptoheros sajica i mitt kommande hörnakvarium på ca 250 liter. Ska även ha ett mindre stim med Corydoras sterbai samt ett par L-malar. Skulle vilja ha en snygg stimfisk tillsammans med dom. Skulle det funkar med minder stimfisk som "Kardinaler" eller är dom för små?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                Som "kvackare" vågar man ju inte riktigt sitta och skriva en FAQ. Dessutom går åsikterna isär så mycket och folk blir så aggressiva när det gäller just detta. Jag har skrivit lite under frubriken "salt" och det är en massa gnäll om just den texten med jämna mellanrum. Däremot kan man ge mer eller mindre goda råd i en diskussion.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Du länkar till PDA-versionen av detta forumet?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • november 2007
                    • 555

                    Ursprungligen postat av Micke
                    Du länkar till PDA-versionen av detta forumet?
                    Jaha! Jag vet att jag hamnat där när jag sökt på nätet men jag gillar inte upplägget där utan söker vidare någon annanstans.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      Förbättra annons-sökningar

                      Jag skulle vilja kunna välja dels län, och köp eller sälj på annonssidan, så att det går att lista ex. alla köp-annonser från Stockholm, eller alla sälj-annonser från Göteborg. Det skulle underlätta och förenkla om man vill vidga sitt sökområde. Mvh Matti
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        Nu har jag inte läst igenom alla 16 sidorna... men en sak som gör ett annat forum väldigt populärt är ett eget galleri.

                        Kolla in: http://www.minhembio.com/galleri

                        En mycket trevligt inslag där man kan få sin anläggning betygsatt om man vill osv. Man länkar också produkter till bilderna vilket gör att man från produktsidan kan se bilder på produkten i naturlig miljö...

                        Översatt skulle man alltså kunna ha ett galleri för varje akvarium man har + länka fiskar och tillbehör till detta.

                        Söker man sedan på en speciel fisk eller tillbehör så kan man se dessa live i olika akvarie. Där kan man också se vad respektive ägare har parat ihop dem med för fiskar vilket skulle vara intressant för oss som är nybörjare...
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • endymion

                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Nu har jag inte läst igenom alla 16 sidorna... men en sak som gör ett annat forum väldigt populärt är ett eget galleri.

                          Kolla in: http://www.minhembio.com/galleri

                          En mycket trevligt inslag där man kan få sin anläggning betygsatt om man vill osv. Man länkar också produkter till bilderna vilket gör att man från produktsidan kan se bilder på produkten i naturlig miljö...

                          Översatt skulle man alltså kunna ha ett galleri för varje akvarium man har + länka fiskar och tillbehör till detta.

                          Söker man sedan på en speciel fisk eller tillbehör så kan man se dessa live i olika akvarie. Där kan man också se vad respektive ägare har parat ihop dem med för fiskar vilket skulle vara intressant för oss som är nybörjare...
                          Funktionen finns redan.... klicka uppe på fliken interaktivt. Sedan är det bara att klicka runt.

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 7334

                            Ursprungligen postat av endymion
                            Funktionen finns redan.... klicka uppe på fliken interaktivt. Sedan är det bara att klicka runt.
                            Det som dock behöver förbättras är att kunna lägga upp fler bilder på sina egna kar, samt egna bilder på sina arter, men det är på väg.

                            Först skall vår kära artregister få sin premiär i ny skepnad.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                              Det som dock behöver förbättras är att kunna lägga upp fler bilder på sina egna kar, samt egna bilder på sina arter, men det är på väg.

                              Först skall vår kära artregister få sin premiär i ny skepnad.
                              Hoppas artregistret kommer att innehålla både hona och hane i fullvuxet stadie samt på ungdjur utav varje art
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                                Hoppas artregistret kommer att innehålla både hona och hane i fullvuxet stadie samt på ungdjur utav varje art
                                Det saknas en hel del bilder så om du har bilder som saknas är det jättebra om vi kan lägga upp dom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...