Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #76
    Måste vara en härlig känsla malawijanne att ha gjort allt själv. Det där med el, är jag ingen höjdare på.

    Har pratat lite med min svärfar dock som är elektriker. Det ska inte vara alltför svårt att dra el verkar det som. Får gå lite snabbkurs här nu när jag är i Sundsvall så får vi se om jag ev. kan lösa det när jag kommer hem. Avloppssytemet kommer jag lösa på Deelays vis. Borra i bakrutan på karen med rör som jag kommer att kunna fälla ner... Ska bli intressant!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #77
      Vad jag menade med det priset är att en genomföringen GF i den storlekn kostar 190kr

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #78
        Akvatsabil har ett genomföringsrör som man kan gänga av vilkte göt att kören går att tömma helt.
        Annars om man borra det i botten och bara ha ett limmat rör så är det tömmning manuellt som gäller.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #79
          Vore trevligt med lite fler bilder på hur du löst ett helautomatislkt vattenbyte, tömmer du karet 10cm på vatten och fuller på nytt??

          Eller fyller du bara på nytt vatten och låter överskottet rinna ut??

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #80
            Hm vi har nu funderat igenom vår lokal ordentligt. Med tanke på storleken ringa 30kvm så kommer vi välja att inte köra med automatiskt vattenbyte i lokalen.

            Andledningen är att vi ev. kommer att skaffa en större lokal senare i så fall. Och i så fall borra alla karen. Som det ser ut nu så har vi 6st 300l kar 4st 180, 4st 285, 1st 320, 1st 530 o en ställning med 12st 112l på gång.

            Det blir en vattenmängd på 5854l. Vi kommer att köra på med rejält tjocka slangar för att tömma fort istället plus 2 avtappningskranar för att fylla på med. Vi kommer att luta oss till bra lösningar på slangalternativ med div. böjar för att fylla på o tömma smidigt istället. Den dagen vi får tag i en kanske dubbelt så stor lokal. Kommer vi bygga automatiskt vattenbyte system istället.

            Det blir som sagt mkt pengar i det hela annars, vilket det redan har blivit. Men jag måste tacka för inspererande läsning o tips kring vattenbyten. Kommer att lägga mkt på minnet o redan kanske börja investera i samtligt material till framtida lokal bygge.

            Lol, jag som trodde ytan var bra mkt större i början än vad den i själva verket var när jag mätte ytan ordentligt. Med tumstock...
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #81
              Tjocka slangar för att tömma är skapar ingen större glädje om du inte har ett jäkla bra tryck i påfyllningen kan jag lova. Själv hinner jag tömma 3 ggr snabbare än jag kan fylla på, så det är alltså mängden vatten ur kranen som är det intressanta.
              Tony Englund

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #82
                Jo misstänkte det, har i alla fall garderat mig där lite o bett rörmokaren o sätta i 2 avtappningar i lokalen så jag kan köra med dubbla slangar i påfyllningen.

                Tony har du själv någon slags automatik i dina vattenbyten lr kör du manuellt rakt av?
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #83
                  Ursprungligen postat av eraserx
                  Jo misstänkte det, har i alla fall garderat mig där lite o bett rörmokaren o sätta i 2 avtappningar i lokalen så jag kan köra med dubbla slangar i påfyllningen.

                  Tony har du själv någon slags automatik i dina vattenbyten lr kör du manuellt rakt av?
                  Jag kör helmanuellt än så länge, men kommer att gå över till helautomatiskt så snart jag får klart nya fiskrummet. Hittils har jag borrat ca 10 burkar, men kör inget skarpt.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #84
                    Oki, jag går den "hårda" vägen först. Kanske kommer inse att det är ett misstag men då kan jag med ekonomin synkat senare bygga på automatikst allt efter som.

                    Är mkt å tänka på som det är nu med planering hur karen ska stå, bygga ställningar dra el o.s.v. Klart det vore gott o köra helautomatiskt men jag tar det sen... Hoppas att det blir av bara!

                    Kan ju börja med å fixa glas borr sen å träna lite. Nästa steg köpa på mig glasgenomförningar som passar. Rör som passar o.s.v. När jag sedan har material jag behöver kan jag ju så sakterligen börja det mastodont jobb som jag antar väntar om man skall bygga om sin anläggning på plats. Eller som jag planerat bygga om när jag flyttar till större lokal...
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #85
                      Nu har arbetet så sakterligen börjat dra igång. Håller på att restaurera upp 3 stål ställningar. Det tar verkligen sin tid. Nästa steg blir ev. att måla om golvet. Eller om jag orkar restaurera en massa lysarematurer.

                      Ta bort rost å måla om. Men vi får se, tror det lutar åt det hållet. Sen blir det till å bygga en massa ställningar!
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        #86
                        Bestämmde mig för att måla om golvet då hyresvärden va så sjyst å stod för färgen. Det tog några dagar dock. Fick ta ett rum i taget då det va mkt bråte överallt. Plus måla golvet 3ggr för att det skulle bli bra. Det gick på cirka 1 vecka.

                        Därefter blev det till å restaurera lysarematurer. Så på ca 2 veckors tid har jag borstat ner o slipat 17st arematurer som målats svarta med hammarlack allihopa. Jag har slipat o frugan har målat! Det blev kanon resultat!

                        Har 3 ramper kvar att måla dock, men dom målas idag! Kan tillägga att det räckte inte med 1 strykning utan fick gå över alla 2 ggr. Det tar sin tid... Förhoppningsvis går träställningsbygget en aning fortare som tar vid idag!

                        Avlopp är färdigdraget å så även elen in i rummet. Blev kanon! Elen är dragen till ett litet eget proppskåp med jordfelsbrytare o timer till takbelysningen. Ljusförsörjningen kommer att bestå av 2st taklampor.
                        Senast redigerad av m[A]use^; 19 februari 2007, 11:50.
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #87
                          Kul att höra att det rör på sig, snart får ni komma till den lite roligare biten, fiskar =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #88
                            Hehe jo det lär bli den roliga biten. Känns dock som det är mer än spurten kvar dock. Men du får kika förbi när det står klart! Det räknar vi me

                            Ha det gött! Ska försöka ta mig i kragen å ta lite bilder
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • Christian Alfredsson
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 4122

                              #89
                              Jag brukar ångra mig när det är klart att jag inte fotat mer.
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

                              Kommentar

                              • m[A]use^
                                Användare
                                • december 2005
                                • 909

                                #90
                                Hehe där var du snabb christian!
                                Min zoon
                                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                                http://www.malawifreaks.se/forum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...