Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #61
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Ett vattenlås fungerar enligt principen kommunicerande kärl. Tänk dig att du har två hinkar med vatten, och en av ....

    ..... inte om det blev klarare, ett studiebesök hos Janne är hur som helst alldeles rätt!!

    Hilsen,

    P
    Tack för ditt försök Patrik! Det gav mig lite mer kött på benen, känner dock att besök vore kul! Nu har jag i er för sig bestämt mig för å borra karen o kommer att köra på detta. Anledningen är att jag helt enkelt tycker att det känns bättre... O fråga 10 akvarister en fråga... Ja då får man ju olika svar, så jag kör helt enkelt på känslan. Bara det går byta vattnet så är jag nöjd!

    Ett besök hos Janne vore verkligen toppen, får se dock om jag hinner det efter nyår för då drar lite arbete med lokalen igång. Ska ner å mäta den, för ja tror den är mindre än jag uppskattat. Men det är ändå yta att börja en liten mindre odling med. Jobbigt bara om jag vill expandera. Får väl byta lokal i så fall o det jobbet vågar jag inte tänka på....
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #62
      Om du tar med kostnaden i kalkylen kanske Janne-metoden är att föredra. Att borra i karen för att få plats med "riktiga" genomföringar kostar en slant, både borret och genomföringarna.
      Tony Englund

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #63
        Dom gör nog det, har inte ens kollat priser på dom... Men jag får allt till inköpspris. Borde ju krympa kostnaderna en hel del.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #64
          Ursprungligen postat av eraserx
          Dom gör nog det, har inte ens kollat priser på dom... Men jag får allt till inköpspris. Borde ju krympa kostnaderna en hel del.
          Mjo, men det kommer kosta en slant ändå. De billigaste genomföringarna jag hittat finns bland båttillbehören, vita saker i plast. Borrar man upp en av storlekarna med 16 mm borr, så går det precis i ett elektrikerrör. De är dock inte helt lätta att få helt täta, så har du inte centralfilter så rekommenderar jag dem inte. Möjligen om du borrar högt upp på karen så att trycket blir litet. "Riktiga" genomföringar kostar multum, om man kikar på sådana i pvc. Man vinner dock i säkerhet, de är mycket enklare att få täta.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #65
            Vad kostar pwc rör på ett ungefär 32mm o 50mm per meter? O riktiga genomföringar i pwc?

            Nyfiken... Vore ju bra å ha ett hum vad kalaset kommer att gå på!
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #66
              Ursprungligen postat av eraserx
              Vad kostar pwc rör på ett ungefär 32mm o 50mm per meter? O riktiga genomföringar i pwc?

              Nyfiken... Vore ju bra å ha ett hum vad kalaset kommer att gå på!
              De billigaste jag har hittat finns på www.akvarieudstyr.dk

              32 mm rör - ca 36 dkk/meter.
              50 mm rör - ca 40 dkk/meter.

              pvc-genomföring, 50 mm - ca 153 dkk/st.

              Du lär behöva en del övergångar, böjar och kopplingar också, och där sticker det iväg en hel del med. Kulventilerna kostar en del...

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #67
                Ok...

                Får ta priser med min rörmockare, se vad han kan få tag i o till vilket pris. Men nu har jag ju lite riktlinjer.

                Tackar Patrik
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #68
                  eraser,

                  hittar du något billigare är jag kanske intresserad. Messa privat i så fall. Lycka till, alldeles bortsett från priserna!! Och God Jul!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #69
                    Np, will do! Go jul!!!!
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #70
                      har man ingen rabatt så kostar en 50mm 190kr

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #71
                        Ursprungligen postat av bmwpower
                        har man ingen rabatt så kostar en 50mm 190kr
                        Huuva billigt var det inte då låter Jannes elrörbockar som ett kanonalternativ även ur plånbokssynpunkt inte bara att man slipper borra karen!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #72
                          Vilken fantasi ni verkar ha när det gäller att komma över saker till bra priser =)

                          bmwpower

                          50mm? 190kr?... menar du per meter?

                          I en lokal så händer det lite då och då tex att man kanske måste göra lite förflyttningar och man kanske vill städa ut några burkar osv, hur skönt är det inte då att bara kunna fälla ner rören(borrat i bakrutan) och låta vattnet rinna ut medans man tar en kaffe och sedan fångs fisken när vattennivån är 5cm, det går ett gäng fortare då plus att det e grymt mycket enklare.

                          Att kunna blåsa rent 18 burkar(bifogad bild) på 1timme är faktiskt väldigt skönt, nu menar jag inte att göra ett vanligt vattenbyte för det går mycket fortare... jag menar BLÅSA RENT =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #73
                            Dessa är borrade i botten vilket jag personligen tycker är kasst för det tar tid att tömma dom osv.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #74
                              Ursprungligen postat av deelay
                              I en lokal så händer det lite då och då tex att man kanske måste göra lite förflyttningar och man kanske vill städa ut några burkar osv, hur skönt är det inte då att bara kunna fälla ner rören(borrat i bakrutan) och låta vattnet rinna ut medans man tar en kaffe och sedan fångs fisken när vattennivån är 5cm, det går ett gäng fortare då plus att det e grymt mycket enklare.

                              Att kunna blåsa rent 18 burkar(bifogad bild) på 1timme är faktiskt väldigt skönt, nu menar jag inte att göra ett vanligt vattenbyte för det går mycket fortare... jag menar BLÅSA RENT =)
                              Det är just sådana här saker som är attans bra att ha när man väl rullar igång. Manuellt vattenbyte är inte det roligaste jag vet, samtidigt är det alldeles nödvändigt för att firrarna ska må verkligt bra och växa fint. Ju enklare den (trista) dagliga skötseln är desto mer tid kan man lägga på det som är skoj. Är tanken dessutom att kunna dra in lite pengar på det hela så är sluga lösningar absolut nödvändigt - man tjänar inga stålars på vattenbytestiden.

                              Jag är rent av lycklig över att jag numera bara vrider på kranen för att vattenbytet ska köra igång...

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #75
                                Ursprungligen postat av deelay
                                Vilken fantasi ni verkar ha när det gäller att komma över saker till bra priser =)

                                bmwpower

                                50mm? 190kr?... menar du per meter?

                                I en lokal så händer det lite då och då tex att man kanske måste göra lite förflyttningar och man kanske vill städa ut några burkar osv, hur skönt är det inte då att bara kunna fälla ner rören(borrat i bakrutan) och låta vattnet rinna ut medans man tar en kaffe och sedan fångs fisken när vattennivån är 5cm, det går ett gäng fortare då plus att det e grymt mycket enklare.

                                Att kunna blåsa rent 18 burkar(bifogad bild) på 1timme är faktiskt väldigt skönt, nu menar jag inte att göra ett vanligt vattenbyte för det går mycket fortare... jag menar BLÅSA RENT =)
                                det ser kanon ut niklas, kan du inte lägga ut lite bilder på hur du löst tryckledningen och avloppet.
                                det är just sådana här bilder som jag tycker är roliga att se på, hur andra har löst sina vattenbyte på.
                                jag kan ju säga att jag har alltid velat ha dom grå rören med röda kranar som är limmade, som man framförallt ser i tyskland, tillsammans med centralfiter.
                                men jag har alltid tyckt att det har varit för dyrt, men jag kan uppskatta att andra har det och tycka att det är kanon, för det är nog det mest ultimata vattenbytet man kan ha.
                                men att jag inte valde att köra med ett sådant vatten byte.
                                för det första så har jag alltid tyckt att det har varit för dyrt för mig, utav framför allt ett skäl, jag bestämde mig för mer än 15 år sen att fiskarna skulle ha sin egen budget, och vara sjävförsörjande, vilket dom också har varit, men jag har fått avstå från vissa saker.
                                skäl nr två, jag har ju byggt upp min odling bit för bit, och gjort det mesta själv, ställningar filterkammare, täckglas, div akvarium, tryckledningar, avlopp, eldragningar, rördragningar plus att jag byggde upp min lokal i källaren från att det bara var leca och en betongplatta,
                                allt för att hålla ner kosnaderna.
                                skäl nr tre när jag flyttade från mitt andra hus, så hade jag inte tid att fixa med automatiskt vattenbyte, för den nya ägaren ville ha ut mina nya baljor så fort som möjligt, självklart så skrev jag i mitt kontrakt att jag ville ha kvar mina fiskar i ett halvår, men det blev försenat så det blev lite stress på slutet.
                                så det var bara att flytta baljorna med fisk så fort som möjligt, och att sätta upp dom utan automatiskt vattenbyte.
                                så när jag började med automatiskt vattenbyte så stod baljorna redan där, det är därför jag har avloppet på framsidan.
                                skäl nr fyra sedan hade jag inte lust att borra i ca 35 st aluminiumbaljor av större modell, för jag tyckte det fördärvade andrahandsvärdet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...