Virussjukdomar hos fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    #46
    Ursprungligen postat av Perikles
    En till åtgärd vore kanske att prova Tetracyklin, vad är det verksamma ämnet i det?
    Tetracyklin är den verksamma substansen och förekommer i en något förändrad form (doxycyklin) i tex. Ronaxan vet på djursidan, och i tex Vibramycin och Doxyferm på humansidan. Det är ett kraftfullt antibiotikum som används på bland annat lunginflammationer på människa. Jag rekommenderar INTE att peta ner det i akvariet av flera skäl. Ett skäl så gott som något är att om du sticker ner handen i vattnet så får du i dig mikrodoser av antibiotikat, vilket innebär att din bakterieflora "utbildas" att bli resistent mot det, och om du en gång står med lunginflammation så biter det inte på dig. En variant, om man nu måste använda tetracyklin, kan vara att ha det som ett bad vid sidan av, och att du noga ser till att du inte får något på händerna. Det här med resistensutvecklingen gäller för övrigt ALLA antibiotika som man stoppar i akvariet, dvs även metronidazol i alla former, tex Flagyl, vilket verkar användas flitigt. Det är dock troligen inte lika kritiskt försåvitt du inte drabbas av segdragna tarminfektioner eller giardia...

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #47
      Malawi375, precis denna typ av inlägg är ju helt kanonbra! Du har inte lust att skriva ned en kortfattad medicin-text till vår FAQ då du verkar ha bra koll på ämnet?
      Tony Englund

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #48
        Ursprungligen postat av malawi375
        Tetracyklin är den verksamma substansen och förekommer i en något förändrad form (doxycyklin) i tex. Ronaxan vet på djursidan, och i tex Vibramycin och Doxyferm på humansidan. Det är ett kraftfullt antibiotikum som används på bland annat lunginflammationer på människa. Jag rekommenderar INTE att peta ner det i akvariet av flera skäl. Ett skäl så gott som något är att om du sticker ner handen i vattnet så får du i dig mikrodoser av antibiotikat, vilket innebär att din bakterieflora "utbildas" att bli resistent mot det, och om du en gång står med lunginflammation så biter det inte på dig. En variant, om man nu måste använda tetracyklin, kan vara att ha det som ett bad vid sidan av, och att du noga ser till att du inte får något på händerna. Det här med resistensutvecklingen gäller för övrigt ALLA antibiotika som man stoppar i akvariet, dvs även metronidazol i alla former, tex Flagyl, vilket verkar användas flitigt. Det är dock troligen inte lika kritiskt försåvitt du inte drabbas av segdragna tarminfektioner eller giardia...
        Intressant du verkar vara läkare eller nåt sånt.
        Mycket,mycket bra info.

        Mvh

        Håkan

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #49
          Kan fundera på det Tony, men det jag kan är ju farmakologin och egentligen inte hur man rent praktiskt behandlar akvariefiskar...även om jag försöker sätta mig in i det nu när jag har startat om med akvarier igen efter sådär en 20 år...ville mest komma med en liten funderare om det här med hur man använder antibiotika utan att kanske tänka på vad eller hur man gör det...

          Tja Muhni, veterinär räknas nog som läkare eller nåt sånt

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • december 2005
            • 484

            #50
            Ursprungligen postat av malawi375
            Kan fundera på det Tony, men det jag kan är ju farmakologin och egentligen inte hur man rent praktiskt behandlar akvariefiskar...även om jag försöker sätta mig in i det nu när jag har startat om med akvarier igen efter sådär en 20 år...ville mest komma med en liten funderare om det här med hur man använder antibiotika utan att kanske tänka på vad eller hur man gör det...

            Tja Muhni, veterinär räknas nog som läkare eller nåt sånt
            Absolut.Tack än en gång.Antibiotika nej!

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #51
              Malawi375, det finns ytterst lite information om hur "fiskmedicin" kan påverka människor, så det är framförallt den infon som är intressant. Klart som korvspad det vore trevligt med ett fett facit på vad man skall göra åt sina sjuka fiskar, men det är lättare sagt än gjort att få fram
              Tony Englund

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #52
                Ursprungligen postat av Tony
                facit på vad man skall göra åt sina sjuka fiskar
                Spola ner och köpa nya brukar bli billigast =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #53
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Spola ner och köpa nya brukar bli billigast =)
                  Jag brukar lägga ut en förmögenhet och all min fritid på dem innan de dör, för mina firrar får sällan plats i toaletten
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Håknil
                    Användare
                    • december 2005
                    • 484

                    #54
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Spola ner och köpa nya brukar bli billigast =)
                    Om du har en trevlig och fin katt eller hund och
                    måste operera den för 10 papp.
                    Spolar du ner den på toa också?

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #55
                      Jag är den typen som aldrig ger upp när det gäller liv. Det har bl.a kostat mig en förmögenhet när min oförsäkrade katt fick tumörer i andningsorganen. Hädanefter skall alla fyrfota djur försäkras. Man lär sig. När det gäller fiskar så håller jag på och medicinerar och sätter de i karantänkar och håller på tills jag märker att "det här går ju inte". I.o.m detta förfarande så har jag lärt mig massor om sjukdomar. Det händer faktiskt att fiskarna överlever oxå.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...