Virussjukdomar hos fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #16
    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Antibiotika fungerar bara på bakteriella infektioner.
    Nja, antibiotika kan vara verksamt mot en del annat också, tex svampinfektioner. Men riktigt är att det inte hjälper mot virus.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      #17
      Hur ser det ut nu Perikles har du fått läget under kontroll eller?

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #18
        Ursprungligen postat av Robbe
        Hur ser det ut nu Perikles har du fått läget under kontroll eller?
        Det är ingen som dött på ett par dagar men vissa yngel verkar lite sega efter all behandling med ph-nedsättande medel, salt, flagyl och Aquamor. Sjukdomen börjar som ett litet "munsår" i ena mungipan och det är inte så lätt att kolla alla fiskar om de har det. Men jag hoppas att jag slipper se eländet fler gånger, det var riktigt vidrigt.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #19
          Ännu en gång tar jag upp denna tråd då skiten har drabbat mina troffeyngel igen. Här är ett par bilder, har något upplevt något liknande förut?
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Ursprungligen postat av Perikles
            Ännu en gång tar jag upp denna tråd då skiten har drabbat mina troffeyngel igen. Här är ett par bilder, har något upplevt något liknande förut?
            Skulle jag vara i ditt läge skulle jag kontakta sva, http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=151

            Ring dom och be att få prata med Torbjörn Hongslo (vet inte hur namnet stavas) det är nog det bästa rådet jag kan ge dig, det ser läskigt ut det där.
            Lycka till!
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #21
              Ursprungligen postat av deelay
              Skulle jag vara i ditt läge skulle jag kontakta sva, http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=151

              Ring dom och be att få prata med Torbjörn Hongslo (vet inte hur namnet stavas) det är nog det bästa rådet jag kan ge dig, det ser läskigt ut det där.
              Lycka till!
              Tack, och det kan vara en god idé att kontakta SVA. Man funderar ju lite över vad som triggar skiten, att det har med vattenkvalité att göra är jag nästan säker på, vi har ett extremt vatten på Öland, höga Ph och Kh-värden. Tydligen trivs denna bakterie/parasit/svamp eller virus här i vårt vatten, bland mina yngel. Och har ynglet bara en liten antydan till "munsår" så är sjukdomsförloppet snabbt och ohejdbart, samtliga har dött.
              Senast redigerad av Perikles; 06 oktober 2006, 21:43.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Och smörjan svarar alltså inte på medicinering med antibiotika?

                Jag vill inte ge råd, men jag kan berätta hur jag skulle göra om jag var du.
                Jag skulle _omedelbart_ avliva alla fiskar som visade minsta antydan till symptom.
                Jag skulle dubbla antalet vattenbyten, eller ännu mer, för att få ner bakteriehalterna i vattnet.
                Jag skulle inte sticka ned handen i akvariet om jag hade sår på händerna.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av Perikles
                  Tack, och det kan vara en god idé att kontakta SVA. Man funderar ju lite över vad som triggar skiten, att det har med vattenkvalité att göra är jag nästan säker på, vi har ett extremt vatten på Öland, höga Ph och Kh-värden. Tydligen trivs denna bakterie/parasit/svamp eller virus här i vårt vatten, bland mina yngel. Och har ynglet bara en liten antydan till "munsår" så är sjukdomsförloppet snabbt och ohejdbart, samtliga har dött.
                  Det kanske även är läge att skicka en vattenprov från akvariumet dom går i och få det analyserat, kanske finns nått där som orsakar problemet.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    Perikles; hur snabbt har det gått från att inget syns alls tills de blir som på bilderna?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #25
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Perikles; hur snabbt har det gått från att inget syns alls tills de blir som på bilderna?
                      Ca 3 veckor, sen är fisken utan huvud. Jag brukar isolera den drabbade fisken och prova olika sätt att lösa detta. Jag har t.ex sänkt ph och kh, saltat som tusan, använt Aquamor, protozin, flagyl (?) och senast Costapur. Ska prova något mot svamp oxå. Jag har sett bilder på Columnaris och det påminner lite om den sjukdomen, men att salta och sänka ph:et hjälpte inte, det är annars ett sätt att kurera Columnaris (tack Mike, för din hjälp). Det kanske är en ettrigare form av Columnaris? Det är främst 2 akvarium som blivit drabbade. Båda innehåller yngel av troffar. Körsbär, moliro och murago i olika storlekar. I det ena akvariet har jag installerat ett Eheimfilter som jag kör aktivt kol i. Det har varit fritt från sjukdom ett tag, i det andra har jag ett fluval 4 med en strumpa kol + filtermaterial, där fick jag 2 nya fall igår. Jag byter vatten varje vecka, hälften, + tillsätter salt ung. 1dl/100 liter.
                      Jag vill oxå påpeka att alla fiskar i dessa akvarium inte har fått det, det rör väl sig om ungefär 25 % i det ena och 10 % i det andra. Så det är inte så smittsamt att hela populationen går åt pipsvängen på en gång. Det dyker upp ett fall då och då.
                      Senast redigerad av Perikles; 07 oktober 2006, 11:48.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        Ursprungligen postat av Perikles
                        Aquamor, protozin, flagyl (?) och senast Costapur
                        Det är parasitmediciner, mot vitaprick, costia, inälvsmask o dyl - de hjälper inte mot bakterieinfektioner, och dina fiskar har helt garanterat en bakterieinfektion.
                        Du behöver ett bredspektrum-antibiotika, och de flesta troliga "skurkarna" är gram-negativa, t.ex. Columnaris och Aeromonas.

                        Exempel på mediciner som slår mot gram-negativa bakterier:
                        Maracyn-II
                        Tetracyklin
                        Spectrogram
                        Furanace
                        Aquafuran.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Även furapond funkar och är mycket mer ekonomiskt än Aquafuran. (det är samma sak alltså)

                          Du har inte testat att köra UV-C i karet och sett om det gör någon skillnad? Det borde dräpa bakterierna innan de hinner glida över till de andra firrarna om inte alla redan har det i sig.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #28
                            Aquamor innehåller samma ämne, nifurpirinol, som aquafuran, dock billigare. Men tyvärr verkningslöst. Men din idé, Tony, med UV-C, självklart, varför har jag inte tänkt på det. Finns det någon billig, verkningsfull mackapär man kan doppa i burken?
                            En till åtgärd vore kanske att prova Tetracyklin, vad är det verksamma ämnet i det?
                            Senast redigerad av Perikles; 07 oktober 2006, 20:18.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • FUSCO
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 15

                              #29
                              hallå

                              Vet du något om bieffekterna när du ger dig in på tetracyklin? förstod inte om du använt furan redan men dom fiskar jag har haft med samma symtom har botats med furan, dock 2-3 gånger dosen som anges.

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • december 2005
                                • 658

                                #30
                                Ursprungligen postat av FUSCO
                                Vet du något om bieffekterna när du ger dig in på tetracyklin? förstod inte om du använt furan redan men dom fiskar jag har haft med samma symtom har botats med furan, dock 2-3 gånger dosen som anges.
                                Hallå, har du haft samma problem? Fiskar som ruttnar bort? Och Furan har hjälpt????
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...