Virussjukdomar hos fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    Virussjukdomar hos fiskar

    Är det någon som har erfarenhet av virussjukdomar hos fiskar? Kan man använda antibiotika i akvariemiljö?

    Cheers
    Jonne
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av Perikles
    Är det någon som har erfarenhet av virussjukdomar hos fiskar? Kan man använda antibiotika i akvariemiljö?
    Det finns ingen medicin mot virus. Ja, vissa virussjukdomar kan man iofs vaccinera mot, men det finns knappast några vaccin mot akvariefisk-sjukdomar.

    Med virus finns i praktiken två alternativ: avliva fisken, eller vänta och se om den reder upp det själv.

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      Antibiotika fungerar bara på bakteriella infektioner.

      Har aldrig hört talas om antivirala medel till fisk. Till människor finns det....

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Vaccinering av lax

        /Bengt

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Anledningen till denna tråd är att ett flertal fiskar ruttnar bort för mig, det börjar med "munsår" för att sedan sprida sig över framsidan av fiskens huvud. AquaFuran hjälper inte, inte heller Flagyl. Jag har fått för mig att de har något som liknar Herpesvirus.
          Hålsjuka? Fisktuberkulos? Jag är helt ställd.
          Fiskarna är Tropheus Murago, i olika storlekar och i olika kar, det hela är mycket besynnerligt.

          Cheers
          Jonne
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • februari 2004
            • 1082

            #6
            Låter som Columnaris???

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av Leopoldi
              Jag läste länken, och det som stämde in var att munnen ruttnar bort. Jag avlivade precis en till, ett Murago-yngel på 4 cm, det verkar som just de yngre drabbas mest. Den hade knappt något huvud kvar, det var ett hål rakt ner i innandömet.
              Jag kommer ihåg att jag hade ett liknande problem för ungefär ett år sedan. Då var det ett Moliro-yngel 4 cm som ruttnade bort.
              Det kan vara Columnaris. Vi får se om fler blir drabbade.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Munsvamp, Columnaris (som inte alls är en svamp) låter som en klar möjlighet.

                Symptom på Columnaris/Flexibacter/Flavobacterium;
                "Infections run from white fuzzy lesions of the mouth, white threads
                in/around mouth area, thready looking open sores, red anal vent, white fuzzy
                patches scattered over the body, and yellow to orange ulcers (open sores) with
                reddish rim. The fish first flash and dart repeatedly, then becomes sluggish
                with poor or no appetite, or sometimes with small fish (tetras), temp. above
                78º and/or hard alkaline water, just up and die. "

                Att flytta fisken till mjukt vatten med lågt pH funkar som rena magin, infektionen går över nästan direkt, vet inte varför.

                Salt stoppar också columnaris; gå upp till 2-3 promille i salthalt (dödar växter!) så klingar sjukdomen av.

                Fiskmedicin mot "svamp" bör vara effektiv, eftersom svamp på fisk vanligen är just Columnaris.

                Mer info: http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#External

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Munsvamp, Columnaris (som inte alls är en svamp) låter som en klar möjlighet.
                  Bilden på Columnaris är klockren, exakt så har muragon sett ut, käften lixom ruttnar bort.
                  Till saken hör att jag slarvat med att tillsätta salt vid vattenbytena. Jag brukar pyttsa i en dl vid varje byte. Nu har jag ej gjort det på en månad och där ser man vad som händer. Bytte vatten igår och öste på ganska så rejält med salt och idag var det första dagen som jag inte upptäckte nya fall.
                  Tack för proffsig hjälp och ännu en erfarenhet rikare blev man, synd på de 5-6 ynglen som fick sätta livet till.

                  Cheers
                  Jonne
                  Senast redigerad av Perikles; 05 augusti 2006, 09:24.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #10
                    Tar upp denna tråd igen, det verkar inte vara Columnaris. Jag trodde jag hade sjukdomen under kontroll men den har spridit sig till körsbärsynglen oxå. De går i samma burk som Muragoynglen. I dagsläget har ungefär 10 yngel + en fullvuxen dött. Jag börjar undra om det inte är jag själv som smittat dem. Jag har ett munsår i mungipan, Herpes? och sjukdomen hos fiskarna börjar i mungipan på dem oxå, ser ut som herpesmunsår, sen ruttnar fiskens huvud bort, rena rama spetälskan, vidrigt att se. Den stora Muragohanen skakade loss hela underkäken. Kan människor överföra sjukdomar till akvariet?????
                    Tacksam för hjälp.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av Perikles
                      Tar upp denna tråd igen, det verkar inte vara Columnaris.
                      1) Har du tillgång till mjukt, surt, vatten? Prova att flytta ett angripet yngel dit.
                      2) Ta ett annat yngel, och tillsätt en rågad matsked bordssalt per liter vatten.
                      3) Ta ett annat yngel, och bomba med AquaFuran (antibiotika).

                      Om det inte biter på nån av dem, då kan vi nog avskriva columnaris. Annars låter symptomen du beskriver _exakt_ som columnaris.

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        1) Har du tillgång till mjukt, surt, vatten? Prova att flytta ett angripet yngel dit.
                        2) Ta ett annat yngel, och tillsätt en rågad matsked bordssalt per liter vatten.
                        3) Ta ett annat yngel, och bomba med AquaFuran (antibiotika).

                        Om det inte biter på nån av dem, då kan vi nog avskriva columnaris. Annars låter symptomen du beskriver _exakt_ som columnaris.
                        Hallå Mike,
                        och tack för din hjälp. Jag har flyttat över 6 st. Murago-yngel till ett 43-liters akvarium, där jag sänkt ph-värdet till ung 6.5, jag bor på Öland vilket innebär 8.5 till 9.0 i ph i kranvattnet. Jag har alltid sett det som en fördel med högt Ph eftersom jag kör Tanganyikaciklider. Du tycker alltså att jag skall sänka det ännu mer, kanske ner emot ph 5?
                        Akvariet där 50 st. olika Troffeyngel gått har blivit bombat av AquaFuran och fått en rejäl dos salt i omgångar. Men jag ser tendenser, sår i mungipan, hos ett par stycken av Murago och Körsbärsynglen. Jag har bytt ung 75 % av vattnet i detta akvarium, tre dagar i följd. Och som sagt tillsatt salt.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Perikles
                          Jag har alltid sett det som en fördel med högt Ph eftersom jag kör Tanganyikaciklider.
                          Det är det också, det verkar bara som om det också föredras av Columnaris bakterien... 6.5 bör räcka, tror inte du behöver gå lägre än så.

                          Funkar inte detta är jag tyvärr ställd, och det enda råd jag har kvar att ge är ett jag normalt sett sparar för fisktuberkulos: avliva alla fiskar som visar symptom omedelbart.

                          Hittade en liten lista med andra mediciner som skall bita på columnaris - det finns ju en möjlighet att din stam är resistent mot nifurpirinol:
                          "Melafix, Anti-Bacteria, Fungus Clear, E.M. Tablets, Triple Sulfa, Maracyn, Maracyn-Two, Anti-Bacteria Medicated Fish Food". Vet inte om nån av dem är tillgänglig i sverige.

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Det är det också, det verkar bara som om det också föredras av Columnaris bakterien... 6.5 bör räcka, tror inte du behöver gå lägre än så.

                            Funkar inte detta är jag tyvärr ställd, och det enda råd jag har kvar att ge är ett jag normalt sett sparar för fisktuberkulos: avliva alla fiskar som visar symptom omedelbart.

                            Hittade en liten lista med andra mediciner som skall bita på columnaris - det finns ju en möjlighet att din stam är resistent mot nifurpirinol:
                            "Melafix, Anti-Bacteria, Fungus Clear, E.M. Tablets, Triple Sulfa, Maracyn, Maracyn-Two, Anti-Bacteria Medicated Fish Food". Vet inte om nån av dem är tillgänglig i sverige.
                            Jag har inte testat någon medicin mot svamp. Men jag vet inte om jag vill pyttsa i mer medikamenter. Det går Moliro-yngel i akvariet och de börjar se allmänt såsiga ut, vissa äter inte. Tror att det har att göra med alla behandlingar.
                            Men du tror inte på min teori om att jag smittat akvariet????
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Men du tror inte på min teori om att jag smittat akvariet????
                              Nej, risken är otroligt liten, eftersom fiskars metabolism är helt annorlunda än vår. Ett virus som funkar på människa har astronomiskt liten chans att funka på fisk. Det låter över huvud taget inte som ett virus som angripit dina fiskar, det låter som en köttätande bakterie, t.ex. columnaris, eller Pseudomonas/Aeromonas (fast de två senare brukar inte börja kring munnen, utan bildar stora sår nånstans på kroppen på fisken).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...